Magazin, iulie-decembrie 1977 (Anul 21, nr. 1030-1056)

1977-07-02 / nr. 1030

Pagina a 2-a CLIMA ÎN URMĂTOARELE SECOLE MIHAI I. SIMCELESCU, Zegaia-Mehedinți : Clima terestră va fi influențată in următoarele secole de dezvoltarea activității tehnice mondiale ? Dr. ANDREI DONEAUD, șeful secției de prevedere a timpului din Institutul de meteorologie și hidrologie București : „Caracteristicile climei sînt determinate în esență de bilanțul radiativ la suprafața pămîntului (solar, terestru, atmosferic). Bilanțul radiativ, la rîndul său, este in principal influențat de aerosolul și impuritățile solide din atmosferă, atît din cea joasă, cit și din cea înaltă, cum sînt bioxidul și oxidul de carbon, cenușile, praful etc. Creșterea cantității acestor impurități determină în zonele respective de răspîndire o mărire a efectului așa-zis de seră al atmosferei, deci o ușoară încălzire. S-a constatat, de pildă, în aceste zone o creștere a bioxidului de carbon chiar la înălțimi de 16—18 km, cu cîteva unități per milion. Pe de altă parte, aceste impurități, în general mai grele decît aerul, recad la suprafața solului. Din aceste observații nu putem însă extrage practic suficiente elemente care să permită conturarea concluziei că dezvoltarea tehnicii în ritmul actual ar putea produce, în următoarele decenii, intensificarea efectului de seră menționat mai sus, de așa natură nicit să genereze tendințe climatice.“ CÎT CÎNTĂREȘTE MEZONUL „PI“? ȘERBAN STEJEREANU, Turda . Cercetările in domeniul fizicii au marcat in ultimii ani succese spectaculoase. Intre acestea sint incluse cu siguranță descoperirile unor particule elementare : „pi", „psi", „miu". Dar s-a putut determina cu precizie masa acestor particule ? Determinarea însușirilor fizice ale particulelor subatomice, recunosc specialiștii, este o acțiune dificilă, în special atunci cind viața particulelor are o durată foarte scurtă. In multe cazuri se poate afla masa, identificîndu-se particulele generate prin dezintegrare și măsurîndu-se energia lor. Pentru particulele cu durată „lungă“ a vieții — cazul mezonului „pi“ a cărui durată de dezintegrare este de 26 miliardimi de secundă — există un alt procedeu care permite măsurători foarte precise. Dacă particula are o sarcină negativă, ea poate înlocui într-un atom un electron. In funcție de masa particulei, radiația emisă de asemenea atomi „exotici“ este mult mai bogată in energie. Dintr-o măsurătoare precisă a energiei acestor linii spectrale se poate deduce foarte exact masa particulei. (Urmare din pagina 1) — Presupun că bănuiți prima noastră întrebare : Care este mecanismul de producere — direct din polen — a acestor plante ? — Pentru a vă răspunde, trebuie să definesc mai întîi caracteristicile unor organisme sau celule haploide care posedă în nucleul lor numărul gametic de cromozomi simbolizat (n). Mai exact, organismele haploide posedă jumătate din numărul de cromozomi ai celulei somatice în care, obișnuit, se găsesc două garnituri gametice de cromozomi, simbolizate (2n). Plante haploide pot apare uneori și spontan, în natură, sau se pot produce pe cale experimentală. Pentru producerea haploizilor artificiali, primele metode experimentale elaborate se bazează pe diferite procedee de împiedicare a procesului fecundației. Iată cîteva dintre ele : întîrzierea polenizării, folosirea polenului iradiat, utilizarea șocurilor de temperatură înainte și după polenizare, tratamente la nivelul florilor cu diferite substanțe chimice sau radioactive etc. O metodă deosebit de eficientă și modernă pentru producerea plantelor din polen — descoperită, încercată și extinsă în ultimii ani — este metoda androgenezei, care constă în producerea plantelor haploide prin cultura „in vitro“ a polenului sau anterelor intr-un anumit stadiu de dezvoltare. Grăunciorii de polen aflați înainte sau în timpul primei mitoze polinice, se cultivă pe un mediu nutritiv ce conține săruri minerale, vitamine, substanțe de creștere și zaharoză în proporții bine definite pentru fiecare specie de plantă în parte. In aceste condiții, unii grăunciori de polen proliferează generind structuri similare embrionului care se dezvoltă în stadii asemănătoare celor ale embrionilor zigotici (adică din celule ou fecundate). Primii haploizi prin androgeneză s-au obținut în anul 1964. Apoi cercetările s-au intensificat și, începînd cu anul 1967, se obțin plante direct din polen la un mare număr de specii de Nicotians. Datura. Petunia etc. In prezent, în numeroase laboratoare din lume se obțin plante haploide prin androgeneză la specii de plante cultivate, ca : grîu, orz, porumb, tomate, cartofi etc. Din punct de vedere citogenetic, haploizii sînt hemizigoți (adică posedă cite un singur cromozom din fiecare pereche) fapt ce determină sterilitatea lor. Pentru restabilirea fertilității plantelor haploide și pentru obținerea de indivizi homozigoți, se dublează numărul de cromozomi ai haploizilor prin diferite tratamente cu substanțe chimice sau prin cultura „in vitro“ de sectoare care pot reface planta normală. MAGAZIN Folosind această metodă, un grup de fizicieni canadieni și americani au măsurat masa mezonului „pi“ cu o precizie neatinsă pînă acum — subliniază „Physical Review Letters“. Așa cum rezultă din aceste experiențe, masa acestei particule corespunde unei energii de 139568,6 kiloelectronvolți. Precizia măsurătorii este de circa 0,0015%. ARBORII AMORTIZEAZĂ ZGOMOTUL GHEORGHE TRANCA, București : In ce măsură arborii din spațiile verzi și de pe arterele intens circulate reduc zgomotele ? Ing. SERGIU GRAMADA, cercetător științific principal la Institutul de cercetări și amenajări silvice : „Zgomotul produs în special, prin circulația autovehiculelor, constituie un adevărat flagel urban al orașului modern. Zonele verzi reprezintă din acest punct de vedere un mijloc de apărare datorită absorbției vibrațiilor sonore de către coronamentul arborilor. Experiențele efectuate în acest scop au arătat că un ecran format dintr-o perdea de arbori și arbuști absoarbe 26% din vibrațiile sonore incidente, restul dispersîndu-le prin reflexie. Datorită suprafeței mari a aparatului foliar din coronament, pe străzile plantate cu arbori zgomotul este diminuat cu 8—10 decibeli în comparație cu străzile lipsite de vegetație. Gruparea liberă a arborilor dintr-un spațiu verde are un efect fonic protector superior față de arborii plantați in aliniament. Perdelele de arbori și arbuști fac astfel posibilă izolarea blocurilor sau a grupurilor de locuințe de zgomotul străzii”. Plante... direct din polen — Ne-ar interesa cum se utilizează haploizii in cercetările de genetică și de ameliorare a plantelor ? — Caracteristica esențială a haploizilor, starea de hemizigoție, permite identificarea directă, pe baza analizei genetice atît a alelelor normale, cit și mutante, apărute spontan sau induse experimental. Datorită acestei particularități, fenomenul haploidiei este utilizat cu succes în cercetările de genetică pentru întocmirea hărților genice, in stabilirea grupelor de gene înlănțuite (a cromozomilor cu constituția lor genică), in depistarea rearanjărilor structurale ale cromozomilor etc. De asemenea, cu ajutorul haploizilor s-au verificat direct la diferite plante legile mendeliene ale eredității. In ameliorarea plantelor, haploizii au o largă utilizare. Dat fiind faptul că la haploizi se manifestă toate însușirile, inclusiv și cele nefavorabile, este posibilă îndepărtarea indivizilor necorespunzători din punctul de vedere al obiectivului urmărit încă din primele faze ale procesului de selecții. Prin utilizarea liniilor izogenice se scurtează sensibil durata selecției. Haploizii sînt utilizați cu mare eficiență în obținerea liniilor homozigote, izogenice absolut pure genetic într-o perioadă relativ scurtă. Ei se pot utiliza cu deosebit succes și ca material inițial pentru inducerea unor mutații genice. Aceste mutații au o expresie fenotipică directă. In acest caz, întreg procesul de creare a unor linii mutante homozigote se reduce la numai 3—4 generații. Aceste cîteva exemple vin să explice marele interes manifestat de amelioratori față de metoda androgenezei față de „miraculoasele plante din polen“ care revoluționează in bună măsură cercetarea și producția agricolă. — Care este contribuția românească in acest domeniu ? — Unele laboratoare de genetică de la noi din țară au luat în cercetare, în ultima vreme, producerea de plante haploide, prin androgeneză. S-au obținut primele rezultate la tutun, rezultate care au fost publicate. Aceste cercetări sînt în curs de extindere. Se întrevăd, totodată, posibilități largi de utilizare a haploizilor în ameliorarea diferitelor soiuri de plante cultivate. Pot fi folosite cu succes în crearea unor soiuri și hibrizi cu însușiri superioare de calitate și producție, rezistenți la boli și dăunători, forme precoce, precum și forme proprii pentru tehnologiile noi, moderne, de cultură a acestor plante, haploizii contribuind și la scurtarea procesului de ameliorare. De asemenea, se întrevede posibilitatea folosirii haploizilor în hibridările somatice, adică hibridări în afara procesului sexual. De pildă, va fi posibil transferul unor gene care determină fixarea azotului din atmosferă, de la bacteriile fixatoare de azot ce se află pe rădăcinile unor plante leguminoase (mazăre, fasole etc.) direct în cromozomii unor plante. Intr-un viitor poate fi prea îndepărtat, plantele nu vor mai avea nevoie de îngrășăminte cu azot, căci ele vor avea capacitatea de a-și „fabrica“ singure aceste substanțe din azotul liber. La plantele superioare, lărgirea variabilității genetice prin încorporare de material ereditar străin, reprezintă un scop de prim ordin, dar mai e nevoie încă de timp pentru rezolvarea tehnicilor și metodelor de lucru. Plantele din polen produse prin androgeneză deschid perspective largi pentru rezolvarea unor probleme majore ale agriculturii noastre. Plante din polen ajunse la maturitate. Nr. 1030 din 2 iulie 1977 AGENDĂ • Laboratoarele Institutului oncologic din Cluj-Napoca sintetizează o serie de substanțe citostatice, cu largă aplicabilitate în tratamentul cancerului • Un dispensar modern, construit de localnici prin muncă patriotică, la inițiativa Frontului Unității Socialiste, a fost dat în folosință la Lupeni. • Pionierii din cadrul Școlii aplicative de pe lîngă Liceul pedagogic din Odorheiul Secuiesc au adresat o chemare tuturor copiilor din oraș pentru a deveni ocrotitori ai păsărilor, pădurilor și florilor. • Pe valea pîrîului Betcheș (Covasna) există importante stînci alcătuite din cochiliile unor scoici, care au trăit în bancuri uriașe, într-o mare caldă, existentă aici cu 3—4 milioane de ani in urmă. • Grupe de cercetători ai Universității „Babeș-Bolyai“ au întreprins studii privind Țara Oașului; concluziile sunt menite să contribuie la dezvoltarea și modernizarea acestei zone geografice. • Colecționarul Dionisie Gabor a reunit semnăturile unor renumiți graficieni din țară și străinătate, într-o cuprinzătoare și expresivă suită „Ex Libris“, pe care a expus-o la Satu Mare. • Un grup de specialiști clujeni au elaborat și au experimentat cu succes, pe calculatorul electronic românesc Felix 256, un program de prelucrare a informației farmaceutice, care asigură automatizarea unor importante operații curente de preparare a rețetelor . In localitățile din Delta Dunării, colective alcătuite din medici, cadre didactice și diverși specialiști participă la seri de educație ateist științifică, în cadrul cărora poartă dialoguri pe diferite teme cu cetățenii. Pitorescul punct turistic Gura Portiței, de pe malul lacului Razelm, a fost extins, modernizat și dotat cu o dană de acostare pentru vasele de agrement și ambarcațiile destinate pescarilor amatori. • O pădure de pin cu o suprafață de 120 ha, plantată anul acesta în județul Mureș, în cadrul Programului național de conservare și dezvoltare a fondului silvic, este destinată producției de colofoniu. N. COZLA CĂRȚI NOI Navigația aeriană de EUSEBIU HLADIUC și VIOREL POPESCU Editura „Junimea“ din Iași a tipărit, in condiții grafice deosebite, un manual care era imperios necesar nu numai celor angajați în navigația aeriană ci și tuturor celor care se interesează de problemele aviației. Autorii, aviatori cu realizări deosebite in activitatea de zi cu zi, în pofida unei anumite aridități a materialului, au reușit să ne dea o carte care, deși cu caracter tehnic, este accesibilă tuturor celor care iubesc aviația. Materialul tratat pornește de la ideia că nu este posibilă o introducere în problemă fără o cunoaștere a metodelor și mijloacelor ce concură la rezolvarea situațiilor din aer sau de la sol, că in elementele de bază intră hărțile aeronautice și învățarea utilizării lor și că numai după înțelegerea funcționării instrumentelor de la bord se poate face un pas mai departe in înțelegerea elementelor navigației aeriene: de la zborul în condiții meteorologice la vedere, la navigația radioelectrică (după radiogoniometru, cu ajutorul radiocompasului, a radiofarului omnidirecțional, a sistemelor hiperbolice: CONSOL, TACAN, LORAN, DECCA, OMEGA etc., a sistemului de aterizare I.L.S. etc.) și pînă la navigația izobarică. Această carte trebuie să se găsească în biblioteca tuturor celor ce vor să pătrundă în tainele aviației, a celor ce vor face primii pași spre zbor, pe masa de lucru a celor ce își desăvîrșesc pregătirea profesională. GLOSAR HIDROCARBURA , combinație organică ce se formează din carbon și hidrogen (cunoscute fiind mai multe tipuri, în funcție de modul în care se leagă între ei atomii de carbon: parafinică, olefinică, acetilenică, cicloparafinică etc.) ; printre cele mai curente, sînt hidrocarburile aromatice, care fie că se găsesc în petrol și în gudroanele rămase după distilarea cărbunilor, fie că se obțin sintetic. RELEVEU : operație (specifică mai ales arhitecturii, construcțiilor) constînd din măsurătorile efectuate asupra elementelor componente ale unui ansamblu sau unei construcții simple, precum și din reprezentarea grafică a acestora la scara corespunzătoare. VECTOR (din lat. — „purtător“) : termen indicînd în matematici și fizică o mărime pentru caracterizarea căreia sînt necesare ca elemente : valoarea numerică, unitatea de măsură, direcția de acționare, punctul de aplicație (relativ și forță, viteză ș.a.) ; de aici calculul vectorial, consacrat proprietăților și aplicațiilor vectorilor. XANTOMATOZA î maladie ce se manifestă prin sporirea colesterolului în sînge, ca și prin acumularea lui în piele sau în diferite organe, cu aspectul unor noduli de culoare galbenă-portocalie.