Magazin, iulie-decembrie 1986 (Anul 29, nr. 27-52)

1986-07-05 / nr. 27

telor fundamentale ale politicii partidului nostru — dezvoltarea multilaterală a patriei, înscrierea ei in rîndul tarilor cu o dezvoltare economică și socială medie, trecerea spre societatea comunistă de mîine. Este un fapt cu valoare operativă concretă, acela că anii cincinalului 1986—1990 stau sub semnul științei și cercetării științifice, tehnologice și fundamentale, domenii care mai mult ca oricind sunt chemate să acționeze energic, mai cuprinzător și prompt pentru a se afirma pe deplin ca importante mijloace de producție, pe de o parte, dar în același timp și ca factori determinanți în procesul formativ și profesional al devenirii morale a omului nou , așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, azi se impune ca relația dintre calitatea produselor și competență profesională să cunoască Га rîndu-i mutații de adincime, să devină o dominantă a procesului de producție , calitate și eficientă — sunt două dintre dimensiunile majore înscrise cu prioritate in carta revoluției tehnicoștiințifice și a noii revoluții agrare din țara noastră ; totodată aceleași dominante au un rol determinant în sporirea independenței României fată de fluctuațiile adeseori contradictorii ale economiei mondiale, afirmind și contribuția constructivă a țării noastre la schimbul mondial de valori materiale și spirituale. In cursul cincinalului 1986 — 1990 se vor pune in funcțiune circa 900 capacitati de producție importante, atit industriale cit si agrozootehnice, iar acoperirea necesarului de personal va fi asigurată prin pregătirea profesională a unui număr de circa 1910 mii persoane. 100 mative. In același timp determinînd o creștere a gradului de valorificare cu 35 la sută în anul 1990, față de anul 1985. Se impune a fi consemnat și faptul că unitățile de cercetare științifică și inginerie tehnologică își vor dezvolta profeția proprie la un nivel de peste 35 miliarde lei — cu precădere in domeniile de vîrf ale tehnicii contemporane. Diversitatea obiectivelor prioritare ale cercetării științifice și tehnologice înscrie în dinamica dezvoltării și progresului țării o arie largă, un arc complet, de la domeniile industriei extractive, energeticii, metalurgiei, construcțiilor de mașini, electrotehnicii și electronicii, la acela fundamental al chimiei, fizicii, biologiei , în domeniul chimiei și petrochimiei, spre exemplu, baza cercetării o constituie valorificarea mai eficientă a materiilor prime, diversificarea producției de substanțe organice, dezvoltarea chimiei de sinteză fină și de mic tonaj, creșterea contribuției biotehnologiilor, a sintezelor electrochimice și a altor soluții moderne la reducerea consumurilor specifice de materii prime, materiale, combustibil și energie , creșterea gradului de extracție a metalului din concentrate va beneficia de soluții noi. originale. încă în anul 1985 au fost constituite colective complexe de urmărire și sprijinire a realizării sarcinilor ce decurg din obiectivele înscrise in plan ; astfel, aceste colective sînt formate din specialiști din cercetare, proiectare, învățămînt și producție, iar ca urmare, în primele 5 luni ale anului curent au fost realizate în bune condiții 477 de sarcini de asimilare a unor mașini, utilaje, instalații și aparate și s-au introdus în fabricație 166 noi materiale și bunuri de consum; s-au aplicat, de asemenea, în producție 148 tehnologii noi și modernizate: de reținut este și faptul că planul de producție materializat prin aportul unităților de cercetare și inginerie tehnologică a fost substanțial depășit. Dezvoltarea intensivă In magistrala Cuvîntare la recenta Plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta că programul de măsuri vizînd dezvoltarea intensivă și organizarea mai bună a producției și a muncii, ca și perfecționarea tehnologiilor și folosirea la maximum a capacităților de producție au pus in evidență faptul că este posibil să se obțină, începînd cu acest an, o producție suplimentară de citeva sute de miliarde lei pînă în anul 1990. Dealtfel conceptul de dezvoltare intensivă are în vedere atît industria și agricultura, cît și celelalte ramuri de activitate , realizarea revoluției tehnico-științifice și a noii revoluții agrare trebuie să conducă la modernizarea și ridicarea ansamblului de activități economico-sociale la un nivel superior, cu consecința imediată, aceea a realizării unei noi calități a muncii și vieții. Dialectica dezvoltării patriei și progresului general impune necesitatea întăririi permanente a legăturii științei cu învățămîntul și producția. Așa cum sublinia secretarul general al partidului, referindu-se la intensificarea cercetării științifice și tehnologice . acest imperativ presupune o înaltă răspundere și perseverență în a perfecționa continuu procesele de producție și tehnologiile, avându-se în vedere, totodată, ca noile produse și noile tehnologii să asigure o reducere a consumurilor, a cheltuielilor, în paralel cu creșterea productivității muncii. Pentru a realiza la cote cît mai înalte revoluția tehnico-științifică, așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, In anul 1990 ponderea construcției de mașini urmează să ajungă la peste 32 la sută, creșterea productivității muncii în industria republicană cu 70,4 la sută (pe întregul cincinal) și sporirea cu 30—32 la sută, pe ansamblul industriei, a gradului de valorificare a materiilor prime, materialelor, combustibiliilor și energiei, omul constituie factorul hotărîtor, în lumina acestui adevăr peremptoriu, se impune o mai accentuată pregătire a oamenilor, a celor care vor trebui să înfăptuiască revoluția tehnico-științifică și noua revoluție agrară în țara noastră. Faptul că în anul 1990 producția marfă se preconizează a fi realizată în proporție de 46 la sută pe baza produselor noi și modernizate în cursul actualului cincinal, semnifică primatul necesității de a se introduce cu promptitudine in producție rezultatele imediate ale cercetării științifice, cercetării tehnologice si fundamentale. Ramurilor și subramurilor de înaltă tehnicitate, cum sînt electronica și microelectronica, mijloacele de automatizare și de conducere a proceselor de fabricație, mașinile-unelte de mare productivitate, robotica și robotizarea unor procese de producție le revine rolul de a imprima atît proceselor de producție, cît și concepției oamenilor privind propria lor implicare în aceste procese o nouă conștiință, o sporită competență profesională și disponibilități de reciclare în funcție de nevoile imediate ale producției, ca și de înnoirile și evoluția tehnologiilor. Dezvoltarea intensivă constituie totodată nivelul superior atins de țara noastră în afirmarea progresului, a puterii economice, a gradului de pregătire și competență a tuturor oamenilor muncii ; toate acestea reflectă stadiul maturității edificiului pe care l-am construit pînă acum ; fondul uman de inteligentă și disponibilitățile creative stau drept chezășie înfăptuirii acestei etape, superioare, în care ne-am angajat, punte trainică a împlinirilor din deceniul următor. Un nou motor electric Cadre didactice și studenți de la Institutul politehnic „Gh. Asachi“ din Iași au conceput, proiectat și realizat cu forțe proprii un nou tip de motor electric asincron trifazat. Noul tip de motor, cu o putere de 50 de kilowați, se caracterizează prin reducerea consumului de metal, creșterea fiabilității, obținerea unui număr sporit de rotații pe minut, avind o multitudine de posibilități de aplicare in acționarea unor utilaje și instalații. Creșterea productivității muncii La Facultatea de tehnologia și chimia textilelor din cadrul Institutului politehnic „Gh. Asachi“ din Iași s-a pus la punct o nouă și eficientă tehnologie in domeniul tricotajelor. Este vorba de tehnologia de obținere a produselor tricotate pe contur, soluție capabilă să contribuie la valorificarea superioară a materiilor prime, sporirea productivității muncii, îmbunătățirea calității și competitivității produselor. Noua tehnologie va putea fi introdusă și generalizată in unități industriale de profil prin echiparea instalațiilor specializate cu un selector electronic de mare finețe si precizie. Valorificarea surselor energetice neconvenționale în județul Timiș se valorifică cu eficiență sporită importante surse energetice neconvenționale. La întreprinderea de produse ceramice Lugoj, de exemplu, funcționează cu bune rezultate a instalației de recuperare a aerului cald provenind din procesul de fabricație, care înlocuiește , un consum anual de aproape 1 800 tone combustibili convenționali, iar la întreprinderea de detergenți Timișoara, printr-o instalație de recuperare a căldurii din gaze arse, se economisesc 470 tone combustibili convenționali pe an. Eficiente echipamente termotehnice de recuperare și utilizare a unor surse energetice neconvenționale — căldura solară, ape geotermale — funcționează la unități economice și sociale din Jimbolia: Sînnicolaul Mare, Peciul Nou, Teremia Mare și din alte localități timișane, care asigură obținerea unei economii anuale de peste 20 000 tone combustibil convențional. Instalație pentru pulverizarea bpronzului Pe baza rezultatelor cercetării științifice finalizate de un grup de specialiști de la Institutul politehnic clujean și de la întreprinderea „Sinterom“ din localitate a fost realizată o originală instalație de fabricare a pulberilor din bronz prin pulverizare. Pulberile de bronz astfel obținute, avind o granulație specială, sunt utilizate in producerea unei întregi game de filtre sinterizate cu caracteristici calitative și tehnico-funcționale superioare, multe dintre acestea fiind destinate exportului. 1986 1990 Productivitatea muncii in industria republicană ______(în procente) _ I! i iî