Magazin, iulie-decembrie 1990 (Anul 33, nr. 27-52)

1990-09-15 / nr. 37

S-a dovedit, de nenumărate ori, că realitatea întrece orice închipuire. Cine ar fi Cutezat să gîndească, in urmă cu un an, că unificarea Germaniei, un vechi vis, se va împlini in octombrie 1990. Nici cei mai optimiști semeni ai noștri, fie ei și politicieni versați, nu s-au încumetat să anticipeze o posibilă unificare incă in acest deceniu. Și nu este vorba numai de unitatea Germaniei, ci și de acea Casă comună a Europei, prefigurată de înnoirile ce au loc în estul continentului, greu de presupus la începutul toamnei trecute. Nașterea pe harta politică a lumii a Germaniei unificate și libere este rezultatul unui șir de evenimente și acțiuni politice. Mai tari a fost revolta populară (pașnică) ce a izbucnit în toamna lui 1989 la R. D. Germană. Au urmat alegeri libere, democratice în R.D.G., hotăritoare pentru destinul Germaniei. Și cancelarul Helmut Kohl avertiza cu Îndreptățit temei : „Dacă acum nu prindem momentul să sărim la trenul unității germane, va trece mult timp până ca trenul să treacă din nou prin această gară“ . Apoi, reprezentanții guvernelor alese in mod democratic la cele două state germane aveau să exprime voința lor de unificare a Germaniei. „Ora nașterii Germaniei libere și unite“, astfel a fost definită în mod sintetic și sugestiv, semnarea Tratatului de stat intergerman, la 18 mai 1990, de către cancelarul Helmut Kohl. Evenimentul semnării Tratatului cu privire la crearea Uniunii monetare economice și sociale între R.F.G. și R.D.G. a fost apreciat de către primul ministru Lothar de Maizière astfel: .Această zi constituie pentru noi o zi importantă. Ea marchează Începutul realizării efective a unității germane. Uniunea monetară economică și socială face ireversibil procesul unificării. Ceea ce înfăptuim astăzi este un pas decisiv către Împlinirea unui obiectiv pe care noi l-am fixat : desăvârșirea in libertate a unității Germaniei in cadrul păcii europene“. Calendarul unificării a fost devansat și Germania reunită va fi proclamată la 3 octombrie 1990. S-a lucrat bine, „nemțește“, și toate incertitudinile și disputele existente între partidele politice est-germane au fost spulberate. Hotărîrea luată de deputații est-germani poate fi și ea calificată, cu temei desigur, drept ..un eveniment istoric“. Tratatul de stat care reglementează modalitățile juridice de unificare a R. D. Germane și R. F. Germania a fost semnat in ultima zi a lui august. Ceremonia a avut loc la Palatul prinților moștenitori din centrul Berlinului, la prezenta lui Lothar de Maizière. Constituția va intra in vigoare la 3 octombrie a. e., data unificării. La această dată, R. D. Germană va inceta să existe. Evenimentul, remarcabil la viața Europei, a întregii lumi, va avea loc cu 4 zile înainte de împlinirea a 41 de ani de la crearea R.D.G. ,la 7 octombrie 1949. Se anticipează și o devansare a retragerii trupelor sovietice (estimate la 380 000 militari) de pe actualul teritoriu al R. D. Germane. Ea ar putea interveni, așa cum declara la Bonn, ministrul apărării al R. D. Germane, Rainer Epelmarm, până la finele anului 1992. Stabilirea capitalei Germaniei și a sediului Parlamentului urmează a fi hotărâte după realizarea unității. (Alte amănunte in pagina a S-a) Starea de veghe DROG, ANTI-DROG, i vs.Linl I j 7 SI REPRESIUNE ■ «'(Pagina a 7-a) Ж [UNK]В5В ÎN CĂUTAREA TIMPULUI PREISTORIC (Pagina a 8-a) BIBLIOTECA „MAGAZIN” DE PROZĂ SCURTĂ . Ф Povestire S.F. Bastonul alb de calibrul 7,62 # Policier. Dreptatea e doar un cuvînt (Pagina a 10-a) я [UNK] [UNK]л Шв!