Magazin Sălăjean, septembrie 2022 (Anul 27, nr. 161-182)

2022-09-01 / nr. 161

/ / -,V 2 Joi1 Septembrie 2022 Eduditorial Adrian Lungu Uriașul de pe Meseș E pentru prima oară când nu alerg de atâta vreme. Prin alergare îi țin departe pe draci, mă ascund de ei, dar de data asta m-au ajuns. N-am mai avut timp să alerg. Au trecut aproape trei săptămâni de când n-am pus piciorul în pădure. Din fericire a venit și seara mult așteptată. Miam parcat mașina la marginea drumului de lângă pădure și dus am fost. Sudoare, durere, vânt, teamă, ploaie și tunete în nori, toate acestea mi-au dat porția mult așteptată de adrenalină și m-au făcut fericit. Hormonii responsabili cu starea de bine s-au eliberat, mă simțeam din nou puternic, sigur pe mine. Cred că am alergat mai bine de un ceas și m-am întors la mașină. Lângă „Săndica” mea cea argintie era o altă mașină de care era rezemat un ditamal „zdrohotul" de bărbat. Cât mine de înalt, dar de trei ori mai lat în umeri, tipul părea că s-a întors de la mișcare. Mi-au trecut prin minte tot soiul de gânduri negre. Oare mă aștepta pe mine? Omul mă țintise cu privirea! La naiba, ăsta mi-o dă. Mă gândesc că fug destul de repede, sunt un ciudat și îmi place să alerg la deal. Nu cred că mă poate ajunge. Dar dacă e vreun sportiv profesionist? Toate astea mă măcinau. Am renunțat și m-am apropiat de mașină. Omul m-a salutat primul și a început să își ceară scuze. Era pentru prima oară când îl vedeam. Nu știu cum naiba a făcut, dar cârligul de la mașina sa a ajuns în grilajul de plastic al radiatorului de la mașina mea. Nu l-a rupt, l-a deplasat puțin. N-ai ce să repari de el. L-am împins ușor și a revenit la poziția inițială. Omul continua să se scuze, voia să întoarcă mașina, dar pentru că era obosit de la mișcare a greșit și mi-a atins mașina. Mă aștepta de aproape o oră în mijlocul pădurii. Ne-am uitat amândoi la mașină, i-am explicat că totul e în regulă și că nu e nimic de reparat. Tipul voia să îmi dea asigurarea lui, îi repet. Nu am ce să repar. Omul se scuză din nou, îmi strânge mâna și pleacă. Am rămas mut de uimire. Privesc în jur, iar transpirația de pe chelie îmi ajunge în ochi. Mă ustură groaznic. Mă liniștesc și privesc în jur. Ce naiba, altul pleca de multă vreme, nu stătea să aștepte un bou ca mine. Acolo nu sunt nici camere de supraveghere, n-au venit nici alte mașini. Nu, omul voia doar să repare ce credea el că a greșit. Nu mi-a venit să cred că mai sunt astfel de oameni. îmi venea să- i mulțumesc pentru că m-a așteptat, dar nu mai aveam cui. Omul plecase la insistențele mele. Uneori nici acum, la câteva zile distanță, nu îmi vine să cred că mai sunt asemenea oameni. Da, să știți că mai există oameni buni, dar tot mai mulți sunt sătui și preferă să stea în umbră, îi lasă pe nemernici să iasă în față, pe cei fără scrupule, fără remușcări, iar astfel de oameni sunt tot mai mulți și în Sălaj Magazin Sǎlajean Adrian Lung« Profesorul de matematică Vasile Sîrb este noul președinte al Ligii Sindicatelor Libere din învățământ Sălaj, numirea sa venind după pensionarea fostului președinte, sălăjeanul Eusebiu Lehene, ne-au declarat oficiali ai Inspectoratului Școlar Județean Sălaj. De numele profesorului Vasile Sîrb se leagă nenumărate premii obținute de elevii pe care i-a pregătit în ultimii ani. Premiul „Ioan Mocan" este cea mai recentă distincție primită de un elev pregătit de Vasile Sîrb, trofeul fiind acordat elevilor de la Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian" cu cele mai bune rezultate la matematică și informatică. Ani și ani, sindicatul a fost coordonat la nivel de județ de Eusebiu Lehene, acesta fiind implicat în nenumărate campanii pentru obținerea unor drepturi solicitate de-a lungul timpului de profesorii din județ. Din păcate, una din problemele rămase nerezolvate este cea a situației în care se regăsește „Cabana Pionierilor", cabană aflată în proprietatea sindicatului. Clădirea principală a fost distrusă acum doi ani într-un incendiu. Cabana a fost și locul unde mii și mii de copii veneau în tabere educaționale. Locul a fost disputat ani și ani în instanță, iar în cele din urmă a ajuns în proprietatea Ligii Sindicatelor din învățământ Sălaj. Vasile Sîrb, noul președinte al Ligii Sindicatelor din învățământ Sălaj  &K& în Sălaj. Salariați mai mulți și salarii mai mari Numărul salariaților din județul Sălaj a crescut în luna iunie a acestui an, comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Creșterea a fost de 2,8 la sută respectiv cu 1.411 persoane. Augusta Tesinschi Comparativ cu luna mai a acestui an, creșterea numărului de salariați în Sălaj a fost de 0,03 la sută, respectiv cu 16 persoane. Efectivul de salariați, la sfârșitul lunii iunie a acestui an, a fost de 52.307 persoane. Potrivit celui mai recent buletin informativ emis de Direcția Județeană de Statistică Sălaj cu privire la "principalii indicatori economice- luna iunie 2022", în sociali ai județului, în luna precizată, în ceea ce privește câștigul salarial mediu nominal brut acesta a fost de 5080 de lei/persoană, în creștere cu 1,9 la sută față de luna mai a acestui an și cu 13,3 la sută față de luna iunie a anului trecut. De asemenea, câștigul salarial mediu nominal net, în luna iunie a fost de 3233 de lei/persoană, mai mare cu 3,2 la sută față de luna mai și cu 16,0 la sută față de luna iunie a anului trecut. Femeia din Jibou dată dispărută, găsită în Baia Mare Augusta Telinschi Körösi Ili-Sunita, femeia din Jibou, în vârstă de 41 de ani dată dispărută în cursul lunii iulie, a fost localizată marți, 30 august, în municipiul Baia Mare. După cum au explicat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj, aceasta nu a fost victima niciunei infracțiuni și se află acolo de bunăvoie.