Magazin Sălăjean, februarie 2016 (Anul 21, nr. 20-40)

2016-02-01 / nr. 20

2 Luni 01 Februarie 2016 Editorial_________________ Florin Negoiță_____________ Sălajul nu mai crede în lacrimi Sălăjenii devin, pe zi ce trece, tot mai imuni la impulsul venit din sfera politică a județilui. Este exact imaginea aceea în care un medic înțeapă un pacient în talpă, fără ca acesta să reacționeze, să miște măcar un deget. Și nu, nu este de condamnat această lipsă de reacție, asta ca să nu spunem ceea ce este de fapt, și anume o mare lehamite. Alegerile care se apropie vor ateriza pe un teren uscat, obosit, peste o populație care nu mai are nici voința și nici puterea să mai creadă pe cineva. Și ca și când nu ar fi de ajuns inerția în care ne găsim, oboseala psihică, dezamăgirea uriașă - toate ajunse iată, dincolo de cota de avarie, cei care sunt în cabina de machiaj acum, tac, râd înfundat și așteaptă să prindă, din mers, o greșeală a adversarului, o mișcare neinspirată, pentru a ieși la rampă în vederea anunțării marii candidaturi și a avalanșei de promisiuni, conform obiceiului pe care îl cunoașteți. Partidele stau ascunse pe după draperiile sediilor, nimeni nu spune nimic, nimeni nu încearcă măcar să intre în legătură cu oamenii, să ia satele și comunele la talpă, să spună la megafon sau în presă, marile adevăruri ale acestui municipiu care iată, se prezintă ca un oraș aproape fără perspectivă, lipsit de strălucire, indiferent din ce cartier în priviri. Aș vrea să întreb (de fapt nici nu știu pe cine să întreb, dintre cei care dansează pe scena politică). Oameni buni, pe CE vă bazați? Pe CINE vă bazați? Pentru că trebuie să știți faptul că oamenii nu mai cred în lacrimi de crocodil, în povești cum lasă că venim noi (dacă nu chiar „tot noi") și vom face, vom înfăptui, pentru voi, cetățenii care așteptați de atâta amar de timp să vină și vântul schimbării....vom șterge rugina, vom turna drum nou peste gropile din șosele. Vom face un stadion, vom face un cinematograf, vom aduce pentru sălăjeni lucruri bune, de care au nevoie. Pentru copii - locuri de joacă, pentru tineri, cluburi decente, demanelizate, evenimente, viață socială, pentru a nu mai lua drumul Clujului atunci când vor să se realieze sau să se distreze. Pentru vârstnici vom aduce mai multă bucurie în suflete, mai mult sprijin, poate chiar și material, vom face, vom aduce, vom clădi". Dacă, citind toate astea, nu v-a umflat râsul, înseamnă că situația este într-adevăr gravă, ca să nu o numesc pierdută, pentru că nici măcar sub formă de glumă, sălăjeni nu mai înghit astfel de sloganuri. Nici marile anunțuri pe care, volensnolens, partidele sau independenții vor fi nevoiți să le facă, nu vor mai surprinde pe nimeni. Cu toată secretizarea asta fandosită, care deja dă în penibil, cu toate șușotelile la colț de partid care deja neast demobilizat și plictisit la maximum, nu, nu va exista nicio surpriză! Iar candidații care vor apărea, rumeni în obraji și fără cearcăne, pe afișele electorale, îi știți deja sau cel puțin îi bănuiți. Și nu, nu răsare nimeni din iarba multă și deasă a mediocrității, mă refer strict la calitățile pe care o funcție de primar, de exemplu, le presupune. Firește, poți fi un medic bun, un artist remarcabil, un electronist sau un scriitor de excepție dar să nu ai capacitatea să manageriezi un municipiu, un oraș sau o comună. Fizic, psihic sau oricum, să nu poți să faci asta. Și nu e nicio tragedie în asta atât timp cât conștientizezi acest lucru și nu te avânți la manșa unui avion de vânătoare, când pe tine te ia amețeala când te dai cu trotineta. Este o funcție ingrată, de uzură,o funcție parșivă, buboasă, iar aici îi dau perfectă dreptate primarului actual al zalăului. Nimeni nu mai vrea să intre într-un mediu în care ești practic, bombardat din toate părțile. Cetățenii zic că nu faci nimic și că ești de rahat. DNAul abia așteaptă să-ți bage bățul prin gard, consilierii te mănâncă de cur până ajungi să nu mai ai nici pe ce să te așezi, acasă nevasta și copiii îți urlă în cap că „te-ai însurat cu biroul, mai bine state ai dracu' în banca ta, ți-a trebuit primărie, nu, să te saturi!". Pe lângă toate acestea, salariul, pentru ceea ce înseamnă o funcție de primar și câtă responsabilitate apasă pe umerii tăi, este unul demotivant. Cât despre avantaje, relații, comisioane sau alte facilități, cândva firești, nu, ele nu mai există sau dacă mai există, nu le mai folosește nimeni de teama cătușelor. Iar exemple avem și noi, dar Domnului. Ce va fi? Cine va veni să ne promită, să ne mângâie pe creștet și să ne spună că de mâine ne va fi un pic mai bine? Că vom avea în județ lucruri firești, o viață lipsită de necazuri provocate de incompetența sau indolența celor aleși? Ce vrem noi, de fapt? Să nu mai fim mințiți, să nu mai fim păcăliți, luați de proști. Vrem un stadion, vrem o sala de spectacole, o cofetărie fără wi-fi, vrem evenimente culturale făcute după dorința noastră și a copiilor noștri, filme, târguri, spectacole în aer liber, artificii la sărbători, vrem un oraș curat, vrem ca în birourile pe care le călcăm angajații să zâmbească, vrem iarbă, flori, copaci, vrem un viitor pentru acest muncipiu și pentru județ,ne dorim, stimați viitori candidați, lucruri cât se poate de firești și de simple. Vrem și sperăm în nimic altceva decât într-o viață normală, trăită în localități normale, conduse de oameni normali, de bună credință, care să și greșească dar care, mai presus de orice, să demonstreze că le pasă de noi. Prin fonduri externe nerambursabile- Magazin Sălăjean Cartierele Grădina Poporului și Grădina Onului din Zalău vor avea rețele noi de apă și canalizare Florin Negoiță Ședința de Consiliu local (CL) ce va avea loc astăzi la Primăria Zalău, va aduce pe ordinea de zi un proiect de maximă importanță pentru locuitorii a două cartiere zălăuane. Astfel, Proiectul de Hotărâre " Extinderea rețelei de alimentare cu apă potabilă și canalizare menajeră în cartierele Grădina poporului și Grădina Onului din municipiul Zalău". Astfel, va fi supusă aprobării participate Unității Administrativ Teritoriale municipiul Zalău UAT la accesarea de fonduri externe nerambursabile prin cererea de finanțare a acestui proiect. Bugetul total al acestui proiect are o valoare estimativă de 2.923.000 lei (aproximativ 660.000 de euro) sumă ce reprezintă fonduri nerambursabile , garantat de Fondul Coeziune și bugetul de stat, 1.699,75 mii lei însumând 91,15 la sută din totalul cheltuielilor eligibile. Contribuția UAT Zalău este de 165,10 mii de lei , un procent de 8,85 la sută din valoarea cheltuielilor eligibile. Cheltuielile neeligibile sunt de 1058,66 mii lei. Pentru publicitatea în devizul general al acestui proiect a fost alocată suma de 10.000 de lei. Investițiile de bază în acest proiect sunt construcțiile și instalațiile aferente rețelelor de alimentare cu apă și cele de canalizare, branșamente, montajul utilajului tehnologic, utilajele, echipamentele tehnologice și funcționale în care este inclus și montajul acestora, dotări și alte active necorporale. de Zeci de contribuabili mijlocii din Sălaj vor fi administrați de fiscul clujean Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Sălaj face cunoscut faptul că, începând cu 1 februarie 2016, contribuabilii mijlocii de pe raza județelor: Sălaj, Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș și Satu-Mare vor fi administrați de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj- Napoca, competențele de administrare fiscală ale acesteia fiind stabilite prin Ordinul Președintelui ANAF nr. 3649/2015. Astfel, contribuabilii mijlocii vor efectua plata obligațiilor fiscale, începând cu 01 februarie 2016, la Trezoreria Municipiului Cluj- Napoca - cod TREI 216. Lista contribuabililor mijlocii din raza județelor: Salaj, Bihor, Bistrita-Năsăud, Cluj, Maramureș si Satu-Mare care vor fi administrați de către această nouă structură fiscală, a fost aprobată prin O.P.A.N.A.F. nr. 3702/2015 și poate fi vizualizată pe site-ul: www.anaf.ro, secțiunea INFO PUBLICE, modulul 04 "Informații privind agenții economici", submodulul 01 "Listele contribuabililor mari și mijlocii". AJFP Sălaj menționează, totodată că Administrația pentru Contribuabili Mijlocii, constituită la nivelul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Cluj-Napoca, are sediul in municipiul Cluj-Napoca, P-ța Avram Iancu nr. 19, et. 1, cam. 138-147, cod poștal 400117. Potrivit sursei amintite, începând cu 01 februarie, 89 de contribuabili mijlocii din județul nostru urmează să fie administrați de fiscul clujean. Primăria Șimleu curăță fântânile din oraș Primăria orașului Șimleu Silvaniei a demarat, la finalul săptămânii trecute, o amplă acțiune de curățare și dezinfectare a fântânilor aflate pe domeniul public; în total, este vorba despre un număr de 12 fântâni, care rând pe rând, vor fi golite și curățate de depuneri și mizerie. Acțiunea este realizată de muncitorii de la "Serviciul administraiv" din cadrul Primăriei. Pe această cale, primarul orașului de sub Măgură, Septimiu Țurcaș, îi atenționează pe șimleuani să nu consume apă și să respecte informările afișate în zonă până când vor fi curățate și dezinfectate. Acțiunea a început pe strada Trandafirilor, numărul 35 și 36 și pe strada Zambilelor numărul 2 și va continua. O astfel de activitate, care să includă curățarea și dezinfectarea tuturor fântânilor din Șimleu, nu a mai avut loc de mai bine de zece ani. ■ A.T.