Magazin, iulie-decembrie 2011 (Anul 54, nr. 27-52)

2011-09-15 / nr. 37

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Proverbulu ■ Cel mai bun angajat este un bărbat de 35 de ani, care are 40 de ani de experiență în domeniu. ■ Belșugul nu se răspândește, foametea da. В [UNK] Gates Două fețe ale aceleiași monede Deși până în prezent au fost identificate mai multe gene vinovate de producerea obezității, este prima oară când apare o explicație genetică și pentru faptul că unele persoane sunt născute să fie slabe, oricât s-ar îndopa cu mâncăruri. Potrivit unui studiu publicat în revista Nature, există 28 de gene, care fac parte din cromozomul uman cu numărul 16 și care împiedică acumularea de grăsimi în organism. încă de anul trecut se aflase Gena Au întâlnit, cu siguranță, oameni care afirmă că, oricât ar mânca, nu se îngrașă absolut deloc, stârnind invidia celor atenți la fiecare calorie din farfurie. Oricât ar părea de curios, asemenea afirmații nu sunt doar laude fără temei, ci, ne anunță specialiștii, exprimarea unei realități, există oameni care, pur și simplu, sunt „condamnați” să rămână slabi toată viața, responsabile de această stare de lucruri fiind, se pare, mai multe gene pe care ei le au, iar alții nu... că oamenii care nu au aceste gene sunt de 43 de ori mai predispuși la obezitate morbidă decât cei care le posedă. Acum s-a ajuns la concluzia că subiecții la care aceste gene sunt duplicate au tendința de a rămâne slabi sau foarte slabi, toată viața, ceea ce înseamnă că obezitatea și suplețea sunt două fețe ale aceleiași monede. Cercetătorii de la Colegiul Imperial din Londra și de la Universitatea Lausanne, din Elveția, spun că doar unul din 2000 de oameni au gene duplicate, care fac ca bărbații să fie de 23 de ori mai predispuși să fie foarte slabi, iar femeile de cinci ori mai predispuse să fie subponderale. După cum se știe, genele sunt elemente ale cromozomilor care determină transmiterea și manifestarea unor caractere ereditare, conținând instrucțiuni codate pentru fabricarea de proteine. De obicei, genele sunt prezente în perechi, dar uneori fragmente din fiecare pereche de cromozomi pot fi duplicate sau, dimpotrivă, pot lipsi cu desăvârșire. Rezultatul direct al acestei anomalii este că o genă poate fi anormal de activă sau pasivă total. De ce nu se îngrașă unii copii? în mod normal, orice om are o copie a fiecărui cromozom de la fiecare părinte, dobândind astfel două copii ale fiecărei gene. Dar uneori secțiuni dintr-un cromozom pot fi duplicate sau anulate, astfel că rezultă o „dozare” anormală a genelor. Descoperirea are implicații importante pentru diagnosticarea problemelor de sănătate ce pot să apară la copii. Pentru că, a demonstrat același studiu, dificultățile de creștere în greutate întâlnite uneori la cei mici sunt cauzate, în mai bine de jumătate din cazuri, de prezența, în organismele copiilor respectivi, a genelor duplicate! „Faptul că unii copii sunt mai slabi nu este, neapărat, vina părinților, ci poate avea o componentă genetică: pur și simplu acei copii s-au născut să fie slabi!”, spune unul dintre autorii studiului, profesorul Frogues. In opinia reputatului savant, descoperirea ar putea conduce la noi abordări în tratamentul obezității și al tulburărilor legate de apetit. Echipa lui Frognes a examinat ADN-ul a peste 95.000 de oameni considerați subponderali. Cercetările au mai demonstrat că un sfert din oamenii cu gene duplicate au microcefalie, stare în care capul și creierul sunt anormal de mici și care e legată de defecte de natură neurologică și o speranță redusă de viață. „Genomul uman este plin de lacune, unde genele s-au pierdut, dar și de ciorchini, formați din multe copii ale aceleiași gene. Nu este singura problemă ce poate apărea de aici, întrucât s-a observat că duplicările de gene pot provoca schizofrenie, iar anihilările de gene sunt asociate cu autismul”, explică prof. Frogues. Femina club ! Pentru dumneavoastră, doamna Cromatica hranei Dosarele frumuseții Machiajul ține pași cu... vârsta care te face Când păsările negre ADUC NOROC.. CALVIȚIA *'n învinsă cu celule stern? 948427 000072 Primul spațioport” comercial va fi inaugurat în 2013 Situat în Las Cruces, statul american New Mexico, Spaceport America este baza companiei Virgin Galactic de unde fondatorul acesteia, miliardarul britanic Richard Branson vrea să lanseze cea mai ambițioasă afacere imaginată vreodată, turismul spațial „de masă”. Până acum, amatorii de turism spațial nu puteau zbura decât de la cosmodromurile aparținând agențiilor spațiale americană și rusă. Branson devine, astfel, primul om de afaceri care va avea un „spațioport” privat. Și construcția este gata în proporție de 90%, existând deja o pistă lungă de aproape 3 km, un terminal cu arhitectură futuristă și un turn de control în formă de dom. Mai sunt de construit o facilitate pentru lansarea rachetelor pe verticală, două centre pentru antrenamentul turiștilor, înainte de urcarea la bordul navetelor spațiale și un alt centru, destinat presei, chiar lângă clădirea turnului de control. Christine Anderson, directorul executiv al proiectului speră ca în câteva luni spațioportul să fie gata, în paralel se testează sistemele de lansare White KnightTwo/SpaceShipTwo, iar în funcție de siguranța pe care acestea o prezintă se va decide data primului zbor spațial de aici. Potrivit lui Anderson, cele mai optimiste estimări plasează această dată undeva la începutul anului 2013. în show SUDOKU jocul săptămânii: 37