Magazin Sălăjean, iulie 2016 (Anul 21, nr. 125-145)

2016-07-01 / nr. 125

2 Vineri 01 Iulie 2016 Editorial Florin Negoiță Pe genunchii bunicului Nu există, și bine ar fi să nu existe bucurie mai mare pentru un copil, decât să se arunce, hohotind de râs și bucurie, în brațele bunicilor, odată ce vacanța mare își intră pe deplin în drepturi. Noi, cei mari, privim cu nostalgie și încercăm din răsputeri să retrăim emoții de mult uitate, când și noi, norocoșii Pământului de atunci, ne trăiam sub același Soare, cel mai frumos capitol al vieții. Cum e să fii copil astăzi? Atâta timp cât ai tăi nu te închid în colivia internetului și nu te hrănesc cu jocuri pe calculator, aplicații colorate pe mobil sau, mai rău, pseudosocializare pe facebook, copilăriile pot fi la fel cum erau pe vremuri. Cerul e tot albastru, iarba tot verde iar praful și cu apa murdăresc la fel picioarele. Copilăria trebuie să rămână ceea ce este de fapt, să însemne și să își pună amprenta sănătoasă, decisivă, pe trupul și mintea oricărui copil. O copilărie furată și dăruită, ca o ofrandă absurdă, tehnologiilor, să se ocupe ele de ea, este una mutilată. Nu se pierd multe, ci totul: încrederea, sub toate formele ei, de la mersul desculț prin iarbă, la capacitatea de a te urca, la propriu, într-un copac, curajul și tăria de a îndura durerea unei lovituri sau zgârieturi, capacitatea de a-ți lua singur apărarea într-un conflict, fie el și pueril, așa, ca între prieteni. Se pierde încrederea în capacitatea de a socializa pe viu, ochi în ochi, de a vorbi, șansa de a deveni lider, șef de oaste - în limbajul copilăriei. Pe lângă toate acestea, care sunt doar câteva din neajunsuri ce se transformă în consecințe grave mai târziu, corpul nu va fi niciodată obișnuit și pregătit pentru mai greu. Corpul unui copil, amorțit de fascinația internetului sau a jocurilor și țintuit cu orele într-un scaun, reprezintă cel mai grav atentat pe care părinții sau educatorii îl comit, firește, neluând în seamă avertismentele medicale și consecințele, asupra copilăriei unui prunc. Copiii au nevoie în cea mai mare vacanță de peste an, de aripi, de spațiu, de verde. De soare și apă, fie ea și o băltoacă mică, sau un iaz cu apa până la brâu, acolo unde să se poată bălăci fără teamă. Copiii trebuie duși pe cărări de pădure, pe dealuri, trebuie lăsați să mângâie grâul, porumbul sau păsările din curte. Natura, prin comorile ei interminabile, reprezintă cel mai frumos loc în care copiii pot petrece vacanța, asta dacă voi, părinții, doriți într-adevăr ca ei să fie în vacanță și nu pierduți cu privirea într-un ecran, ca într-o apă înșelătoare. Dacă avem și bunici, vorbim de Raiul pe Pământ. Nu toți sunt privilegiați, nu toți au, an de an, rezervat acest capitol de "cinci stele" al vieții. Nimeni nu te așteaptă și nimeni, niciodată, nu te va aștepta, așa cum o fac bunicii, atunci când ești mic sau chiar mai mare! Pe genunchii bunicului, totul în jurul tău se schimbă. Poți să zbori, poți să călătorești oriunde. Ai mereu, o viață de rezervă, indiferent cine te rănește. Te poți lupta cu balaurii sau poți întâlni, norocos până peste cap, prințese sau prinți. Florile cresc până la cer, vulturii coboară și te iau, de jos, pe aripile lor, pentru a te purta peste castele, văi și răpi adânci! Totul e posibil acolo, lângă ei. Bunicii nu vor avea poate, să îți dea mereu cel mai bun cașcaval sau felia subțire de salam delicios; parcă nici ouăle, de acolo, din cuibar, nu seamănă cu ceea ce știi tu că înseamnă, de fapt, „adevăratul" ou care, în loc de gălbenuș ascunde în el o jucărie. DAR... tot ce găsești la ei, lângă ei și mai ales prin ei, nu are egal în lumea asta! Copil fiind, nu ai cum să realizezi, să dimensionezi bucuria, imensul privilegiu care, da, e pe zile, nu durează o veșnicie, însă tu, ca părinte, dacă vrei să-ți revezi fericirea de odinioară, să o regăsești în privirea copilului tău, ia-l de mână și fugi cu el oriunde poți, doar să te asiguri că ești departe de mașini, de zgomot, de telefoane și laptopuri, de muzică proastă, treceri de pietoni sau aglomerație. Dacă, ajungând undeva, vezi copiii mușcând dintr-un codru de pâine, desculț și râzând cu gura până la urechi, înseamnă că ai ajuns acolo unde trebuie, iar vacanța cea adevărată poate să înceapă! Vacanță plăcută, dragi pitici! Liber la alergat cu picioarele goale, la țipat, la descoperit, la murdărit, la zgâriat, la colindat și mâncat oricum și orice, liber la tot ce vă poate face mai puternici și mai încrezători în voi înșivă! Parcările pe trotuar vor fi interzise. Revin in forța ridicările auto și vestitele capace Florin Negoiță Parcările pe trotuare, foarte des efectuate de șoferi care ignoră fără nici o teamă normele de bun-simț și pe cele legale, au intrat în colimatorul Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Ministerul intenționează instituirea de urgență a regulii care va interzice parcările pe trotuar, indiferent despre ce autovehicul este vorba sau ce context justificativ va fi invocat de șoferi, pentru a scăpa basma curată dacă vor fi prinși de Poliție. Amenzile vor fi mari, asta în cazul în care autovehiculul nu va fi blocat sau ridicat, pentru că și aceste două măsuri își vor găsi loc, din nou, în tolba cu sancțiuni a autorităților, în cel mai scurt timp. "Excepția va fi aceea în care administratorul drumului public poate permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial sau total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător", se arată întrun comunicat al MAI. Modificările aduse codului rutier pe aspectul parcării autovehiculelor pe trotuare dar și nenumăratele sesizări ale participanților la trafic, șoferi și pietoni, ori ale comercianților, ajunși să nu mai poată circula pe trotuare din cauza șoferilor care blochează pur și simplu aceste spații. Excepția la care MAI face referire are în vedere situațiile în care dimensiunile trotuarului pot permite inclusiv parcarea de vehicule, administratorul drumului urmând a semnaliza posibilitatea de oprire sau staționare pe trotuar și marca zona destinată parcării sau staționării, după caz. Numai în aceste situații este permisă de viitoarea lege, parcarea pe trotuar a vehiculelor, care au caracter de urgență". Reglementarea se referă la vehiculele a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone, care, evident, nu pot fi ridicate și transportate în condiții similare unui autoturism. Măsura este supusă, de asemenea, unor condiții, una dintre acestea referindu-se la situația în care staționarea vehiculului, în locul în care ar fi blocat, ar constitui un pericol imediat pentru siguranța sau fluența circulației pe drumul public. Ridicările auto, din nou pe masa legiuitorului Se propune totodată, reconsiderarea întregului mecanism în care operează ridicarea vehiculelor și, pentru eficiență, se introduce și blocarea vehiculelor. Situațiile în care poate fi dispusă ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar vor fi în mod clar și concret stabilite prin raportare la pericolul pe care îl prezintă aceste vehicule pentru siguranța circulației pe drumurile publice. Măsura este dublată de introducerea obligației administratorului drumului public de a de a delimita și semnaliza corespunzător sectoarele de drum public unde este interzisă staționarea vehiculelor pe o anumită distanță stabilită în metri, prin marcaje de începere și sfârșit al interdicției, numai pe prima bandă a sensului de mers. Se creează posibilitatea ridicării vehiculelor pentru situații care privesc realizarea unui interes public: intervenția serviciilor de urgență, efectuarea unor lucrări urgente pe un sector de drum sau adoptarea unor măsuri de ordine și siguranță publică. In această situație, ridicarea vehiculului se dispune la solicitarea serviciului de urgență, administratorului drumului public sau organului care a dispus măsurile de ordine și siguranță publică, după caz. In acest caz, poliția rutieră are obligația de a înștiința proprietarul sau deținătorul vehiculului despre locul unde a fost depozitat vehiculul. Vor fi instituite și cazurile în care ridicarea vehiculului nu poate fi dispusă sau executarea măsurii trebuie să înceteze. De exemplu, atunci când în vehicul este vizibilă prezența unor persoane, când vehiculul aparține instituțiilor enumerate de lege, având în vedere regimul prioritar de circulație conferit de deplasarea „în acțiuni de intervenție sau în misiuni Magazin Sălăjean Vestitele capace care blochează roata din nou în dotarea autorităților . Blocarea vehiculului va consta în aplicarea unor dispozitive speciale pe roata din față a vehiculului, pe partea pe care acesta are amplasate comenzile de conducere, respectiv a unui avertisment scris, pe geamul lateral, corespondent comenzilor de conducere, cu privire la amplasarea dispozitivului și modalitatea de contactare a celui care a dispus măsura. Dispoziția de ridicare/ blocare a vehiculului va avea natura unui act administrativ, putând fi contestat potrivit legii. Administratorul drumului public poate autoriza un operator economic specializat să execute, în numele său, operațiunile pentru ridicarea vehiculelor sau blocarea vehiculelor. Politia Locală Zalău 9 așteaptă noua lege cu nerăbdare Călin Horvat, șeful Poliției Locale Zalău ne-a declarat că acest proiect legislativ vine nu doar în sprijinul lor ci și în beneficiul cetățenilor care au de suferit de pe urma acestor comportamente pe care le manifestă, din păcate, mulți șoferi. Legat de numărul sancțiunilor contravenționale aplicate de către polițiștii locali din Zalau, în primele șase luni ale anului, Poliția Locală zălăuană a aplicat sute de amenzi însă, chiar și așa, fenomenul parcărilor neregulamentare și al opririlor în locuri interzise nu poate fi sub nicio formă eradicat. Pentru oprire neregulamentară au fost aplicate 1.150 sancțiuni contravenționale, în timp ce pentru staționare neregulamentară au fost aplicate 30 de amenzi. în conformitate cu prevederile HCL 170/2007, pentru parcarea pe trotuare, au fost aplicate 526 sancțiuni contravenționale pe raza municipiului Zalău. Pentru blocarea căilor de acces și blocarea altor autovehicule, din statistica Poliției Locale Zalău rezultă că au fost aplicate 169 sancțiuni contravenționale pe raza municipiului.