Magazin, ianuarie-iunie 1979 (Anul 23, nr. 1109-1134)

1979-01-06 / nr. 1109

Pagina a 2-a MAGAZIN Nr. 1109 din 6 ianuarie 1979 MULTI ANI, MULT IUBITEI ȘI STIMATEI TOVARĂȘE ELENA CEAUȘESCU! (Urmare din pagina 1) Formațiunea inginerească i-a fost de mare ajutor în munca de transpunere în faza-pilot și industriala a numeroase leitologii. In același timp, înțelegînd că unirea forțelor științifice cu proiectanții și tehnologii nu poate fi decît spre profitul industriei chimice românești, tovarășa academician Elena Ceaușescu inițiază crearea Institutului central de cercetări chmice devenit unitate-model pentru organizarea științei în patria noastră. Meritele și valoarea activității sale în planul dezvoltării științelor chimice și al industriei chimice românești, al formării cadrelor de specialiști, precum și al întăririi colaborării oamenilor de știință de pretutindeni au fost onorate prin înalte titluri și distincții. Academicianul Elena Ceaușescu este membru al mai multor academii și societăți savante este profesor de onoare al unor institute de prestigiu, face parte din consiliile științifice ale unor universități străine. Domnia sa este Erou al Muncii Socialiste, distincție care glăsuiește despre un adevărat eroism in munca de promovare a progresului științei și tehnologiei, de edificare a României moderne. Sînt nenumărate combinatele și uzinele chimice din patria noastră care poartă în ele ceva din inițiativa și gîndirea academicianului Elena Ceaușescu. Sînt nenumărați chimiști care au beneficiat din plin de sprijinul său competent și de încurajare și și-au văzut realizate, pină la producția de bunuri materiale, investigațiile de laborator. Cadrul restrîns al acestei modeste încercări de prezentare a personalității academicianului Elena Ceaușescu nu permite evidențierea întregii sale opere, pusă cu dîrzenie și devotament în serviciul cauzei construcției socialismului, al bunăstării poporului. Cred totuși că afecțiunea cu care este înconjurată, și cu prilejul acestui jubileu, probează marea stimă de care se bucură și căutarea Cea mai caldă și omagiul cel mai sincer, pe care i le putem aduce astăzi sînt ca, alături de tovasul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român și președintele țării, să trăiască încă mulți ani marea satisfacție a ascensiunii României spre culmi de cultură și civilizație. " „Avem datoria sa acționăm ca pretutindeni știința, cuceririle geniului uman sa servească omului, bunăstării și fericirii sale, să servească păcii și progresului întregii umanități. Aceasta este astăzi cea mai înaltă și mai nobilă îndatorire și răspundere a oamenilor de știință de pretutindeni". ELENA CEAUȘESCU Societatea internațională de chimie industrială a acordat, in anul 1970, academicianului doctor inginer Elena Ceaușescu înaltul titlu de membru de onoare DIN INIMĂ URARE Cu prilejul aniversării zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, aducem un fierbinte omagiu de cinstire și recunoștință celei care, în permanență alături de primul bărbat al țării, înmănunchiază cele mai nobile atribute ale femeii de astăzi a României socialiste. E o sărbătoare a minții și inimii, e sărbătoarea unui simbol, a unui ideal, a unui crez, căci în persoana tovarășei Elena Ceaușescu, țara privește chipul luminos al soției, mamei, femeiicetățean. Prezentă activă pe tărîm politic, social și științific, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu conferă rolului activ al femeii în lumea contemporană strălucirea și prestigiul ce se răsfrînge pilduitor și luminos asupra tuturor femeilor țării. Personalitate de primă mărime în lumea științelor contemporane, ea a subliniat, prin exemplul propriu, necesitatea înscrierii științei în aria celei mai înalte conștiințe, a responsabilității savantului față de viața, bunăstarea și fericirea oamenilor. Cercetarea sa în arii de mare dificultate a permis înaintarea cunoașterii în domeniul sintezei compușilor macromoleculari, în chimia polimerilor și cauciucului — domenii de vîrf, ale căror aplicații semnifică creșterea substanțială a contribuției cercetării științifice la progresul industriei chimice, implicit la progresul întregii societăți. Strălucit promotor al noului, activitatea sa se bucură de unanimă recunoaștere a înaltelor foruri științifice internaționale, mărturie ftind titlurile onorifice acordate, distincțiile cu totul excepționale ce i-au fost decernate. Director general al Institutului Central de Chimie, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a demonstrat din plin, prin modul de a conduce, prin opțiunile făcute în cercetare, prin obiectivele precise ale aplicării ideilor noi, rolul preponderent al științei în determinarea acelui salt calitativ al industriei, al economiei, al țării. De altfel, chimia a dovedit că într-o serie de ramuri ale sale, chiar din anul 1980, România va reuși să se plaseze printre țările dezvoltate. Dăruirea, pasiunea, competența, efortul neobosit, de zi de zi, iată marea lecție pe care tovarășa Elena Ceaușescu o oferă în susținerea unor rezultate deosebite. Marea, pilduitoarea lecție, singura cale, de altfel, care îngăduie țării realizarea țelului suprem al orînduirii noastre, ridicarea nivelului de viață material și spiritual, edificarea civilizației socialiste și comuniste pe pămîntul României. Această idee este și călăuza permanentă a celei ce activează intens pe tărîm politic și social, ca membră a Biroului Permanent al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. ; între complexele activități pe care le îndeplinește există o strînsă interdependență, o perfectă coeziune. Iată de pildă ,ceea ce spunea la deschiderea Congresului național al chimiei, cuvinte cu valoare de program pentru comunitatea științifică din țara noastră, pentru toți oamenii muncii : „Sunt convinsă că oamenii de știință și cercetătorii în domeniul chimiei, împreună cu toți lucrătorii pe tărîmul științei din România, vor face totul pentru a-și aduce întreaga lor contribuție la realizarea marilor sarcini pe care le avem în acest cincinal, la înfăptuirea Programului partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintate spre comunism, la întreaga politică internă și externă a României, de pace și colaborare între națiuni“. Sînt doar cîteva date, cîteva aspecte dintr-o prodigioasă activitate închinată țării, progresului, viitorului luminos al României. Sînt cîteva dintre gîndurile pe care fiecare le nutrește față de luminoasa personalitate care umăr la umăr cu președintele țării, secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, iși pune inteligenta și toată forța de muncă în slujba națiunii noastre. Conferirea titlului de membru de onoare al Consiliului universitar și al Consiliului de conducere al Universității Centrale din Ecuador înalte titluri și distincții academice, universitare și științifice Personalitatea științifică a tovarășei Elena Ceaușescu, membru al Academiei Republicii Socialiste România, contribuția sa deosebită adusă în cercetarea din domeniul chimiei, la înțelegerea mecanismelor proceselor chimice și introducerea unor tehnologii avansate se bucură de un înalt prestigiu internațional. Drept recunoaștere a meritelor de prim rang la dezvoltarea patrimoniului științific universal, la aplicarea cuceririlor științifice în beneficiul civilizației omenirii, academicianului doctor inginer Elena Ceaușescu i-au fost conferite, de către prestigioase foruri științifice din întreaga lume, titluri și distincții onorifice : — Membru de onoare al Societății internaționale de chimie industrială (1970) ; — Membru activ al Academiei de științe din New York (1973) ; — Membru de onoare al Colegiului chimiștilor și inginerilor chimiști din Costa Rica (1973) ; — Membru de onoare al Consiliului universitar și al Consiliului de conducere al Universității Centrale din Ecuador (1973) ; — Profesor onorific al Universității Naționale de Inginerie din Peru (1973) ; — Membru de onoare al Institutului American al chimiștilor (1973) ; — Doctor Honoris Causa al Universității din Buenos Aires (1974) ; — Doctor Honoris Causa al Universității din Sud-Bahia Blanca (1974) — Membru de onoare al Institutului Ecuadorian de Științe Naturale (1975) ; — Doctor Honoris Causa al Universității Feminine a Filipinelor — Manila (1975) ; — Membru de onoare al Societății de chimie din Mexic (1975) ; — Doctor Honoris Causa al Universității din Yucatan (1975) ; — Profesor universitar extraordinar al Universității Naționale Autonome din Mexic (1975) ; — Doctor Honoris Causa al Universității din Teheran (1975) ; — Membru corespondent al Academiei din Atena (1976) ; — Membru de onoare al Academiei de arte și științe din Ghana (1977) ; — Membru de onoare al Academiei de științe a Statului Illinois (1978) ; — Titlul de „Fetow" (Membru de onoare) al Institutului Regal de Chimie al Marii Britanii (1978); —Profesor Honoris Causa al Institului Politehnic din Londra centrală (1978).