Metalurgia, 1999 (Anul 51, nr. 1-12)

1999-12-01 / nr. 12

(51) Metalurgia 12 ’99 Figl Aparat pentru ruperea maselotelor, static cu pană, l-lamele articulate; 2-pană de rupere; 3-batiul aparatului; 4-mâner de acţionare; 5-cilindru hidraulic; 6- cârlig pentru suspendare în macara; 7-distribuitor Static, wedge apparatus for top-ends breaking EXPERIMENTĂRI DE RUPERE STATICĂ A MASELOTELOR CU PANĂ Principul ruperii statice cu pană a maselotelor pieselor turnate este redat în figura 2. Fig.2 Principiul ruperii statice cu pană a maselotelor pieselor turnate: 1-pană; 2-piesă turnată; 3-maselotă The principie of static, wedge-breaking of castparts top ends Pentru experimentările de rupere s-a utilizat un stand hidraulic, montându-se în tija (3) a cilindrului hidraulic (2) o pană (8) (fig.3). S-au utilizat pene cu unghiul la vârf a = 10, 15 și 20°C. Calculele teoretice pentru ruperea maselotelor cu pană s-au efectuat pentru: schematizarea maselotei tip bară cotită; oţel (О. 550) turnat in piese; opt tipuri ale secţiunii transversale a alimentatorilor maselotelor (fig.4); tipul de solicitare statică; trei valori ale unghiului la vârful penei: a. = 10. 15 şi 20°C. In toate cele trei cazuri ale unghiului di penei ordinea secţiunilor în sensul creşterii forţei de rupere a maselotelor a fost: secţiunea semicirculară, trapezoidală, dreptunghiulară. ... Cercetările experimentale s-au efectuat pe piese “model fizic’" prezentate în figura 5 şi foto 1 şi pentru opt tipuri ale secţiunii transversale a alimentatorilor maselotelor (fig.4). 85