Magazin Sălăjean, aprilie 2020 (Anul 25, nr. 60-76)

2020-04-08 / nr. 65

2 Miercuri 8 Aprilie 2020 Ce se va întâmpla cu „cultura”? Cea mai lovită industrie culturală în aceste triste vremuri e, cu siguranță, cea a divertismentului, a spectacolelor de tot felul. Nu mai au loc spectacole de teatru, de muzică „ușoară" ori de folclor, balet. Nici concerte, nici reprezentații, nici Zile ale județelor, orașelor sau comunelor, nici festivaluri. Nici lansări de carte, expoziții sau conferințe. Cărți și reviste mai apar, dar problema e cum le distribui. Editurile, redacțiile și tipografiile și-au redus oricum semnificativ activitatea. Muzeele și bibliotecile și-au închis porțile. Unitățile de învățământ (unde aveau loc destule activități culturale) sunt și ele închise. Totul, aproape total, cultural, s-a mutat pe Internet, cu mai mult sau mai puțin succes. E o situație de avarie. Nimeni nu știe cât va dura. Și ce se va întâmpla „după". Dacă va mai exista un „după". Și ce fel de „după". Artiștii independenți, angajații instituțiilor publice de cultură sunt foarte îngrijorați. Vor mai avea nevoie de noi? Oare nu e un prilej pandemia pentru desființarea, reorganizarea unor instituții? Sau pentru schimbarea modalităților de finanțare a programelor și proiectelor culturale. Mai ales că în multe județe „cultura" nu a fost niciodată o prioritate. Și nici de la București. Și apoi, în vremurile la fel de grele ce vor urma „după" sigur cultura nu va fi o prioritate. Deja sunt semnate din țară că instituțiilor de cultură li se pregătește „ceva". Anul 2020, destul de probabil, e oricum compromis. Ar fi o nebunie, chiar dacă vom trece de efectele (imediate ale) epidemiei cu noul coronavirus, să se lase liberă organizarea de evenimente culturale cu mulți participanți. Măcar o perioadă, mai scurtă sau mai lungă de timp. Presiunea va fi uriașă pe umerii guvernanților, naționali și locali, întrebările sunt multe; și dacă „după" sălile de spectacole sau stadioanele se vor umple rapid. Paradoxal poate, în aceste vremuri triste, apăsătoare, cultura e de un sprijin real. Pentru alinarea suferințelor, pentru dezvoltare personală, pentru educație ori pentru petrecerea timpului liber (berechet). Filmele, piesele de teatru, spectacolele de balet, concertele, cd-urile și dvdurile, cărțile, revistele, piesele muzicale sunt toate produse culturale, în format „virtual" ori „fizic" ele ne pot ajuta. Evident, pe cei care (mai) cred în cultură! Marțn^ttt S’ălăscatt Ég „J' g «ggjgggg gggggg , gggggggggggi |ij| , Sg , „i ,ț, 1 ■ gȘg fondat 1997 Pwwwinagazinsalaiéan.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Magazin Sălăjean Măsuri în urma anchetei epidemiologice din Primăria Zalău Florin Negoiță In urma anchetei epidemiologice ce a fost efectuată zilele trecute de reprezentanții Direcției de Sănătate Publică (DSP) Sălaj în cadrul Primăriei Zalău, autoritățile au luat o serie de măsuri, puse deja în aplicare în cadrul acestei instituții și în ceea ce privește activitatea angajaților. Aceasta după ce doi angajați din Primăria Zalău, o femeie și un bărbat, au fost depistați în urma testării, infectați cu noul coronavirus. Potrivit directorului DSP Sălaj, Ligia Marincaș, în urma acestei anchete epidemiologice s-a dispus autoizolarea la domiciliu a contacților direcți (ai celor doi pacienți) împreună cu familiile lor; s-a efectuat dezinfecția încăperilor din clădirea Primăriei și a spațiilor adiacente; s-a recomandat de către DSP asigurarea prezenței în sediul Primăriei a unui număr minim de angajați, ceilalți fiind trimiși să lucreze de acasă, în timp ce o parte dintre ei va rămâne în concediu sau va efectua zile libere la care au dreptul. Alte măsuri luate de DSP Sălaj simt monitorizarea stării de sănătate a contacților prin medicii de familie și informarea contacților cu privire la simptomatologia caracteristică îmbolnăvirilor cu Covid-19, pentru a preveni panica și pentru ca cei implicați să cunoască situațiile în care trebuie să se adreseze medicului de familie sau Serviciului de urgență 112. S-au comunicat prin înștiințările de izolare la domiciliu obligațiile pe care le au contacții și familiile lor, informații cu privire la eliberarea concediului medical cât și sancțiunile ce vor fi aplicate în caz de nerespectare a măsurii de izolare la domiciliu. Primăria municipiului Zalău a luat, de asemenea, câteva măsuri având în vedere depistarea a cel puțin două cazuri de infectare cu coronavirus în instituție, la sfârșitul săptămânii trecute, la doi angajați. Surse din cadrul unor autorități spun că cei doi angajați s-au îmbolnăvit din locuri/surse diferite. Ținând cont de faptul că angajații respectivi au fost în instituție în perioada în care nu știau că sunt infectați, dar și conexiunile și întâlnirile pe care le-au avut, a fost emisă, încă de săptămâna trecută. Hotărârea nr. 4 din 3 aprilie 2020 a Primarului municipiului Zalău, prin care s-au luat anumite măsuri printre care dezinfecția la nivelul spațiilor din instituție, asigurarea urgențelor privind funcționarea instituției prin prezența unui număr minim de angajați, restul fiind trimiși în concediu. Primarul municipiului, cei doi viceprimari și administratorul public nu au fost trimiși în izolare, aceștia venind în continuare, prin rotație, la birouri. Singura persoană din conducerea municipiului care a fost trimisă în izolare este secretarul municipiului, Marina Fazacaș. Valoarea tichetelor culturale a crescut, însă puțini sălăjeni le-au văzut vreodată Suma care se acordă lunar sau ocazional sub formă de tichete culturale este de maximum 160 de lei într-o lună, respectiv maximum 320 de lei/eveniment ocazional. Tichetele culturale sunt acordate pentru intervalul cuprins între 1 aprilie și 31 iulie 2020. Prevederea apare într-un ordin semnat de ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, și de cel al Culturii, Bogdan Gheorghiu, pentru stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru perioada menționată. "Pentru intervalul calendaristic cuprins între data de 1 aprilie 2020 și data de 31 iulie 2020, valoarea sumei care se acordă lunar, respectiv ocazional, sub formă de tichete culturale, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, este de maximum 160 lei/lună, respectiv de maximum 320 lei/eveniment", se arată în ordinul publicat în Monitorul Oficial. Din document reiese că valoarea nominală stabilită se aplică și pentru lunile august și septembrie. Cine poate primi tichete culturale și unde pot fi folosite. Legea 165/2018 prevede că tichetele culturale simt bilete de valoare acordate angajaților, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri și servicii culturale. Bunurile și serviciile culturale pot fi: abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiecții cinematografice, muzee, festivaluri, târguri și expoziții, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor, cărți, manuale școlare, albume muzicale, filme, în orice format. Cu toate acestea, în Sălaj, aceste tichete au fost aproape inexistente de la intrarea în vigoare a legii; în Sălaj, cel puțin la nivelul celor mai mari instituții bugetare, nu au fost repartizate angajaților astfel de tichete. Reprezentanții Primăriei Zalău. Instituției prefectului Sălaj ne-au transmis că nu au fost oferite, până acum, tichete culturale angajaților. Consiliul județean nu a răspuns, deocamdată, solicitării noastre privind această informație. ■ F.N.