Magazin Sălăjean, aprilie 2014 (Anul 19, nr. 61-80)

2014-04-28 / nr. 78

2 Luni, 28 aprilie 2014 Magazin Sălăjeati Editorial______ Paul Gorgan , palanca! în România se întâmplă lucruri ciudate aproape în fiecare zi și am ajuns să ne obișnuim cu multitudinea de absurdități. Din păcate, nu pot trece cu vederea faptul că, în ultimii ani, limbajul de mahala al primilor doi oameni din stat a depășit limita bunului simț. Ultima scăpare îi aparține premierului Victor Ponta. Pe lângă penibila și jenanta plimbare cu barca trasă de pompieri printr-o apă ce nu ajungea nici până la genunchi, premierul Victor Ponta i s-a adresat cu apelativul "fă, Doina" ministrului delegat pentru Ape, Doina Pană, aflată și ea în Teleorman (județul în care morții sunt mai prezenți la vot decât cei vii), ca să evalueze pagubele produse de inundații. Deși există înregistrări video care atestă limbajul"academic" al primului ministru, Doina Pană nu a vrut să-și enerveze șeful și a mințit ulterior că acesta i s-a adresat cu "mă, Doina", care este un "apelativ de o ușoară tandrețe și respect". Glumițele de cartier ale premierului nu s-au oprit la apelativul "fă". în timp ce oamenii încercau să-și salveze bunurile, Ponta o întreba pe ÎPană dacă "a avut chef de inundații". După cum spuneam încă de la început, am ajuns să nu ne mai suprindă nimic și suntem obișnuiți cu limbajul suburban al măreților conducători. Chiar președintele i se adresează primului ministru cu apelativul "pisicuț". Dar nu pentru că l-ar alinta, ci ca să arate supunerea premierului în fața președintelui și nu numai. Oricum, președintele Băsescu nu este la prima ieșire. De la “găozari" la "țigancă împuțită", de la “păsărice" la “tonomate", de la "Urcă-te pe masă să-ți arăt cum se face" la "români tâmpiți, ca produs al școlii românești", toate aceste expresii au fost patentate de primul om din stat. Dureros este că mărtănitarea generală a vieții publice românești coboară câte o treaptă aproape în fiecare zi. De la "măi, animalule" al președintelui Ion Iliescu la "țiganca împuțită" a lui Traian Băsescu ori la "fă, Doina" a premierului Ponta, ne afundăm într-o baie colectivă de mitocănie. O vedeți voi pe Angela Merkel să se adreseze miniștrilor cu apelative care prin definiția lor sunt folosite pentru a-ți arăta disprețul față de unele persoane inferioare fie? Și ne mai mirăm că la întâlnirile între președinții ori prim miniștrii statelor europene ai noștri romănași nu sunt băgați în seamă de nimeni. Aragtțțut Sălăjeani fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260611364; 0360S66067; 0360S66076 Colectivul redacțional: Eiditor. Potrivit art. 2Q5 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Andreea Vilcovschi Flavia Pintea Daniel Săuca Marius Morar Paul Gorgan Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Morar Potroviță Tehnoredactare: Silviu Mocan Distribuție: Ștefan Bordeianu S.R.L. ZALAU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Garamond’ Cluj Napoca Sindicaliștii din Sănătate solicită majorarea sporurilor Flavia Pintea Majorarea salariilor angajaților din sistemul sanitar a rămas tot la nivelul discuțiilor. Deși acordul dintre Ministerul Sănătății și sindicate a fost reînnoit și completat la începutul acestei luni, potrivit liderului Federației Sindicale Sanitas Sălaj, Chelement Hodiș, nu a fost stipulat niciun angajament privind creșterea lefurilor din sistem. "Am solicitat și creșterea salariilor tuturor categoriilor de personal din sistem, însă nu există în noul contract-cadru niciun punct ce prevede acest lucru. In schimb, în noul document este stipulată revizuirea ordinului privind acordarea sporurilor", a precizat Hodiș. După cum a explicat sindicalistul sălăjean, cu toate că unele posturi din sistem implică anumite riscuri, ordinul privind acordarea sporurilor nu a fost refăcut de ani buni, astfel că în prezent acestea nu mai simt conforme. "De asemenea, în unele unități medicale cu paturi sporurile nu sunt acordate integral. Termenul impus prin noul acord pentru revizuire a fost stabilit pentru 1 iunie", a completat Hodiș. Acordul-cadru de colaborare cu Ministerul Sănătății, semnat în 7 aprilie, chiar de Ziua Mondială a Sănătății, prevede, față de cel precedent, și termene concrete pentru punctele înscrise în document. "In fiecare lună o comisie va face o evaluare a modului în care s-au realizat prevederile stipulate", a ținut să sublinieze liderul Sanitar Sălaj. De asemenea, printre principalele prevederi se numără și cea deblocării unor posturi, având în vedere lipsa de personal. "Deblocarea posturilor este un punct distinct în acest acord. Am solicitat ministrului Sănătății remedierea sau găsirea unei variante pentru a se putea face angajări în sistem. Ordonanța 77 din 2013 care permitea angajări pe principiul «1 la 1» a fost declarată în integralitate neconstituțională, astfel că în prezent doar la șapte salariați plecați se poate face o nouă angajare. Așteptăm răspunsul reprezentantului Ministerului, acesta a solicitat un răgaz de 30 de zile", a mai spus Hodiș. 230 de șomeri au fost selectați pentru un loc de muncă Paul Gorga. Peste 500 de persoane, aflate în căutarea unui loc de muncă, au participat vineri la Bursa organizată de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj, încă de la primele ore ale dimineții. Casa Municipală de Cultură a fost luată cu asalt de șomeri. înainte de a discuta cu reprezentanții angajatorilor, aceștia au avut posibilitatea de a consulta lista cu locurile de muncă disponibile. Din cei 291 de agenți economici contactați au participat 38, oferind 332 de locuri de muncă, dintre care 24 pentru persoanele cu studii superioare. Principalele meserii oferite pentru persoanele cu studii medii și generale au fost cele de confecționeri volane în piele - 50, confecționeri îmbrăcăminte - 40, electricieni - 8, diferite meserii în servicii - 48, agenți asigurări - 5 și muncitori necalificați - 92, iar pentru cei cu studii superioare au fost joburi de ingineri, medici și expert comunicare. Potrivit estimărilor făcute de reprezentanții AJOFM, la bursă au participat 525 de persoane, dintre care au fost selectate în vederea încadrării 230, începând de luni, persoanele selectate vor participa la interviu sau probă de lucru. "Doresc să mulțumesc angajatorilor care au dat curs invitației noastre, bursa locurilor de muncă este o măsură activă importantă prin care reușim să punem față în față angajatorii și persoanele care caută un loc de muncă, oferind astfel, posibilitatea angajatorilor de a selecta personal în funcție de cerințele fiecărui loc de muncă", a declarat Ionel Mureșan, director executiv al AJOFM Sălaj. Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Sălaj organizează la cererea angajatorilor burse de locuri de muncă, iar în luna septembrie, bursa locurilor de muncă destinată absolvenților. Salariul minim pe economie va fi de 900 de lei din 1 iulie Paul Gorga. Sindicatele și patronatele s-au întâlnit vineri la ședința lunară a Comisiei Județene de Dialog Social, întâlnirea a fost prezidată de prefectul Ionel Ciunt și a avut ca punct pe ordinea de zi prezentarea modificărilor din legislația muncii. Cea mai importantă modificare este legată de majorarea salariului brut pe economie de la 850 de lei la 900 de lei pe lună, începând cu data de 1 iulie 2014. De asemenea, au fost aduse o serie de modificări și noutăți prin legea 18/2014, care extinde domeniile în care pot lucra zilierii, acestea fiind: agricultură, vânătoare, silvicultură, pescuit și acvacultura, colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase, recuperarea materialelor, comerț pentru produsele agricole brute și animale vii, activități de organizare a expozițiilor , târgurilor și congreselor, publicitate, activități de interpretare artistică, activități de cercetare, precum și activități desfășurate în sere, spații verzi, parcuri și grădini zoologice. Noile prevederi legislative aduc și o serie de obligații pentru beneficiarul muncii ziliere, care trebuie: să asigure securitatea și sănătatea în muncă a zilierilor, să instruiască zilierii înainte de începerea activității, să solicite zilierilor o declarație pe proprie răspundere, pe bază de semnătură, din care să rezulte că starea de sănătate le permite desfășurarea activității repartizate, să comunice Inspectoratului Teritorial de Muncă pe raza căruia s-a produs orice eveniment în care au fost implicați zilieri, dar și să înregistreze accidentele de muncă suferite de zilieri în timpul activității. In altă ordine de idei, reprezentanții mediului de afaceri au declarat că următoarea măsură așteptată este reducerea CAS cu 5 procente pentru angajator, după ce Guvernul a decis neimpozitarea profitului reinvestit.