Magazin, iulie-decembrie 2003 (Anul 46, nr. 27-52)

2003-07-03 / nr. 27

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Ш Nu numai că viața в cățea, mai face și pui. (Adrienne Gusoff) Orgolioșii nu lasă nici o urmă pe unde trec. (William Shakespeare) H Zâmbetul pe care îl trimiți cu sinceritate se întoarce imediat la tine. (Proverb hindus) «PODUL TURNULUI un unicat aruncat peste Tamisa Femina club E bine de știut Neplăcerile vacanței Dosarele frumuseții Reguli simple Misterele lumii Cercetătorii din Japonia au confirmat cu exactitate TURNURILE DIN FRUNZA DE TUTUN Cine și-ar imagina că „popicele” din fotografia alăturată, realizată cu microscopul electronic (după May Interesante), sunt de fapt niște turnuri de apărare. Frunza de tutun - Nicotians tabacum - are pe suprafața ei o mulțime de glandule (foto) care secretă o substanță numai bună pentru a descuraja insectele care se hrănesc cu ele. Cu asemenea „turnuri de apărare” nu e de mirare că frunza de tutun, plantă originară din America de Sud cultivată ^^^mult și în Europa, este atât de ^‘“»»rezistentă în fața dăunătorilor. , 1 8 România д 2 I Acasă a 1 ■ Prima Tele 7 abc Biblioteca hudețiană , animalele (câinii, pisicile din casă sau păsările din gospodărie au pt capacitatea de a presimți, cu câteva 100 minute înainte, producerea unui cutremur este o credință aproape acceptata oficial, deși ea nu a fost încă probată științific. Săptămâna trecută, însă, cercetătorii japonezi au anunțat ca au ajuns la concluzia că șoarecii au un comportament ciudat, atunci când sunt supuși unui câmp de unde electromagnetice similare cu cele detectate, de fiecare dată, înaintea unui mare cutremur de pământ. In cursul experiențelor, cercetătorii au expus micile rozătoare într-un câmp electromagnetic de mică intensitate, pe care ființele umane nu-l simt, a explicat Tekeshi Yagi, profesor la Universitatea din Osaka. „Șoarecii au devenit neliniștiți, au început să se agite în cuști, frecându-și botul cu labele și încercând să se ascundă în stratul de talaș. Am observat acest comportament neobișnuit al șoarecilor de laborator în ajunul cutremurului de acum 8 ani, de la Kobe”, a precizat profesorul Yagi. Cutremurul din 1995, care a lovit orașul Kobe, situat la vest de Osaka, a avut magnitudinea de 7,3 grade pe scara Richter și a făcut 6.433 victime, rănind aproape 45.000 de persoane. „Noi am emis ipoteza ca pulsațiile electromagnetice generate de fiecare dată înaintea unui mare cutremur perturbă ceasul interior al șoarecelui. Este pentru prima oară, după cunoștințele noastre, când date științifice indiscutabile dovedesc capacitatea animalelor de a simți semnele premergătoare unui cutremur de intensitate mare”. Această ipoteză a fost prezentată în timpul unei reuniuni a Societății de Bioelectromagnetică desfășurată la Honolulu (Hawai). Remarca este confirmată și de unii observatori din țara noastră, care au raportat cazuri de hamsteri morți (!) în vasele lor de sticlă, în timpul cutremurului din 1992, din București, care n-a depășit 6 grade pe scara Richter. Marina Shramko, un fotomodel care e gata să lase Ucraina pentru Los Angeles oij O