Magazin Sălăjean, ianuarie 2020 (Anul 25, nr. 1-17)

2020-01-15 / nr. 7

2 Miercuri În Ianuarie 2020 Editorial Daniel Săuca Cultura (în) media De Ziua Culturii Naționale (15 ianuarie) aduc în atenția celor interesați și „consumul de produse massmedia tradiționale", conform datelor Barometrului de consum cultural 2018 (culturadata.ro). Studiul arată că „în spațiul nonpublic, activitatea cu cea mai ridicată rată de participare este cea corespunzătoare variabilei care măsoară frecvența vizionării știrilor, emisiunilor, filmelor sau serialelor TV: 92 la sută dintre respondenți au urmărit astfel de programe cel puțin o dată pe săptămână ; în același timp, 76 la sută dintre respondenți au ascultat radioul și 69 la sută au ascultat muzică pe diferite dispozitive cu o frecvență cel puțin săptămânală". în cercetarea menționată se mai arată că „celelalte activități desfășurate în spațiul nonpublic înregistrează procente mult mai mici de persoane care se practică săptămânal: 26 la sută pentru cititul ziarelor informat tipărit, 19 la sută pentru lectura cărților, 16 la sută pentru jocurile video și pentru cititul revistelor informat tipărit și 10 la sută pentru vizionarea filmelor in format DVD / Blu-ray". Și totuși, se mai citesc ziare tipărite, reviste tipărite și cărți tipărite. Pe de altă parte, e de văzut în continuare și modul, consistența în care cultura va fi prezentă în massmedia națională și locală. Barometrul citat subliniază și că „profilul celor care utilizează internetul atât în scopuri informative sau de divertisment, cât și în scopuri educaționale sau culturale este format cu precădere din persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 29 de ani și 30-39 de ani. Astfel, mai bine de jumătate dintre persoanele care folosesc internetul în aceste scopuri sunt tineri cu vârsta sub 39 de ani. în acest context, la nivelul profilului corespunzător practicii de citire a presei online se înregistrează cel mai ridicat procent al persoanelor cu vârsta de peste 50 de ani. De asemenea, aproximativ un sfert dintre persoanele care consumă conținutul blogurilor sau vlogurilor culturale au vârsta de peste 50 de ani". Un posibil „trend" pentru anii vin. O concluzie a studiului menționat: „rezultatele pun în evidență un grad general redus de participare la activități cu caracter cultural. Mai exact, peste jumătate dintre participanții la studiu nu au luat parte niciodată în ultimul an la o activitate care să implice consumul unor produse sau servicii culturale în spațiul public". Asta nu înseamnă că nu au citit, nu au ascultat radio sau nu au vizionat o emisiune tv. Cu alte cuvinte, e posibil să dorim nejustificat o participare mai consistentă la manifestări culturale în spațiul public. Cultura se manifestă și în/prin mass-media. Cum, poate într-un episod viitor. Al<tga$in Snlăjenii fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.l tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Magazin Sălăjean Vestea ca legea pensiilor MAI ar putea fi modificată a ajuns și la IPJ Sălaj. Câți polițiști și-au depus cererile de pensionare Florin Negoiță “Intenția Guvernului este de a crește vârsta de pensionare pentru polițiști", a declarat recent premierul Ludovic Orban. Premierul a afirmat că atunci când a fost modificat prin Ordonanță de urgență "sistemul nesimțit de calcul al pensiilor pentru șefimea din Ministerul Afacerilor Interne" s-au pensionat mii de cadre pentru a beneficia de condițiile privilegiate de pensionare care erau anterior modificării ordonanței. La Inspectoratul de Poliție Județean Sălaj, conform datelor furnizate de reprezentanții instituției, 16 cadre au, în prezent, cererile de pensionare depuse. "Intenția noastră este foarte clară: de a crește vârsta de pensionare. Când s-a modificat prin OUG sistemul acesta de calcul al pensiilor pentru șesimea din zonele respective, s-au pensionat din zona MAI mii de cadre, pentru a beneficia de condițiile privilegiate de pensionare care erau valabile anterior modificării ordonanței. Adică, ei au dat o ordonanță de urgență dar înainte le-au permis tuturor celor au vrut să beneficieze de pensiile respective, s-au pensionat oameni cu 40,42,43,45 de ani cu niște pensii extrem de mari (...). Dorim să ajungem la o formă a unei legi a pensiilor care să facă cu adevărat dreptate și care să corecteze toate abuzurile care au fost făcute în calculul pensiilor", a afirmat Orbán. El a arătat că o altă problemă este cumulul pensiei cu salariul în sectorul public. "Foarte mulți s-au pensionat anticipat beneficiind de niște condiții de reglementări speciale, după aceea s-au angajat în sistemul public. Interzicem cumulul pensiei cu salariul în sectorul public. Sigur că nu interzicem oamenilor să lucreze în sectorul public, dacă vor să-și continue activitatea în sectorul public, nu avem nimic împotrivă, cu o singură condiție: nu le mai plătim pensia cât timp ocupă funcția publică, urmând ca ulterior, în funcție de anii în plus vechime pe care i-au lucrat, să le crească pensia când se vor pensiona", a explicat premierul. La Spitalul Județean de Urgență Zalău. S-au afișat rezultatele la concursurile pentru posturile de director La Spitalul Județean de Urgență (SJU) Zalău s-au finalizat două din cele trei concursuri organizate pentru posturi de director. Este vorba despre posturile de: director îngrijiri, director medical și director financiarcontabil, care au fost scoase la concurs la finalul anului trecut. Astfel, noul director financiar-contabil este economistul Claudia Carmen Cristescu, care a obținut, la examenul susținut în 9 ianuarie, nota 8,45 la proba scrisă, 8,46 la susținerea proiectului de specialitate, respectiv 9,16 la proba interviu, media finală a candidatului pentru postul de director financiar contabil fiind de 8,69. De precizat este faptul că, la concursul pentru postul de director financiar-contabil la cea mai mare unitate spitalicească din județ și-au depus dosarul doi candidați, economiștii Elisabeta Ionescu și Carmen Qaudia Cristescu, din care doar unul s-a prezentat și a fost declarat admis. Postul de director financiar-contabil, remunerat cu 11.477 de lei brut lunar, la care se adaugă indemnizația de hrană, a fost asigurat de economistul Elisabeta Ionescu a cărui mandat de trei ani a expirat la începutul anului în curs. Medicul pediatru Eva Lapoș - director medical la cea mai mare initate spitalicească din județ De asemenea, în cursul zilei de luni -13 ianuarie, s-a finalizat și concursul pentru ocuparea funcției de director medical. Singurul candidat înscris a fost medicul pediatru Eva Lapoș care a obținut nota finală 7,35, respectiv 7,05 la proba scrisă, nota 7 la susținerea proiectului de specialitate și nota 8 la interviu de selecție. Medicul Lapoș, care de altfel a asigurat interimatul acestei funcții, avea un salariu, conform datelor privind transparența veniturilor salariale publicate la finalul lunii septembrie, de 17.082 de lei brut. Remunerația precizată include salariul de bază și indemnizația pentru hrană. Un alt post din cadrul SJU Zalău, scos la concurs, este cel de director îngrijiri, remunerat lunar cu suma de 9.077 de lei brut, la care se adaugă spoturi plus indemnizația pentru hrană. La concursul care se va finaliza în cursul zilei de miercuri- 16 ianuarie și-au depus dosarul trei candidați: Adriana Buze, Ramona Marincaș și Laura Păcurar. Funcția de director îngrijiri la SJU Zalău este asigurată în prezent prin interimat de asistentul Laura Păcurar - unul dintre cei trei candidați. ■ A. T.