Magazin Sălăjean, februarie 2013 (Anul 18, nr. 20-39)

2013-02-01 / nr. 20

2 Vineri, 1 Februarie 2013 Magazin Sălăjean Editorial________ Mihaela Oprea Tineri și foarte neliniștiți Să fii adolescent, tânăr nu înseamnă să ai mintea coaptă, poate doar ceva mai mult decât anul precedent. Problema este că tot mai mulți copii au impresia că sunt deja maturi, că sunt cât se poate de corecți în deciziile pe care le iau și faptele lor, ca atare. Din păcate, mulți dintre tineri își asumă responsabilități și își atribuie libertăți care nu sunt adecvate vârstei. Se ajunge astfel la tot felul de pățanii pentru care, atunci când vine timpul să răspundă, devin imediat copii. Un caz recent este bătaia avută pe holurile unui liceu din Zalău, cică din gelozie. Dar tindem să credem că a răsărit din mintea necoaptă a unor băiețași. Supărat nevoie mare că a îndrăznit un altul să-i calce teritoriul și să i se adreseze prietenei sale, pe care are impresia că o deține, bătăușul a sărit la fapte. O gândire imatură, dar care, din păcate, se mai întâlnește și la indivizi mai mari. Violența pare să devină punctul forte de acțiune în rândul tinerilor. Vor să-și etaleze fiecare așa-zisele talente, să se înalțe între ceilalți de seama lui prin frică și teroare, fără să-și dea seama că acesta nu este respect, ci talent de dictator. Asemenea gândire ar putea fi generată de lipsa de educație de acasă, de cercul de prieteni, de freneziile adolescenței și așa mai departe. Dar aceasta nu este o scuză pentru fapte de violență, mai ales într-un mediu educativ. Au fost cazuri mult mai grave în școli din alte județe, din alte țări, soldate cu rănirea gravă sau chiar moartea unor tineri, din cauze care nu merită nici măcar atenție. Din prea mult zel pentru a fi ceea ce ar trebui să devină peste câțiva ani, unii adolescenți ajung să poarte arme albe la ei și, extrem de grav, să le și folosească. Este foarte greu de ținut înfrăți acești tineri neliniștiți, care nu au răbdare să crească. Autoritățile au încercat și încă încearcă să îi țină în frâu, să vină cu fel de fel de soluții pentru stărpirea acestui fenomen al violenței juvenile, nu doar în mediul școlar, cât și în societate. S-au montat camere de supraveghere video în școli, există paznici în majoritatea unităților de învățământ, s-au aprobat pedepse aspre pentru cei care încalcă regulamentul școlar, se fac acțiuni pentru prevenirea și combaterea violenței școlare, din păcate, măsuri luate prea puțin în seamă ori chiar deloc de adolescenți. Cu atât mai mult, faptele de violență săvârșite de adolescenți ar trebui pedepsite mult mai aspru, să conștientizeze urmările unor acțiuni de genul. Sunt tineri și foarte neliniștiți, dar asta nu le dă dreptul să perturbe liniștea celorlați de-o seamă cu ei. Marin Salajean fondat 1997 www.nmagazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Secretariat: Daniel Mureșan Florentina Chiț Mica publicitate. Redactor-șef: Carmen Bololoi Olivian Vădan Marketing Publicitate. Redactori: Cristina Pintea Marius Morar Corector: Daniel Săuca Mirela Deac Mihaela Moldovan Mihaela Oprea Consiliere juridică: . , Ir. Cornel Merișan Andreea Vilcovschi ’ . .. Fmanciar-contabil: Tehnoredactare: Cleopatra Petroviță Silviu Mocan Distribuție: Marius Blaj Ștefan Bordeianu Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia ‘ Garamond” Cluj Napoca Procurorul Rodica Vaida Pece iese la pensie Mihaela Moldovan Parchetul de pe lângă Tribunalul Sălaj va avea un nou purtător de cuvânt, întrucât, în curând, procurorul Rodica Vaida Pece, care s-a ocupat de relația cu mass media în ultimii ani, va ieși la pensie. Consiliul Superior al Magistraturii și-a dat deja consimțământul în acest sens, astfel că, odată de președintele Traian Băsescu va semna decretul de eliberare a acesteia din funcție, Parchetul respectiv va avea cu un procuror mai puțin. "A fost decizia mea, nu știu exact ce voi face după ce voi ieși la pensie, încă nu m-am gândit. Le urez colegilor putere de muncă și le mulțumesc pentru colaborarea din toți acești ani", a declarat Rodica Vaida Pece, într-o conferință de presă, de ieri. Potrivit sursei citate, cauza care a presupus cel mai mare volum de muncă este furtul de motorină din locomotivele Stației CFR Jibou. Cazul s-a petrecut cu câțiva ani în urmă, rechizitoriul întocmit iar de procurori a avut 800 de pagini, în timp ce volumul total de probe administrate a depășit 20.000 de pagini, însă, cea mai mare satisfacție i-a adus-o Rodicăi Vaida Pece dosarul E24. "Simt cea mai mare satisfacție atunci când trec pe lângă locul unde acum 5 ani s-a petrecut o explozie în urma căreia blocul E24 a fost distrus. Când văd și știu că prin munca mea, a colegilor mei și a instanței acelor oameni li s-a făcut dreptate, mă simt împăcată și mulțumită", a declarat procurorul. Cu o activitate de 35 de ani în slujba justiției, Rodica Vaida Pece este procurorul cu cea mai vastă experiență din faza Curții de Apel Cluj, a apreciat, în același cadru, primprocurorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, Crin Bologa, acesta recunoscând că nu o dată a avut de învățat de la colega sa. Deficit de procurori Odată cu ieșirea Rodicăi Vaida Pece la pensie, numărul de procurori se va reduce în județ. Astfel, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sălaj vor rămâne doar șapte procurori și fiecare se va confrunta cu un volum de lucru mai mare. Situația nu este rot nici la Judecătoria Zalău, unde, din cei șase procurori, doi - care sunt din Cluj Napoca - s-au înscris la examenul de definitivat și, probabil, vor pleca în județul vecin. La Judecătoria Jibou, din cei trei procurori, unul se va întoarce în acest an în orașul natal, în sudul țării, astfel că singurul Parchet cu schema de personal completă este la Șimleu Silvaniei, cei trei procurori de aici având o medie de 700 de dosare penale anual. înscrierea în clasa pregătitoare, obligatorie Mihaela Oprea Clasa pregătitoare va funcționa în învățământul primar și în anul școlar ce urmează, în aceasta putând fi înscriși copiii cu vârste de la 6 ani. Există, însă, unele modificări față de sistemul actual: părinții vor putea opta pentru înscrierea copiilor fie la școală, fie la grădiniță, dar vor fi obligați să-și înscrie odraslele în această clasă pregătitoare înainte să ajungă în clasa I. Aproximativ 1.600 de copii au fost înscriși, anul acesta, în clasele pregătitoare înființate la nivelul unităților de învățământ din județ. Pentru aceasta, au fost dotate cu mobilier adecvat un număr de 107 clase pregătitoare. Două dintre aceste clase sunt pentru învățământul special, iar aproximativ 40 funcționează în sistem simultan. Inspectorul școlar de specialitate, Rodica Costache, a declarat că, potrivit estimărilor efectuate, în anul școlar următor ar putea fi înființate mai multe clase pregătitoare față de numărul claselor existente la ora actuală. "Pentru anul viitor școlar ne așteptăm la o creștere a numărului de clase pregătitoare, la 139 de clase față de 107 câte sunt la această dată. Implicit, avem acum cu aproximativ 600 de copii mai mult decât în anul școlar anterior, lucru care se datorează faptului că mulți au rămas neînscriși în clasa pregătitoare, la vremea respectivă", a declarat Rodica Costache. Cu toate acestea, sunt unele excepții. In cazul în care un copil are vârsta de 6 ani, dar părintele nu dorește înscrierea în clasa pregătitoare, acesta trebuie să facă dovada că respectivul copil nu corespunde pentru această formă de învățământ. Metodologia de înscriere în clasele pregătitoare urmează a fi aprobată până cel târziu la data de 31 martie, care prevede că organizarea clasei pregătitoare va fi mai flexibilă din punct de vedere al locului de desfășurare a activității. Altfel spus, directorul școlii va prezenta părintelui oferta pentru clasa pregătitoare în funcție de spațiile disponibile, respectiv în școală sau în grădiniță. Cu toate acestea, indiferent dacă vor învăța la grădiniță sau la școală, activitatea se va desfășura după același curiculum, deja stabilit pentru clasa pregătitoare, cu personal calificat pentru învățământul primar. Vor fi, însă, anumite criterii de departajare în cazurile în care părinții vor opta pentru o altă școală sau grădiniță decât cea arondată domiciliului. Perioada de înscriere pentru clasele pregătitoare este prevăzută pentru luna aprilie. Autoritățile centrale susțin că vor aloca, până la începutul anului școlar, resurse financiare pentru achiziționarea mobilierului școlar și materialelor didactice necesare dotării claselor pregătitoare. Se estimează că în această direcție se vor aloca 24 de milioane de lei.