Magazin, iulie-decembrie 2020 (Anul 63, nr. 22-47)

2020-10-01 / nr. 35

în proporție de 97 la sută? ♦ ...o găină face o mare cantitate de ouă pe an? Numărul acestora este între 250 și 270. ♦ ...gravitația Lunii determină mareele? Acestea reprezintă creșterea și descreșterea nivelului mărilor și oceanelor de pe Pământ. ♦ ...acoperișurile tradiționale chinezești sunt curbate? Se crede că acest lucru alungă spiritele rele. ♦ ...caietele de notițe ale cunoscutei savante Marie Curie sunt încă radioactive? Vor rămâne așa încă 1.500 de ani. ♦ ...conform legislației britanice toți sturionii, balenele și delfinii din apele teritoriale ale Marii Britanii îi aparțin reginei? Sunt proprietatea ei personală. ♦ ...șoimul călător este cea mai rapidă viețuitoare de pe planetă? Poate atinge viteza de peste 320 kilometri pe oră. ♦ ...între 1913-1914 în SUA era legal să trimiți un copil prin poștă? Condiția era ca acesta să cântărească sub 22 de kilograme. Nr. 35 (3267) din 1 octombrie 2020 CESKY-mândria Boemiei Situat în Boemia de Sud, orașul Cesky-Krumlov este unul dintre cele mai cunoscute așezări medievale ale Europei și totodată unul dintre cele mai atractive orașe ale Cehiei. Așezat pe malurile Vâltavei, la o cotitură a râului, la circa 180 de kilometri de Praga, datează din secolul al XIII-lea, arhitectura sa rămânând din secolul al Х [UNK]-lea, aproape neschimbată în centrul vechi al orașului. Reședință a fostului ducat Krumlov, a aparținut unor case nobiliare de origine germano-austriacă. După Primul Război Mondial a fost înglobat Cehoslovaciei dar între 1938-1945 a fost anexat Germaniei naziste. A revenit Cehoslovaciei după Al Doilea Război Mondial și multă vreme a fost lăsat să se degradeze. După Revoluția de Catifea din 1989 au fost realizate serioase restaurări, astfel încât astăzi se află sub protecție UNESCO. Orașul se află la o altitudine de 492 de metri și este împărțit în 10 cartiere. Numele său vine de la cuvintele Krumme Aue din limba germană însemnând „luncă sinuoasă” prin care se sugerează meandrele Vultavei. S-a dezvoltat în jurul Castelului Krumlov, astăzi un simbol al orașului. Prima mențiune documentară despre acesta datează din 1253. în secolul al XVI-lea a fost reconstruit în stil renascentist de câțiva arhitecți italieni iar astăzi reprezintă un complex format din 40 de clădiri și palate. Pe parcursul anului găzduiește o serie de festivaluri muzicale. Iubitorii de artă pot urmări spectacole în aer liber, desfășurate pe scena rotativa din grădinile castelului. în interior pot fi vizitate sălile renascentiste, capela, sălile baroc, galeria de tablouri. Există și una de portrete, închinate membrilor familiei Schwarzenberg, ca o completare a apartamentelor acestora din secolul al XIX-lea. Remarcabil este de asemenea Teatrul rococo al castelului dotat cu utilaje de scenă originale. Legătura între castel și grădina cu teatru se face prin „Podul cu trei nivele” cu o înălțime de 40 de metri și o lungime de 30 de metri. în pivnițele medievale ale primăriei, aflate în „Piața centrală” se află Muzeul Toturii în care sunt adunate 60 de instrumente de tortură de pe întregul continent, întunecat și decorat în culori sumbre prezintă și un spectacol audiovideo în care sunt descrise arderea pe rug a unei vrăjitoare și o decapitare. Pe o suprafață de 400 de metri pătrați apar, pe lângă groaznicele instrumente și 10 figuri de ceară contribuind la sugerarea atrocităților din lumea medievala. Foarte sugestiv este și Muzeul Figurilor de Ceară, amplasat într-o clădire renascentistă, recent restaurată. Figurile de ceară sunt plasate în decoruri reprezentând viața de fiecare zi a oamenilor din Evul Mediu. Apar astfel atelierul unui alchimist, cel al unui fierar, o tavernă, curtea împăratului Rudolf al V-lea. Pe lângă acestea există și statui ale celebrităților zilelor noastre: Albert Einstein, Franz Kafka, Bill Clinton, Vaclav Havel. Nu trebuie omisă Mănăstirea Minorita a cărei construcție a început în secolul al XIV-lea din 1350 și renovată în secolul al XVII-lea în stil baroc. Interiorul deține o mulțime de obiecte religioase iar Altarul, realizat între 1670- 1682 este o adevarată operă de artă fiind împodobit cu picturi ale lui Matyas Leithner și sculpturi semnate de Jan Worath. Pot fi amintite de asemenea „Muzeul Marionetelor” expunând obiecte din secolul al XIX-lea. „Muzeul Regional” cu remarcabile colecții arheologice, etnografice și artistice sau „Centrul Egon Schiele”, amplasat într-o clădire construita între 1992-1993 expunând opere de artă clasicâ și contemporană. în oraș există de asemenea un teren de tenis, bazin acoperit, centru de echitație, magazine și cafenele. Dintre numeroasele festivaluri cel mai cunoscut este „Festivalul Trandafirului cu 5 petale” care are loc cu ocazia Solstițiului de vară, moment în care protagoniștii apar în costume medievale. Crizantema Răspândită pe aproape toate continentele, crizantema poartă un nume provenind din limba greacă și preluat în latină ar putea fi tradus prin „floare de aur”. Originile ei sunt disputate între China și Japonia. Se pare că împăratul Goro da Tenno (1183-1198) iubea nespus crizantemele pe care le folosea emblemă a bunurilor sale. In China a fost cultivată din timpuri Simboluri ale umanității străvechi și au devenit foarte populare în timpul dinastiei Song (1127-1279). în Coreea și China este considerată floarea sărbătorilor și este folosită la căsătorii și aniversări. Și nobilii din Orient o apreciază în mod deosebit datorită proprietăților ei curative și credinței că prelungește viața. Este floarea națională a Japoniei și îi este închinată o sărbătoare marcând înflorirea ei. Este momentul în care se deschid porțile palatului împărătesc permițând intrarea tuturor. în Europa este adusă abia în 1789 la Marsilia de un căpitan de vas englez și răspândită repede pe continent. In unele țări europene este asociată cu funeraliile datorită toamnei când înflorește clar în Țările de Jos, dăruirea unui buchet de crizantema reprezintă urări de sănătate și viață lungă. Mihai Eminescu la Galati Ridicat în parcul central din municipiul Galați, monumentul lui Eminescu este primul din afara Capitalei reprezentându-l pe marele poet A fost realizat in 1911 cu bani obținuți printr-o colectă publică. Operă a lui Frederic Storck, monumentul din marmură albă este alcătuit dintr-un bust al poetului și o siluetă feminină ieșind din soclu. Aceasta reprezintă muza poetului și ține în mână o făclie. La dezvelirea statuii la 16 octombrie 1911 au participat o mulțime de personalități ale vieții literare și artistice.