Magazin Sălăjean, ianuarie 2021 (Anul 26, nr. 1-19)

2021-01-05 / nr. 1

2 Marți 5 Ianuarie 2021 Editorial Augusta Tesinschi La stat și la privat Pandemia ne-a afectat deopotrivă, pe toți, chiar pe toți. Chiar dacă nu financiar, emoțional cu siguranță. Respect fiecare meserie în parte, respect munca fiecăruia, o apreciez și sunt absolut convinsă că munca unui om nu poate fi respectată de unul, sau de unii, care nu muncesc, care nu știu ce înseamnă "a munci". Dar totuși mi se pare așa de... . Nici nu știu cum să etichetez situația, când cei care au, și nu puțin comparativ cu alții, încă mai cer! Da, e dreptul lor și au meritelele lor, însă trebuie să știi și să fii solidar, un pic de solidaritate în aceste vremuri! Și nu vorbesc de salariații din mediul privat. Criza, recesiunea sau cum se numește ea, în această perioadă pandemică, nu a produs mari drame în zona bugetară, unde în general locurile de muncă s-au păstrat. Câtuși de puțin, salariile de bază și chiar sporurile și bonusurile au fost menținute, iar privatul se chinuie să trăiască. Din zona privată au provenit și încă vor mai proveni valuri de șomeri și falimente în lanț. Privatul alimentează un buget vitregit pe zi ce trece, pentru că cei care conduc sunt incapabili de a genera și de aplica echitabil o politică anticriză severă și pragmatică. Ne mai mirăm că încă “merge" munca la negru? Ne mai mirăm că se dau bani la negru, pe lângă salariul trecut pe fluturaș? Ne mai mirăm că...? Auzeam zilele trecute la televizor cum ministrul Muncii spunea despre principiul contributivității. Sună bine și până la urmă e corect, dar totuși ce vină are angajatorul privat, care a încercat să întreprindă ceva, să nu stea la mila nimănui. Ce vină, mai ales în această perioadă când unii salariați din sistemul public care au muncit de acasă cer măriri, că nu poate da mai mult: “Ce să-ți fac eu dacă fiam/ De unde să dau? N-am!“. Nu sunt economist, dar în timp de la această fractură a societății “bugetari privați" se ajunge la prăbușirea întregii economii, iar bugetul, nealimentat, nu va mai putea susține nu doar pensionarii și șomerii, ci nici salariații bugetari. E adevărat că există domenii și funcții în sectorul public în care performanța și profesionalismul lasă de dorit. Există nepotism, există clientelism. Mai există abuz și nepăsare și încă mai există dispreț față de cetățenii care trebuie serviți. Avem un stat care nu este la înălțimea misiunii sale, care nu oferă bunurile publice și serviciile pe care ni le-am dori, iar până când se va ajunge la "perfecțiune" privații pot să moară. A4agazin Sn In join fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Magazin Sălăjean Șef nou la ARR Sălaj Autoritatea Română Rutieră-Agenția Teritorială Sălaj are începând de luni, 4 ianuarie, un nou șef, Cristina Veronica Coman. Numirea acesteia a fost realizată în baza unui ordin emis de ARR București. In vârstă de 45 de ani, de profesie jurist, fost consilier local în cadrul Consiliului Local Jibou două mandate în perioada 2008-2020. Cristina Veronica Coman este membru PNL. Funcția de șef la ARR Sălaj a fost deținută, până în prezent, de Marius Blaj - membru PMP. ■ A.T. în Sălaj; un singur caz de Covid-19 în ultimele 24 de ore Augusta Teșinschi Un singur caz de infectare cu noul coronavirus a fost raportat în județul Sălaj în ultimele 24 de ore. Până în prezent, de la începutul pandemiei în județ au fost raportate 6257 de cazuri, iar rata de infectare a ajuns la 1,02. Peste 3.100 de cazuri noi, raportate în ultimele 24 de ore Până luni, 4 ianuarie, pe teritoriul României, au fost confirmate 643.559 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus. De asemenea, 577.198 de pacienți au fost declarați vindecați. In urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 3.130 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS - CoV - 2, acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv. Peste 70 de decese la nivel național . Până în prezent 16.057 de persoane diagnosticate cu infecție cu SARS - CoV - 2 au decedat. In intervalul 3 ianuarie, ora 10-4 ianuarie, ora 10 au fost raportate 78 de decese (46 de bărbați și 32 de femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din: Arad, Argeș, Bacău, Bistrița- Năsăud, Botoșani, Brăila, Brașov, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Iași, Maramureș, Mehedinți, Prahova, Sibiu, Teleorman, Timiș, Vâlcea și București. Dintre acestea, un deces a fost înregistrat la categoria de vârstă 30-39 de ani, două decese la categoria de vârstă 40-49 de ani, trei decese la categoria de vârstă 50-59 de ani, 13 decese la categoria de vârstă 60-69 de ani, 30 de decese la categoria de vârstă 70-79 de ani și 29 de decese la categoria de peste 80 de ani. 75 dintre decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități, pentru un pacient decedat nu au fost înregistrate comorbidități, iar pentru doi pacienți decedați nu au fost raportate comorbidități până în prezent. In unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu Covid- 19 este de 9.148. Dintre acestea, 1.100 sunt internate la ATI. Situația epidemiologică în Sălaj Situația epidemiologică la nivelul județului Sălaj se prezintă astfel: 6257 de persoane infectate cu SARSCoV-2 de la începutul pandemiei; o persoană confirmată în ultimele 24 de ore; 5217 de pacienți declarați vindecați de la începutul pandemiei; 873 de cazuri pozitive în prezent, din care: 46 persoane spitalizate, iar 827 persoane cu test pozitiv aflate la domiciliu, care au consimțit să se izoleze (monitorizate de medicul de familie); 503 persoane aflate în carantină la domiciliu; 167 de persoane decedate, inregistrate de la începutul pandemiei. Incidența înregistrată la nivelul judetului Sălaj în prezent este este de 1,02 la 1000 de locuitori. Situația unităților administratv teritoriale în care incidența depășește în momentul de față pragul de 1,5 la 1000 de locuitori este următoarea: comuna Zimbor - 3.00, comuna Coșeiu - 2.34, municipiul Zalău - 2.16, comuna Hida - 1.90, comuna Cuzăplac - 1.87, comuna Bălan - 1.77, comuna Creaca - 1.77, comuna Sânmihaiu Almașului - 1.72 și comuna Almașu - 3.01. De precizat este faptul că unitățile administrative teritoriale cu incidență sub valoarea de 1,5 la 1000 de locuitori nu sunt cuprinse în raportare.