Magazin Sălăjean, octombrie 2022 (Anul 27, nr. 183-203)

2022-10-03 / nr. 183

2 Luni 3 Octombrie 2022 ! Câlitoricii Adrian Lungu Ei pot. Noi de ce nu putem? Vine iarna. Abia aștept să se umple latrina de socializare cu fotografii ale drumurilor pe care iarna și-a permis să le ningă, iar nenorociții ăia de drumari n-au apucat să le facă „negre" pentru a putea circula și anvelopele de vară sau cele șterse de ani, de vreme, de neputință. Abia aștept să vină primăvara și să se umple rețeaua de socializare cu mii de nemulțumiți că primăria, primarul, firmele lui pește nu vin să ne cosească iarba de sub balcon, de lângă bloc, de lângă țeava de gaz, că e prea mult gunoi, că e prea multă mizerie în cartier, că aia, că cealaltă. Vreau să vă povestesc ceva și îmi asum tot ceea ce scriu aici, mă puteți înjura, nu-i problemă, încă sunt norocos, cred eu, că mă pot documenta în teren, că pot practica jurnalismul documentat în teren. Am ajuns sâmbătă într-un sat din Sălaj unde urma să aibă loc un concurs de ciclism, o competiție menită să promoveze satul, locurile, dealurile etc. Nu e un secret, despre Șamșud vorbesc. Nici nu mă interesează din ce partid face parte primarul, ce studii are, ce religie are, în ce ape se învârte. Nu, nu asta e important și nu vreau să-l laud, vreau doar să vă spun că este pentru a treia sau a patra oară când ajung în Șamșud și găsesc o localitate curată, cu case îngrijite, cu gospodării întreținute, cu șanțuri curățate, cu podețe desfundate, cu locuri întreținute. M-am tot uitat ca un bou la poarta nouă. Curioasă, o femeie a deschis ușa casei. Mi-a explicat că nu e nimic anormal și că a face curățenie în sat, a întreține terenul din fața curții, de lângă gardul tău, e ceva normal. Da, acești oameni nu așteaptă ca primarul să le cosească iarba din fața gardului, de lângă poartă. O fac ei și sunt nealeoși, înțelegeți? Sunt nealeoși că pot arăta ceva curat, în ordine. Ceva mai încolo, pe lângă o vale, am văzut mulți gutui, multe flori, curți care arătau de parcă urmau să intre într-o sesiune foto. Ceva nu e în regulă, îmi zic în gând. Pe naiba! Aflu de la un alt sătean că e un fel de concurență în sat, că e rușinos să nu cureți locul din fața casei, să nu ai curtea curată, să nu cosești iarba de lângă drum. Gândul îmi sare la amenzi. E clar că primăria dă amenzi, de aia e așa curat. Nu, nu dă amenzi, îmi spune chiar primarul. Comunitatea a văzut cum stau lucrurile și peste hotare, iar mulți au importat această mentalitate pe care o aplică acasă. Cine știe, poate învățăm și noi, cei de la oraș, cum stau lucrurile. Bine, mulți dintre noi facem curat pe Facebook, fotografiem iarba dintre blocuri și postăm pe internet, poate vine cineva și o cosește, poate vine cineva și face curat, poate vine cineva și ne vopsește țeava de la scara blocului. Alții pot, noi de ce nu putem? Magazin Sălăjean Augusta Teșinschi Procurorii serviciului teritorial Cluj din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA) au ajuns, vineri, la Spitalul Orășenesc din Jibou, condus de medicul Florin Secureanu, informează surse Libertatea. Mai multe surse din Spitalul Orășenesc Jibou, unde manager este Florin Adrian Secureanu, au declarat pentru Libertatea că procurorii DNA Cluj au venit vineri, au ridicat mai multe documente, au cerut pontaje și imagini de pe camerele de supraveghere și l-au luat la întrebări pe medicul balneolog, condamnat în primă instanță într-un dosar de corupție deschis tot de DNA. Potrivit libertatea.ro, Secureanu a fost condamnat în primă instanță, pentru corupție, la 5 ani și 10 luni de închisoare și mai are un dosar ambele trimise în instanță de structura centrală a DNA. Dosarele au fost deschise după o investigație în care echipa de jurnaliști Libertatea GSP a arătat cum Secureanu scotea zilnic bani cash din vistieria Spitalului Malaxa pentru servicii fictive și își făcea casa pe banii instituției medicale. Acum, DNA Cluj a ajuns la Jibou la circa o lună și jumătate după ce Libertatea a scris că Secureanu și-a adus avocatul în spital, a urlat la directorul medical săși scrie demisia și a încheiat contracte între spital și firmele favorite. Unele dintre întrebările procurorilor au fost legate chiar de aspectele semnalate de publicația menționată. Solicitările procurorilor Conform surselor ziarului Libertatea, echipa din cadrul DNA care a descins la spital a dorit să discute cu mai mulți șefi ai instituției medicale, printre care Secureanu, șefa de la RMOS (Resurse Umane, Normare, Organizare și Salarizare), dar și cu conducerea departamentului de statistică și au solicitat multe documente, printre care acte legate de Secureanu și avocata acestuia, cea care îl reprezintă și în instanță, imaginile de pe camerele de supraveghere din spital, dar și pontajele din ultimele luni. Conform libertatea.ro unul dintre motive a fost și faptul că procurorii au aflat că Florin Secureanu s-ar fi pontat inclusiv în zilele în care a fost plecat la București, pentru a fi prezent la termene de judecată. Libertatea a solicitat și un răspuns de la DNA Cluj, pe care îl va publica atunci acesta va veni. DNA a ajuns la Spitalul din Jibou Măsuri de prevenire a risipei alimentare aplicate de inspectorii Direcției Agricole Sălaj Adrian Lungu Inspectorii Direcției pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală Sălaj au ieșit în teren pentru a promova măsurile de prevenire a risipei alimentare. Lucrătorii DADR Sălaj au stat de vorbă cu trecătorii, au intrat în piețele din Zalău, în magazinele mai importante și le-au explicat cumpărătorilor și deținătorilor de magazine problema cauzata de risipa alimentară, faptul că anual se aruncă în întreaga lume cantități uriașe de alimente rămase neconsumate. Potrivit directorului Direcției Agricole Sălaj, Silviu Pop, astfel de campanii vor continua, rolul lor fiind considerat deosebit de important la nivelul societății. Tot în cadrul acestor ieșiri în teren, inspectorii instituției sălăjene au abordat și problema depozitării deșeurilor alimentare. Potrivit datelor Green Report , românii aruncă zilnic aproximativ 6.000 de tone de alimente, iar asta în timp ce câteva milioane de români trăiesc la limita sărăciei.