Magazin, ianuarie-iunie 2010 (Anul 53, nr. 1-25)

2010-01-07 / nr. 1

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Călătorie în lumea CREIERELOR TREPANATE ■ Să greșești este uman, dar ca să zăpăcești de tot lucrurile ai nevoie de un calculator. Grigore Moisil ■ Bârla este ca noroiul pe un perete proaspăt vopsit. Poate că nu se lipește, dar lasă urme. "S.H.B. Masterman Femina club Pentru părinți nocivitate demonstrată de Dosarele frumuseții la chiaj perfect CONSUMUL | DE CAFEA , între viciu și De ce nu ne vizitează EXTRATEREȘTRII? Cu toate că numărul observațiilor OZN s-a redus considerabil, în ultimii ani, în întreaga lume, mulți oameni continuă să creadă în existența misterioaselor obiecte și în faptul că acestea exercită încă o atentă supraveghere asupra civilizației terestre. Este indubitabil faptul că, dacă nu există în sistemul nostru solar, viața există cu siguranță în galaxie, deși nu putem știi deocamdată dacă doar sub forme primitive sau sub aspectul unor civilizații supertehnologizate. Care este, în acest sens, opinia celui mai mare fizician teoretician contemporan, Stephen Hawking? Una dezamăgitoare pentru fanii extratereștrilor... B tului. Prin urmare, ar trebui ca galaxia sa colinie de viață. Și totuși, lucrurile nu stau deloc așa”. Inteligenta, un rezultat improbabil al evoluției Stephen Hawking se arata sceptic în ceea ce privește vizitele unor ființe extraterestre pe Terra și considera ca avem mai curând de-a face cu un fenomen cultural „indus” de media, în scopuri mercantile. „Posibilitatea ca OZN-urile sa fie dispozitive de zbor aparținând altor civilizații este practic nulă. Ele ar putea fi fenomene naturale sau manifestări fizice neconvenționale dar în nici un caz nu e vorba aici de tehnologii extraterestre. Cred că orice vizită din partea unor ființe extraterestre ar trebui sa fie mult mai evidenta și probabil mult mai neplăcută”. Hawking nu neagâ faptul că în univers există civilizații avansate dar este de părere că acestea nu ne vizitează și nici nu o vor face prea curând. „Poate că teoria apariției spontane a vieții este greșita și Pământul este singura planetă din universul observabil unde acest fenomen s-a produs. O altă posibilitate ar fi ca sistemele reproductive, ca de pilda celulele, sa existe pe multe planete, dar majoritatea acestor forme de viață extraterestra nu evoluează în ființe inteligente”. Apa rece cu care se îmbata fanii extratereștrilor ar fi, în opinia ilustrului fizician, ideea ca viața inteligenta este o consecința a evoluției, deși este mult mai probabil ca evoluția sâ fie un proces întâmplător, inteligența fiind doar unul dintre nenumăratele deznodăminte ale evoluției formelor de viața. Pe de alta parte, Hawking afirma ca un alt motiv pentru care niște extratereștrii hiperinteligenți nu ne vor vizita ar fi că formele de viața inteligente au o durata de supraviețuire relativ redusă. Prin comparație, formele de viață microbiene au tendința să supraviețuiască oricărei catastrofe globale și dacă, de pilda, mâine Pământul ar fi lovit de un asteroid uriaș, oamenii și majoritatea absolută a speciilor de plante și animale ar dispărea rapid, in vreme ce organismele primitive ar supraviețui fără probleme, reluând sau nu ciclul evolutiv care a dus la apariția omului. „Au fost necesari 2,5 miliarde de ani să se ajungă de la entități unicelulare la ființe pluricelulare, precursorii necesari ai inteligenței, ceea ce reprezintă o fracțiune însemnata din viața unei stele, înainte ca aceasta sa exlodeze. Prin urmare, probabilitatea dezvoltării de forme inteligente de viață este redusa și chiar daca ne putem aștepta să gâsim viața în galaxie, este aproape imposibil să găsim și inteligența”, consideră Hawking. Ie sunt șansele să descoperim vreodată forme extraterestre de viață sau să explorăm galaxia?” Daca argumentele privind cronologia apariției vieții pe Terra sunt corecte, spune Hawking, „ar trebui sa existe multe stele ale căror planete sa susțină forme biologice vii. Unele dintre aceste sisteme stelare s-ar fi putut forma cu 5 miliarde de ani înaintea Pămân 9484270000655 % 19132 Soluția în numărul viitor SUDOKU jocul săptămânii: 01 79 T 83 îf3 s' 9. 21 !1\ n7 AJ84' 46 i Cea mai înaltă clădire din lume n a fost inaugurată în Dubai cea mai înaltă clădire din lume, Burj Dubai. Cu o înălțime de 818 m, colosul din peninsula Arabică îl depășește cu mult pe fostul deținător al recordului mondial, turnul Taipei (care are doar 509 m, cu tot cu antenă). Realizat de compania Emaar, într-un timp relativ scurt - construcția a început pe 21 septembrie 2004 - edificiul face parte dintr-un proiect mai amplu, „Downtown Burj Dubai”, ale cărui costuri totale se ridică la amețitoarea sumă din 1t miliarde de*» dolari. La lucrările ei participat peste 12.000 muncitori și inițial mulți specialiști au fost sceptici în privința posibilității ridicării unui bloc atât de înalt, vizibil astăzi de la o distanță de aproape o sută de kilometri! Clădirea adăpostește 49 de etaje de birouri și un hotel, plus 1044 de apartamente de lux, ce pot fi cumpărate sau închiriate, și este deservită de 57 de lifturi. în ciuda acestei performanțe greu de egalat, compania constructoare, Dubai World, шиеодегп deținut de stat, prin dificultăți, acuaproape 60 miliarde dolari, autoritățile de la Abu Dhabi, care au și ele serioase probleme financiare, promițând un ajutor de „doar” 10 miliarde dolari. Da, dar cine privește lumea de sus?