Milcovul, octombrie-decembrie 1969 (Anul 2, nr. 92-147)

1969-11-19 / nr. 111

k V Luni dimineața, Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România și-a început lucrările în cadrul celei de-a treia sesiuni a celei de-a șasea legislaturi. Alături de deputați, la lucrări iau parte numeroși invitați — conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid și de stat, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști. In sală se aflau, de asemenea, șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră, precum și corespondenți ai presei străine. Ora 10. Deputații și invitații au intîmpinat cu puternice și îndelungi aplauze pe conducătorii partidului și statului. în loja din dreapta au luat loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Ianos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica. în loja din stingă se aflau membrii Consiliului de Stat. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, în ultimele luni, a spus vorbitorul, s-au stins din viață cei care au fost scumpii noștri tovarăși — Dumitru Petrescu, Alexandru Moghioroș și Constantin I. Parhon, care în decursul mai multor legislaturi au fost deputați ai Marii Adunări Naționale și au îndeplinit înalte funcții de partid și de stat. Fii devotați ai poporului, militanți neabătuți ai Partidului Comunist Român, ei au slujit cu fidelitate nețărmurită în întreaga lor viață cauza socialismului, interesele patriei și ale națiunii noastre socialiste. Poporul român se va păstra o caldă și neștearsă amintire. Deputații și invitații au păstrat un moment de reculegere în memoria celor dispăruți. Marea Adunare Națională a adoptat în unanimitate, următoarea ordine de zi : 1. — Proiectul de lege privind conducerea ministerelor și a celorlalte organe centrale ale administrației de stat, pe baza principiului conducerii colective. 2. — Proiectul de lege Privind organizarea și funcționarea Miliției. (Continuare în pag. a IV-a) CENTRIM* ANUL II Nr. 111 MIERCURI 19 NOIEMBRIE 1969 4 pagini — 30 bani Deschiderea lucrărilor Sesiunii Marii Adunări Naționale Expunerea la proiectul de lege privind conducerea ministerelor și a celorlalte organe centrale ale administrației de stat pe baza principiului conducerii colective prezentată de tovarășul Ilie Verdeț, prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri Stimați tovarăși deputați și deputate. Din împuternicirea Consiliului de Miniștri, prezint spre examinare Marii Adunări Naționale proiectul de lege privind organizarea conducerii ministerelor și a celorlalte organe centrale ale administrației de stat pe baza principiului conducerii colective. Așezarea întregii activități, la toate nivelele, pe principiul muncii și conducerii colective se înscrie printre principiile fundamentale care stau la baza măsurilor de îmbunătățire a organizării, conducerii și planificării economiei naționale, de perfecționare a întregii vieți sociale, potrivit programului elaborat de Conferința Națională din decembrie 1967 și hotărîrilor Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român. Necesitatea muncii și conducerii colective izvorăște din caracteristicile esențiale ale societății socialiste, din cerințele actuale ale progresului economiei și societății noastre. Inscriindu-se în tendința generală a dezvoltării democrației socialiste, aplicarea consecventă a acestui principiu are menirea să contribuie la sporirea numărului celor atrași efectiv la rezolvarea celor mai importante probleme ale țării, să asigure un cît mai larg teren de manifestare a energiei și inițiativei creatoare a valoroaselor cadre de care dispune astăzi țara noastră. în același timp, promovarea lui este indisolubil legată de exigențele producției moderne. Este limpede că în prezent, mai mult decit oricînd, îndeplinirea sarcinilor ce ne stau în față nu se mai poate desfășura în cele mai bune condițiuni în baza deciziilor adoptate într-un sector sau altul, la un nivel sau altul, de către o persoană, oricît de pregătită ar fi ea. Unitățile mari și complexe înzestrate cu instalații și utilaje moderne, care constituie într-o măsură tot mai mare nota dominantă a economiei noastre, legăturile tot mai strînse dintre numeroasele unități care alcătuiesc aparatul de producție al țării, într-un cuvînt actualele forte de producție presupun decizii fundamentate temeinic, forme de conducere care să asigure un maximum de precizie și eficiență. Pornind de la aceste imperative și referindu-se la conducerea unipersonală, tovarășul Nicolae Ceaușescu sublinia în Raportul la al X-lea Congres al partidului că aceasta nu mai corespunde actualei etape a sistemului nostru socialist și că „în condițiile proprietății comune asupra mijloacelor de producție se impune ca o necesitate obiectivă realizarea conducerii colective, participarea nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea activității economice“. In perioada scurtă care a trecut de la Conferința Națională a partidului, în aplicarea practică a principiului conducerii colective au fost făcuți o serie de pași importanți, în întreprinderi au fost constituite comitete de direcție, în centrale — consilii de administrație, iar în institutele de cercetare au fost create consiliile științifice. Experiența acumulată arată că aceste forme de conducere își demonstrează viabilitatea, că ele creează intr-adevăr premise pentru o îmbunătățire substanțială a conținutului muncii. Se poate aprecia că prin modul în care au știut să-și axeze activitatea pe problemele cheie ale unităților lor, prin spiritul de răspundere manifestat în adoptarea deciziilor de fiecare dintre membrii lor și prin rezultatele obținute, cele mai multe comitete de direcție răspund din plin menirii pentru care au fost create. Prevederile prezentului proiect de lege se integrează în contextul preocupărilor partidului nostru pentru perfecționarea activității ministerelor, a celorlalte organe centrale, a Consiliului de Miniștri, preocupări avînd drept scop simplificarea aparatului de stat, sporirea operativității și eficienței lui în rezolvarea problemelor unităților în subordine, îmbunătățirea stilului și metodelor de muncă. Adoptarea proiectului de lege care vă este prezentat va desăvîrși aplicarea — în întregul sistem al economiei naționale, în întreaga activitate social-economică — a principiului muncii și conducerii colective, în continuare, după ce a prezentat prevederile privind atribuțiile și componența colegiilor, vorbitorul a spus: Proiectul de lege care vă este prezentat oglindește concepția partidului nostru potrivit căreia funcționarea noilor organe de conducere trebuie să asigure îmbinarea muncii și răspunderii colective cu răspunderea individuală a celor ce fac parte din componența lor. Așezarea conducerii ministerelor pe principiul conducerii colective nu diminuează răspunderea personală a miniștrilor și adjuncților lor, a celorlalte cadre de răspundere din ministere în ceea ce privește îndeplinirea integrală și la termenele stabilite a sarcinilor. Sensul profund al proiectului de lege care se află în dezbatere este de a asigura o creștere a spiritului de răspundere în îndeplinirea sarcinilor, imprimarea unui spirit de profundă exigență și autoexigență în activitatea desfășurată pe toate treptele și în toate unitățile din cadrul fiecărei ramuri, al fiecărui sector de activitate. Ingăduiți-mi, tovarăși, să-mi exprim convingerea că Marea Adunare Națională va aproba textul ce i-a fost prezentat. Aceasta va permite asigurarea unui cadru organizatoric adecvat cerințelor unei conduceri moderne și eficiente a ramurilor economiei noastre naționale, în actuala etapă a făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Raportul Comisiei juridice și al Comisiei pentru consiliile populare și administrata de stat prezentat de deputatul Traian Ionașcu Comisia juridică și Comisia pentru consiliile populare și administrația de stat ale Marii Adunări Naționale, întrunite în ședințe în zilele de 7 mai și de 13 noiembrie 1969, au examinat și discutat Proiectul de lege, privind conducerea ministerelor și a celorlalte organe centrale ale administrației de stat, pe baza principiului conducerii colective. Comisiile au constatat că acest proiect de lege este o expresie a preocupării de a aduce la îndeplinire, în domeniul conducerii organelor centrale ale administrației de stat, sarcinile trasate la Conferința Națională și reafirmate cu deosebită tărie la Congresul al X-lea al partidului, privitoare la continua perfecționare a activității statului nostru. Una dintre metodele cele mai eficiente, destinate să asigure ridicarea nivelului activității organelor de stat, este, desigur, aplicarea consecventă a principiului conducerii colective. După cum a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu, „realitatea arată că oricît ar fi de capabil un conducător, din oricare sector al activității sociale, el poate să cunoască și să rezolve în mod just problemele din sfera sa de activitate numai în măsura în care se bizuie pe experiența colectivului în care lucrează“. Făcînd o pătrunzătoare analiză științifică a principiului conducerii colective. Conferința Națională și Congresul al X-lea al partidului au stabilit directivele principale ce trebuie avute în vedere în aplicarea sa. Astfel, în primul rînd este necesar ca organele de conducere ale ministerelor — colegiile acestora — să aibă un caracter deliberativ, iar nu doar consultativ, așa cum a fost în trecut, în al doilea rînd, conducerea colectivă, exercitată prin colegiile ministerelor, implică răspunderea fiecărui membru al colectivului, atît pentru propria sa activitate, cît și pentru cea a întregului colectiv. In al treilea rînd, activitatea de conducere înfăptuită în cadrul plenului acestor organe trebuie să se îmbine și cu alte forme de muncă în colectiv, cum este, în special, invitarea, la deliberările lor, a reprezentanților unor importante organizații obștești, a unor oameni de știință și a altor specialiști. Proiectul de lege are meritul mare de a unifica sistemul de organizare al ministerelor și celorlalte organe centrale ale administrației de stat, ridicînd conducerea colectivă la rangul unui principiu general, valabil pentru întreaga administrație de stat. Avînd în vedere că proiectul de lege răspunde necesităților actualei etape de dezvoltare a statului nostru, comisiile vă roagă să vă însușiți textele în forma în care ele vă sînt propuse. Cuvîntul deputatului SIMION DOBROVICI, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid Vrancea, președintele Consiliului popular județean Dezbaterea în actuala sesiune a Marii Adunări Naționale a proiectului legii de organizare și funcționare a miliției este o nouă dovadă a preocupării partidului și statului pentru perfecționarea continuă și ridicarea calitativă a activității organelor de stat, la nivelul exigențelor etapei edificării societății socialiste multilateral dezvoltate — obiectiv fundamental pus de Congresul al X-lea al P.C.R. în fața întregului nostru popor. Proiectul legii reflectă o concepție superioară, partinică, cu privire la necesitatea imperioasă a întăririi legalității socialiste, a apărării cu fermitate a proprietății obștești, temelia de neclintit a orînduirii noastre , a drepturilor și intereselor legale ale cetățenilor, cu privire la rolul miliției în educarea cetățenilor în spiritul respectului față de lege și regulile de conviețuire socială. Conduse și îndrumate de către organele de partid, organele miliției desfășoară o activitate susținută pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Proiectul de lege prevede obligația miliției de a contribui la înfăptuirea politicii partidului și statului nostru, prevederi care corespund pe deplin indicațiilor Congresului al X-lea, care a subliniat necesitatea creșterii rolului conducător al partidului în toate sectoarele de activitate. Comitetul județean de partid Vrancea urmărește ca organele de miliție din județ să-și desfășoare activitatea sub conducerea nemijlocită a partidului, în care scop îndrumează, controlează și analizează munca acestora, asigurînd aplicarea neabătută a legilor, respectarea întocmai a legalității socialiste. In același timp, comitetul județean acordă o atenție deosebită educării și pregătirii politice și profesionale a cadrelor de miliție. Vorbitorul a arătat că noua lege implică răspunderi sporite nu numai organelor de miliție, ci și comitetelor județene de partid, consiliilor populare județene, care vor trebui să ia astfel de măsuri incit să fie evitate cu desăvîrșire orice ilegalități și abuzuri. Prevăzînd sarcini referitoare la combaterea infracțiunilor, încălcărilor legii, abaterilor de la normele de conviețuire socială, de asigurare a siguranței circulației pe drumurile publice, miliția este chemată să contribuie nu numai la apărarea intereselor generale ale statului, ale colectivității, dar și la apărarea vieții, a integrității corporale, a drepturilor, libertăților, demnității, personalității și avutului fiecărui cetățean. Prevederile din proiect privitoare la atragerea și folosirea sprijinului maselor largi de oameni ai muncii, a colectivității în apărarea ordinii de drept, în întărirea legalității socialiste oglindesc trăinicia noilor relații sociale, încrederea în calitățile morale ale omului de tip nou. Deosebit de importantă este prevederea din proiect referitoare la colaborarea organelor de miliție cu organele și organizațiile de stat care activează în domeniul presei, radioului, televiziunii, cinematografiei, cu organizațiile obștești pentru prevenirea infracțiunilor și contravențiilor și pentru crearea opiniei de masă împotriva celor care încalcă legile țării. Experiența dobândită pînă în prezent a dovedit că aceste mijloace de popularizare a legilor, a principiilor morale comuniste joacă un rol important în dezvoltarea conștiinței socialiste a maselor, în crearea unui climat de respect față de lege, de răspundere privind îndatoririle cetățenești. Expunerea la proiectul de lege privind organizarea și funcționarea miliției prezentată de deputatul CORNEL ONESCU, ministrul afacerilor interne Proiectul de lege pe care-l prezentăm este menit să definească rolul, organizarea și funcționarea miliției române — una din pîrghiile de înfăptuire a politicii partidului, ,și a statului nostru în domeniul apărării cuceririlor revoluționare ale poporului — și să contribuie la ridicarea nivelului muncii desfășurate de organele de miliție în apărarea proprietății socialiste și personale ale cetățenilor, a drepturilor și intereselor lor legale, menținerea ordinii și liniștei publice. în proiect sînt prevăzute atribuții privind apărarea proprietății socialiste — temelia orînduirii noastre — și a celei personale a cetățenilor, prevenirea și descoperirea cu operativitate a infracțiunilor, identificarea și prinderea infractorilor. De asemenea, sunt prevăzute atribuții referitoare la apărarea drepturilor și intereselor legale ale persoanelor, siguranța circulației pe drumurile publice, eliberarea și controlul actelor de trecere a frontierei, ținerea evidenței populației și eliberarea actelor care certifică identitatea, domiciliul și cetățenia. Stabilind distinct atribuțiile și sarcinile organelor miliției, precum și mijloacele de realizare a acestora, proiectul este clădit pe principiul respectului față de lege, față de om și adevăr, în acest sens în proiect se prevede că organele miliției își desfășoară întreaga activitate pe baza și nu executarea legii. Referindu-mă la unele atribuții mai importante ale miliției, în legătură cu care proiectul de lege aduce unele elemente noi, unele precizări și clarificări necesare, menționez faptul că se stabilesc condițiile in care ofițerii și subofițerii întreprind măsuri milițienești In scopul combaterii infractionismului și menținerii ordinii. (Continuare în pagina a III-a) JLi Termene peste termen, și deasupra... dezorganizare, lipsa de colaborare Sfirșitul decadei l-a a lunii noiembrie a constituit un nou prilej de analiză asupra nivelului de îndeplinire a sarcinilor de către principalii constructori din județul nostru. Tabloul realizărilor confirmă încă o dată ritmul lent , nesatisfăcător, al lucrărilor la obiectivele în execuție: în loc ca procentul de realizare să se situeze undeva în apropierea cifrei 100, acesta nu trece dincolo de 80, cu toate că timpul material rămas nu mai permite niște „salturi” deosebite. Cîteva cifre sînt concludente în acest sens: întreprinderea județeană de construcții montaj (director ing. Anton Colovini) realizează planul în proporție de 76 la sută, iar șantierul C. T. Focșani (șef șantier ing. Gh. Vasilescu) în proporție de 79 la sută. Rămîneri în urmă se mai constată și la șantierul 703 al întreprinderii 7 C.M. Galați (șef șantier ing. Viorel Dumitrașcu) și șantierul I.S.C.M. Gheorghe Gheorghiu-Dej — lot Mărășești (șef de lot tehnicianul Gheorghe Costea). Rezultă clar că, la toate obiectivele în lucru se mențin restanțe față de termenele prevăzute, că datorită tergiversării unor lucrări, unele dintre acestea nu pot fi date în folosință conform datelor stabilite. La fabrica de plăci fibrolemnoase a C.E.I.L. Focșani, în ciuda faptului că de nenumărate ori conducerea șantierului 703 a promis că va recupera restanțele, stadiul lucrărilor este rămas în urmă față de graficele de execuție. Și nu e de mirare că lucrurile stau astfel. Cu toate că acest șantier are experiența anului trecut, cînd datorită faptului că nu au fost închise spațiile pentru a se da posibilitatea executării lucrărilor pe timp de iarnă, nici pînă în prezent la hala de fabricație, 15 la sută din suprafață nu e închisă. Uneori însă, datorită lipsei de sincronizare între procurarea utilajelor de către beneficiar și stadiile fizice prevăzute în grafice, termenele de începere a lucrărilor au fost amînate. Bunăoară, întrucît beneficiarul nu a asigurat funcționarea centralei termice (din lipsa unor armături necesare cazanelor) nu s-au creat condiții de lucru pe timp friguros. Conform angajamentului luat de beneficiar, pînă la data de 5.XI.1969 urma să fie asigurat provizoratul privind punerea în funcțiune a cazanului montat, însă nici pînă în prezent racordarea la centrala termică existentă nu s-a realizat. Așadar, o parte de vină, pentru rămînerile în urmă a obiectivelor în execuție, o poartă beneficiarii, care nu întotdeauna au conlucrat cu constructorii pentru realizarea planului. Punerea în funcțiune la termen, și în bune condițiuni a obiectivelor, implică o colaborare strînsă între proiectant, beneficiar, constructor, furnizor, lucru care în majoritatea cazurilor nu a existat. Atît întîrzierea documentațiilor tehnice de execuție cît și nerespectarea termenelor de livrare a utilajelor au condus la importante rămîneri în urmă la obiectivul „mărirea producției de cleioase” a Fabricii chimice Mărășești. Conform contractelor nr. 1198/1969 și nr. 906, Uzina Vulcan și Uzina de pompe, ambele din București, urmau să livreze utilajele necesare extinderii centralei termice a unității amintite la termenele de 10 august și 5 octombrie a.c., însă nici pînă la această dată nu au fost livrate. De aceea, termenul de punere în funcțiune a centralei termice, 31 decembrie 1969, nu poate fi respectat. Evident că, toate aceste carențe, de la elaborarea cu întîrziere a proiectelor de execuție, pînă la livrarea cu întîrziere a utilajelor necesare lucrărilor de montaj, au încetinit mersul lucrărilor de investiții la obiectivele amintite. Ele au avut o arie largă de răspîndire, cuprinzînd nu numai obiectivele amintite ci și secția de produse din coniac a întreprinderii de industrializare a vinurilor și băuturilor alcoolice și centrul de depozitare și condiționare a vinurilor al întreprinderii de vinuri pentru export. Acest din urmă obiectiv, cu toate că, față de termenul de dare în folosință stabilit prin proiect are o întîrziere de 11 luni (!) nici acest ultim termen, 30 noiembrie, nu va fi respectat de constructor. După cite reeșalonări a termenelor de dare în folosință și-a propus constructorul terminarea acestui obiectiv ? Dacă astfel stau lucrurile pe șantierele obiectivelor industriale, să vedem ce au făcut constructorii de locuințe. Din sinteza datelor, la sfirșitul decadei s a rezultă importante rămîneri în urmă la blocurile de locuințe din municipiul Focșani. Din cele 838 apartamente prevăzute a fi date în folosință anul acesta locatarilor, un număr de 200 nu pot fi realizate. Care au fost cauzele acestor rămîneri în urmă , întreprinderea județeană de construcții montaj a dus în permanență lipsa de forță de muncă din care cauză nivelul de productivitate a fost scăzut; în același timp, stația de betoane, din cauza capacității reduse, nu a putut satisface cantitățile necesari, pe toate șantierele. Astfel, la bloturile H6 și H10 față de cantitatea zilnică de 80 mc. betoane se asigură de abia 20—30 m.c. Totodată, lipsa unor materiale ca de exemplu, cherestea stejar, panouri tego, ciment, a determinat un ritm greoi de lucru la ansamblul de locuințe din cartierul Bahne. Concluziile desprinse din această analiză dovedesc că în realizarea obiectivelor de investiții se mențin încă numeroase deficiențe, că ele țin atit de lipsa de organizare a șantierelor cît și de existența unor neajunsuri în livrarea în termen a utilajelor. Atît conducerea șantierelor cît și titularii de investiții trebuie să-și dozeze eforturile atît in direcția aprovizionării tehnicomateriale și asigurării cu forța de muncă, cît și în accelerarea ritmului de execuție. Găsirea celor mai eficiente măsuri de recuperare a rămînerilor în urmă ține de competența și capacitatea specialiștilor din cadrul acestor șantiere, iar încadrarea în termenele prevăzute este o necesitate obligatorie de la care nu trebuie să abdice nimeni. Nicolae LADARU Stivuirea cherestelei in ,depozitul Export lemn, Foto : N. MOLDOVEAN« *