Milcovul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 298-375)

1970-09-15 / nr. 362

V » I HBH PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNIȚI-VA I 9H ilcovnl ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL III NR. 362 MARȚI 15 SEPTEMBRIE 1970 4 pagini — 30 bani PE CIND „ZERO“ IN CONTUL RESTANȚE CONTRACTUALE ? Statornicită in procesul de producție, relația beneficiar-furnizor constituie condiția vitală a activității productive. In economia noastră socialistă, aceste relații se desfășoară planificat, îmbrăcînd forma contractelor economice. Datorită importanței majore pe care o au normele de disciplină contracctuală în desfășurarea procesului de producție, conducerea de partid și de stat acordă acestei probleme o atenție deosebită. De altfel, Documentele Congresului al X-lea al P.C.R. au subliniat importanța deosebită a respectării disciplinei de plan și contractuale pentru crearea unei economii avansate, care să satisfacă cerințele mereu crescînde ale societății. în acest scop, în legea contractelor economice, votată de Marea Adunare Națională în decembrie anul trecut, s-au prevăzut o serie de dispoziții, care să ducă la perfecționarea raporturilor contractuale dintre organizațiile socialiste, concomitent cu întărirea răspunderii celor care participă la realizarea producției de bunuri materiale, în ce constă respectarea normelor de disciplină contractuală? Pe, de „o parte, respectarea disciplinei contractuale presupune livrarea în mod ritmic, pînă la termenul stabilit prin contract, a cantităților prevăzute. în același timp, în cazul produselor împărțite pe sorturi și clase, livrarea lor trebuie făcută, conform sortimentației prevăzute în contract. Pe de altă parte, în cazul în care, conform clauzelor contractuale, produsele urmează a fi preluate de către beneficiar, acestuia îi revine sarcina de a asigura la timp mijloacele de transport necesare astfel, încît unitatea furnizoare să reintre în cel mai scurt I. PASCU (Continuare în pag. a III-a) r CU INDICATORII DEPĂȘIȚI obținînd cu fiecare decadă rezultate superioare în îndeplinirea planului și angajamentelor, colectivul întreprinderii de morărit și panificație — Vrancea s-a înscris după scurgerea perioadei de la începutul anului și pînă în prezent cu realizări meritorii. Astfel, producția globală planicu ficată a fost depășită cu 1304 000 lei, producția marfă vîndută și încasată 1 315 000 lei, iar productivitatea muncii Îndeplinită in proporție de 103,9 la sută... ■ Rezultatele sînt o urmare a aplicării unor măsuri din planul tehnico-organizatoric și valorificării superioare a potențialului productiv. CONFECȚII PESTE PLAN Acțiunea de organizare superioară a producției și a muncii, concretizarea planului tehnico-organizatoric și întrecerea socialistă desfășurată între sectoare, au constituit principalele căi care au permis periodic îndeplinirea și depășirea planului de producție. La sfîrșitul etapei de la începutul anului și pînă în prezent, la producția globală s-a înregistrat un spor de 10 973 000 lei, la producția marfă 13 690 000 lei, iar productivitatea muncii a fost îndeplinită în proporție de 103,8 la sută. Concomitent, s-au produs peste prevederi confecții textile în valoare de 10 957 000 lei și s-au livrat suplimentar la export produse de circa 1 373 000 lei valută. Aurul ogoarelor răsplătește din plin munca omului Curier sătesc JARIȘTEA De cîtva timp, pe drumul principal al comunei, echipe de lucrători, conduși de specialiști de la Direcția de drumuri și poduri a Consiliului popular județean, desfășoară o intensă activitate. Se fac lucrările pregătitoare pentru asfaltarea acestui drum pe o distanță de 1 km, în prezent se așează bordurile, iar peste puțin timp se va începe turnarea asfaltului, acțiune prevăzută în planul de gospodărire a comunei pe anul în curs, folosindu-se în acest scop fonduri din bugetul comunal. VÎRTEȘCOIU Pe lingă alte frumoase realizări ale cetățenilor din această comună, în curînd, se va înscrie și construirea unui pod în satul Faraoanele. Din cauza torenților care se formează în mod deosebit primăvara și toamna, albiile unor pîrîiașe se transformă în decursul anilor în adevărate rîpi. Împotriva eroziunii solului, consiliul popular a luat măsuri, folosindu-se lucrări de cleionare, în mijlocul satului însă a fost necesară construirea unui pod peste rîpa Seaca. Podul care va avea o deschidere de 8 metri, va costa 55 000 lei. De curînd au început lucrările, urmînd ca la începutul lunii octombrie, să fie dat în folosință. MERA O atenție deosebită acordă consiliul popular comun al activității financiare, de încasare a impozitelor, pentru a se putea face subvenționarea lucrărilor ce se execută în comună. Cu sprijinul deputaților și al comitetelor de cetățeni, s-a pornit o largă campanie de lichidare a pozițiilor din roi. Pînă în prezent, au fost lichidate parțial 537 poziții, din totalul de 1060. Un număr mare de locuitori ai comunei și-au achitat în totalitate obligațiile lor financiare. Printre aceștia, se numără Petrică Lupașcu, Neculae D. Boroș, Maria A. Răuță, Mariuța Popa, Ancuța Papa și alții. im susținut la recoltat Am intrat într-un sezon plin al muncilor agricole. Pregătirea terenului pentru însămînțarea cerealelor păioase se desfășoară concomitent cu recoltarea culturilor tîrzii. Profitînd de zilele frumoase din acest început de toamnă, lucrătorii din cadrul întreprinderilor agricole de stat și țăranii cooperatori au trecut din plin la recoltatul porumbului, sfeclei de zahăr și florii-soarelui, urgentînd astfel eliberarea terenului pe care urmează să se semene grîu. La Biliești, Spătăreasa, Milcovul, Mihălceni, Vulturu, Sihlea, cooperatorii au și raportat primele suprafețe recoltate cu porumb. Și la Băiești, strînsul producției se află în actualitate. Din tarlaua Iamandi s-au strîns în două zile știuleții de pe 40 hectare. Producția este de peste 3000 tilograme porumb boabe la hectar, iar ritmul este de 20 hectare pe zi. Pentru a prinde epoca optimă la semănatul griului după culturile tîrzii, aici fluxul tehnologic este continuu : eliberarea terenului fertilizat, arat și discuit. Cooperatorii din Băiești sînt avansați cu strînsul recoltei de floarea-soarelui. Din cele 230 hectare cultivate, 200 sînt gata, urmînd ca în zilele următoare să se treacă cu toate forțele la treierat. Producții bune la porumb se prevăd și la cooperativa agricolă din Ciorăști. De pe cele ?5 hectare recoltate, producția depășește 3700 kilograme la hectar. După cum ne spunea, inginerul șef al unității, tovarășul Constantin Andrei, imediat ce terenul se eliberează de coceni și tulpini de floarea-soarelui, mecanizatorii din secția condusă de Vasile Stere vor trece la executarea arăturilor. De la o zi la alta, ritmul se intensifies, dînd posibilitatea ca întreaga recoltă să-ji s..în clasa la timp,și fără pierderi N. P. Fabrica de coniac din Focșani, in laboratorul chimic SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar STIMAȚI TOVARĂȘI ÎNVĂȚĂTORI ȘI PROFESORI, DRAGI ELEVI. Cu prilejul începerii noului an de invățămint, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc în condițiile cînd întreaga țară își desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, când activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi și însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea perfecționarea învățămîntului de toașite gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 19 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămîntului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor —• își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori ! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să se dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să se stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului list, prețuirea și admirația față sociale trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rîndul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii mari, maghiari, germani, sîrbi și rude alte naționalități însuflețiți tinăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv-educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși i în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun în voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sîrguință, învățînd temeinic!. Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cit mai utili patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri și U.T.C. — factori activi și dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o atentă și corespunzătoare în conduită școală și în viață. Conlucrarea strînsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, Ia acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție succesului muncii educative, a bunea lor rezultate în formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid din școli sunt chemate să pună în centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de invățămint, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor ; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime in viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor — din școli generale, licee, școli profesionale tehnice — se dorim spor la învățătuși ră și rezultate cit mai bune în acest an școlar. Expresia pare abstractă, și nu se leagă de viață decit ca o metaforă, ar trebui să se vorbească iitrc de împlinire, de definirea personalității, mai ales că la sat contactul cu realitatea vieții se face între o obișnuință statornică de muncă, de la care nu sunt deplasări spectaculoase. Incertitudinile le primești fără nici un fel de ezitare, parcă sînt împrumutate locurilor si Intre stările lor te înfrunți Si te cunoști. Se spune că a rămîne la sat este de multe ori o naufragiere nevoită, satul poartă in el memoria rurală a locurilor, a alcătuirii stărilor de lucruri si intre tradiția acceptată a aproximativului lor echilibru și inerție te confunzi și te rătăcești în dimensiunea timpului, a zilelor. Mediul rural a rămas cu o moștenire a apartenenței de viată ce se mai proiectează încă in amintire, e drept, ulițele satului de odinioară, cu praf și cu căsuțele pitice, cu lampa la gaz ce pîlpîia stingher la geamuri subliniază umbre și goluri de aer, dar stampa rămîne memorie a vremii și în confruntarea cu tine nu există acceptări fortuite. E greu la sat, ni s-a spus, e greu dacă nu intri de la început in muncă, dacă nu capeți această nouă obișnuință de viață, oamenii satului nu te acceptă altfel decit alături de ei, adică în frunte. Aici, răspunderea nu trece printre cuvinte, vreau să spun că nu cunoaște și mireasma lozincardă a vorbelor, așa cum se mai intimplă cîteodată, aici renunțarea Înseamnă fuga. Nimeni nu-ți mai suportă ochii, privirea va fi încărcată de oboseală și îndoielile odată pornite, te clatină. La sat totul se face din pasiunea,r din vocație, există poate un fel de vocație a pămîntului, sau a locurilor cu salcîmi și altfel de copaci, cu vii și lanuri de porumburi, cu soare mult și mult aer, care sint irezistibile, te atrag misterios ca un fel de dor. De aceea poate am încercat această discuție cu tinerii care au ales satul, ori care nu au plecat din sat, legîndu-și destinul și aspirațiile de el, continuînd să creadă intr-un ideal de viată absolut realizabil oriunde. ...Eram In fata sediului C.A.P. din comuna Nănești. Împreună cu primarul comunei și cu directorul căminului cultural și atunci mi-au vorbit de șeful contabil al cooperativei de producție, Ilie Toader, omul care și-a legat viata de sat, care a înțeles si împlinirea sa se întîmplă intre aceste coordonate. Și apoi, cînd l-am cunoscut, i-am ascultat monologul, ca un Ion PANAIT (Continuare în pag. a II-a) Idealul înseamnă mai întîi, muncă O nouă unitate comercială la Vulturii De curînd in satul Bo- Urlați, comuna Vulturu, s-a<jat îîn folosintă un nou complex comercial în valoare de peste 230 000 lei Moderna clădire, cu un spațiu comercial mult mărit, cuprinde un magazin mixt, ce desface diverse produse pentru locuitorii comunei și pentru salariații șantierelor din împrejurimi, și un bufet, fiind situată pe șoseaua Focșani — Galați, arteră rutieră cu un intens flux de circulație. Volumul mare al mărfurilor vindute de la inaugurare dovedește utilitatea acestei unități comerciale și judicioasa sa amplasare. Faună cinegetică pentru export Comitetul județean de vinătoare Vrancea, a crescut — pentru a satisface o cerere a unei societăți de vinătoare din Marea Britanie — 26 iezi de capră roșie sălbatecă. Numeroși paznici de vinătoare, printre care Ion Arsene, Vasile Săpunaru, Jenned Bălănceanu etc., s-au transformat in veritabile doici pentru micuțele sălbăticiuni. In cursul săptămânii viitoare, toți cei 26 de iezi — care s-au dezvoltat normal — își vor Începe marea călătorie. De menționat că această specie a fost crescută pentru prima dată in captivitate pe raza județului nostru. ȘCOALA DE VITA - SI MIMIE A CIOPERATORILOR DIRI UIMI In perioada care s-a scurs, cei de aici au acumulat o bogată experiență. Fructificând în mod științific condițiile de climă și sol, rezultatele au fost de la un an la altul tot mai bune. La început s-au altoit 238 000 de butași de vită. Acest fapt a permis specialiștilor și țăranilor cooperatori să extindă acest sector, dînd posibilitatea ca pentru noile plantații să fie asigurate corzile albi și portaltoi din producție proprie. Acum, la Tîmboiești, vița-de-vie ocupă o suprafață de 760 hectare, din care aproape 300 dintre ele au fost plantate numai cu material săditor obținut din școala de viță a unității. Tinerele vițe, fiind de o bună calitate, au făcut ca să nu apară goluri. Surplusul de material a fost valorificat la Agrosem reușindu-se în felul acesta să se realizeze importante venituri. Dezvoltînd an de an acest sector, pe care cooperatorii îl socotesc la fel de rentabil ca și plantațiile de vii aflate pe rod, s-a ajuns ca în această primăvară, alte 20 hectare să fie repartizate pentru școala de viță, întreaga suprafață a fost desfundată, fertilizată și bilonată încă de anul trecut. Avînd toate materialele asigurate și în plus săli moderne pentru altoitul și forjatul butașilor, cooperatorii din brigada condusă de Vasile Padîru au altoit la timp cele 4 100 000 de butași din soiurile Aligoté, Chasselas, Fetească regală, Riesling italian, Afuz- Ali. Cînd butașii au fost bine calusați, iar în sol a existat temperatura opti- Nicolae POPOVICI (Continuare în pag. a iHat îmbunătățirea și dezvoltarea continuă a patrimoniului viticol, capabil să asigure recolte mari și bune de struguri, impune cu pregnanță producerea de material săditor din soiurile raionate pentru fiecare podgorie. Fiind convinși de importanța acestui fapt, cooperatorii din Tîmboiești au pus, incepind din 1961 bazele unei importante școli de viță. OfiCI UIMI Acum, dimineața , cine poate măsura sărbătoarea școlară a țării, județului și a fiecărei comune. Azi, purtăm de mîinile noastre frăgezimea mîinilor care vor învăța să scrie. Ne-ncearcă emoția lor și a aducerilor aminte, îi primesc școlile cu „Bine ați venit !", cu ferestre însorite, cu tot ce dăruie din tot sufletul această vreme — lumină. Acum, dimineața, și de-a lungul a ceea ce numim prima zi de școală, de viața in aria me- PRIMA ZI DE ȘCOALĂ S tatorică a Uterelor, aripile despică, deplin sigure, drumuri... Și ne îndreptăm iar — ca întotdeauna — stima și dragostea spre veghetorii acestor zboruri: învățători, profesori. Pentru că veghea lor — tot atît de părintească și de social îndrituită — își angajează capacitatea la creșterea (numai in județul nostru) a aproape 70 000 de elevi din școlile de cultură generală, profesionale și licee de specialitate. Dintre acești elevi, 8 000 au gingășia începutului. Din acești 8 000, aproape jumătate au 6 ani. Către „bobocelul“ de-a-ntîia, freamătă în suflet de părinte ritmul unei astfel de convingeri: „E o toamnă mare, dulce mă-n fior , a-nceput să zboare, puiul de cocor". Aurel STANCIU-MILCOVIN „O LUME DISPĂRUTA“ (VIII) Cînd, din punct de vedere material, proiectul a devenit realizabil, am părăsit Italia și mi-am început călătoria spre crestele de gheață ale Anzilor. Aveam de gînd să urmez cursul fluviului de la izvoare, prin văile încurcate și misterioase în care triburile de indios îl denumesc ,"șarpele de aur", pînă la ocean. Am ajuns la Ogon, la poalele munților, însoțit fiind de Mario Allegri, un compatriot, și de peruvianul Arturo Soriano. Oyon este o tipică așezare andină, cu case de argilă cocoțate la 3 600 m înălțime. Este frig și culmile se ascund parcă în viforniță. In dimineața următoare, telegața în care călătorim amenință să se împotmolească în zăpadă, înainte de a ajunge la mina de argint de la Raura unde se termină de altfel și drumul de munte. Mergem mai departe pe jos \ efortul este istovitor, dar, trei ore mai tîrziu, cînd înaintea noastră se deschide scoica lacului Ninocodia, ne simțim pe deplin răsplătiți. Peretele de ghiață din fața noastră este impunător și îmi incintă ochiul cu strălucirea lui, dar mai mult mă impresionează micul pîrîu care coboară nesigur din lac și care este destinat să ducă pînă la ocean, pe lungimea a 6 000 km, 18 la sută din apele transportate de toate rîurile din lume. Un curent care leagă muntele de ocean, ducînd cu sine 12 860 milioane litri de apă pe secundă ! Pe creste aerul este înghețat, dar soarele, re(Continuare în pag. a II-a) 1i