Magazin, iulie-decembrie 1977 (Anul 21, nr. 1030-1056)

1977-07-02 / nr. 1030

Revistă săptămînală editată de Frontul Unității Socialiste ANUL XXI NR. 1030 SIMBATA 2 IULIE 1977 8 PAGINI 1,50 LEI Știință și eficientă de prof. univ. dr. docent IOSIF TRIPȘA vicepreședinte al C.N.S.T. Planul cincinal — așa cum a relevat recenta plenară a C.C. al P.C.R. și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale — se realizează cu succes. In anul 1976, ca și in primele 6 luni ale acestui an s-au obținut succese însemnate in depășirea producției industriale, în creșterea productivității muncii, in ridicarea nivelului tehnic al producției și in scăderea cheltuielilor materiale în ansamblu — în efortul întregului nostru popor de creștere a eficienței în toate sectoarele economiei. Problemele făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate presupun însă — așa cum s-a subliniat cu pregnanță în cuvîntarea secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu — perfecționarea activității economice, creșterea forțelor de producție, precum și perfecționarea relațiilor de producție, a formelor de educație, a formelor de participare la conducerea societății a tuturor oamenilor muncii*. Aprobînd ansamblul de prevederi ale planului și bugetului pe anul 1978, însușindu-și în întregime aprecierile, orientările și sarcinile formulate de secretarul general al partidului, recenta plenară a confirmat încă o dată preocuparea constantă a partidului și statului pentru înfăptuirea fermă a revoluției tehnico-științifice în țara noastră, pentru sporirea avuției socialiste și dezvoltarea in continuare a bazei materiale necesare înfăptuirii Programului partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism. Mai mult ca oricînd, mai ferm și mai eficient decit oricînd, cercetarea științifică este chemată să participe direct și eficient la afirmarea revoluției tehnico-științifice in toate domeniile de activitate ale vieții economice, politice și sociale. Cercetători, proiectanți, cadre universitare, specialiști din cele mai diferite domenii, practic toate categoriile de oameni ai muncii trebuie să-și reunească forța și capacitatea lor novatoare, dirijată ferm spre soluționarea problemelor actuale ale economiei. Numai astfel vom contribui la o eficiență economică și o eficiență a cercetării științifice și tehnologice neîntrerupt sporite. A face revoluție tehnico-științifică în România, nu înseamnă a alege ca teme de cercetare, teme eclectice, de senzație, existente în planurile unor mari institute din țări cu o înaltă dezvoltare economică și științifică, dar care nu răspund cerințelor actuale și de perspectivă ale economiei noastre. După cum se arată în documentele Congresului al XI-lea — și așa cum s-a subliniat cu prilejul recentei Plenare, tematica cercetării este chemată să cuprindă problemele majore, referitoare la materiile prime, la reducerea consumurilor specifice, a consumurilor de combustibil. Așa cum sublinia secretarul general al partidului nostru „problema reducerii consumurilor de combustibil și energie, in general a consumurilor materiale, constituie problema numărul unu a eficienței economice, a creșterii venitului național, a dezvoltării economiei noastre naționale“. A face revoluție științifică și tehnică in România înseamnă în același timp a crea noi materiale, noi oțeluri, noi aliaje, noi produse chimice, medicamente, îngrășăminte de mare eficiență care să contribuie (Continuare în pagina a 3-a) PĂMÂNTUL, PLANETA 6,1 HIDROGENULUI • Cu hidrogen există pe Terra ? • Obiectivele unor neobișnuite calcule și statistici • O colosală sursă de energie a viitorului • Preocupări și succese de ultimă oră în domeniul transformării apei oceanice în energie electrică " Motoarele viitorului", care vor consuma hidrogen... O serie de calcule privind cantitățile de hidrogen pe care le deține planeta noastră au fost efectuate foarte recent de către mai multe echipe de cercetători, in cadrul unui program aflat sub egida organismelor specializate ale O.N.U. Potrivit datelor publicate de curind, hidrogenul reprezintă 11 la sută din compoziția apei oceanice, 1 la sută din compoziția medie în greutatea scoarței Pămîntului și 0,03 la sută din greutatea aerului atmosferic. Imensa cantitate de hidrogen ce se află pe Terra este ilustrată mai elocvent, dacă se raportează procentele respective la volumele absolute, reprezentate de cei 1 400 milioane kmc de apă oceanică și de cele 52. 100 tone, ci însumează masa întregii atmosfere planetare. La acestea putem adăuga 50 milioane GH. BRATESCU (Continuare in pagina a 5-a) Fotografii luate din satelit evidențiind apa existentă in sol, pe baza cărora s-a putut calcula cantitatea de hidrogen din scoarța terestră. Plantedirect din polen Convorbire cu dr. biolog MINODORA PATRASCU • Realizare de anvergura a geneticii vegetale • Săruri minerale, vitamine, zaharoză... alimentația curentă a unor plante • Hărți genetice, in ajutorul îmbunătățirii structurii plantelor • Plante haploide, soiuri și hibrizi cu însușiri superioare de calitate, producție și rezistență... Ne aflăm în fata unor realizări de anvergură în genetica celulei vegetale , „plante obținute direct din polen“. Se știe că organismele vegetale superioare rezultă de regulă din unirea a doi gameți de sex opus și, rareori, în natură, în mod spontan, apar plante care se dezvoltă prin partenogeneze. In prezent, s-a reușit însă „fabricarea“ în laborator a unor plante din gameti masculi, adică direct din grăunciori de polen. Aceste plante posedă însușiri deosebit de avantajoase din punct de vedere științific și practic, deoarece sînt pure din punct de vedere genetic, și își manifestă integral constituția genotipică în fenotipul lor. Pentru această însușire, plantele din polen constituie un obiect ideal de cercetare atît pentru genetician, cît și pentru ameliorator. Ele oferă posibilitatea descifrării diverselor mecanisme ale speciației și evoluției, și constituie, de asemenea, un material valoros pentru ameliorarea plantelor. Așadar, beneficiarii vor fi în mod evident știința și agricultura, acest succes al geneticii contemporane reprezentind o realizare de anvergură în și pentru lumea vegetală. ION ȚUGUI (Continuare in pagina a 2-a) Plante din polen in faza incipientă de cultură „in vitro“. 4 *♦ [UNK]*•♦,*♦*,*, *,*,♦. *д mmm ENIGMELE FAUNEI • 107 specii de păsări noi-descoperite • Uneori e vorba de o descoperire numai pentru știință • Cîteva „fosile" contemporane • Un animal ce s-a perpetuat ca specie de 50 de milioane de ani, descoperit in 1975. Spre uimirea zoologilor, fără să mai vorbim de cea a marelui public, o pasăre necunoscută pînă acum, a fost descoperită de curiid în Algeria. S-a confirmat astfel presupunerea existentă de mai multă vreme că regiunile tropicale ar putea ascunde multe animale încă necunoscute de om. Cele 107 specii de păsări descoperite și descrise de către cercetătorii ornitologi între anii 1955 și 1974 au fost întîlnite mai ales în America de Sud, Africa, Asia de Sud-Est, DUMITRU MATEUȚA (Continuare în pag. 4—5) Cine și-ar putea închipui că ciocănitoarea din imagine, destul de des intilnită pe malurile Mediteranei, a rămas necunoscută pentru cercetătorii zoologi până in 1976 ? Și totuși...