Magazin, ianuarie-iunie 1977 (Anul 21, nr. 1004-1029)

1977-01-01 / nr. 1004

Mr. 1004 Лi 1 ianuarie 1977 Printre numeroasele forme de interrelații umane, diagnosticul medical are particularități ce-i conferă un înalt grad de unicitate. In decursul timpului, „operația diagnostic“ a fost analizată mai ales din punct de vedere al mecanismelor logice și tehnice, fără a se ține seama, in măsura necesară, de faptul că este în primul rînd o relație intre bolnav și medic, ce sînt în același timp oameni cu personalitate diferită. Nu intîmplător componenta subiectivă, emoțională și afectivă sau repulsivă, intervin modificînd pînâ la anularea calității diagnosticului și a tratamentului, care trebuie să decurgă consecvent din această interrelare. Este evident că prima condiție permisivă a unui diagnostic corect este buna pregătire teoretică și practică a medicului, experiența lui clinică și felul cum conduce etapele succesive ale operațiilor care vor susține in final silogismul diagnosticului. Dar șansele acestei operații complexe scad pe măsura indiferenței, a lipsei de „vibrație“ afectivă în fața suferinței „unui om“ care solicită un ajutor „altui om". Operație din care nu trebuie să lipsească compasiunea și înțelegerea suferinței și dependenței bolnavului față de medic. Realitatea acestei forme de interrelare umană este confirmată de puterea medicului de a decide prin gîndirea și acțiunea sa asupra vieții bolnavului. Orice medic cu responsabilitate morală a cunoscut întrebarea chinuitoare in fața unei situații dramaticntre solumie pe care știința și tehnologia sunt datoare să le dea lumii contemporane în primă urgență, se înscriu și cele ce răspund problemei alimentare: posibilitatea practică de a spori producția agricolă, legumicolă, animalieră. Din lista celor mai interesante tehnici face parte fără îndoială folosirea ultrasunetelor. încă cu patru decenii in urmă cercetătorii sovietici constataseră, experimental, că prin iradierea semințelor cu unde ultrasonice, la mazăre, fasole, cartofi, se obține o importantă creștere a producției. La noi în țară, fizicienii, acad. Eugen Bădărău și prof. Giurgea, s-au ocupat de această problemă, demonstrînd, experimental, interesul aplicativ pe care ce de-a folosi, sau de a nu folosi o anumită intervenție. Iată de ce indiferența medicului in fața suferinței in acel colocviu singular al interrelației medic-bolnav, poate reduce pînă la anulare capacitățile tehnice și competența lui. Pentru a evita o asemenea situație dramatică, bolnavul trebuie să nu fie „un caz“, ci un om, in suferință, care apelează la medic. Am avut ocazia să cunosc de-a lungul unei jumătăți de secol personalități reprezentative ale științei medicale, desăvîrșiți clinicieni, alții impresionanți prin erudiția lor ; am cunoscut și format numeroși elevi — dar comportarea lor în fața bolnavului s-a adăugat la atîtea particularități care îi poate caracteriza. Au devenit cu adevărat medici acei care în interrelația medic-bolnav au pus în mișcare pregătirea lor tehnică și practică, cu o participare afectivemoțională în fața suferinței. Acest fel de a gîndi interrelația medic-bolnav are o deosebită actualitate în epoca noastră datorită tendinței de a transforma asistența curativo-profilactică și ocrotirea sănătății intr-o tehnologie medicosanitară. Ar fi absurd să negăm necesitatea și avantajele progresului tehnic în serviciul diagnosticului, tratamentului și prevenirii bolilor — dar este necesar să nu eliminăm componența ei umană. In grandoarea milenară a medicinii a fost obligatoriu respectul și iubirea oamenilor cărora le apără și le redă sănătatea, bucuria existenței și a muncii. Йare. Continuind studiile, cercetătorii de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au reușit să obțină rezultate remarcabile pe plan teoretic, a căror valoare a fost recunoscută și peste hotare, și în practică. Și în acest sens trebuie să spunem că prof. dr. Dezideriu Ausländer a creat la Cluj-Napoca o adevărată școală, în care se îmbină atrins cercetarea, învățămîntul și activitatea practică, in care pasiunea și îndrăzneala de gîndire s-audovedit productive. Ca ilustrare, un exemplu intre multe altele. La cooperativa agricolă de producție Salonta s-au obținut la sfecla de zahăr două importante efecte : creșterea producției (pînă la 21%) și un mai bogat conținut in I." I .И. IU III!|#l«" • Importante efecte practice • Cercetări la nivel internațional • O strinsă relație : cercetare-invățămîntproducție. lată în comparație cu „martorii* (in I tin pa imaginii) cum arată puieții de brazi, cind semințele au fost su’a ultrasonării. Procesul germinativ e stimulant, iar planta crește mai viguroasă. MAGAZIN Creații originale în competiții internaționale „După examinare și deliberare, juriul internațional recunoaște înaltele calități ale invenției care i-a fost prezentată și hotărăște să se remită“... Această formulă înscrisă pe Diplomele acordate în cadrul celui de al 5-lea Salon internațional al invențiilor și tehnicilor noi, Geneva 1976, a fost repetată pentru fiecare dintre invențiile românești prezentate, acordîndu-se medalia de argint pentru : 1. Instalație pentru apretarea țesăturii folosită ca suport pentru abraziv. Titular : Institutul de cercetări textile București. Autorul Instalației : un colectiv de cercetători de la I.C.T. București și Textila Sfintu- Gheorghe, sub conducerea inig. Mihai Popa ; 2. Biocron, un aparat indicator bioritmic. Titular : Institutul de proiectări tehnologice pentru industria ușoară (I.P.I.U.) București, autor : prof. Iancu Sculașu Comăneanu ; 3. Mașină pentru întins site. Titular: Țesătoriile reunite. Autor : Mircea Tarcă. Intre 3 și 12 decembrie s-a desfășurat la Bruxelles, o altă confruntare prestigioasă — Salonul mondial al invențiilor „EUREKA“, — la care industria noastră ușoară a prezentat de asemenea trei invenții, toate premiate. Medalia de aur a fost acordată pentru : Mașina de fitografiat farfurii. Titular : întreprinderea de ceramică și sticlă Sighișoara, autori : Nicolae Dragomir, Ion Pupăză, Ion Șerb. Medalia de vermeil, pentru : Compoziții oxidice pentru fibre de sticlă. Titular : Institutul de cercetări pentru sticlă și ceramică fină. București, autor : colectivul condus de ing. Mihai Tentulescu. Medalia de argint pentru : Mașina de termocorat și termoformat. Titular : Centrala industriei confecțiilor, autor , colectivul condus de ing. Elena Buzescu. Pagina a 3-a Pagină realizată de CATINCA MUSCAN ORIZONT ȘTIINȚIFIC ROMÂNESC Responsabilitatea morală a medicii de acad. ȘTEFAN MILCU • Umanismul „operației diagnostic“ • Bolnavul trebuie să nu fie „un caz“, ci un om aflat in suferință. zahăr (sporul de zahăr ajungînd la 29% la ha). Autorii studiului , alături de prof. Ausländer, dr. P. Sebök, dr. Eva Veress, Al. Czégé, L Molnăr. Ultraacustica și-a dovedit importanța practică în mai toate domeniile de lucru, de la agricultură și legumicultură la zootehnie, de la industrie la medicină. Spațiul tipografic nu ne permite enumerarea tuturor rezultatelor obținute, extrem de interesante prin economicitatea și calitatea lor, prin realizarea genera-Asigurarea cu resurse energetice a economiei și, în general, a răspunde nevoilor societății omenești, în continuă dezvoltare, nu constituie o preocupare recentă, apărută pe neașteptate. In citeva decenii insă, omenirea a consumat tot atita energie ci consumare în toată existența ei anterioară. Cu atît mai mult, este de datoria energeticienilor din toată lumea de a descoperi noi resurse și noi modalități, economice, de producere a energiei. Nu întîmplător cele mai multe țări au luat măsuri practice privitoare la consumul de energie, iar administrarea surselor proprii de combustibil ca și prezervarea lor a devenit una din cele mai stringente probleme ale energeticienilor. Era combustibililor fosili ieftini fitorului de ultrasunete, construit, pe o concepție proprie. Vom sublinia nivelul înalt al cercetărilor românești și prin faptul că la Congresul de acustică ce se va desfășura în iulie 1977 la Madrid, toate cele șase lucrări ale „școlii“ de ultraacustica de la Cluj-Napoca au fost acceptate, considerate fiind contribuții de valoare în acest domeniu : metodă ultrasonică pentru studiul emulsiilor, model acustic al apei, studiul acustic al lichidelor cu molecule asociate ș.a.ind apusă, iar folosirea lor in centralele termoelectrice fiind încă necesară in următorii 20—30 de ani, arderea lor în instalații cu randamente mici se dovedește un lux inacceptabil. Milioane de kWh, care se pierd zilnic în atmosferă sau în apele de răcire, în lume, sub formă de căldură, reprezintă o risipă de energie, care trebuie și poate fi stăvilită. Unul din mijloacele de utilizare mai economică a energiei primare o constituie, așa cum știm, suprapunerea intr-o centrală termoelectrică clasică a unui ciclu de conversie directă a energiei primare in energie electrică prin procedeul magnetohidrodinamic. Magnetohidrodinamica este un complex — de metode, de tehnici, de instalații — care transformă căldura dată de combustibili direct in energie electrică. Instalarea unor generatoare magnetohidrodinamice in complexul centralelor termoelectrice clasice — termice, cu combustibili fosili și nuclearoelectrice — face ca randamentul global al acestora să crească de la 38 — 40% la circa 60%. Astfel, dacă astăzi, pentru producerea unui kWh de energie electrică sînt necesare 350 g de combustibil convențional, in situația folosirii generatoarelor magnetohidrodinamice in componența acestor centrale termoelectrice, cu aceeași cantitate de combustibil convențional se poate produce cu 50% mai multă energie electrică. Rezultatele obținute pînă acum în conversia directă a energiei termice în energie electrică, prin procedeul magnetohidrodinamic, justifică cheltuielile mari pe care le fac anumite țâri Administrarea unui medicament este, fără Îndoială, un act delicat de decizie medicală. Dar poate puțini știu că această decizie se bazează pe garanția „semnată“ de specialiștii care au testat în laborator, înainte de lansarea produsului, principiile active, au urmărit și normat modul și calitatea preparării lui, i-au experimentat acțiunea, au studiat transformările metabolice care au eventual loc în organism, la nivelul diferitelor organe. Impresionantul progres al cercetării medicamentului, cu importanța lui în terapeutica modernă, ar fi literalmente anihilat fără o asemenea activitate de înaltă competență și responsabilitate. Saltul calitativ în acest domeniu a fost făcut odată cu reorganizarea Institutului pentru controlul de stat al medicamentului și cercetării farmaceutice in forma actuală. In ultimii ani, rod al unei intense activități de cercetare științifică, au apărut o multitudine de medicamente noi : antibiotice de sinteză, psihotrope, citostatice, antidiabetice ș.a. Nu mă voi opri de astă dată asupra importanței lor în terapeutică, asupra a ceea ce a însemnat descoperirea lor, dar cred că e interesant de amintit ei de necesari e studierea lor în continuare. Astfel, farmacocinetica medicamentelor diferă foarte adesea la copil față de adult. Complexitatea acțiunii este mai mare dacă ne gîndim că unele sunt eficiente la un bolnav și mai puțin la altul. Aceste aspecte sunt mai evidente la antibiotice care pot fi foarte active in cazul unor infecții microbiene și inactive in cazul altora. In acest sens, cercetătorii Institutului au realizat microcom(U.R.S.S., S.U.A., Japonia, etc.) pentru rezolvarea cit mai urgentă a acestei probleme. Nu este lipsit de interes de arătat că, un studiu făcut pe un model matematic al sistemului energetic al Uniunii Sovietice a dus la concluzia că, in 1990, in partea europeană a U.R.S.S. vor fi necesare centrale magnetohidrodinamice, cuplate cu centrale termoelectrice clasice, avînd o putere care să reprezinte 35% din întreaga putere electrică necesară acestei regiuni. Știut fiind că principalul obiect al științei și tehnicii în lume, în următorii 20—30 de ani, este energetica, efortul de cercetare în acest domeniu se intensifică și la noi în țară, venindu-se astfel la întîmpinarea Hotărîrii Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în legătură cu dezvoltarea energeticii și măsurilor de economisire a combustibililor și energiei electrice, primare pentru testarea activității antimicrobiene a antibioticelor pentru a se putea stabili cu exactitate, în clinică, care antibiotic este eficace la bolnavul respectiv. Am citat un exemplu intre multe altele, din rezultatele ultimilor ani. Tot așa, printre medicamentele noi elaborate se pot număra comprimatele cu acțiune prelungită, sau produsele bazate pe plantele medicinale. Dar, în permanență, se cere subliniază cercetarea foarte complexă fizico-chimică, farmacologică, toxicologică, microbiologică, fitobiologică a substanțelor care se propun a fi introduse în terapeutică și a celor care se utilizează curent în rețeaua sanitară. „Ne-am propus, îmi spunea conf. dr. CORNELIU BALCESCU, directorul științific al ICSMCF să accentuăm cercetările și in ce privește îmbunătățirea permanentă a calității medicamentului, aplicind și in continuare metodologii dintre cele mai moderne, eficiente, cum sînt : spectrofotometria in ultraviolet și infraroșu, cromatografia gazoasă ș.a. De asemenea, abordăm unele domenii noi : biodisponibilitatea medicamentelor (gradul de absorbție in organism a medicamentului), farmacocinetica substanțelor medicamentoase, să abordăm in mai mare măsură produsele radiofarmaceutice, să modernizăm continuu mijloacele de investigare farmacologică și toxicologică, determinante in aprecierea eficienței medicamentelor, să intensificăm acțiunea de valorificare a plantelor medicinale din țara noastră... Cu alte cuvinte, un plan bogat de activitate la nivelul exigențelor cercetării moderne". O soluție optimă pentru energetica de miine de prof. dr. docent ing. ION S. ANTONIU membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România • Cu aceeași cantitate de combustibil convențional, se poate produce cu 50% mai multă energie electrică • Economie și o mai bună rentabilitate • Conversie directă a energiei primare in energie electrică prin procedeul magnetohidrodinamic. Medicamente noi • Impresionant progres al cercetării farmaceutice • Metodologii moderne de lucru • Intensificarea acțiunii de valorificare a plantelor medicinale. Determinări spectrofotometrice in infraroșu :