Magazin Sălăjean, aprilie 2021 (Anul 26, nr. 63-83)

2021-04-08 / nr. 68

Florin Negoiță Rețelele de distanțare socială > Ne culcăm și ne trezim cu telefonul lângă noi. Mersul pe stradă a devenit un pericol mai ales pentru cei tineri, din cauza telefonului. Copii, adolescenți, adulți care nu mai reușesc să își desprindă ochii din ecrane, migrând cu degetul de sus în jos și invers printre postările așa-zis prietenilor din liste, al căror număr poate fi de ordinul miilor pentru fiecare utilizator în parte. Facebook îți oferă cu generozitate spațiu de până la 5.000 de utilizatori aleși de tine, pentru a fi incluși în lista de prieteni virtuali. Oameni pe care, cea mai mare parte dintre ei, nu i-ai văzut și nici n-o să-i vezi nici măcar o dată în viața ta. Anonimi care îți aștern sub priviri trăirile lor, multe dintre ele de o totală neimportanță. Evident că peste 90 la sută dintre ele nu te interesează, nu te ajută la nimic și cu nimic în vreo problemă pe care o întâmpini în viața de zi cu zi. Insă, parcurgând conținutul postărilor și urmărind imaginile care ți se expun, te încarci cu o cantitate de informații nu doar inutilă, ci și nocivă de multe ori, pentru creier și pentru bunul mers al activității tale cotidiene, indiferent care ar fi aceea. Evident, avem parte și de lucruri bune, putem ajuta, putem sprijini, putem să ne îmbogățim cunoștințele sau să ne delectăm cu lucruri de valoare, însă, așa cum știm, pe Facebook, mai nou și pe Instagrant, abundă neimportantul și vulgarul. Vezi postări cu portrete, toate la fel, poate doar cu un decor diferit însă la fel de anost, selfie-ul cel de toate... orele, însoțite de "Bună dimineața la cafeluță!", "Doamne-ajută" "în pat cu pisica", "în club" (deocamdată, acest gen de postări sunt puse în așteptare) sau "în aeroport, gata de zbor". De parcă ți-ar fi necesar să vezi, de zece ori pe zi, aceeași figură a cuiva, atașată unor propoziții care mai de care mai neimportante. Lăsând la o parte scandalul de proporții, la nivel mondial, în care (oficial) peste 50 de milioane de utilizatori au fost literalmente folosiți, prin datele pe care le-au expus sau furnizat involuntar ori fie doar prin simplul fapt că sunt utilizatori de Facebook, date folosite în diverse interese la care nici cu gândul nu gândim. Facebook ne termină, încet și sigur, și ultimele resurse pe care le mai avem și pe care le folosim pentru cu adevărat în realitate. Admirăm apusuri de soare "fotosopate", saturate coloristic, figuri "cernite" de farduri și filtre de tot felul, zâmbete care durează o secundă și care ascund de multe ori în ele cu totul alte adevăruri decât cele care sunt descrise în postările respective. Riscăm să rămânem fără prieteni, pentru că generoasa listă de prieteni de pe Facebook subminează, de fapt, mica ta listă de prieteni din realitate. Socializarea adevărată devine un lucru care pare să-i înspăimânte pe cei mici și pe cei tineri, tocmai pentru că socializarea virtuală le oferă posibilitatea de a fi altfel. Există o concurență în toate segmentele. De la ceea ce ai în farfurie și până la felul în care, tot în spirit "Facebook", "trebuie" să arăți. Tinerii noștri mă refer la marea masă - nu-și mai pot desprinde ochii de la trupurile infectate și pompate cu mult peste limita firescului, prin sălile de culturism. Nu ești ca influencerii de pe Instagram? Exiști doar prin faptul că respiri, în rest, nu ești în regulă pentru că nu ești în standarde. Curg like-urile și aprecierile la cele mai inepte postări, mutilate de greșeli gramaticale flagrante, de nonsens și de lipsă de ideație. O postare care se referă la un fapt istoric autentic, la realizările unui olimpic ori una în care pur și simplu vedem fața cuiva așa cum este ea la primele ore ale dimineții (presupunând că simt nevoia cumva să vezi asta), nu prezintă interes și trece neobservată aproape mereu. Facebookul nu mai reușește să fie nici măcar într-un procent decent ceea ce spune că este, anume o rețea de socializare. Nimeni nu socializează cu adevărat pe Facebook, pentru că această platformă care, iată, a devenit greu de controlat, rămâne în mare parte aducător de de frustrări, de comparații injuste și nerealiste cărora, mai ales cei foarte tineri, le cad victime. Lăsând la o parte neplăcerile financiare și țepele pe care aceste rețele le pot aduce în viețile celor tineri, a celor maturi dar neexperimentați, ultimele cercetări arată că, pe lângă faptul că modifică ireversibil comportamentul celor influențabili și afectează precum picătura chinezească psihicul celor tineri, acest tip de socializare ne determină să regresăm până la stadiul în care redevenim atrași de zgomote și de lumini strălucitoare, rupăndu-ne de capacitatea de a avea o gândire legată cât mai mult de realitate, ne subminează distributivitatea atenției și ne sabotează capacitatea de a gândi în perspectivă. Când ultima scenă se încheie și ridicăm privirea din ecran, realizăm că lipsurile și neîmplinirile noastre sunt tot acolo, doar că efectul lor este cu mult mai apăsător atunci când le privim comparativ cu iluziile și imaginile umflate ale "eternelor fericiri" de pe Facebook. Facebook-ul, dar și Instagramul, sunt două panouri uriașe în care toți își dau seama imediat dacă ai slăbit sau te-ai îngrășat, însă foarte puțini observă că ești trist. Magazin Sălăjean Covid-19 în Sălaj. Patru decese și peste 60 de noi cazuri de infectare Augusta Teșinschi Alte 67 de cazuri noi de infectare cu noul coronavirus, dar și patru decese, au fost raportate în județul Sălaj în ultimele 24 de ore. Până în prezent de la începutul pandemiei în județ au fost raportate 9988 de cazuri, iar rata de infectare a ajuns la 2 71 5.407 de cazuri noi la nivel național . Până în 7 aprilie, pe teritoriul României, au fost confirmate 988.624 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus 885.710 pacienți au fost declarați vindecați, în urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 5.407 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS - CoV - 2, acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv. Patru decese asociate Covid în Sălaj Patru decese au fost raportate în județul în cursul zilei de miercuri, 7 aprilie. Este vorba despre două femei în vârstă de 59, respectiv 76 de ani, dar și doi bărbați în vârstă de 75 și 79 de ani, care aveau și alte afecțiuni: insuficiență cardiacă congestivă, tuberculoză pulmonară, ateroscleroza altor artere, cardiopatie ischemica cronică, insuficiență renală, insuficiență respiratorie, anemie, obezitate, diabet tip 1 și stop cardiac. De la începutul pandemiei, în Sălaj au fost înregistrate 272 de decese. 175 de decese în ultimele 24 de ore Până în prezent 24.561 de persoane diagnosticate cu infecție cu SARS - CoV - 2 au decedat, în intervalul 6 aprilie, ora 10-7 aprilie, ora 10 au fost raportate 175 de decese (86 de bărbați și 89 de femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din: Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Brăila, Buzău, Călărași, Caraș-Severin, Cluj, Constanța, Dolj, Galați, Gorj, Harghita, Hunedoara, Hunedoara, Ialomița, Iași, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman,Timiș, Vaslui, Vâlcea, Vrancea, Ilfov și municipiul București. Dintre acestea, două decese au fost înregistrate la categoria de vârstă 20-29 de ani, un deces la categoria de vârstă 30-39 de ani, opt decese la categoria de vârstă 40-49 de ani, 12 decese la categoria de vârstă 50-59 de ani, 43 de decese la categoria de vârstă 60-69 de ani, 63 de decese la categoria de vârstă 70- 79 de ani și 46 de decese la categoria de peste 80 de ani. 166 dintre decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități, patru pacienți decedați nu au prezentat comorbidități, iar pentru cinci pacienți decedați nu au fost raportate comorbidități până în prezent, în unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu Covid-19 este de 13.907. Dintre acestea, 1.487 sunt internate la ATI. Situația epidemiologică în Sălaj Situația epidemiologică la nivelul județului Sălaj se prezintă astfel: 9988 persoane infectate cu SARS-CoV-2 de la începutul pandemiei; 67 de persoane confirmate în ultimele 24 de ore; 8871 de pacienți declarați vindecați de la începutul pandemiei; 845 de cazuri pozitive în prezent, din care 155 de persoane spitalizate din care pe secții ATI - zece, iar 689 de persoane cu test pozitiv aflate la domiciliu, care au consimțit să se izoleze (monitorizate de medicul de familie); 23446 de persoane carantinate până în prezent, din care 1039 în prezent; 272 de persoane decedate înregistrate de la începutul pandemiei din care patru în ultimele 24 de ore. Incidența înregistrată la nivelul județului Sălaj în prezent este de 2,71/1000 de locuitori. Peste 360 de teste în ultimele 24 de ore în județ Numărul teste RT-PCR efectuate în ultimele 24 de ore - 214, numărul teste rapide efectuate în ultimele 24 de ore - 147; umăr elevi confirmați pozitivi în ultimele 24 de ore - 0; număr profesori, respectiv personal auxiliar confirmați pozitivi în ultimele 24 de ore - 0; număr elevi confirmați pozitivi de la începutul semestrului -162; număr profesori, respective personal auxiliar unități învățământ confirmați de la începutul semestrului 105. Incidența cazurilor în orașele și comunele județului Situația unităților administrativ teritoriale în care incidența depășește în momentul de față pragul de 1/1000 de locuitori și numărul de cazuri confirmate: Letca - 7.86, Sălățig - 7.29, Rus - 6.84, Cuzăplac - 5.69, Coșeiu - 5.61, Halmășd - 4.73, Mirșid - 4.44, Ip - 4.39, Zalău - 4.37, Hereclean - 4.27, Băbeni - 3.74, Someș- Odorhei - 3.54, Agrij - 3.52, Creaca - 3.19, Surduc - 3.17, Lozna - 2.96, Fildu de Jos - 2.92, Bălan - 2.85, Ileanda - 2.77, Bănișor - 2.58, Gârbou - 2.54, Cehu Silvaniei - 2.54, Chieșd - 2.38, Crișeni - 2.33, Șărmășag - 1.96, Camăr - 1.83, Jibou -1.79, Șimleu Silvaniei - 1.73, Gâlgău - 1.62, Buciumi - 1.56, Meseșenii de Jos-1.54, Hida-1.53, Benesat -1.39, Dragu -1.31, Sâg -1.22, Dobrin -1.21, Bocșa -1.19, Crasna -1.18, Marca -1.18, Horoatu Crasnei -1.14, Pericei - 1.07, Măeriște - 1.04, Alamașu - 1.01 și Boghiș -1.01. Unitățile administrativ teritoriale cu incidență sub valoarea de 11000 de locuitori nu sunt cuprinse în raportare.