Magazin, iulie-decembrie 2012 (Anul 55, nr. 27-52)

2012-07-05 / nr. 27

Spectacolul cunoașterii Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, în parteneriat cu Institutul Tehnic Dr. Ing. Paul Christiani GmbH Co.&KG, din Germania și S.C. Те [UNK]а Impex S.R.L., din Sibiu, desfășoară proiectul parteneriat transnațional pentru dezvoltarea învățământului priuniversitar tehnic prin aplicarea sistemului german de proiecte pentru lucrări practice m atelierele școlare din România”. Proiectul este finanțat din bugetul național și din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Obiectivul general al proiectului constă în dezvoltarea competențelor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar din domeniile mecanică și inginerie electrică și electronică, prin introducerea în sistemul românesc de învățământ a Sistemului German de Lucrări Practice. Stagiul de formare, care se desfășoară atât în România, cât și în Germania, a fost structurat sub forma unei comparații între sistemele de învățământ tehnic din cele două țări partenere din cadrul proiectului. Noutatea introdusă de partenerul german a fost metoda de lucru integral orientată pe acțiune, cunoscută și sub numele de , metoda celor șase pași”. Cele șase etape ale sistemului sunt: informarea, planificarea, decizia, execuția, controlul și evaluarea. In cadrul stagiului de formare au fost descrise în mod amănunțit lucrul bazat pe practică, modelul de predare orientat pe acțiune și lucrul pe bază de proiecte practice. Educația și formarea conform acestei metode de predare asigură flexibilitate în acțiune și gândire, precum și trăsături definitorii ale specialistului în economia de piață actuală, în contextul unei societăți bazate pe cunoaștere, punând accent pe reducerea incertitudinii față de fluctuațiile pieței forței de muncă și creșterea spiritului de competitivitate. în ceea ce privește formatorul, învățarea orientată spre acțiune este strâns legată de cerința unei redefiniri a rolului profesional al acestuia. Prin această metodă, formatorul joacă un rol care îl situează mai puțin în centrul atenției, dar îl obligă la îndeplinirea funcției didactice centrale. El va trebui să adapteze situațiile de învățare, fiind responsabil cu procesele de formare. Pentru aceasta el va fi cel mai adesea un moderator și un consultant. Formatorul intervine în mod direct numai în pasul de decizie, prin dialogul de specialitate pe care îl poartă cu cursanții și în pasul de evaluare, când, tot ca urmare a unui dialog de specialitate, are loc evaluarea rezultatelor muncii cu discuții și observații în scopul fixării experiențelor acumulate și al minimalizării probabilității de apariție a viitoarelor greșeli. Pentru pașii de informare, planificare, execuție și control, formatorul acționează „din umbră”, având rol de consiliere și moderare. Se aplică, așadar, principiul ajutorului minimal sau, altfel spus, se acordă sprijin doar atât cât este necesar, învățarea orientată spre acțiune solicită și cursanților noi roluri. Prin această modalitate de învățare, în definitiv prin structura ei, cursanții devin niște actori stimulați să planifice și să acționeze. De la formatori se cere astfel o angajare personală profundă și solide competențe profesionale, metodice, dar și foarte bune cunoștințe sociale. Această metodă de predare oferă o serie de beneficii pentru cei implicați, iar astfel amintim formarea într-un sistem profesional, modern și sigur, care asigură cel mai înalt nivel de specializare. Un alt avantaj important este includerea specialiștilor autorizați în domeniile mecanică, inginerie electrică și electronică într-o bază de date, realizându-se în acest fel și o bază pentru viitoare lucrări și proiecte științifice. De asemenea, un avantaj constituie faptul că și pentru angajatori se asigură, în mod indirect, o imagine clară a nivelului de pregătire a personalului angajat, având în vedere că vor obține o creștere a calității lucrărilor efectuate de către personalul specializat și, totodată, o creștere a prestigiului instituției angajatoare la nivel național sau internațional. Prin concepție și mecanismele propuse pentru implementare, proiectul va aduce contribuții relevante la atingerea obiectivelor specifice axei de dezvoltare a resurselor umane din educație și formare de specialiști pregătiți și calificați conform standardelor Occidentale. Șase pași pentru Detector de minciuni Este foarte important oare ca părinții să știe dacă în absența lor, copilul (copiii) au mâncat legume, acasă, la grădiniță, la cantina școlii, în condițiile în care nu pot miza pe sinceritatea lor? Firește, dar să depistezi eventualele minciuni ale copiilor pe această temă cu ajutorul laserului este cam exagerat. O cercetătoare americană de la Universitatea Yale din New Haven a găsit o astfel de soluție proiectând un laser cu raze albastre, în măsură să detecteze marcatorii biologici specifici legumelor și fructelor consumate, cum ar fi de pildă carotenoidele, pigmenții de culoare portocalie și galbenă, prezenți în numeroase legume. Fasciculul laser este focalizat în palma copilului, o zonă în care carotenoidele se acumulează, fiind ușor de detectat prin această metodă. Deseori, oamenii de știință recurg la tehnici sofisticate pentru a face diverse experimente, cu o miză neglijabilă, pornind de la o idee originală. Uneori, rezultatele experimentelor alimentează alte idei, fac obiectul altor experimente care dau naștere unor inovații utile în diverse domenii științifice. Este greu de crezut însă că această invenție ar putea polariza interesul vreunui părinte... Nr. 27 (2849) din 5 iulie 2012 ipgazbir~S ¹ O echipă de medici de la Institutul Gladstone din San Francisco a reușit să efectueze o intervenție non-chirurgicală asupra inimii unui cobai. în urma unui infarct de miocard, o parte a mușchiului cardiac a fost grav lezată. în această situație, afecțiunea este permanentă și ireversibilă, inclusiv în cazul omului, iar uneori, inima poate înceta să mai bată. Mușchiul cardiac poate fi înlocuit cu un țesut cicatricial, constituit din fibroblaste, dar această soluție asigură o funcționalitate redusă, inima neavând suficientă forță pentru a se contracta eficace. Cercetătorii americani au încercat să stimuleze creșterea de noi celule musculare cu ajutorul unui retrovirus (virus ce utilizează o enzimă care transformă ARN-ul în ADN, multiplicându-se în celule) și a unor gene implicate în dezvoltarea embrionară a mușchiului cardiac. Astfel, au reușit să reprogrameze, în inima cobaiului, celulele cicatriciale care s-au transformat în celule cardiace funcționale. După trei luni, inima a început să funcționeze la parametri apropiați de cei normali. Cercetătorii speră ca efectele pe lungă durată să se îmbunătățească. Experiment inedit în cardiologie Lacuri ..tropicale” Instrumentele de observație ale sondei spațiale Cassini care a monitorizat satelitul Titan al planetei Saturn au pus în evidență lacuri de metan lichid situate în apropiere de ecuator. Studiul imaginilor obținute a permis evaluarea suprafeței acestora: 2.400 km2. Este singurul obiect spațial din Sistemul Solar (excepând, firește, Terra) pe suprafața căruia se află mari întinderi de materie lichidă și singurul satelit care are o masă atmosferică densă din azot Până acum au fost descoperite sute de lacuri de metan în zonele polare. Temperatura medie de -183 K permite Hartă completă a curenților oceanici . Oceanele și mările lumii sunt străbătute de zeci de mii de curenți, identificați de cercetători de la NASA, prin sateliți. Datele obținute între 2005 și 2007 au fost prelucrate informatic în vederea întocmirii unei hărți complete a curenților de suprafață cât și de adâncime. Imaginile obținute au permis reprezentarea clară a circulației maselor de apă la scară planetară, utilă navigatorilor, specialiștilor din domeniul ecosistemelor marine și climatologilor, menținerea în stare lichidă a hidrocarburilor, în special a metanului și a etanului. Prezența materiei lichide la poli este explicabilă, nu însă și cea din zonele ecuatoriale unde toate lichidele ar trebui să se evapore. I Artroza nn___ e ireversibilă! Specialiști californieni 3 de la Institutul de cercetari medicale Scripps au identificat o moleculă Щ- prezentă în corpul uman I - hartogenin — capabilă să stimuleze producția de cartilaj în asociere cu Of celule suse, nu întâmplător, ci după ani de cercetări și experimente. Prelevate din măduva spinării și asociate in vitrocelulelor sașe, aceste molecule au asigurat formarea de celule producătoare de cartilaj, denumite condrocite. După ce au fost injectate în oasele unor cobai, afectate de artroză, s-a constatat după câteva luni că toate cartilagiile s-au regenerat. Cobalt sunt atent monitorizați pentru a se constata dacă intervenția nu creează efecte secundare indezirabile. Dacă acestea nu vor apărea, testele în cazul omului vor avea undă verde. Pagină realizată de DORIN MĂRAN