Magazin Sălăjean, noiembrie 2014 (Anul 19, nr. 206-225)

2014-11-03 / nr. 206

Luni, 3 Noiembrie 2014 Magazin Sălăjean Editorial Augusta Tesinschi Cine plătește? Nici cu cel mai mare efort nu pot să-mi imaginez un țânțar donator de sânge și mă gândesc cu tristețe la perioada asta de după alegeri. Oare cine va plăti întreaga campanie? Oare banii dați pe bannere, afișe, pliante, reuniuni, brichete, găleți, chibrituri, șepci, apariții televizate, spoturi publicitare, pomeni pentru săraci, măsuri sociale, creșteri salariate, rectificări bugetare, mese întinse și multe altele, cine îi va plăti? Cu siguranță tot oamenii de rând, care deși muncesc trăiesc pentru supraviețuire. Banii s-au împărțit fără căpătâi, însă după alegeri începe recuperarea. Chiar dacă în prezent nu se conștientizează acest lucru și asta datorită faptului că au primit, după prezidențiale începe plata. "Investiția” trebuie recuperată... e un fel de sistem bancar care îți dă, dar care știe să îți ia înzecit, chiar însotit. Părțeala campaniei prezidențiale din 2014 va fi plătită de românii care muncesc pe bune. Pe lângă cele existente, după prezidențiale, vor fi inventate noi taxe și noi biruri care, evident, nu vor permite bunăstare în România. Nu știu ce-i în capul politicienilor, dar cu siguranță habar nu au cum își duce traiul un român de rând. Mi-aș dori din tot sufletul ca politicienii care au prosperat într-un an cât alții în 20 să ajungă să trăiască dintr-un salariul mediu pe economie, mediu nu minim! Pentru că cel minim nu cred că ar ajunge unui politician nici pentru o cină. Cel mai trist este faptul că odată ajunși în politica asta mizerabilă, au uitat de unde au pornit, au uitat de semenii lor. Din chiriași au ajuns proprietari a mai multor locuințe și mașini de lux. Mulți s-au plimbat odinioară în căruțe, au umblat în cizme de cauciuc prin noroi, au mâncat "pită cu untură" și acum au ajuns domni, însă nici o clipă nu se gândesc la bunăstarea acestei țări, ci doar la bunăstarea lor. Știu să mintă, dar nu mai sunt credibili. Știu să promită, dar nu știu să-și ducă la capăt promisiunile. Știu să dea când nu trebuie, dar cel mai bine știu să ia atunci când nu-i cazul. Cu siguranță, la aceste alegeri românii ar ieși la vot în proporție de 90 la sută dacă le-ar fi garantată bunăstarea, dar s-au săturat: de promisiuni deșarte, de minciuni, de sărăcie, de corupți, de trădători etc. Magazin S’ălăjenii fondati:97 www.magazinsalajean.f ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional. Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Flavia Pintea Daniel Săuca Marius Morar Augusta Teșinschi Consiliere juridica: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Morar Potrovița T ehnoredactare: Silviu Mocan Distribuție: Ștefan Bordeianu Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia ‘Garamond” Cluj Napoca Ministrul Fondurilor Europene. Vor fi alocări de peste 100 de milioane de euro doar în Sălaj Flavia Pintea Prezent la Zalău, unde a vizitat o parte din obiectivele reabilitate din fonduri europene, respectiv Spitalul Județean de Urgență Zalău și Centrul de Cultură și Artă al județului Sălaj, Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene, a anunțat vineri, în cadrul unei conferințe de presă, că Sălajului i se vor aloca peste 100 de milioane de euro pentru proiectele de apă și canalizare. "Este obligația mea, a noastră, a tuturor, ca aceste proiecte de apă și deșeuri din toată țara să fie făcute la timp căci astfel ne paște din partea Comisiei Europene amenda. Știm foarte bine că simt niște termene foarte dure, 2015,2018, care dacă nu vor fi respectate vom plăti amenzi. Deci este obligația noastră. Vor fi alocări financiare pentru Sălaj încă de peste 100 de milioane de euro pentru zona de apă. Deja se fac alocările pe județe, să primească sume suplimentare pentru a se conforma sută la sută pentru tot ceea ce înseamnă apă și canal", a declarat Teodorovici. In același context, acesta a anunțat și faptul că România va fi printre primele state europene care va lansa deja noile finanțări, sub un alt cadru, umul mai simplu și condiții mai puține pentru beneficiari. "România a adus în țară aproximativ zece miliarde de euro. Vorbim astăzi de un grad de absorbție de peste 41 la sută. Este un nivel care o să crească, iar anul viitor sperăm să avem acel nivel anunțat deja de 80 la sută din actualul cadru financiar. Este un nivel, care ne arată că, în primul rând, România, poate Important e că următorul exercițiu financiar îl vom începe cu dreptul, întrucât vor fi finanțări pe care le vom lansa încă din 2014, astfel încât România va fi printre primele state europene care deja va lansa noile finanțări, sub un alt cadru, unul mai simplu, condiții mai puține pentru beneficiari. Aceștia se vor focaliza strict pe ceea ce au de implementat prin proiect și nu își vor pierde timpul pentru aducerea de avize, autorizații, etc", a declarat Teodorovici. Ministrul Fondurilor Europene a subliniat și faptul că este foarte important ca acești bani să intre în România în prima parte a perioadei. „Este un mod de a recupera din decalajele care, din păcate, mai există între noi și alte țări din vestul Europei, ce au fost mai abile de a cheltui acești bani", a completat oficialul. Acesta a ținut să sublinieze că banii pentru proiectele europene nu sunt alocați în funcție de culoarea politică și că o anumită comunitate nu poate fi privată de fonduri europene doar pentru că primarul aparține unei anumite familii politice. "Este interesul național. Așa trebuie să privim banii europeni și tot ceea ce facem zi de zi în această țară. Astăzi banii europeni nu se mai duc în funcție de culoarea politică. Este un element foarte important. Noi nu putem priva o comunitate, pentru că un primar sau altul sau o anumită zonă este de o anumită 'culoare' sau aparține unei anumite familii politice", a precizat ministrul Fondurilor Europene. "Dorim să stimulăm la tineri partea de creativitate și inovare" Legat de lansarea primelor finanțări, Teodorovici a precizat că acestea vor avea loc în luna noiembrie și sunt destinate, în special, tinerilor. „Insistăm foarte mult pe zona de tineri, în special cu vârste între 16 și 25 de ani și de asta vor fi primele cereri de proiecte pe această zonă. Vom putea finanța cam tot ceea ce înseamnă sprijin pentru zona de tineri, de la partea de pregătire, formare, partea de sprijin în a acorda credite pentru burse pentru tineri. Este vorba de două axe pentru tineri, pentru care avem alocate circa 600 de milioane de euro, doar bani europeni", a subliniat ministrul. Teodorovici a ținut să mai menționeze și faptul că recent a fost lansată inițiativa România Start-up, cu o alocare de 150 de milioane de euro, prin care se dorește în special stimularea părții de creativitate și a părții de inovare a tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 25 de ani. Acesta a mai adăugat că finanțări vor și pentru cei peste 25 de ani, însă se vor acorda puncte suplimentare acelor proiecte care vin din zona de tineri, chiar și din zona de licee, pentru că se dorește stimularea acestui mediu. "Vrem să-i stimulăm pe copii să se joace cu acele idei pe care ei sigur le au, să învețe să fie antreprenori pe viitor", a opinat oficialul. Programul "Rabla" pentru firme și instituții publice s-a modificat Flavia Pintea Programul Rabla destinat persoanelor juridice va funcționa după noi reguli. Actul normativ, intrat în vigoare săptămâna trecută, prevede prelungirea termenului până la care pot fi solicitate unitățile, adică valoarea ce reprezintă echivalentul primei de casare. In prezent, proprietarul persoană juridică, operator economic fără personalitate juridică sau proprietarul organizație profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale poate solicita alocarea unităților numai după includerea sa în lista proprietarilor acceptați, publicată pe pagina de internet a Autorității, se menționează în Ghidul de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național, aprobat prin Ordinul nr. 364/2014. Astfel, solicitarea unităților de către persoane juridice se face prin înscrierea la unul dintre producătorii validați care au încheiat contract de finanțare nerambursabilă cu Autoritatea, dar nu mai târziu de data de 29 noiembrie a anului de desfășurare a programului, se menționează în noile reglementări. Până acum, solicitarea unităților se putea realiza până în data de 31 octombrie a anului de desfășurare a programului, însă prin noile dispoziții care au intrat în vigoare, termenul a fost prelungit până în 29 noiembrie. Modificarea vine în contextul în care instituțiile publice, ale căror dosare de acceptare în Program au fost aprobate de către Administrația Fondului pentru Mediu, se află în faza derulării procedurilor de achiziție publică pentru cumpărarea autovehiculelor noi, existând riscul de a nu respecta termenul prevăzut în cuprinsul Ghidului, se menționează în referatul de aprobare al actului normativ. Noile reglementări iau în considerare necesitatea valorificării în integralitate a unităților alocate în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național pentru anul 2014 de către proprietarii persoane juridice, de drept public ori de drept privat, operatori economici fără personalitate juridică, precum și de către organizațiile profesionale care sunt organizate și își desfășoară activitatea în una din formele de exercitare a profesiei liberale, se precizează în referatul de aprobare. Anul trecut, doar șase instituții sălăjene și-au luat mașini noi Anul trecut, în cadrul Programului Rabla pentru persoane juridice, când au fost alocate tot 3.000 de tichete, au fost depuse 1.451 cereri de finanțare, dintre care 643 au fost acceptate pentru 1.670 autovehicule, cu o sumă aprobată de 10,86 milioane de lei. Cele mai multe tichete au fost solicitate și obținute de Poșta Română - 132 (858.000 de lei) și Ministerul Afacerilor Interne -105 (682.500 de lei). Printre instituțiile sălăjene care au achiziționat o mașină nouă prin "Rabla 2013" s-au numărat: Consiliul Județean Sălaj, Spitalul Județean de Urgență Zalău, Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj, Primăria Bobota, Agenția pentru Protecția Mediului Sălaj și Primăria Hereclean.