Magazin, iulie-decembrie 1975 (Anul 19, nr. 926-951)

1975-07-05 / nr. 926

Pagina a 2-a MAGAZIN Nr. 926 din 5 iulie 1975 UNDE ESTE POLUL CĂLDURII? — Acum, fiind mercurul termometrelor urcă în jurul valorii de 39 ° C sperăm să nu vi se pară neinspirată întrebarea pe care doresc să v-o adresez : unde este polul căldurii ? (ANA GIORGIANU, Galați). — Deși temperatura aerului la suprafața Pământului nu este uniform repartizată, Terra tși menține un anumit echilibru termic. Cea mai călduroasă lună a anului este luna iulie din emisfera nordică, în zonele situate pe paralela 20 ° latitudine nordică, cum sunt Sahara, Nubia, podișul Dekkan, sudul Mexicului — vara este toridă, în schimb în luna ianuarie, luna cea mai rece pentru emisfera boreală și cea mai călduroasă pentru emisfera australă, în Mattd Grosso și în nordul Argentinei, în Kalahari și în centrul Australiei, temperaturile medii ating 28 ° C. Localitățile cele mai călduroase ale Terrei sunt Massaua și Dallal din Etiopia, unde temperaturile medii anuale sunt de 3»,2 ° C și 34,4 ° C. Polul căldurii, precizează autorii cărții „Meteorologie... fără formule“, este la El Azizia, la sud de Tripoli, localitate in care la 13 septembrie 1922 s-au înregistrat 53 ° C, în țara noastră temperatura cea mai ridicată, de 44,5 ° C, s-a înregistrat la 10 august 1951 întro localitatea județului Brăila. FEROCELE FURNICI AFRICANE — Este cunoscut faptul că in Africa există o specie de furnici deosebit de feroce, care atacă toate animalele. O prezentare detaliată a acestora cred că ar fi interesantă. (ADRIANA MIHNEA, București). — O primă precizare , dată fiind ferocitatea acestora nici cei mai cunoscuți observatori ai furnicilor — Fahre și Meterlinck — nu au reușit să se apropie de coloniile furnicilor africane. Pentru a le fotografia, Carlo Bavagnoli (fotograful la care au apelat entomologii) a îmbrăcat un costum special de protecție. Furnicile africane cind se deplasează, avansează in coloană cu lățimea de numai 3 cm „mărșăluind“ fără întrerupere aproape 10 ore. O colonie numără pînă la un milion și jumătate de furnici, fapt care le conferă și puterea deosebită de atac. Un asemenea grup poate distruge aproximativ 300 000 de insecte. Trebuie spus că prada lor preferată o constituie insectele. Furnicile africane sunt nomade. După ce distrug cantități apreciabile de insecte dintr-un loc, deci cînd resursele alimentare ale zonei sînt epuizate, colonia de furnici emigrează. Este foarte interesant faptul că deși sunt oarbe, migrația se efectuează în linie dreaptă. Pentru explicarea modului lor de orientare au fost avansate mai multe ipoteze, dar niciuna nu este considerată de entomologi satisfăcătoare. Imaginile noastre prezintă o colonie în marș (1), un „soldat“ (2) Înarmat cu fălci eficace, care pot tăia orice carapace de insectă și furnici „față-n față“ cu prada (3). ARHEOLOGIA AERIANĂ — M-ar interesa să cunosc care sunt metodele de cercetare cele mai moderne folosite in arheologie (NICOLAE AURELIU, Constanța). Arheologia a utilizat dirijabilul sau avionul ca mijloc de descoperire a construcțiilor de importanță istorică îngropate adinc în sol. S-a constatat astfel că, la o anumită Înălțime, dintr-un anumit unghi și pe o anumită vreme se pot descifra pe suprafața solului traseele vechilor așezări omenești din epoca bronzului pînă la Evul Mediu. Cu timpul, perfecționările aduse acestui procedeu, îmbinate cu perfecționările tehnice ale aparaturii de bord, au dus la descoperiri arheologice de importanță excepțională. De la calendarele incașilor din Peru, săpate în deșertul din Nazca, la fortificațiile din sudul Algeriei care marcau limitele Imperiului roman în Africa, la sistemele de irigații ale strămoșilor noștri, arheologia aeriană a făcut in ultimii ani, progrese evidente. Chiar terenurile cultivate cu cereale dezvăluie de la înălțime, prin anomaliile de creștere a recoltei, amplasarea exactă a zidurilor îngropate sau șanțurilor acoperite cu pămînt. E drept că ele nu apar oricînd ci numai într-o anumită „stare de umiditate, atunci cînd se împrăștie bruma matinală. Problema care se pune cercetătorului este găsirea unghiului favorabil și a rarelor momente propice: în Franța (subliniază revista „Science et Vie“) s-a dovedit foarte fructuoasă cercetarea structurilor lineare care ascund vestigii protoistorice și galo-romane. în ce privește epocile preistorice în cazul construcțiilor țărănești care nu aveau fundații de piatră, arheologia aeriană a trebuit să apeleze la reperarea lor prin anomaliile solului descoperite la analizele fizico-chimice. Petele care apar pe clișeele aeriene se datorează, în cazul unor vechi așezări, acumulării unei mase importante de deșeuri organice și, în special argilă pe locul unei construcții. Cinci ani de prospecțiuni arheologice aeriene au fost necesari pentru descoperirea unui important sanctuar galo-roman la Ribemont-sur-Anele (Franța) un ansamblu omogen cu temple, teatru, terme. FRUCTELE, ADEVĂRATE FILTRE * — Am aflat că unii specialiști au ajuns la concluzia că nu numai copacii constituie „filtre" împotriva poluării, ci și fructele Se confirmă această ipoteză? (BIANCA POPESCU, Tg. Mureș) — Da, aceasta este opinia unui grup de biologi sovietici care au constatat că atît fructele cit și legumele au capacitatea de a purifica aerul. Fructele și legumele amplasate într-un mediu poluat cu benzol conținînd atomi marcați au absorbit substanțele poluante descompunîndu-le in compuși inofensivi. Cercetătorii au stabilit, (arată revista „Aurora“) că acest proces se petrece mai bine atunci cînd fructele sunt crude. Rubrică realizată de ECATERINA BATRÎNEANU AGENDĂ 9 Făină cu un conținut ridicat de proteină și aminoaci.i a fost obținută din floarea-soarelui, mazăre, germeni de porumb și de griu. Specialiștii din cadrul Universității din Galați au constatat că făina din germeni de porumb și de griu este bogată în proteine, lipide și vitamine și are calități dietetice deosebite. 9 S0 de filme cu caracter științific și didactic au fost realizate de laboratorul de cineficare al Institutului de medicină din Timișoara. Stările de șoc și reanimare experimentate pe animale sub îndrumarea prof. dr. Pius Brînzeu, chirurgia stomatologică sau eventrația abdominală postoperatorie sint temele cîtorva dintre pelicule. 9 Banani cu fructe, trandafiri japonezi în floare și numeroase plante ce cresc in deserturi pot fi văzute in grădina botanică din Jibou, jud. Sălaj. 9 Eugenia Cupșa, din Coroieni, jud. Maramureș, a născut al 14-lea copil la spitalul din Tîrgu Lăpuș Mama, noul născut, un băiat de 3 490 grame și ceilalți 13 copii sunt sănătoși. Rodirea pomilor fructiferi și cunoașterea proceselor biochimice ce intervin pe parcurs este tema unui studiu Întreprins de mai mulți ani de specialiștii stațiunii experimentale pomicole Voinești-Dâmbovița. Cercetările au arătat că cel mai mare consum de azot are loc primăvara și toamna. Conservarea produselor alimentare prin iradiere nucleară a fost studiată de dr. Stelian Stan de la Institutul de cercetări pentru cereale și plante tehnice Fundulea. Microorganismele patogene dăunătoare sănătății pot fi eliminate prin iradiere chiar când alimentele sunt împachetate, fără a afecta calitatea și valoarea lor nutritivă. Un nou șantier arheologic a fost deschis la Enisala, vechea cetate ale cărei ruine se află în apropierea Babadagului. Aici lucrează cercetători de la Muzeul „Delta Dunării“ din Tulcea. La al 11-lea Simpozion internațional de știință spațială de la Tokio, dr. Mihai Titus Carapancea a fost ales președinte al sesiunii m-19 O expoziție filatelică internațională va avea loc la Constanța intre 20 iulie și 10 august. La această expoziție vor participa filateliști din o serie de orașe din străinătate înfrățite cu orașe din țara noastră. CĂRȚI NOI Radiogenetica de I. NICOLAE și A NASTA Editura științifică și enciclopedică Efectul mutagen al radiațiilor a pus bazele unei noi discipline — radiogenetica — ramură a geneticii care a înregistrat un avînt neobișnuit in ultimul deceniu și care a deschis noi perspective in dezlegarea enigmelor vieții. Autorii acestei interesante cârti explică modul de acțiune a radiațiilor — un fel de bisturiu la nivel molecular — demonstrînd totodată cum pot schimba ele structuri ale cromozomilor, cum pot regla procese din celula vie. Lucrarea are in plus meritul de a aborda principalele aspecte practice legate de efectul radiațiilor asupra materialului genetic, de folosirea lor in unele domenii ale ameliorării plantelor și animalelor. Așadar, in afară de elucidarea proceselor genetice esențiale, expuse clar pentru orice cititor, cei interesați in abordarea experimentală a radiogeneticii au in această carte date prețioase dintr-un spectaculos domeniu al geneticii moderne. CALENDAR . IULIE 1885 : Louis Pasteur (1822- 1895) a preparat, in Franța, primul vaccin antirabic din lume 7 IULIE 1535 : moare decapitat gînditorul englez Thomas Morus (n. 1478), unul din întemeietorii socialismului utopic, autorul cărții „Utopia“ (1516). 8 IULIE 1930 : a murit filologul german, specialist în limba română, Gustav Weigand (n. 1860), autorul unei gramatici române, al unui atlas lingvistic al teritoriului daco-român și întemeietorul,a Leipzig, al unui Institut de limbă română. 9 IULIE 1900 : a murit dr. Nicolae Kretzulescu, fondatorul învățămîntului medical din România, autorul primului manual românesc de anatomie (n. 1812). 10 IULIE 1873 : s-a născut naturalistul român prof Ion Simionescu (m. 1944), autorul unor cărți foarte populare : „Flora României*, „Fauna României“. 11 IULIE 1819 : s-a născut Nicolae Bălcescu (m. 1852), revoluționar, scriitor, istoric și economist, autorul monografiei „Istoria Românilor sub Mihai Vodă Viteazul“ al studiului „Despre starea socială a muncitorilor plugari din Principatele Române in deosebite timpuri“ ș.a. - 1 -- 3 - COMPUTERUL: 2672 DE UTILIZĂRI In alte domenii de activitate și-au găsit aplicabilitate, pină acum, mașinile de calcul electronic, transformed — intr-un mod mai mult sau mai puțin spectaculos — viața de fiecare zi a oamenilor ? Pentru a răspunde la această întrebare, revista americană ..Computers and People“ a reactualizat o inițiativă mai veche. In 1960, publicația inițiase o amplă anchetă, care i-a permis să publice articolul „Peste 300 de arii de aplicare pentru computere“. Prezentând un larg evantai al posibilităților de utilizare a tehnicilor moderne de calcul, articolul a stirnit, la acea vreme, un interes deosebit. Acum, sondajele efectuate de redactorii revistei au demonstrat că domeniile de utilizare a ordinatoarelor s-au multiplicat intr-un ritm accelerat in ultimul deceniu și jumătate: au fost depistate 2 672 de sectoare în care computerele sunt deja folosite ca un instrument prețios de investigație și decizie ! Cine sunt beneficiarii cei mai favorizați ai prelucrării automate a datelor? Iată cîțiva dintre ei. Industria transporturilor — 174 de utilizări diferite ale computerelor, procesul de educație — 101 utilizări, medicina și psihologia — 191 utilizări, activități administrative — 210 utilizări, aeronautică și activitățile spațiale — 126 Ordinatoarele și-au găsit consacrarea în 19 domenii muzicale, 11 de artă, 86 sportive și de distracție. Robotul electronic a devenit partener de întrecere — uneori imbatabil — în nouă jocuri de inteligență. Concepute inițial ca instrumente de calcul științific, capabile să efectueze intr-un minut operațiuni pe care — conform revistei „News Week“ — un matematician uman nu le-ar putea face manual nici măcar în 4 000 ( dle ani, ordinatoarele s-au dovedit a fi in stare să slujească și în cu totul alte domenii. Fantastica viteză in efectuarea operațiunilor aritmetice a îngăduit folosirea compute• In lume funcționează aproximativ 234 000 mașini de calcul electronic • De la depistarea unei semnături false la analiza mediului înconjurător de pe altă planetă • Intr-un singur minut ci în 4 000 de ani retor pentru analizarea și trierea a nenumărate variante posibile, luate în considerare în luarea deciziei — tehnica de calcul electronic devenind un auxiliar, o componentă indispensabilă a procesului de conducere. Progresele ample realizate in introducerea prelucrării automate a datelor in tot mai multe sfere ale practicii sociale care utilizează mijloacele științei au fost facilitate de ritmul proliferării computerelor. In 1950, în lume existau circa 5 000 ordinatoare. In 1967, numărul lor crescuse la 60 000. La ultimul congres al Federației internaționale de prelucrare automată a datelor (I.F.I.P.), s-a arătat că in lume funcționează aproximativ 234 000 mașini de calcul electronic ! Evident, este vorba de o zestre tehnică impresionantă la indemina inteligenței umane — și rod al acesteia — și care influențează intr-o manieră incalculabilă posibilitățile de acțiune ale omului. Infiltrarea computerelor în viața de fiecare zi a omului se realizează nu numai prin introducerea de noi unități — și aici se cuvine de menționat că progresele in acest domeniu, mai ales în miniaturizare au permis producerea unor minicalculatoare din ce în ce mai puternice și mai ieftine (unele miniordinatoare care pot fi tinute in plumă depășesc în putere și rapiditate de calcul mașina „Univacl“ care ocupa, în urmă cu două decenii, spațiul a patru camere...). Dar și prin mai buna utilizare a computerelor, creșterea experienței programatorilor îngăduind crearea unor programe din ce în ce mai perfecționate, cu utilizări din cele mai variate și mai dificile — de la calculatoare capabile să depisteze o semnătură falsă la cele care fac corectura unui text ; de la cele in stare să prelucreze o radiografie și să indice un diagnostic la cele care vor îngădui unui robot să conducă un automobil pe o altă planetă și să efectueze analize ale mediului înconjurător, de la algoritmele de șah de forța unui jucător de categoria întîi și pînă la cele capabile să asigure simularea unui uragan sau care sunt puse să creeze modele de dezvoltare economică... Și, în această ordine de idei, nu poate fi omisă experiența pe care sunt pe cale să o trăiască locuitorii unei noi localități japoneze — Higashi Ikoma — unde, pentru 400 de familii, ordinatorul va deveni un accesoriu la fel ca automobilul sau telefonul. Locuințele acestor familii vor găzdui instalații terminale care le vor lega de un computer central și care le vor îngădui să obțină, la cerere — pe un ecran asemănător celui de la televizor — un diagnostic medical, conținutul unui ziar sau informații economice... Peste 2 600 de domenii de aplicare pentru computere — și se prevede că sferele de utilizare vor crește din ce în ce mai repede — industria calculatoarelor avînd șanse să devină, pînă in 1930, a treia industrie în lume, după cea a automobilelor și petrolieră. Dar mașina electronică de calcul este, totuși, doar o unealtă. Ea poate fi folosită pentru a ușura viata omului și a ajuta la progresul societății, sau poate fi utilizată — și din păcate este — pentru producerea de armamente distrugătoare și pentru calcule privind utilizarea lor. Este mai presus de orice îndoială că pe măsura reducerii utilizării computerelor in scopuri militare va crește și mai substanțial aportul minunatelor unelte de calcul electronic la îmbunătățirea vieții de fiecare zi a oamenilor... V. VĂLUREANU