Magazin, iulie-decembrie 1986 (Anul 29, nr. 27-52)

1986-07-05 / nr. 27

Repere dinamice în dezvoltarea intensivă a economiei și societății românești Nu este vorba numai de un cincinal ce se adaugă altuia, nici doar de o sumă de norme si cifre ce ne dimensionează efortul in această etapă ci, este inainte de orice altă evaluare, expresia sintetică a unui remarcabil efort de devenire. Pentru că actualul cincinal însumează acumulări anterioare, rezultat al unei politici economice ți sociale, prilej de justificată mindrie patriotică ți dovadă a modului in care un ideal social ți uman inalt este in stare să declanțeze energiile creatoare ale unui intreg popor... Și abia din perspectiva acestor fapte ți adevăruri el se constituie ca program de muncă ți normă de viață care trebuie să ducă economia și societatea românească la un nivel superior de dezvoltare. Semnificativ pentru modul in care ne stabilim prioritățile in funcție de imperativele etapei ți necesitățile imediate ale dezvoltării, prezența cercetării științifice, a problematicii dezvoltării tehnologice ți introducerea progresului tehnic, chiar la primul capitol al Legii Planului Național unic de dezvoltare economico-sociala a Republicii Socialiste România in perioada 1986-1990, devine astfel semnul de marcă al acestui cincinal. Așadar, ne propunem in primul rind realizarea integrală a obiectivelor de cercetare științifică, cu tot ce decurge din acest demers fundamental (tehnologii, progres tehnic, programul de perfecționare și de modernizare a proceselor de producție) pentru a putea ajunge pe calea cea mai firească ți, evident, mai scurtă la reducerea consumurilor, valorificarea superioară a materiilor prime și energiei, creșterea productivității, calității și eficienței, a competitivității produselor românești pe piața externă. v Planificăm creșteri ale producției in relație directă cu amplificarea aportului cercetării ștințifice ți ingineriei tehnologice, proiectăm noi obiective de investiții, noi produse ți tehnologii ți ne raportăm la performanțele de virf ale științei ți tehnicii mondiale, elaborăm programe de organizare si modernizare a producției și muncii dar ca efect al îmbinării organice intre cercetarea fundamentală si cea aplicativă, pregătind rezerva de soluții pentru miine, contăm pe o creștere semnificativă a producției agricole dar pe temeiul unei agrotehnici avansate, pe o sistemă de mașini de inalt nivel tehnic. Al 8-lea cincinal se află evident sub semnul științei, adevăr ce se ilustrează în primul rând prin faptul că în toate domeniile de activitate creșterile cantitative si calitative au ca suport realizările cercetării ștințifice ți ingineriei tehnologice, că vnsați conducerea unităților economice presaui utilizează metode și procedee științifice de programare, urmărire și control. Direcțiile intensive ale dezvoltării economiei ți societății românești in noua revoluție științifică ți tehnică, in noua revoluție agrară, două dintre dominantele etapei, iți găsesc expresia în dinamica venitului național, superioară cifrei planificate pentru creșterea produsului social ținedepășită decit de dinamica producției netezi de cea a productivității, semne evidente ale dezvoltării românești in acest al 8-lea cincinal. ANTON UNCU