Magazin, ianuarie-iunie 1975 (Anul 19, nr. 900-925)

1975-01-04 / nr. 900

Revistă săptămînală editată de Frontul Unității Socialiste SIMBATA 4 IANUARIE 1975 ANUL XIX NR. 900 1975 Caracterizate printr-o înaltă rigoare științifică și un profund realism, opțiunile anului 1975, mărturie a procesului accelerat de dezvoltare multilaterală a economiei noastre naționale ca și a întregii vieți social-politice a țării, au devenit pentru fiecare dintre noi, mai mult decit oricind, obiectiv concret de acțiune, angajament și țel. „Datoria de onoare a fiecărui cetățean al patriei noastre — așa cum se arată in cuvintarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu prilejul Anului Nou — este de a face totul pentru a contribui la realizarea cu succes a planului pe 1475, ci deci a întregului cincinal, creind astfel condiții mai bune pentru trecerea la realizarea hotăririlor celui de-al XI-lea Congres al partidului“. In spiritul Cartei fundamentale a devenirii noastre, Programul Partidului Comunist Român, continuînd in ritm susținut procesul de industrializare, amplul program de investiții și, in paralel, procesul decisiv de modernizare al economiei, obiectivele noului an 1975, reflectă totodată, cum nu se poate mai pregnant accentuarea laturilor calitative ale efortului nostru de creație și afirmare , sporirea eficienței fiecărei activități, o potențare superioară a inteligenței incorporată în opțiuni și decizii, o valorificare maximă a capacității noastre tehnice, organizatorice, conceptuale. In 1975, peste 42 la sută din producția industrială se va realiza — cifră de plan plină de semnificații — pe seama produselor noi și reproiectate. Se vor reduce corespunzător consumurile specifice, se vor înnoi sistematic tehnologiile, se va scurta la limită timpul necesar aplicării in economie a rezultatelor cercetării. Știința, »» ansamblul ei — factor hotăritor al oricărui progres tehnic și al oricăror desfășurări de perspectivă — este chemată să contribuie la această nouă afirmare calitativă a intregii vieți economice, descoperind din timp, aplicațiile cele mai eficiente, rezolvările cele mai oportune, soluțiile care răspund cel mai bine, in condițiile actualei revoluții tehnico-științifice, necesităților și posibilităților economiei noastre. Dar in afara aplicațiilor sale imediate, decisive atit pentru planul in curs, pe 1975, cit și pentru opțiunile cincinalului următor, cercetarea științifică este solicitată programatic să premeargă indrăzneț obiectivelor și necesităților dezvoltării preconizate iin planurile cincinale și in prognozele pe termen lung, acționind pentru soluționarea din vremea acestora, conturind o perspectivă largă dezvoltării societății socialiste. Cele 530 de capacități noi care vor intra in producție în 1975, presupun, pentru a lucra la valoarea lor maximă, știință. Și e firesc. Societatea socialistă multilateral dezvoltată nu se poate realiza decât pe baza celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii contemporane. De aici, încă o dată — cu deosebite implicații pentru întregul front științific — semnificația opțiunilor noului an 1975. Și obligația profund comunistă, justificat angajament de onoare, de a contribui la ridicarea prestigiului științific românesc, la afirmarea in viață, eia mai eficient și mai prompt cu putință, a științei.ь^ Гр) LUMEA VĂZUTĂ LA MICROSCOP ( complicată tehnică de șlefuire a aluminiului pur și rezultatul ei, privit la microscopul electronic , microstructura metalului se menține nealterată, in ciuda netezirii perfecte. membru al Academiei Republicii Socialiste România președintele Consiliului geologic din Ministerul Minelor, Petrolului și Geologiei Energii latente Documentele de partid din ultimii ani, care au culminat cu hotăririle Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român, vorbesc printre alte multe aspecte ale construcției societății socialiste multilateral dezvoltate în țara noastră și despre afirmarea în cercetarea științifică a etapei care urmează ca revoluție științifică și tehnică. Nu este de conceput o societate angajată pe drumul construirii comunismului, fără o contribuție din ce in ce mai substanțială a științei și a tehnicii. Și geologiei. In sensul larg al științelor pămintului, îi revin sarcini deosebite in cadrul acestui proces al dezvoltării revoluționare a științei și tehnicii. Bogățiile minerale ale solului și subsolului apropiate de suprafață se cunosc In cea mai mare proporție, geologii, geo(Continuare in pagina a 2-a) O fereastră I spre Univers: Ecranul cinematografic I (Amănunte în pagina a 4-a) I directorul Institutului de proiectări tehnologice pentru industria ușoară Tehnologii moderne în industria ușoară In pragul afirmării cincinalului revoluției științifice și tehnologice în țara noastră, anul 1975 îl considerăm decisiv pentru Institutul de proiectări tehnologice pentru industria ușoară care prin activitatea sa, va trebui să asigure un ritm înalt de introducere a progresului tehnologic contribuind astfel direct la dezvoltarea rapidă, în continuare, a industriei ușoare. Ne propunem, în primul rînd, să găsim noi metode de a crește productivitatea, calitatea documentațiilor, gradul de inovare, acestea constituind substanța ce ne va permite să acționăm cu mai multă eficiență în aplicarea Directivelor Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român. Pentru aceasta, vom extinde automatizarea unor activități de proiectare și asupra domeniilor economice și tehnologice in paralel cu introducerea analizei multicriteriale și a tehm (Continuare in pagina a 2-a) Din presa internațională CENTRALA ENERGETICĂ A INIMII (Paginile 4-5) 8 PAGINI 1.50 LEI ORIZONT ȘTIINȚIFIC ROMÂNESC Un laborator de verificare a legilor naturii (Pagina a 3-a) . Cum ați ajuns la această descoperire? O nouă metodă în chirurgia ochiului (Pagina a 6-a) С [UNK]Т [UNK]А ȘTIINȚIFICA ROMÂNEASCĂ in 1575 Prof. dr. docent VIRGIL IANOVICI Ing. GEORGE COJOCARII