Magazin, ianuarie-iunie 2013 (Anul 56, nr. 1-26)

2013-01-10 / nr. 1-2

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Se cer patru calități unei femei: virtutea să-i îmbrace inima, modestia să-i lumineze fruntea, blândețea să-i stea pe buze și munca să-i ocupe mâinile. Proverb chinezesc IKEBANA arta aranjamentelor florale PREVIZIUNI HILARE, dar cu mult aer științific! Revista „Magazin” a fost singurul săptămânal care a încercat să le demonteze nul 2012 a fost dominat ,de o gogoașă de presă care pus pe jar cam 15 la sută din populația globului, conform unui sondaj realizat anul trecut Este vorba despre sfârșitul lumii, o idee care s-a dorit a fi, nu o halucinație a unui individ rântit, ci un „adevăr” abrăcat în hainele agumentației „științifice’’ și unpagat de media globală, e dragul publicității, chiar in oameni de știință identici s-au lăsat igienați în acest joc, leori comic de-a dreptul. "» 948427 000096 De prin 2009, dar cu precădere și exacerbat mai cu seamă în 2012, previziunea dominanta care a constituit subiectul preocupărilor, al îngrijorărilor și al temerilor, a fost cea legată de sfârșitul lumii. Teoriile despre sfârșitul lumii au existat dintotdeauna. Cum aminteam în revista „Magazin”, despre această temă vorbea în anul 999 chiar și Papa Silvestru al II-lea. Nu a venit atunci, iată că a fost nevoie să treacă o mie de ani (pentru că s-a vorbit, mai timid e drept, despre asta și în anul 2000) și apoi încă 12 pentru a reîncălzi o ciorbă de mult sleită. Numai că dacă în anul 999, argumentele erau religioase, azi, pentru credibilitate, s-au ales unele „științifice”. Ce ne facem, fetelor? Și așa, deși niciun profan nu studiat calendarul mayaș, lumea a înghițit pe nemestecate „adevărurile” pseudoștiințifice pe care toate agențiile de presă mondiale le-au lansat cu generozitate. Revista „Magazin” este singurul săptămânal care nu a preluat această informație de dragul sacrosanctului „rating”, ci în câteva rânduri a adus argumentele unor cercetători serioși, aproape deloc mediatizați de mainstream, care contraziceau deja acceptata idee a sfârșitului lumii, esența vieții, lucru pe care îl știau și egiptenii încă de acum 5000 de ani. Fără el, pentru noi, pământenii, este sfârșitul lumii, cel real și indubitabil. Dar, în viață fiind, Soarele face încă posibilă viața și pentru noi, chiar dacă el cunoaște unele fenomene speciale pe care chiar oamenii de știință le-au descoperit de-a lungul secolului trecut. Așa că, aducând în discuție erupțiile solare, unele de-a dreptul spectaculoase, care se petrec periodic, cam la 11 ani o dată, și cum 2012 era un an în care se pare că Soarele atingea vârful unui asemenea ciclu, diverși teoreticieni, preluați suspect de grăbit de agenții serioase de presă, s-au angajat în speculații legate de sfârșitul lumii. Dar, în loc de apocalipsa anunțată, exploziile solare, fie ele și la un vîrf maxim anul trecut, au adus doar unele discontinuități de scurtă durată ale comunicațiilor prin satelit, și nici măcar acestea datorate lor în totalitate. Inversarea polilor magne tici a fost un alt fenomen real adus în sprijinul unei teorii fanteziste legate de sfârșitul lumii în 2012. Științific vorbind, câmpul magnetic al Pământului nu este atât de constant și stabil pe cât se crede; în secolul al XX-lea, oamenii de știință au observat că polaritatea Pământului, poziționarea exactă a celor doi poli, se deplasează cu 10-40 km pe an. Mai exact, Polul Nord se deplasează către Polul Sud și invers. Așadar, o inversare geomagnetică nu este nici pe departe un fenomen îngrijorător. Și totuși, ea a căpătat conotații apocaliptice în teoriile unor „vizionari”, ca să nu mai vorbim de o mare categorie a oamenilor. Experții spun că ultima inversare s-a produs în urmă cu 780.000 de ani, dar tot ei susțin că, oricum, nu se poate spune când și dacă acest fenomen se va mai întâmpla. Până la urmă, nici măcar nu știm dacă informația cercetătorilor care pomenesc despre inversarea polilor magnetici acum 780.000 de ani, este complet adevărată, sau reală, sau măcar verosimilă. Cert este că, previziunea inversării polilor în 2012, cu efectele ei catastrofale pentru planetă, a fost o aiureală penibilă. Coliziunea cu planeta X a fost o găselniță pentru iubitorii de paranormal, cu vagi trimiteri științifice. Orice păcăleală de 1 aprilie e mai verosimilă cu cât are trimiteri mai savante. La fel și în cazul misterioasei Planete X. Poveștile S.F. vorbesc despre planeta Nibiru care ar fi fost descoperită de sumerieni (!?!). Culmea este că tocmai această fabulație a fost aleasă pentru a sprijini teoria sfârșitului lumii, care ar fi survenit în urma unei coliziuni catastrofale cu această planetă în ziua fatidică de 21 decembrie 2012. Culmea e că oamenii de știință nu au putut explica nici măcar neconcordanțele în orbitele planetelor Uranus și Neptun, în schimb au putut să lanseze presupunerea cum că acolo ar exista o planetă misterioasă! Alți astronomi susțin însă că, de fapt, s-a supraestimat masa lui Neptun, așa că Planeta X (sau Nibiru) nici măcar nu poate exista. N-ar fi prima oară când oamenii de știință propun propriile lor fantezii pe post de realitate pentru ca ulterior ridicolul să le acopere definitiv „cerceBrile”. Până la urmă, n-a fost să fie nici o coliziune cu Planeta X! Dar,dar s -ar fi întâmplat, ar fi fost singurul caz din Univers în care o planetă s-ar fi putut ciocni cu o himeră și ar fi dispărut în neant pentru totdeauna! Proiectul Web Bot a fost dezvoltat la sfârșitul anilor ’90, având ca scop prezicerea activității pe piața de valori. Ceva care părea destul de interesant. Este vorba despre un tip de software cunoscut sub denumirea de bot, soft care urmărește paginile web prin cuvinte-cheie și texte relevante. Acum se știe la ce a folosit acest proiect care nu are nici o legătură cu piața de valori, ci mai curând cu supravegherea totală și globală a activităților pe Internet precum și cu colectarea informațiilor transmise prin intermediul Rețelei. Pentru a camufla această activitate, la un moment dat, creatorul proiectului, Clif High, a lansat ideea posibilității de a prezice viitorul (!?!). Ca un mult mai modern și mai credibil Nostradamus! Femina club Indiscreții Kate a învățat repede cutumele regale tes Dosarele frumuseții 10 greșeli de evitat Un general PE TOATE MUMIE ■ Să te căsătorești o dată e datorie, de două ori e nesăbuință, iar de trei ori, demență. Thomas Mann Ce nu ne va spune mediculu8 NICIODATĂ Un film pe care l-am mai văzut Cortegiul de nenorociri care ar fi adus sfârșitul lumii sunt fenomene prin care oamenii au trecut de-a lungul mileniilor, care au fost deseori catastrofale la scară locală, dar care n-au însemnat niciodată sfârșitul lumii. Să le analizăm încă o dată, acum din perspectiva faptului neîmplinit în 2012. Erupțiile solare au fost cele care au fost scoase în față mai abrtir decât niciodată. Știm că Soarele este (Continuare în pagina 2) < « j iUDOK ocul săptămânii: 1 1