Magazin, ianuarie-iunie 1988 (Anul 31, nr. 1-26)

1988-01-02 / nr. 1

/ Nr. 1 (1577) din 2 ianuarie 1988 firaawipw »з [UNK]п/ч^щ&яявтт [UNK] ряд— STRĂLUCIT EXEMPLU DE SPIRIT NOVATOR, DE PROMOVARE A CELOR MAI NOI CUCERIRI ALE STIINTEI SI TEHNICII Л * . La început de an, toți oamenii muncii, întreaga națiune sărbătoresc aniversarea zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, personalitate proeminentă a vieții politice și științifice din țara noastră, militant de seamă al partidului și statului, om de știință de largă recunoaștere internațională. Cu ocazia acestei aniversări scumpe poporului nostru, toți cercetătorii și cadrele didactice din România aduc un cald omagiu și nețărmurita lor recunoștință, din glas alesei prețuiri pe care o nutresc fată de munca neobosită, fată de devotamentul cu care tovarășa Elena Ceaușescu slujește cauza partidului, știința românească, propășirea și progresul patriei socialiste. In calitatea sa de președinte al Consiliului Național al Științei și învățămintului, tovarășa Elena Ceaușescu a impulsionat știința românească, a făcut din cercetarea aplicativă și fundamentală pîrghii de o deosebită importanță în dezvoltarea multilaterală a țării. Astfel, cercetarea românească beneficiază de o conducere vie, dinamică, clarvăzătoare, care reprezintă totodată o garanție fermă a realizării obiectivelor mărețe ce stau în fața cercetării științifice și școlii românești, de promovare susținută, în toate domeniile economiei naționale, a celor mai noi cuceriri ale revoluției tehnico-științifice contemporane și în primul rând a creativității românești. Calea dezvoltării și progresului României a fost deschisă de Congresul al IX- lea al partidului, cînd, alături și împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, președintele țării, marele nostru om de stat, revoluționar și patriot înflăcărat, tovarășa Elena Ceaușescu ne-a oferit o prestigioasă radă de devoțiune revoluționară, militînd neobosit pentru descoperirea și promovarea noului, pentru afirmarea științei românești în lume, pentru sporirea aportului științei la dezvoltarea economico-socială a țării. Afirmîndu-se ca cercetător de mare valoare pe tărîmul chimiei și al ingineriei tehnologice chimice, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a realizat o impresionantă operă științifică, care însumează sute de lucrări, multe prezentate la prestigioase congrese și manifestări științifice din țară și străinătate, precum și un număr mare de brevete care evidențiază o dată mai mult originalitatea creației sale științifice, prioritatea pe plan mondial a cercetărilor românești din domeniul chimiei. Ca oameni de știință putem afirma cu mîndrie faptul că valoarea teoretică și practică a operei tovarășei Elena Ceaușescu constituie o garanție sigură pentru orientarea cu adevărat modernă și eficientă a cercetărilor realizate în condițiile actualei revoluții științifice și tehnice și ale noii revoluții agrare, pentru promovarea noului in toate sectoarele de activitate. Subliniind necesitatea imperioasă a implicării mai active a cercetării științifice în toate ramurile economiei naționale, tovarășa Elena Ceaușescu arăta că în actualele condiții trebuie să urmărim obținerea unei schimbări calitative radicale, revoluționare, in activitatea noastră, in deplin acord cu marile cuceriri ale cunoașterii umane, ale puternicului potențial tehnicoștiințific de care dispunem. Intre cele 11 institute centrale și academii de știință de profil care activează și beneficiază de îndrumarea competentă a tovarășei Elena Ceaușescu, se numără și Institutul Central de Biologie. întreaga noastră activitate este orientată pe linia directivelor și hotărîrilor Congresului al XIII-lea și ale Conferinței Naționale a partidului, a sarcinilor ce ne revin din hotărîrile recentei plenare a Consiliului Național pentru Știință și Invățămint. Preocupările noastre sunt concentrate pe o serie de direcții prioritare, de interes național, cum sînt cele privind elaborarea de biotehnologii care vizează recuperarea metalelor din zăcăminte sărace și halde de steril, recuperarea secundară a petrolului, obținerea de noi surse de energie pe cale microbiană, realizarea de tehnologii biologice pentru industriile chimico-farmaceutică, alimentară, ușoară, recuperarea și refolosirea unor deșeuri și subproduse, valorificarea superioară a resurselor naturale de origine biologică în condițile păstrării echilibrului ecologic, apărarea, protecția și conservarea mediului înconjurător natural. O gamă largă de preocupări este îndreptată spre obținerea de plante de mare productivitate, rezistente la boli și devirozate, scurtarea ciclului de atingere a maturității și a celui de vegetație, elaborarea unor metode de creștere și înmulțire rapidă prin utilizarea biostimulatorilor, a tehnologiilor de combatere biologică și integrată a dăunătorilor, realizarea unor preparate de tratament cu utilizări în zootehnie. Aniversarea zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu constituie pentru toți cercetătorii, ca și pentru toți oamenii muncii din patria noastră, un nou prilej de a aduce un fierbinte și un profund omagiu, însoțit de cele mai alese ginduri, și sentimente de recunoștință și mîndrie patriotică pentru munca revoluționară neobosită, pentru activitatea desfășurată în măreața operă de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în tara noastră. Conf. dr. DOINA IVAN Director general al Institutului Central de Biologie CONTRIBUȚIE HOTÂRÎTOARE LA TRANSFORMAREA REVOLUȚIONARA A SCOLII ROMÂNEȘTI Cînd dorim să descriem evoluția învățământului superior românesc în ultimele două decenii, cifrele și datele statistice nu dau decit o imagine aproximativă a creșterii sale spectaculoase, implicind transformări Revoluționare în structura și obiectivele sale. Rod al gindirii novatoare a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, doctrina românească privitoare la rolul Invățămîntului în societatea socialistă multilateral dezvoltată acordă instrucției și educației științifice a tineretului, precum și pregătirii sale practice, un rol determinant în realizarea obiectivelor revoluției tehnico-științifice, in progresul general al societății românești. Orientarea invățămîntului pe aceste noi linii de forță a însemnat desigur, o redimensionare a priorităților și obiectivelor sale în cadrul oferit de tradițiile valoroase ale școlii noastre. Rezultatul concret al acestei politici a fost modernizarea întregului invățămint românesc, creșterea ponderii disciplinelor științifice și, în mod deosebit, a celor fundamentale in procesul de instrucție, corelarea obiectivelor școlii cu cele ale producției si vieții social-economice si transformarea institutelor de învățămînt superior in puternice centre de cercetare științifică. Calitatea invățămîntului, măsurată in factori exacți de eficiență, a crescut neîncetat în acești ani, absolventul de astăzi fiind mai bine pregătit decit cel de ieri să facă față exigențelor impuse de stadiul înalt al științei și tehnicii contemporane, de complexitatea proceselor economice și sociale. O nouă unitate între cercetare și invățămint a creat premisele modernizării în ansamblu a școlii superioare și unei comunicări fructuoase dintre universitate și societate. Rolul universității în viitor va depinde, în mod hotărâtor, de modul în са [UNK]е ea va ști să-și coordoneze obiectivele și conținutul programelor sale de cercetare, instrucție și educație cu obiectivele dezvoltării sociale. Un rol determinant în progresele înregistrate de școala românească în ultimii ani l-a avut și îl are îndrumarea de înaltă competență și exigență a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, președintele Consiliului Național al Științei și Invățămîntului, eminent om politic și savant, care primește, în aceste zile, omagiul întregii țări pentru activitatea neobosită pusă în slujba culturii și științei românești. Acționînd cu dăruire în direcția afirmării principiului umanist conform căruia știința își justifică existența numai în măsura în care obiectivele sale au in vedere omul și nevoile lui, tovarășa Elena Ceaușescu este promotorul unor inițiative de largă audiență in mediile academice internaționale privind utilizarea descoperirilor științifice exclusiv in scopuri pașnice. Universitatea din Iași se înscrie, alături de celelalte institute de învățămint superior, cu rezultate notabile în domeniul instrucției și al cercetării științifice. Dintre acestea, amintim pe cele obținute în domeniul fizicii plasmei, al fizicii matematice și computaționale, al teoriei sistemelor cu parametru distribuit și al optimizării, al informaticii teoretice și inteligenței artificiale, precum și in microbiologie. Au prins contur numeroase cercetări interdisciplinare și se folosesc pe scară largă modelele matematice și simularea pe calculator. O parte importantă a cercetării din domeniul fizicii, matematicii, biologiei și economiei se realizează la cererea și in beneficiul unităților economice. Profesorul și omul de știință din România avînd permanent înainte exemplul luminos de muncă și viață al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, integrat activ în soluționarea cerințelor vieții sociale, este mai prezent ca oricând în viata cetății, punindu-și știința și talentul său în slujba devenirii noastre. In aceste momente aniversare, cînd întregul nostru popor sărbătorește cu însuflețire, animat de înalte și fierbinți sentimente de stimă, dragoste, recunoștință și aleasă prețuire, personalitatea de excepție a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, omul politic și savantul unanim prețuit pe toate meridianele lumii, a cărui operă științifică se înscrie printre marile izbînzi ale geniului creator al poporului român, gîndurile noastre, ale profesorilor și studenților Universității „Al. I. Cuza“ din lași, intr-o deplină consonanță, se îndreaptă cu nețărmurită devoțiune spre Omul care constituie exemplul demn de urmat in muncă și viață, tovarășa Elena Ceaușescu, unindu-i, dimpreună cu întregul nostru popor, sănătate, multă putere de muncă spre binele și fericirea națiunii noastre socialiste, noi și mărețe împliniri in activitatea politică și de creație științifică, împreună cu tradiționala urare românească de „LA MULȚI ANI !“ Prof. dr. VIOREL BARBU Rectorul Universității „Al. I. Cuza“ din Iași