Magazin, iulie-decembrie 1981 (Anul 25, nr. 1239-1264)

1981-07-04 / nr. 1239

Nr. 1239 din 4 iulie 1981 MAGAZIN rolul mm A CILIZAIlLIS! (Urmare din pag 1) elaboreze tehnologiile pentru valorificarea resurselor proprii energetice, astfel că la sfirșitul deceniului să se asigure independență în acest domeniu. Se elaborează tehnologiile pentru valorificarea țițeiurilor grele, a nisipurilor asfaltice și șisturilor bituminoase, a cărbunilor inferiori, lignit și turbă, precum și tehnologiile pentru producția de energie nuclearoelectrică ; utilizarea completă a potențialului hidroenergetic, inclusiv construirea de microhidrocentrale ; se stabilesc tehnologiile și echipamentele pentru utilizarea resurselor energetice neconvenționale, cum sunt : energia solară, a vîntului, energia geotermală, recuperarea prin pompe termice a căldurii reziduale, valorificarea biomasei energetice, producția biogazului și altele. S-a trecut la elaborarea tehnologiilor pentru valorificarea tuturor resurselor de minereuri din țara noastră, inclusiv a minereurilor cu conținut redus in substanțe utile. In același timp s-au elaborat tehnologii pentru refolosirea și recircularea produselor uzate, pentru valorificarea completă a produselor secundare care rezultă din procesele de fabricație industrială și din agricultură, surse deosebit de importante de materii prime pentru realizarea sarcinilor stabilite in planul cincinal. O prioritate tot atit de importantă o reprezintă producția agricolă și din industria alimentară. Știința și tehnologia joacă un rol ffoarte important în desfășurarea noii revoluții agrare, care trebuie să asigure un nivel de producție ridicat în condiții de înaltă eficiență economică. Un rol important în revoluția agrară îl au științele biologice. Ingineria genetică trebuie să asigure soiuri și hibrizi pentru toate culturile, cu o înaltă productivitate, adaptate la condițiile locale pedoclimatice, rezistente la intemperii, boli și dăunători. Prin introducerea rapidă a progresului tehnic și a tehnologiilor noi sau perfecționate, se urmărește ridicarea calitativă a unor Indicatori fundamentali ai planului. Ramurile de vîrf ale industriei reprezintă elementele de bază ale introducerii progresului tehnic in intreaga economie. In construcția de mașini introducerea pe scară largă a mașinilor-unelte cu program, a agregatelor multifuncționale automatizate, a roboților industriali, precum și modernizarea sectoarelor calde, generalizarea tehnicii sudurii in argon și cu fascicul de electroni, constituie sarcini de bază in ridicarea nivelului tehnic al producției in această ramură hotăritoare pentru intreaga dezvoltare. O contribuție de seamă o are metalurgia care trebuie să asigure oțelurilor aliate și inalt aliate, metalele termorezistente și antiacide, metalele neferoase, o gamă largă de aliaje și in primul rînd aliaje cu metale rare care conferă otelurilor calități deosebite pentru tehnica de vtrf. Revoluția in electronică și microelectronică permite astăzi introducerea in toate domeniile de activitate ale societății a mijloacelor electronice de calcul. Introducerea rapidă in practica industrială a sistemelor de multi-microprocesoare va avea drept efect creșterea eficienței economice a producției, ridicarea productivității muncii și asigurarea unei Înalte calități a produselor. Mini și microcalculatoarele devin instrumente comune de foarte mare eficiență pentru toate domeniile de activitate economică și socială. Marile descoperiri din fizică deschid căi nebănuite de progres tehnic. A început introducerea în tehnica industrială și în tehnica medicală a laserului care are o mare perspectivă cu folosințe nebănuite , utilizarea plasmei în sudură și în procesele metalurgice, în producția de viitor de energie electrică prin magnetohidrodinamică și fuziunea nucleară, reprezintă un element hotărîtor de progres tehnic. Aplicația microundelor și ultrasunetelor a permis realizarea unor aparate cu efecte importante de reducere a consumurilor energetice, creșterea productivității și a calității produselor. Fizica este în măsură să rezolve multe probleme din domeniul noilor resurse energetice, de la realizarea energiei nucleare la utilizarea altor particule energetice și a cîmpurilor fizice, care cer importante cercetări fundamentale și mijloace tehnice de înaltă complexitate. Chimia joacă un rol deosebit in introducerea progresului tehnic in industrie și agricultură. Dezvoltarea cu prioritate în cincinal a chimiei fine, va asigura produsele pentru înobilarea resurselor naturale, cum sunt de exemplu cele din industria textilă și pielărie, realizarea unor produse de mare utilitate și rafinament. Chimia și metalurgia vor realiza in acest cincinal industria materialelor pure și ultrapure, a materialelor semiconductoare destinate electronicii, metalele înalt aliate necesare aviației și industriei nucleare. Elaborarea unor materiale sintetice din domeniul polimerilor, de înaltă eficiență va avea o mare importanță în introducerea progresului tehnic în industria automobilelor, navelor, a tuturor mijloacelor de transport. O importanță deosebită o au marile descoperiri din revoluția biologică și microbiologică. Utilizarea microorganismelor în practica industrială deschide mari perspective realizării unei noi ramuri. Industria biologică, care în strînsă legătură cu industria chimică și alimentară, va fi în măsură să soluționeze realizarea unor produse de stringentă necesitate, în alimentația și sănătatea populației. S-au elaborat și sunt în producție industrială biotehnologii specifice acestei producții, așa cum sunt produsele farmaceutice, proteinele monocelulare, aminoacizii, enzimele, vitaminele. Procesele tehnologice cele mai moderne ca fermentația enzimatică și biosinteza bacteriană se cercetează cu asiduitate. Bioingineria a devenit o ramură de bază a Ingineriei moderne. Bioenergia, respectiv valorificarea culturilor energetice, constituie o perspectivă de mare viitor in acest domeniu vital pentru dezvoltare. De importanță deosebită pentru medicină și industria chimico-farmaceutică este marea descoperire a tehnologiei ADN-ului recombinant, adică a tăierii și legării genelor și introducerea lor în bacterii destinate să realizeze substanțe necesare vieții, sănătății, pe lângă faptul că aceasta are o mare contribuție la descifrarea mecanismului ereditar. Institutele de cercetare, marile centre și laboratoare uzinale, catedrele de specialitate din invățămîntul superior au in programele de cercetare asemenea teme de importanță vitală în asigurarea nivelului de dezvoltare stabilit in acest domeniu in deceniul actual. Din datele comunicate de către institutele de cercetare și întreprinderile republicane cu privire la eficiența cheltuielilor efectuate în activitatea de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și introducerea progresului tehnic, rezultă că pentru un leu cheltuit în cercetare se obține un spor anual de venit național de 1,75 lei. Dacă estimăm că obiectivele de progres tehnic au o durată de viață economică de circa 3 ani, atunci la un leu cheltuit în cercetare revin 4,50 lei efecte economice. Aceasta confirmă încă odată, dacă mai era nevoie, că cercetarea știin țSTE țifică și introducerea progresului tehnic sunt cele mai eficiente investiții. Eficiența economică ar fi fost însă și mai mare dacă s-ar fi luat măsuri pentru scurtarea duratei ciclului cercetare-producție. Aceasta este una din marile rezerve ale eficienței economice din cercetare, care urmează să fie valorificată, împreună cu institutele centrale și centralele industriale, în acest cincinal. Programele de cercetare științifică prezentate Congresului prevăd lucrări fundamentale in științele naturii , în fizică, chimie, biologie, cercetări spațiale ; în științele exacte, matematica și cibernetica, ca și în științele economice, sociale și politice. Cercetările fundamentale programate urmează indicația dată în Raportul Comitetului Central al P.C.R la Congresul al XII-lea, prezentat de tovarășul secretar general Nicolae Ceaușescu și în care se spune : „Cercetarea românească trebuie să-și aducă o contribuție sporită la aprofundarea cunoașterii legilor naturii și ale societății, pe baza concepției materialist-dialectice și istorice, la investigarea structurii interne a materiei, a legilor ei de mișcare și transformare, a caracteristicilor biologice ale plantelor și animalelor. Se impune, de asemenea, o angajare mai activă a cercetării în studierea proceselor care au loc în univers, in vederea identificării modalităților de valorificare în practică, în folosul întregii umanități, a resurselor infinite ale acestuia“. La recenta Plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român s-a subliniat încă odată importanța creșterii continue a eficienței întregii activități. Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie va mobiliza toate forțele de cercetare din institutele departamentale și invățămîntul superior pentru realizarea acestor sarcini de mare răspundere care trebuie să asigure ritmurile de dezvoltare stabilite prin plan, introducerea marilor descoperiri din revoluția științifică și tehnică in practica producției industriale, să contribuie la desfășurarea largă a revoluției agrare contemporane, la nivelul introducerii în practica agricolă a marilor descoperiri din științele biologice, din agrotehnica modernă, să participe la îmbogățirea cunoașterii și dezvăluirea tainelor naturii și a vieții, la descoperirea legilor fizice din univers, la participarea directă și activă în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în țara noastră. La Plenara Consiliului național al Frontului Democrației și Unității Socialiste, desfășurată în ziua de 29 iunie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, președintele Frontului Democrației și Unității Socialiste sublinia în cuvântul său : „Trebuie să fim pe deplin conștienți că este necesar să acționăm cu toată forța, intr-o deplină unitate, să găsim cele mai bune căi pentru a folosi mijloacele de care dispunem în vederea realizării obiectivelor de dezvoltare mai rapidă a patriei, de ridicare pe o treaptă superioară a gradului de civilizație a națiunii noastre, a bunăstării și fericirii întregului popor“. Palmieri în „eprubetă“ Cercetători francezi și englezi au reușit să creeze palmieri în... eprubetă ceea ce permite o creștere spectaculoasă a randamentului la producția de ulei de palmier, la cantitatea de nuci de cocos și chiar de curmale. Metoda constă in prelevarea unor țesuturi direct de pe frunzele și rădăcinile palmierului, țesuturi ce sunt plasate intr-un mediu nutritiv de cultură. Ele se transformă rapid intr-o masă solidă de celule (calus) care, alimentată de săruri și hormoni, produce o tînără plantă. Mica plantă este luată din mediul nutritiv, transferată intr-o pepinieră ce va fi transformată mai tirziu, in plantație. Metoda a fost studiată timp de nouă ani in cel mai mare laborator de cercetare din Unilever situat lingă Berdforshire, Anglia. Scopul principal al cercetării este creșterea productivității palmierilor pentru ulei din Malaezia și Africa. In Malaezia, s-au și cultivat 6 000 ha cu palmieri pentru ulei, crescuți în laborator. Aplicarea neintirziată in producție a cuceririlor revoluției tehnico-științifice contemporane constituie o condiție de bază a realizării saltului calitativ in întreaga dezvoltare economico-socială a țării, in imagine, un aspect de la ICECHIM, puternic centru de creație științifică și tehnologică în cel mai dinamic domeniu de lucru. Pagina a 3-a Vocabularul mașinii Operatorul comandă, iar pe ecranul de vizualizare al mașinii, desenele se modifică după ordinele verbale primite în urmă nu cu mulți ani părea incredibil să-i vorbești unui „dulap“ — electronic iar aceasta să răspundă la instrucțiunile primite. In cadrul Salonului de componente electronice, desfășurat recent la Paris. Societatea americană Calma a prezentat sistemul „VRM“ (Voice Recognition Module), in trei versiuni, capabil să recunoască 50, 70 sau 100 de cuvinte. Timpul de recunoaștere al cuvintului depinde de importanța vocabularului înregistrat. Pentru 50 de cuvinte, sistemul are nevoie de aproximativ 150 milisecunde. Primele mașini echipate cu acest nou sistem sunt destinate concepției de circuite integrate și imprimate. Dar aplicațiile sunt prevăzute a fi mai largi, mai ales in domeniul mecanicii și mai ales al automobilului. Invenții românești în patrimoniul universal Urmare din pag. 1 când problema energiei este la ordinea zilei, a devenit de mare actualitate. Este vorba de automobilul cu „schimbător automat de viteze“, în funcție de sarcină, fără ambreiaje și cutie de viteză. In marea Enciclopedie americană, recent apărută și consacrată istoricului automobilului, de la primele începuturi până la realizările de astăzi se menționează că George Constantinescu „la Salonul de automobile din Paris, a prezentat o mașină de 5 CP cu un motor de 500 cmc in 2 timpi care prin intermediul unei transmisii cu cuplu variabil automat acționa roata din dreapta din spate. Convertorul de cuplu se afla într-o carcasă plasată între cei doi cilindri ai motorului. Constantinescu afirma că transmisia sa permitea ca un motor mic să propulseze un automobil normal fără eforturi, în orice condiții. Era o soluționare a dificultăților schimbării vitezelor care a constituit totdeauna cea mai grea problemă a conducătorilor auto. Se pune deci Întrebarea : de ce după trecerea a mai bine de 50 de ani nu s-a procedat încă la o producție de masă a acestui automobil ? Să ne gîndim insă, că nu demult ieftinătatea combustibilului motoarelor cu explozie — benzina — polariza interesul fabricanților ca și al clienților pentru construcția de automobile de mare capacitate. Toată lumea dorea să poată atinge la drumul liber, viteze cu mai mari fără a se interesa de randamentul energetic care era de cel mult 50/ft. Acest randament, atit de scăzut nu cîntărea mult în balanța prețului de cost și de întreținere al automobilului acelor timpuri. Acum insă, cînd risipa de combustibil nu mai poate fi tolerată, scopul constructorilor cit și al utilizatorilor nu mai este, în primul rînd, acela al automobilului de performanță și de mare capacitate. Se poate realiza un automobil care să poată atinge viteze de 60 km/oră la drumul liber, și care să consume numai 2 litri la suta de kilometri ? Convertorul de cuplu al lui George Constantinescu, adaptat motorului de mică capacitate, răspunde tuturor acestor deziderate : la o viteză de 60 km/oră transportă confortabil 5 persoane. De subliniat randamentul energetic al acestui automobil, randament care poate atinge 20%. Acest ingenios convertor de cuplu care permite motorului să dezvolte o putere constantă, adaptîndu-se automat la condițiile cele mai variate de sarcină (pornire, pantă, intrare in curbă, drum liber) constituie doar unul din multiplele exemple ale fecundității spiritului inovator, creator a lui George Constantinescu. După cite cunoaștem, în prezent, teoria acestui mecanism atit de original este dezvoltată de cercetători din U.R.S.S. Cum in țară la noi, această teorie este încă inedită, in cadrul Congresului de Istoria Științei, ea va face obiectul unei comunicări ilustrată prin realizări practice, ceea ce va da un impuls cercetărilor și realizării automobilului cu schimbător automat de viteză, soluție de stringentă actualitate. După scurgerea a 55 de ani de la prezentarea primului prototip al automobilului lui George Constantinescu, la expoziția de la Paris, realizarea unei prime serii industriale ar constituit un mare succes și un omagiu adus acestui ilustru fiu al țării noastre și, totodată, o contribuție la progresul științei și tehnicii pe plan mondial.