Magazin Sălăjean, aprilie 2013 (Anul 18, nr. 61-82)

2013-04-01 / nr. 61

2 Luni, 1 Aprilie 2013 Magazin Sălăjean Editorial Alexandru Lăpușan Astenie de primăvară Remanența scandalurilor cu alimente nu s-a stins. în magazine lucrurile încă nu au intrat în normal. Ofertele de carne de vită sunt sărace. Dacă nu există cerere! Nici consumul de lapte nu și-a revenit în totalitate.Toată lumea speră să nu se ajungă până la prima coasă pentru ca lucrurile să intre într-o normalitate consolidată. Consumatorii trebuie să fie convinși că alimentele pe care le consumă sunt conforme și sub un control strict. Aceasta trebuie să rezulte și din activitatea celor care răspund de siguranța alimentului, care trebuie să fie vizibilă și să transmită încredere către piață. Asta dacă nu ne vom mai alege cu vreo boacănă cum ar fi cea cu tăiatul mieilor pe marginea dmmului sau cu mieii... lătrători. Ministrul agriculturii s-a declarat satisfăcut de scandalurile pe tema calității produselor alimentare, pentru că acestea au oferit posibilitatea unor intervenții intense pe piața mediatică. Nu a contat dacă au fost subiecte din care a rezultat fie că nu am știut, fie că nu am putut să gestionăm situațiile. A contat că am fost pe sticlă. Este clar că ministerul și-a schimbat stilul de lucm. Și look-ul. Noua pagină www.madr.ro, în afară de faptul că este mult mai leneșă, este croită tocmai pentru a ne oferi imagini multicolore despre activitățile conducerii ministerului. Bucuria ochiului este însă repede întristată de faptul că (de exemplu) directorul cel mai căutat (legislație, acte normative) a rămas un lung șir de documente care nu-și găsesc locul într-o structura de unde să poți accesa cu ușurință toata legislația agriculturii. In afara televiziunilor care au păstrat ritmul din campaniile electorale, prin republică lucrurile se mișcă din ce în ce mai încet. Previziunile cu falimentele micilor societăți, cu înghețarea finanțărilor pentru producția agricolă parcă au fost determinate de frigul de săptămâna trecută. Puțintică zăpadă și un vânticel mai tărișor ne-a blocat la mantinelă. Măcar am avut pe cine da vina. Frigul a făcut să se reducă mult perioada campaniei de primăvară. Dacă vom avea parte de un aprilie ploios producțiile de vârf vor fi ratate. Din păcate nu se simte o preocupare foarte intensă în procurarea imputărilor pentru ca atunci când timpul va permite să se poată intra în câmp. Temele preferate ale românilor rămân cele politice. Sondaje sociologice dau printre priorități: relansarea economică, crearea unor noi locuri de muncă, corupția, războiul între putere și președinte, etc. USL-iștii domină locurile premiante la toate categoriile. Chiar dacă prezidențiabilul Crin a făcut un salt enorm sub scorul obținut de Ponta. Totuși USL-ul să dețină 70% din intențiile de vot, după un an de zile și o guvernare discutabilă, spune ceva. Și anume că nu există alternative, nu există altă soluție la îndemână, nu există opoziție. Democrația necesită obligatoriu, pe lângă forța politică majoritară, și opoziție. Chiar dacă pe căi democratice opoziția devine inactivă, se poate ajunge la un soi de dictatură. Și dictatura, în niciuna din formele ei nu cred că este dorită de societatea românească. Sau mai știi? Ne așteptam la consolidarea opoziției la Congresul PDL. Previziunile erau promițătoare. Trei grupări, trei moțiuni, dezbateri premergătoare, susțineri în Congres și în final vrajbă. Cam aceasta ar putea fi sinteza manifestării PDL. Este adevărat că se prevedea un scor strâns între Blaga și Udrea, însă de aici până la escaladarea conflictului, aproape de ruperea partidului, nu a fost decât foarte puțin. Președintele Băsescu, implicat la vedere în susținerea Elenei Udrea a înregistrat un eșec enorm în urma Congresului. Liniștirea lucrurilor și acceptarea unor funcții în conducerea partidului de către reprezentanții tuturor moțiunilor vor perpetua starea de tensiune din PDL. Și uite așa s-a așternut o astenie de primăvară peste țară din care nici mare chef nu mai avem să ne trezim! Ramona Vaida Sute de copii din județul Sălaj sunt, oficial, înregistrați cu părinții plecați în străinătate. In realitate, numărul acestor copii este mult mai mare, deoarece sunt părinți care nici măcar nu anunță autoritățile că au părăsit țara, lăsând în urmă minori nesupravegheați. Nu mai este de mult o noutate care să frapeze faptul că multe familii care au ales să-și facă alt destin în străinătate, ajung să se destrame. Cel mai mult au de suferit minorii care, lipsiți de dragostea sau sprijinul părinților, ajung sub protecția statului. Potrivit Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sălaj, în iunie 2012, numărul copiilor cu părinți plecați în străinătate din județul Sălaj, se ridica la 761, dintre care 393 băieți și 368 fete. Cele mai multe familii, și anume 532, au cel puțin un părinte care este plecat, 193 de copii unde ambii părinți sunt plecați și 36 de copii cu un singur părinte, care este plecat în străinătate. în luna decembrie a aceluiași an, numărul părinților plecați în străinătate a scăzut. Astfel, s-au înregistrat 647 de copii cu părinții plecați, dintre care: 334 băieți și 313 fete. Sunt 460 de cazuri în care un singur părinte este plecat, 68 în care sunt ambii părinți plecați și 19 copii cu un singur părinte, care este și el plecat. Dintre aceștia, 16 se află în sistemul rezidențial de protecție, 18 copii abandonați în spitale, în 3 luni în perioada ianuariemartie 2012, au fost abandonați 18 copii - 10 băieți și 8 fete, dintre care 14 au ajuns în sistemul de protecție, unde sunt și în prezent, iar 4 au fost reintegrați în familie. Cei mai mulți minori au fost abandonați din cauza condiției materiale precare, un alt motiv este faptul că mama era singură sau era minoră. Din păcate, cifrele din evidențele DGASPC nu reflectă nici pe departe realitatea, la nivel național vorbind. Asta, deși potrivit legii, părinții sunt obligați ca în momentul în care vor pleca în străinătate, să anunțe primăria în privința persoanei care urmează să aibă grijă de minor sau minori, urmând ca apoi să afle și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului; în schimb, mulți părinți nu respectă această îndatorire și preferă să meargă pe legile făcute de ei. Prin urmare, putem să presupunem că numărul real al minorilor aflați în această ipostază, poate fi de trei ori mai mare decât cel din statistici. Un caz aparte din județul Sălaj, cu părinții plecați în străinătate, este cazul a șase frați cu vârste cuprinse între 4 și 16 ani, a căror mamă a plecat în străinătate la muncă și nu s-a mai întors. Tatăl copiilor era agresiv și în urma consumului de băuturi alcoolice, conviețuirea copiilor cu acesta era imposibilă. Astfel că minorii au fost preluați în regim de urgență, unde sunt și în prezent, în timp ce mama acestora promite că se întoarce din străinătate. "Situația copiilor este incertă, pentru că această familie nu mai are unde să stea și nu știm dacă mama lucrează în străinătate. în luna iunie 2013 vom reevalua cazul și, dacă mama nu se va întoarce, vom plasa copiii într-un centru de plasament din județ.", a declarat Violeta Milaș, director executiv al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Zalău. Se spune că viața continuă prin copiii noștri, dar din păcate azi înâlnim tot mai multe cazuri în care copiii plătesc pentru faptele părinților, iar aceste cazuri dezvoltă de foarte multe ori adevărate drame. Fiecare pas al elevilor din clasele terminale va fi monitorizat Flavia Pintea Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Sălaj au stabilit o serie de măsuri în urma rezultatelor alarmante obținute de elevii sălăjeni la simulările examenelor naționale, atât cele de bacalaureat cât și cele de la evaluarea națională. Printre măsurile care vor fi aplicate în scurta perioadă rămasă până la examenele propriu-zise se numără participarea profesorilor care predau disciplinele la care se susțin examene de bacalaureat sau evaluare națională, la ședințele cu părinții și elevii claselor terminale, respectiv a XI-a, a XIII-a și a VIII-a, ședințe care vor fi organizate lunar, una în aprilie și una în mai, de către diriginți, în vederea analizării progresului înregistrat, la momentul respectiv, de către fiecare elev în parte. De asemenea, potrivit raportului prezentat de către inspectorul școlar general al județului Sălaj, Gheorghe Bancea, în cadrul Colegiului Prefectural, de vineri, 29 martie, se va face monitorizarea foarte atentă a fiecărui elev privind participarea la cursuri și la orele de pregătire suplimentară organizate în școală de către profesorul clasei, conform graficului afișat la avizierul unității. O altă măsură stabilită este cea de rezolvare a unui număr cât mai mare de subiecte de tip bacalaureat și evaluare națională și aprofundarea unor teme din capitolele la care se observă dificultăți de înțelegere sau de abordare a acestora. Potrivit sursei citate, s-a hotărât și realizarea unor testări în linia mai pentru înregistrarea progresului școlar al elevilor, care să vină în completarea celei organizate de Inspectoratul Școlar Județean Sălaj. Sub 30 la sută dintre elevii prezenți la simulare au promovat Simularea examenului de bacalaureat s-a desfășurat în perioada 12-14 martie, iar cea a examenului de Evaluare Națională, a avut loc în perioada 19-21 martie. Doar puțin peste 28 la sută dintre liceenii prezenți la simularea examenului de matematică au promovat, iar la limba română circa 54 la sută din cei prezenți au reușit să ia notă de trecere. Nici elevii claselor a VIII-a au reușit să facă o figură mai bună, cel puțin la matematică. Astfel, la evaluarea națională la matematică au fost prezenți 2316 elevi, din care au promovat doar 27,63 la sută. Peste 1600 de elevi de gimnaziu din clasele terminale au luate note sub cinci. Doar doi elevi de clasa a VIII-a au reușit să obțină nota maximă. La proba de limba și literatura română, procentele s-au inversat. Din cei peste 2300 de elevi prezenți la simulare au luat note de trecere 1437, adică 64, 35 la sută.