Magazin Sălăjean, octombrie 2015 (Anul 20, nr. 187-208)

2015-10-14 / nr. 196

2 Miercuri 14 Octombrie 2015 Editorial Daniel Săuca Ce ni se întâmplă (Bis) Suntem fascinați (chiar dacă nu recunoaștem) de povești. Și pentru că, sau mai ales pentru că nouă nu ni se întâmplă. Ne plac cele cu final pozitiv, cele în care Binele învinge, chiar dacă de multe sunt exasperant de plictisitoare ori lacrimogene. Nu ne displac nici poveștile în care Răul câștigă, mai ales că astăzi nu mai știm (ori nu mai vrem să știm) exact cine e Binele și cine Răul. Chiar dacă povești din astea cu băieți răi (sau fete rele) care câștigă sunt tot mai puține. Niciun producător, sau aproape niciunul, nu prea riscă cu o poveste în care răul învinge binele, nici măcar în poveștile horror. Și pentru că asta se întâmplă de obicei în viața reală. O viață oricum cu tot mai puține povești, în ciuda disperării media (mai mult sau mai puțin tabloide) de le a crea. Ei bine, în acest dualism clar, mai mult sau mai puțin antagonic, deloc simplist, al luptei dintre Bine și Rău, o luptă ce vinde, ce produce miliarde de euro sau de dolari, suntem parcă tot mai puțin atenți la ceea ce ni se întâmplă cu adevărat. La viața de dincolo, mai degrabă dincoace de imaginarul media, tehnologic, comunicațional. Un imaginar tot mai incredibil și necredibil, un imaginar în care „jocurile minții" par sufocate de „magicele" cuvinte profit, productivitate ori marketing. Prosperă peste tot industria „pompelor funebre" (de parcă funebrul ar trebui neapărat să fie pompos), cea a spectacolelor de tot felul, a vânzării agresive de orice, oricui. Ce ni se întâmplă cu adevărat, rămâne de discutat. Să fie acesta unul din adevărurile cu care merită trebuie să trăim? Poate. Ceea ce mă îngrijorează, într-un fel, e că din ce în ce mai des consumismul atacă și zona culturală. Aproape toate produsele culturale nu mai sunt analizate decât din/prin prisma vandabilității lor, succesului lor comercial (nu contează cum). Discuția e vastă și sigur nu o putem finaliza aici. Rândurile de față par mai degrabă o atenționare târzie (și, firește, patetică) despre drumul pe care am început să umblăm, fără să ne întrebăm serios ceea ce ni se va întâmpla. Excelent ar fi ca și pe parcurs să (ne) mai îndreptăm. Altfel, corurile reunite ale lătrăilor, cățelelor și ignoranților agresivi își vor face de cap în continuare. Ei, bineînțeles, știu ce ni se întâmplă. (Ianuarie 2014) Nu-i așa? Magazin Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Magazin Sălăjean Acțiuni PNL în sprijinul sănătății populației. Zălăuanii sunt așteptați la controale medicale gratuite Partidul Național Liberal (PNL) Sălaj continuă acțiunile din cadrul campaniei „PNL are grijă de sănătatea ta", începută în urmă cu trei ani, această campanie s-a bucurat de un real succes și în județul Sălaj unde, periodic, mii de persoane au beneficiat gratuit de verificarea valorii glicemiei și tensiunii arteriale sau de controale optometrice. După evenimentul dedicat luptei împotriva cancerului la sân, de la începutul acestei luni și controalele oftalmologice gratuite efectuate de medici la sediul PNL Zalău pe tot parcursul săptămânii trecute, acțiunile liberalilor sălăjeni vor continua și în această săptămână. Astfel, joi și vineri (15 și 16 octombrie), pe platoul din fața Instituției Prefectului din Zalău, zălăuanii vor putea să își verifice glicemia și tensiunea arterială. Cei care vor dori, vor putea semna petiția pentru promovarea Legii Prevenției, o inițiativă legislativă susținută de parlamentarii PNL. Vremea se anunță destul de prietenoasă, astfel încât toți cei care doresc să-și verifice valorile tensiunii arteriale și cele ale glicemiei, gratuit bineînțeles, sunt așteptați la cortul din centrul municipiului, joi și vineri între orele 10 - 17. Astfel de acțiuni urmează să fie fi organizate în perioada următoare și în celelalte localități din județ. Cetățenii pot susține prin semnătură un nou proiect legislativ important - Legea Prevenției în Sănătate Prevenția reprezintă una dintre activitățile cruciale în menținerea unei stări de sănătate bune a populației. Indiferent despre ce afecțiune vorbim, prevenirea ei este prima și cea mai importantă măsură pe care o societate trebuie să o implementeze și să o susțină. Cadrul legislativ propus de PNL este concis, bine structurat și aduce pentru prima dată această activitate deosebit de importantă în forma unei legi. Prezenta propunere legislativă introduce obligativitatea susținerii prin bugetul de stat a întregului program național de prevenție, precum și adoptarea anuală a programului concomitet cu alocarea sumelor necesare prin legea bugetului. „Pentru a îmbunătăți starea de sănătate și de utilizare a fondurilor publice este obligatoriu ca autoritățile guvernamentale să organizeze și desfășoare o activitate îndelungată în domeniul prevenției și de aceea numai prin lege se creează mecanismele de realizare a obiectivelor propuse", spune PNL în expunerea de motive a proiectului legislativ. Scopurile activității de prevenție, prezente și în proiectul de lege, sunt promovarea sănătății și educația pentru sănătate inclusiv acțiuni care acționează asupra determinanților sociali și a inechităților în starea de sănătate, sprijin, comunicare și mobilizare socială pentru sănătate, ocrotirea sănătății, prevenirea apariției îmbolnăvirilor, stoparea sau diminuarea avansării procesului de îmbolnăvire, prevenirea și/sau reducerea complicațiilor îmbolnăvirilor precum și evitarea deceselor premature. ANPS - Agenția Națională de Prevenție în Sănătate Tot prin această Lege se dorește înființarea Agenției Naționale de Prevenție în Sănătate (ANPS), o instituție publică aflată în coordonarea Ministerului Sănătății. Finanțarea activității de prevenție se asigură, potrivit noului proiect legislativ, din bugetul de stat, bugetele locale și alte surse, inclusiv din donații și sponsorizări. Sumele prevăzute în bugetul de stat pentru activitatea de prevenție în sănătate nu pot fi mai mici decât un procent de 10 la sută din fondurile publice alocate sistemului național de sănătate (Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate). ANPS va fi autoritatea competentă în domeniul serviciilor de prevenție. Această Lege este prima de acest gen la noi în țară și ar putea aduce pe lângă un cadru legal firesc, banii necesari unor activități fără de care prevenirea bolilor nu ar putea fi posibilă. Ar putea oferi o mai bună cunoaștere a prevalenței și a incidenței bolilor, elaborarea unor metode de evaluare a eficacității asistenței medicale dar și evidențierea grupelor de populație cu risc crescut la anumite îmbolnăviri. Prin programele și activitățile ce vor putea demara având la bază această lege, vom putea depista precoce boli grave, cronice, cărora le cad victime anual atât adulții cât și copiii și se va putea supraveghea starea de sănătate a populației prin controale și examene periodice pentru care nu vom mai fi nevoiți să scoatem bani grei din bugetele familiale. ■ F. N.