Magazin, iulie-decembrie 2005 (Anul 48, nr. 27-52)

2005-07-07 / nr. 27

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Omul care dă dovadă de prea mult zel e periculos. (William Shakespeare) Ш Dragostea nu e oarbă, e presbită. Abia când te îndepărtezi de persoana iubită începi să-i distingi defectele. (Miguel Zamacois) Ш Societatea de consum a făcut ca verbul „a avea” să fie mai important decât „a fi”. (Jaques Delors) Controverse care nu vor înceta probabil nici după o experiență inedită Despre pânza cunoscută sub numele de „Giulgiul din Torino” și despre care se spune că a acoperit fața lui Iisus după ce a fost coborât de pe cruce, părerile sunt împărțite. Mulți cred că este real, el a fost adus nu cu mult timp în urmă și la noi în țară, alții, e vorba de specialiști, susțin că nu poate fi vorba decât despre o facâturâ. Ca sâ demonstreze acest lucru, revista „Science et Vie” a cerut unui medic, dr. Jacques di Constanza de la spitalul universitar de la Marsilia, sâ „fabrice” un astfel de giulgiu, iar rezultatul a fost surprinzător: puteai sa juri că este vorba despre celebrul „Giulgiu din Torino”, deși acest „produs” demonstra ca Iisus n-a fost niciodată înfășurat în acea bucata de pânza expusa la Torino. Pentru cei care nu cunosc povestea, „Giulgiul din Torino” este o bucata de pânza de 4,36 metri pe 1,10 m, descoperita la jumatatea secolului al XIV-lea într-o casă ecleziastică de pe lângâ Biserica Notre-Dame de la Lirey. în 1988, trei laboratoare din Elveția, Marea Britanie și SUA l-au datat cu carbon 14 și au ajuns la concluzia ca giulgiul dateaza din Evul Mediu, dintr-o perioadă de timp cuprinsa între anii 1260 și 1390. „Rezultatele datării cu carbon sunt incontestabile”, a declarat Jacques Evin, specialist în radiodatare, care a participat la această operațiune. Dovezile științifice care sprijină teoria falsului nu se rezuma doar la datarea cu carbon. Tehnica folosită la țeserea pânzei dovedește ca giulgiul dateaza din secolul al XIII-lea și, în plus, nu s-a detectat niciodată vreo urma de sânge pe acesta. Jacques di Constanza a reușit sa realizeze un giulgiu identic, folosind tehnicile falsificatorilor din Evul Mediu. Di Constanza a aplicat pânza umeda pe un basorelief reprezentând chipul unui bărbat cu barbă și par lung, pentru ca aceasta sa-i „împrumute formele”. Dupa uscare,perla a fost „tamponata cu o soluție colorata”, care nu este altceva decât oxid feric. „Astfel s-au obținut amprente superficiale în „negativ” ale feței și clișeul lor în „pozitiv” furnizează imagini foarte apropiate de cele de pe giulgiu”, a explicat cercetătorul în ghidul sâu de falsificare. Un alt fapt important, subliniază revista, este că „amprenta este fixata ireversibil în fibre”. „Țesătură a rezistat la spălare și la încălzirea la 250 de grade”, mai spune cercetătorul. Falsul giulgiu a fost de asemenea tratat cu acizi și „imaginea nu a fost alterata” și asta din pricina ca pentru fixarea culorilor pe țesătura, a fost folosita o gelatina bogata în colagen, produs utilizat în mod frecvent în Evul Mediu. Ca și „originalul” este un fals o dovedește și faptul ca, așa cum scrie istoricul Paul-Eric Blanque în cartea sa Miracol sau impostură, o istorie interzisă a „Giulgiului" din Torino, încà din secolul al XIV-lea, Papa Clement al VII-lea a precizat în trei documente diferite ca Sfântul Giulgiu nu este originalul, adicâ cel în care a fost înfășurat Iisus dupǎ Patimi. La vremea respectivă, giulgiul nu putea fi expus fârâ aceasta precizare, pedeapsa fiind excomunicarea. Interdicție care astâzi nu mai e băgată în seama. IîIULGIUL DIM TORINO, CLONAT Biblioteca Județeană Femina club Pentru dumneavoastră, doamnă în 7 zile puteți slăbi cu 4 kg Dosarele frumuseții rotunjimii sculptatei SUDOKU jocul săptămânii. Compania feroviară japoneză „JR East” a prezentat vineri, în orașul Rifu, prototipul unui nou tren de mare viteză (shinkansen), care va rula cu viteza de 360 km/h în regim de exploatare comercială, având astfel toate șansele să devină trenul cel mai rapid din lume. Testele noului tren, botezat „Fasted 360s" (foto alăturat), au debutat săptămâna trecută pe un traseu între orașele Sendai și Kamikaza și vor dura doi ani. „JR East” crede că trenul va fi pus în circulație în anul 2011, cu ocazia inaugurării tronsonului final al liniei de mare viteză care leagă Tokio de Aomori, în extremitatea nordica a principalei insule a Japoniei, Honshu. în afara de viteza, probele vor permite testarea unor noi tehnologii, în special din domeniul securității, reducerii zgomotului și a zdruncinăturilor. De asemenea, „Fasted 360s” este echipat cu un sistem de frânare de urgența unic în lume, care se declanșează automat în caz de cutremure, după cum se știe destul de frecvente în Japonia. Cel mai rapid tren aflat la ora asta în circulație este TGV-ul francez, care rulează cu o viteza de 320 km/h, în vreme ce, în Japonia, Nozomi, „trenul glonț”, cel mai rapid la ora actuala, nu depășește 300 km/h. 5948427000010 7 Cel mai rapid tren din lume Soluția în numărul viitor