Magazin, iulie-decembrie 1978 (Anul 22, nr. 1082-1108)

1978-07-01 / nr. 1082

Revistă săptămînală editată de Frontul Unității Socialiste ANUL XXII NR. 1082 SIMBATA 1 IULIE 1978 12 PAGINI 1,50 IEI Brigada științifică „Magazin" la Giurgiu Mecanismele intime ale vieții Ultima concluzie a geneticii este de-a dreptul frapantă : fiecare individ poate să producă 2 la puterea 6 700, adică 10 la puterea 2 000 tipuri de celule germinale mature, cu mult mai mult decât numărul atomilor din universul cunoscut, care este de numai 10 la puterea 70. Dar genetica nu este singurul domeniu, care oferă astfel de informații ce atestă pătrunderea cunoașterii în micro și macrolaboratoarele vieții, ale evoluției materiei în Univers. Explicarea acestor mecanisme complexe a constituit tema dialogului purtat în ziua de 17 iunie a.c. de către brigada științifică „Magazin“, organizată sub auspiciile Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste și oamenii muncii din municipiul Giurgiu, la invitația Comitetului municipal de partid. FIECARE OM, UN EVENIMENT BIOLOGIC IREPETABIL ф Fiecare dintre noi are 100 000 de gene ? Surprinzătoare concluzii ale geneticii moleculare ф Cum se explică sub raport genetic unicitatea ? Dr. CONSTANTIN MAXIMILIAN : Este o certitudine, una dintre marile certitudini ale biologiei, că evoluția a operat cu unicate și că va continua să opereze cu individualități, indiferent cât de mare va fi volumul speciei noastre. Pentru a înțelege acest fenomen, trebuie să pornim de la cîteva premise : după toate probabilitățile, fiecare dintre noi are aproximativ 100 000 de gene. Ar trebui spus altfel — fiecare dintre noi are aproximativ 100 000 de loci (locusul este poziția pe care o ocupă o genă într-un cromozom) și că fiecare locus poate fi ocupat de o variantă genică. Or, iată una dintre cele mai (Continuare in paginile 6—7) Legăturile între neuroni în creierul uman Interviul nostru IZVOARE DE SĂNĂTATE In terapeutica modernă un rol de seamă îl au factorii curativi naturali, cum sînt apele minerale, nămolurile, mofetele ș.a. Acestea, prin schimbarea reactivității organismului, dau rezultate în tratamentul diverselor boli. Degajările de bioxid de carbon sub formă de mofete, din Covasna-Voinești și borviturile de aici cu diferite mineralizări avînd ca atare efecte terapeutice diferite, fac din stațiunea Covasna un loc deosebit de indicat din punct de vedere balneologic. Aceste produse ale scoarței terestre au o mare capacitate curativă în diferite afecțiuni cardiovasculare, reumatice, gastrice, nervoase, dermatologice etc. Proprietățile factorilor naturali întîlniți în această zonă au fost constatați din cele mai vechi timpuri, in mod empiric, iar astăzi confirmate de cercetările clinice și de laborator. In pagina a 9-a: Convorbire cu dr. BENEDEK GÉZA Băi galvanice ■ -re,» Viața raționala alimentul alimentelor (Pagina a 5-a) RITMURILE CREIERULUI (Pagina a 2-a) Dosar ,,Magazin"' Planeta Venus Ф Aproape de Terra, dar atît de puțin cunoscută Ф Nave spațiale spre Venus ф „Misterioasa planetă" își va dezvălui secretele ? Printre cele 9 principale planete, care formează sistemul solar, Venus e cea mai apropiată de Pamint. Dimensiunile ei sînt apropiate de ale globului nostru. Venus, prima dintre planete observată de aproape cu sonde spațiale, rămîne totuși una dintre cele mai puțin cunoscute. Motivul este atmosfera densă și caldă, de gaz carbonic, care o înconjoară : o temperatură de aproape 500 ° C, o presiune de circa 100 atmosfere terestre, nori de acid sulfuric care-i ascund în permanență solul. A instala aici stații de observare, pentru o funcționare de mai multe luni, cum s-a făcut pe Lună, sau Marte este in momentul de față de neconceput. De aceea, numeroase misiuni spațiale trimise către Venus n-au adus decît informații fragmentare. Ultimele sonde sovietice, Venus 9 și Venus 10, s-au plasat pe planetă în octombrie 1975 și au transmis pe Terra primele fotografii ale unei suprafețe ce se credea un pustiu de nisip , în realitate este plină de pietre și mult mai variată decit ne închipuim. Avînd blindaje solide, sondele au putut traversa atmosfera și apoi rezista aproape o oră la coroziune și căldură. în afară de fotografieri, ele au măsurat mai mulți parametri importanți : compoziția atmosferei, viteza vîntului, temperatura și presiunea, confirmînd cu precizie sporită măsurile efectuate în cursul misiunilor precedente. Specialiștii sovietici au făcut, așadar pînă acum, studii privind atmosfera și solul de pe Venus, iar americanii au efectuat doar zboruri la cîteva mii de kilometri distanță și studii radar de pe Pămînt. Misiunile Pioneer — Venus, însă, începute recent —după cum se prezintă ziarul „Le Monde“, sînt mult mai ambițioase și vizează un studiu simultan în multe puncte ale atmosferei venusiene, conjugind numeroase tehnici. (Amănunte in pagina a 8-a) Ipoteze Universul este mai tînăr decît se credea Ф Experiența de dată recentă a unui savant britanic ф De la „stele-frontieră" la... vîrsta Universului Ф Cifra constantei Hubble s-a schimbat ? O problemă de bază a cosmologiei repusă în discuție. Universul e cercetat cu ardoare de astrofizică și de toate disciplinele cosmologiei pentru a-și declara exact... data nașterii. Incepind din anii ’50 „i se dădeau“ 18 miliarde de ani. Iată însă că un savant britanic, a cărui opinie e consemnată de „Science et Vie“, afirmă că Universul ar fi incomparabil mai tînăr : 9 miliarde ani. Donald Lynden-Bell, astrofizician, de la Universitatea din Cambridge a făcut această nouă estimare bazându-se pe receptarea undelor radio ce par să emane surse care se deplasează mai repede decît lumina. E un efect asemănător cu cel al unei sirene de pe mașina de pompieri , sunetul ei devine parcă mai ascuțit pe (Continuare in pagina a 9-a) Orizont științific VITEZE SUPERSONICE PE MAGISTRALELE ч AZURII У (Pagina a 3-a) Există a cincea stare de agregare a materiei ? ф Plasma în Cosmos și pe Pămînt ф Imaginea celei mai „recente" forme de agregare a substanței ф De la ipoteză la experimentul științific ф Aplicațiile tehnologice urmează... ф Plasma se poate realiza în... flacără. Dacă primele trei forme de agregare a substanței (solid, lichid, gaz) sînt ușor sesizabile, cea de a patra — plasma — se definește ca un amestec „fierbinte“ de atomi neutri, ioni pozitivi și electroni, ultimii doi constituenți participînd în proporții egale. Deși a fost descoperită destul de tîrziu, plasma este un mod de existență al materiei extrem de des întîlnit în Univers , toate stelele tinere sînt alcătuite din această stare a substanței , dar si ne Pămînt, ea se realizează de exemplu în flacăra unui chibrit ori a unui arzător cu gaz. Se pare că stările de agregare enumerate anterior acoperă toate formele de existență ale substanței. Iată însă că, nu de prea multă vreme, s-a obținut fotografia unui.......ceva“ ce ar putea fi definit drept a cincea stare de agregare a materiei. Ea a fost obținută prin condensarea la o temperatură apropiată de zero absolut a particulelor denumite ..exeitoni“, formate într-un cristal de germaniu de puritate extremă, după iluminarea acesteia cu o rază laser. Existenta ..excitonilor“ fusese bănuită de mai mult timp, însă, cel puțin pentru faptul că durata lor de viată este extrem de mărginită, nu s-a putut reține imaginea lor. (Continuare in pagina a 2-a)