Magazin Sălăjean, decembrie 2020 (Anul 25, nr. 222-238)

2020-12-02 / nr. 222

Miercuri 2 Decembrie 2020 Erditoria.1 Daniel Săuca Haos sărbătoresc Și a fost încă o minunată Zi Națională. A trecut repede, online. Ne întoarcem la oile noastre pandemice, offline. Și alea albe, și alea negre. Ludovic Orban, prim-ministru: „ Dacă va fi necesar, vom optimiza structurile instituțiilor publice, mai scăpăm de unii care nu-și fac treaba / E posibil să fie redus numărul de angajați în sectorul public" (news.ro). Sunt curios cine și cum va decide cine nu își face treaba. Și jos, și sus, în „structurile de forță"? în Armată? în Sănătate? în învățământ? în primării? Victime sigure rămân instituțiile publice „neesențiale" (de pildă, cele din cultură). Unde sunt sloganurile de altădată? Apropo, nu am citit, văzut, auzit mai nimic electoral despre cultură. Aproape totul despre sănătate, educație, muncă, dezvoltare, un trai mai bun, fără hoție și (cu) credință. Vă recomand, în ton cu cele de mai sus, un articol bun: „Cultură sau divertisment? Pe cine sprijină Guvernul prin schema de ajutor de stat?" (romania.europalibera.org). Duminică, ce să vezi, încă o tură de alegeri parlamentare. Unii știu deja câștigătorii. Și viitorul Guvern. Ori viitoarea coaliție guvernamentală. Surprize? Ori va câștiga PNL, ori va obține victoria PSD. USRPlus poate intra în haza guvernării, la fel ca UDMR, PMP sau Pro România (dacă și cum vor intra în parlament). Vom vedea ce se va întâmpla în funcție și de președintele K. Iohannis, ale cărui opțiuni au fost anunțate public. Se va crea un nou USL? Oricum, victoria în alegeri va fi clamată și de unii, și de alții. Oricum, se vor înțelege. Apropo, în acest sens, la un titlu: „Ipocrizie în pandemie, cum a mimat Guvernul că taie din banii partidelor. Principalele forțe politice, beneficiare ale unor sume record" (adevarul.ro). Scapă Zalaul în aceasta săptămâna de carantina? Puțin probabil. Hai, măcar pentru sărbătorirea (de unii a ) victoriei în alegeri. Sau a înfrângerii... Chiar așa, mai interesează pe cineva la modul serios alegerile de duminică în afară de candidați și militanții partidelor? Un titlu trist, ca multe altele din această perioadă: „Turismul global, dat înapoi cu 20 de ani de pandemie, România a pierdut 80 la sută din turiștii străini" (libertatea.ro). Oare Sălajul își va reveni din această perspectivă? Nu că ar fi contat... Magazin Sălăjean “Brantner” colectează gratuit deșeurile voluminoase în Zalău. Jibou și Cehu Silvaniei " Florin Negoiță Societatea de salubritate "Brantner" aduce la cunoștința locuitorilor municipiului Zalău și ai orașelor Jibou și Cehu Silvaniei că în perioada următoare vor fi derulate campanii gratuite de colectare a deșeurilor voluminoase. Este vorba despre obiecte de mobilier - canapele, fotolii, dulapuri, covoare vechi, etajere, rafturi, scaune etc. în Zalău, cei care vor să scape de aceste obiecte vor putea să le ducă luni, 7 decembrie, pe platforma betonată din spatele societății Michelin (lângă Uzina Electrică) sau la punctul de colectare din Brădet, lângă benzinăria Lukoil. în Jibou, campania va avea loc luni, 14 decembrie, iar punctul de colectare a acestor obiecte va fi situat pe strada Garoafelor, lângă Romstal, în Cehu Silvaniei, campania se va desfășura în ziua de miercuri, 9 decembrie, punctul de colectare fiind amenajat în zona BCR, intersecția străzilor Păcii și Trandafirilor. De menționat este faptul că în cadrul acestei campanii nu pot fi aduse deșeuri electrice, electronice și electrocasnice, ci doar elemente de mobilier, decorațiuni, covoare și alte obiecte mari de folosință îndelungată etc. Campania este gratuită. Reprezentanții societății Brantner roagă cetățenii să respecte zilele de colectare anunțate: Zalău - 7 decembrie, Jibou - 14 decembrie, Cehu Silvaniei.9 decembrie. Veste bună pentru români! PMP a scăzut TVA pe locuință la 5% Președintele Klaus Iohannis a promulgat în data de 13 noiembrie proiectul de lege propus de către Partidul Mișcarea Populară referitor la scăderea TVA-ului la cumpărarea unei locuințe de la 19% la 5%. Măsura financiară propusă de către PMP și promulgată de către președintele României va intra în vigoare la 1 ianuarie 2021. Astfel, românii vor plăti mai puțin TVA la începutul anului viitor la achiziționarea unei locuințe, dacă această locuință nu depășește valoarea de 140.000 de euro. Legea propusă de către Partidul Mișcarea Populară modifică articolul 291 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și are următorul conținut: „livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 m2, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 140.000 euro, echivalent lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice. Suprafața utilă a locuinței este cea definită prin Legea locuinței nr. 114/1996. Anexele gospodărești sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul vânzării pot fi locuite ca atare." Legea nr. 248/13.11.2020, marca Partidul Mișcarea Populară a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 13.11.2020. Această lege și Legea Autostrăzii Nordului sunt două vești bune pe care Partidul Mișcarea Populară le aduce românilor pe sfârșit de an. Senatorul Lungu Vasile Cristian, președintele PMP Sălaj, implicat în ambele proiecte de lege declară:,, PMP a reușit să reducă cota de TVA de la 19% la 5% pentru achiziționarea unei locuințe din 1 ianuarie 2021. Este o măsură economică necesară ce vine în ajutorul românilor care vor simți începând cu anul viitor criza financiară cauzată de măsurile luate de Guvernul României pe durata pandemiei. Este o veste bună pentru românii care se gândesc să investească într-o locuință nouă." (p)