Mine Petrol Gaze 1982 (Anul 33, nr. 1-12)

1982-09-01 / nr. 9

tuate in rocile care constituie treptele în lucru ale carierei Boşia Poieni. Principalele tipuri de roci ale carierei aparţin aparatului vulcanic Boşia Poieni : andezitele amfibolice cu cuarţ de Poieni şi andezitele amfibolice de Fundoaia, purtătoare ale mineralizaţiei cuprifere (fig. 1). II. Identificarea modului de rupere Ruperea timpană La acest mod de rupere alunecarea are loc de-a lungul liniei de intersecţie a două discontinuităţi planare. Pentru definirea completă a unei pene de roci s-a folosit următoarea exprimare : planele a căror intersecţie formează muchia de alunecare au fost notate cu A şi B (planul A are unghiul de înclinare mai mic decit planul B), planul bermei cu C, iar planul feţei taluzului cu F, IA_B, IA.C şi IB_C reprezintă vectorii intersecţiilor dintre planele А, В şiZ (fig. 2). Vectorii intersecţiilor sunt consideraţi pozitivi dacă au sensul dinspre vîrful penei către suprafaţa excavată. Pentru ca pana de roci mărginită de cele patru plane să fie instabilă, trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii: • Vectorul IA_B să fie pozitiv (adică înclinarea sa să fie conformă cu înclinarea taluzului). • Unghiul de înclinare al vectorului , _, să fie mai mic decît unghiul de înclinare al taluzului. Înregistrînd pe reţeaua Schmidt (prin proiecţie pe emisfera inferioară) cercurile şi polii planelor, precum şi polii vectorilor de intersecţie, polul vectorului IA-B trebuie să se proiecteze în afara suprafeţei diagramei mărginită de cercul mare al feţei taluzului şi conţinînd polul F. Dacă vectorul IA-B se proiectează în interiorul acestei suprafeţe, pana este stabilă. • Unghiul de înclinare al vectorului I At să fie mai mare decît unghiul de frecare internă pe planele A şi B. Cele trei condiţii mai pot fi scrise şi sub forma : ФFt , Ф, 0, unde : фг4 este unghiul de înclinare al feţei taluzului, măsurat într-un plan vertical care conţine linia de intersecţie IA-B ; ф, — unghiul de înclinare al liniei de intersecţie ; 0 — unghiul de frecare al planelor de discontinuitate (fig. 5b). Domeniul de instabilitate pentru polii muchiilor de alunecare ale penelor (IA-B) se află deci cuprins între cercul mare al feţei taluzului (planul F) şi cercul de fricţiune (cercul 0) (domeniul punctat din figura 3). Ruperea planară Posibilitatea de rupere şi alunecare pe un singur plan este, în general, mai rară la taluzurile plane sau concave. Pentru ca ruperea să aibă loc după un plan, trebuie îndeplinite următoarele condiţii: — înclinarea planului de discontinuitate să fie conformă cu înclinarea taluzului; direcţia planului să nu difere cu mai mult de ±20° faţă de direcţia feţei taluzului; unghiul de înclinare al planului să fie mai mic decît unghiul de înclinare al taluzului ; Fig. 2. Definirea planelor şi a vectorilor intersecţie pentru o pană tetraedrică de roci Fig. 3. Domeniul de instabilitate al polilor liniilor de intersecție a planelor A şi B MINE, PETROL ȘI GAZE * 33 * 1982 * Nr. S 415