Magazin, iulie-decembrie 1987 (Anul 30, nr. 27-52)

1987-07-04 / nr. 27

SiMBATA 4 IULIE 198? REVISTĂ SĂPTĂMÂNALĂ EDITATĂ DE FRONTUL DEMOCRAȚIEI ȘI UNITĂȚII SOCIALISTE 12 PACINI 2 LEI PROGRESUL ȘTIINȚIFIC ÎN DINAMICA DEZVOLTĂRII INTENSIVE A ECONOMIEI Generalizarea, ca metodă revoluționară de acțiune, a demersului științei în abordarea și soluționarea creatoare, pe baze principial noi, a complexelor probleme de muncă și viată ce survin continuu in toate domeniile activității social-economice reprezintă, fară îndoială, atributul calitativ nou al epocii contemporane, de înaltă relevanță teoretică și practică, ce definește intr-o manieră cu totul particulară progresul societății, in ansamblul tuturor proceselor și fenomenelor socialeconomice, politice, cultural-educationale aflate in plină desfășurare. Fenomenul științific contemporan — considerat pe drept cuvint ca o nouă revoluție științifică și tehnologică — cu un acut caracter social integrator, tinde într-o tot mai mare măsură să-și identifice componentele directivării teoretice a cunoașterii umane cu cele ale acțiunii practice, ale aplicațiilor direct productive, conditionind astfel in mod decisiv calitatea, eficiența, ritmurile de dezvoltare economico-socială. Transformarea dinamică, tot mai pregnantă a gîndirii științifice într-o formă revoluționară, nemijlocită de producție constituie, practic, în ultimă instanță, o pîrghie esențială de acțiune în direcția materializării programelor de creștere continuă a bunăstării materiale și spirituale a oamenilor muncii, a întregului popor. După cum evidenția tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului nostru comunist, in cadrul Cuvintării rostite cu prilejul recentei Plenare comune a Consiliului National al Oamenilor Muncii și a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale, „Cind vorbim de muncă avem în vedere și munca materială umană și munca intelectuală, cu atit mai mult cu cit știința devine astăzi un factor hotăritor al producției, fără de care nu se poate concepe progresul“. Înalta recunoaștere a rolului și locului științei in dezvoltarea multilaterală accelerată a societății socialiste românești contemporane, în materializarea cu deplin succes a mărețelor sarcini mobilizatoare stabilite în programele adoptate de cel de-al XIX-lea Congres al partidului pentru perioada actualului cincinal precum și în perspectiva etapele lătoare, este una din dominantele gîndirii revoluționare, consecvent științifice, ale acțiunii practice proprii secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. In viziunea de larg orizont umanist-revoluționar a conducătorului României socialiste, realizarea obiectivelor prioritare precum și abordarea direcțiilor majore de acțiune în acest sens, sunt obiectiv condiționate de aportul decisiv, sub aspect calitativ, al creativității științifice și tehnologice românești. Viața, realitățile muncii noastre de zi cu zi demonstrează fără tăgadă faptul că nu se poate concepe, in zilele noastre, înfăptuirea complexului de programe privind modernizarea proceselor tehnologice, perfecționarea activității în toate domeniile fără implicarea fermă, responsabilă a întregului front științific românesc in soluționarea rapidă, eficientă a problemelor tehnico-economice ale producției. Pentru că, indiferent dacă ne referim la domeniul energiei și resurselor de materii prime, la cel al realizării noilor materiale necesare producției, la introducerea în fabricație a unor noi produse cu caracteristici tehnico-funcționale superioare, la noile tehnologii de producție automatizate, informatizate, robotizate de înaltă productivitate și cu maximă eficiență economică, dacă ne referim la noile soiuri de plante si noile rase de animale realizate in vederea infăptuirii prevederilor noii revoluții agrare. NOAL prinde contur in laboratoarele de cercetare, in atelierele de proiectare, în institutele de inginerie tehnologică, in statiile-pilot, în cîmpurile experimentale. Acest nou însemnând o însumare concretă, palpabilă se poate spune, a creativității științifice cu calitatea, eficiența, rentabilitatea, productivitatea — o însumare, deci, a cunoașterii științifice cu principiile ce directivează viața economico-socială la parametrii intensivi de dezvoltare. Nu se poate, așadar, concepe noțiunea de progres economic intensiv, alinierea nivelului de dezvoltare a societății românești alături de cele mai avansate state ca nivel de dezvoltare pe plan mondial — obiective majore ale actualei etape de dezvoltare a României socialiste — fără valorificarea cu maximum de eficiență socială a inteligenței, a capacităților de utilizare superioară a informațiilor tehnico-științifice de care dispunem pe tărâmul creației științifice și tehnologice. Prin urmare, la nivel mondial, competitivitatea produselor românești, a economiei noastre nationale este decisă in primul rind prin felul in care știm să stimulăm valorile creatoare și de conștiință ale poporului nostru. Toate acestea, dincolo de aspectele strict științifice și tehnologice, presupun, drept corolar al întregii activități social-economice, și o nouă concepție despre muncă, valoare și creație, o nouă angajare, la nivel calitativ superior, în spirit revoluționar, a tuturor oamenilor muncii in direcția creșterii continue a eficienței activității fiecăruia. Ceea ce semnifică necesitatea stringentă a unui permanent proces de adaptare conștientă, responsabilă, creatoare a tuturor categoriilor de oameni ai muncii la noile exigente ale muncii și vieții. Dacă luăm in considerare fie si numai simplul fapt, unanim cunoscut, că rata înnoirii informației tehnico-știintifice și tehnologice este azi de 1—5 ani pentru aproape toate domeniile de activitate, este cut se poate de limpede că necesitatea imperioasă a continuei perfecționări profesionale, a creșterii gradului de cultură al oamenilor muncii, este un factor obiectiv al dezvoltării, care nu ingăduie sub nici o formă subiectivismul sau lipsa unei preocupări statornice din partea oamenilor muncii sau a Întreprinderilor productive în care aceștia muncesc. Importantele izbînzi istorice obținute de poporul nostru in anii construirii noii societăți, pe baza aplicării celor mai noi cuceriri ale științei contemporane, succesele prezentului în vasta acțiune de generalizare a noii revoluții științifice și tehnologice, de înnoire si modernizare a produselor și tehnologiilor, în creșterea puternică a calității și eficienței, a gradului de tehnicitate, fiabilitate și competitivitate a produselor românești, în continua perfecționare a conducerii și organizării activității economico-sociale sunt tot atîtea prețioase argumente ce confirmă in mod strălucit politica partidului nostru comunist, demonstrînd că dezvoltarea științei și culturii, ca factori hotăritori ai producției, asigură mersul inainte al societății românești, înfăptuirea neabătută a Programului partidului nostru, de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, înaintarea României spre comunism. Grație succeselor de pînă acum, sunt întrunite toate premisele ca obiectivul central al actualului cincinal — România anilor ’90, o țară socialistă mediu dezvoltată — să fie Îndeplinit prin munca entuziastă, unită a întregului popor. ȘI CERCETAREA ȘTIINȚIFICĂ NOUA REVOLUȚIE AGRARĂ recuperarea, RECONDIȚIONAREA $1 REFOLOSIREA MATERIALELOR, PIESELOR $1 SUBANSAMBLELOR Pagina 2-a Pagina 3-a