Magazin, ianuarie-iunie 1982 (Anul 26, nr. 1265-1290)

1982-01-05 / nr. 1265

^ Nr. 1265 din 5 ianuarie 1982 MAGAZIN Pagina a 3-a MALTA CONTRIBUȚIE LA DEZVOLTAREA STIINTEI Deceniul în care ne aflăm semnifică începutul unei etape calitativ noi, care va trebui să asigure continuarea în ritm rapid a procesului de edificare a unei economii moderne, de ridicare continuă a nivelului de civilizație și cultură a poporului român. Acordînd o înaltă prețuire rolului științei în construirea societății socialiste, partidul nostru a creat toate condițiile pentru ca știința, creația științifică originală să se dezvolte neîncetat, să pătrundă cu îndrăzneală pe căi dintre cele mai puțin bătătorite, sporindu-și neîncetat contribuția la satisfacerea cu soluții proprii a necesităților de dezvoltare a ramurilor economiei naționale în paralel cu creșterea aportului său la tezaurul de descoperiri și realizări ale științei mondiale. Numeroși sînt oamenii de știință români, care — în anii construcției socialiste — au făcut descoperiri apreciate de foruri științifice mondiale. Ca expresie a aprecierii contribuției remarcabile la noile cuceriri ale științei și tehnicii, puse în slujba păcii, progresului și civilizației, i-au fost acordate tovarășei academician doctor inginer ELENA CEAUȘESCU diploma de membru titular al Academiei Europene de Științe, Arte și Litere, titlul de membru al Comitetului de Onoare al Academiei, precum și insigna de aur a Academiei. Din cuvîntul rostit cu prilejul solemnității de înmînare a înaltelor titluri, președintele Academiei Europene de Științe, Arte și Litere, profesorul Raymond Daudel a spus : „Noi am ținut mai întîi să aducem un omagiu excepționalelor dumneavoastră realizări personale în domeniul cercetării compușilor macromoleculari, al chimiei polimerilor, elastomerilor și polimerizării. Această alegere ține, totodată, seama de înaltele dumneavoastră misiuni de stat, de remarcabila dumneavoastră activitate ca președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie și ca președinte al Consiliului științific al Institutului Central de Chimie“. Academia Europeană de Științe, Arte și Litere reprezintă unul din cele mai prestigioase foruri de atestare și consacrare a activității desfășurate de oamenii de știință din întreaga lume, membrii săi fiind aleși dintre cele mai strălucite spirite creatoare din Europa, iar aproape jumătate dintre ei sînt laureați ai Premiului Nobel. Alegerea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu ca membru titular și membru al Comitetului de Onoare al Academiei Europene de Științe, Arte și Litere reprezintă expresia considerației profunde pentru aportul personal al eminentului om de știință român și savant de renume mondial, la dezvoltarea chimiei compușilor macromoleculari și la promovarea spiritului umanist de înțelegere și participare activă a oamenilor de știință de a pune cuceririle științei și tehnicii în slujba păcii, progresului și civilizației popoarelor. Datorită activității creatoare neobosite desfășurate în cercetarea științifică și rezultatelor remarcabile obținute, concretizate prin numeroase publicații de specialitate, brevete și instalații industriale, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu și-a cîștigat un renume atît în lumea academică, cît și în cea industrială, fiind aleasă membru de onoare sau membru titular al unor prestigioase foruri dintre care mă rezuma menționa : membru activ al Academiei de Științe din New York, membru corespondent al Academiei din Atena, membru al Institutului Regal de Chimie din Marea Britanie, membru de onoare al Societății Internaționale de Chimie Industrială, membru de onoare al Societății pentru Știința Polimerilor din Japonia, membru de onoare al Academiei de Arte și Științe din Ghana. Este Doctor Honoris Causa al Universității din Buenos Aires și al Universității Naționale din Sud, Bahia Blanca (Argentina) ; al Universității Feminine din Manilla (Filipine) ; al Universității Yucatan (Mexic) ; al Universității din Teheran (Iran). In domeniul cercetării științifice și tehnologice, activitatea creatoare a eminentului om de știință român, academician doctor inginer Elena Ceaușescu, s-a concretizat prin contribuțiile remarcabile în sinteza și caracterizarea compușilor macromoleculari (sinteza elastomerilor și poliesterilor, aceștia din urmă cu aplicații în fabricarea plastifianților și poliuretanilor), polimerizarea cu deschiderea de ciclu a ciclopentenei, relații intre structura și proprietățile bloc copolimerilor elastomeri termoplastici, sinteza cauciucului cis-1,4-polibutadienic extins cu ulei, reacții de izomerizare a cis-1,4-poliizoprenului de sinteză în prezența unor acizi Lewis, influența gelului asupra proprietăților cauciucului cis-L4-poliizoprenic etc. De asemenea, deține un număr însemnat de certificate de inventator — dintre care subliniez procedeul de producere a izoprenului din benzina de piroliză și cel de obținere a cauciucului poliizoprenic cis-1,4, care a condus la realizarea celui mai mare obiectiv industrial realizat pe cercetare proprie din industria chimică. Tot pe baza tehnologiilor elaborate, s-au realizat instalațiile de sinteză a poliesterilor, a cauciucului etilen-propilenic și cauciucului polibutadienic. O contribuție esențială, datorită experienței dobîndite în activitatea practică, a adus-o la organizarea activității de cercetare științifică, inginerie tehnologică și de proiectare în domeniul chimiei, prin înființarea Institutului Central de Chimie, a cărei concepție de organizare Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie a extins-o în ramurile și domeniile de bază ale economiei naționale. Concepția științifică de organizare a asigurat ca numeroasele forțe din unitățile de cercetare, inginerie tehnologică, de proiectare și catedrelor de specialitate din învățămîntul superior să constituie un sistem integrat, capabil să abordeze obiective de înalt interes pentru economia națională, să le soluționeze la nivelul impus de exigențele mereu crescînde ale progresului tehnic contemporan și să le asigure cu operativitate aplicarea în sfera producției. Această organizare permite concentrarea activității de cercetare științifică și inginerie tehnologică, eliminarea paralelismelor, dispersarea și irosirea forțelor de cercetare și a bazei tehnologice, coordonarea interdisciplinară a cercetătorilor și specialiștilor din proiectare și producție, reducerea substanțială a cheltuielilor de cercetare și scurtarea perioadei de introducere în producție. La contribuția științifică adusă la progresul cercetării și în general al industriei chimice românești, se adaugă faptul că tovarășa Elena Ceaușescu, prin participarea activă la nivelul superior al conducerii Partidului și Guvernului, precum și în calitate de președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, consacră o mare parte din capacitatea sa creatoare eforturilor care se fac în România socialistă pentru perfecționarea continuă a cercetării, proiectării și învățămîntului, la creșterea contribuției științei și tehnologiei la opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, la creșterea continuă a bunăstării materiale și spirituale a poporului român. Gîndirea și activitatea omului de știință ca om politic este reflectată în cuvintele rostite la solemnitatea înmînării diplomei de membru titular al Academiei Europene de Științe, Arte și Litere, din care citez : „Mai mult ca oricînd, cînd două treimi din omenire trăiește în subdezvoltare, este necesar ca oamenii de știință și cultură să-și aducă contribuția activă la lichidarea împărțirii lumii în țări sărace și bogate, la realizarea unei noi ordini economice și politice, care să asigure progresul economico-social al tuturor popoarelor și în primul rînd al celor rămase în urmă, să creeze condiții necesare accesului liber la cuceririle științei, tehnicii și culturii“. Trăsătura caracteristică a personalității de militant comunist și om de știință o reprezintă activitatea sa neobosită pe care o desfășoară pentru găsirea unui limbaj comun al tuturor oamenilor de știință și cultură din întreaga lume, în canalizarea tuturor forțelor creatoare și spirituale la cauza păcii și înțelegerii între popoare. Recunoscîndu-se meritele în acest domeniu, tovarășa Elena Ceaușescu a fost aleasă de către reprezentanții vieții științifice din țara noastră în calitate de președinte al Comitetului național romîn „Oamenii de știință și pacea“ și președinte al Biroului Executiv al acestui organism. MIHAIL FLORESCU Ministru Secretar de Stat, Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie Pictură de IACOB LAZAR Constituirea Comitetului național român „Oamenii de știință și pacea“ în prezența tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, prim viceprim-ministru al guvernului, președintele Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, la București s-a desfășurat, în ziua de 29 decembrie 1981, adunarea de constituire a Comitetului național român „Oamenii de știință și pacea“, la care au luat parte reprezentanți de seamă ai vieții științifice din întreaga țară. Constituirea noului organism reprezintă o expresie a deplinei adeziuni a oamenilor de știință din patria noastră la înalta concepție a secretarului general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, asupra problemelor păcii și securității, destinderii și cooperării în Europa și în întreaga lume, făurirea unei lumi mai drepte și mai bune, fără arme și fără războaie. Crearea Comitetului, conturată cu prilejul simpozionului internațional ,,Oamenii de știință și pacea“, desfășurat în Capitala României sub înaltul patronaj al tovarășului Nicolae Ceaușescu, la începutul lunii septembrie 1981, evidențiază hotărârea savanților din țara noastră, a tuturor celor се-și desfășoară activitatea în domeniul cercetării științifice și dezvoltării tehnologice, de a conlucra activ cu oamenii de știință din celelalte țări în lupta pentru progres, pentru dezarmare, pentru apărarea dreptului fundamental al tuturor națiunilor la existență, pace și libertate. Comitetul este format din reprezentanți ai oamenilor de știință din țara noastră, aleși în cadrul adunărilor desfășurate în cadrul institutelor centrale de cercetare și academiilor de profil, în instituțiile de învățămînt superior, în uniuni și asociații. El are menirea de a acționa, în spiritul poziției principiale a României, pentru soluționarea marilor probleme ale lumii contemporane, al strălucitelor inițiative de pace și dezarmare ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, aducîndu-și contribuția, în cadrul puternicului front mondial al savanților, la adoptarea unor măsuri viabile pentru oprirea cursei înarmărilor și trecerea la dezarmarea generală, în primul rînd la dezarmarea nucleară, pentru edificarea unei lumi a păcii, dreptății și egalității între popoare. Comitetul național român „Oamenii de știință și pacea“ a ales în unanimitate, în calitate de președinte al comitetului și președinte al Biroului Executiv al comitetului, pe tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu. Reprezentanții oamenilor de știință prezenți la adunare au exprimat hotărîrea fermă a acestora de a nu precupeți nici un efort pentru ca noul organism constituit să devină un detașament revoluționar, de frunte, al luptei pentru pace a națiunii noastre, al politicii interne și internaționale a partidului și statului nostru, în încheierea adunării, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a rostit o cuvântare. Cuvîntarea a fost urmărită cu viu interes și deosebită satisfacție, fiind subliniată de cei prezenți cu puternice aplauze. într-o atmosferă de puternică însuflețire, participanții la ședința de constituire a Comitetului național român „Oamenii de știință și pacea“ au adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele Republicii Socialiste România. « Tovarășa Elena Ceaușescu a fost aleasă , în calitate de președinte al Comitetului și președinte al Biroului Executiv al Comitetului