Mişcarea, octombrie 1909 (Anul 1, nr. 25-49)

1909-10-14 / nr. 36

■^Mișcarea literară, și artistici — -------------------- ci farsele prinţului este titlul unui ro-man abea apărut şi datorit scriitorului englez Charles Lome, colaboratorul ziarului „Times“. Opera din care reiesa stilul ziaristului de profesie, conţine o serie de aventuri senzaţionale care ne aminteşte de aventurile din romanele lui Jules Verne şi Conan Doyle. Autorul romanului descrie pe Kaiserul Wilhelm II lea, In jurul căruia se Invirteşte întreaga acţiune a operei. In afară de părţile pur senzaţionale, romanul mai conţine o serie extrem de interesantă de episoade politico-istorice de pe vremea acestui Kaiser. Tina Lind, piesa lui H. Bahr se va juca pe scena teatrului „Hebbel“ din Berlin in cursul acestei stagiuni. ~YVTalter Harlam, unul din scriitorii de talent ai Germaniei a scris o comedie intitulată „Măgarul latin“—piesă care polemizează cu... Măgarul lui Buridan“. ŢŢ« concurs ştiinţific s’a deschis la Brasilia unde s'a fixat un premiu Însemnat pentru medicii şi savanţii care vor descoperi un remediu pentru cancer, lepră şi sifilis. Premiile nu le vor obţine de cit aceia cari vor experimenta ca să dovedească c’au vindecat 201aleproşi, 10 canceroşi şi 40 sifilitici. Ta mutuul Lessing se va face cu ocazia aniversarei zilei de naştere a lui Lortzing o expoziţie specială cu care se vor expune tablouri, scrisori autografe şi alte obiecte referitoare la viaţa acestui componist. XIVTilly Burmester celebrul violonist, şi-a cumpărat un stradivarius pe care l’a plătit cu 100.000 mărci, şi care datează din anul 1717. Ţiga personalităţilor, noua satiră a lui Hans Müller s’a jucat la „Burgtheater* din Viena şi a dat loc la un mare scandal provocat de azistenţi. Piesa este o satiră Îndreptată in contra unor anumiţi scriitori şi literaţi—, „personalităţi“ pe care autorul le-a caricaturizat de minune. Totuşi piesa a fost primită cu fluerături şi ţipete —prin faptul că nu poate fi considerată ca o lucrare clasică —şi ca atare nu putea fi acceptată pentru clasicul „Burg“. Îa premieră, a avut loc la „Carlthe-A-' ater" din Viena, vestit prin modul cum joacă şi montează operetele. S’a jucat noua operetă a lui Oskar Straus intitulată foarte drăguţ „Dick“. Acţiunea—luată după o piesa din Sardou—se petrece lntr’un cabaret din Montmartre cu firma „la 7 fetiţe prostuţe“. Muzica—cu motive populare—cuprinde polci, mazurci, galopuri, şi mai cu seamă părţi grotesci, cari au mai Înveselit pe vienezi, deprinşi a asculta In special operele sentimentale. Jmpeda Spinelli, cunoscutul compo-L»zifor din Italia, a murit la Roma, In vîrstă de 44 ani. El aparţine şcoalei noui italiene şi s-a făcut cunoscut prin opera sa lA basso Porto, care la pus in rind cu Leoncavallo Puccini, Mascagni ş. a. Spinelli, care a mai scris o altă operă intitulată „Catilina“, şi-a făcut cultura muzicală la Conservatorul din Neapole. Ultime Informatiuni . Azi la orele 5 p. m. are loc In amfiteatrul facultaţei de drept, a doua lecţie publică pentru concursul de agregaţie la catedra de Drept Roman vacantă la Universitatea noastră. Dl. Gr. Demetrescu care candidează, va vorbi despre „Testamentul inoficios". ♦ înscrierile pentru cantina Universitară se primesc până la 30 Octom. a. c. Studenţii pe Ungă petiţiuni vor alătura şi certificatul de paupertate. Următorii bacalaureaţii cu termenul redus din Batalionul 4 Vânători au fost declaraţi reuşiţi la examenul de sublocotenent in rezervă ce s’a ţinut la Ploeşti : Bontaş Aurelian, Cristea Arthur şi Florea Gheorghe. ♦ Ministerul Cultelor a Însărcinat pe d. inginer B. Diamant săacă devizele pentru instalaţiile de canal şi apă la toate edificiile din localitate pendinte de acest minister. ® Representaţia dată de Primăria Comunei Iaşi în beneficiul săracilor a adus un venit net de 415 lei şi 60 bani. ♦ Încasările veniturilor comunale pe anul financiar curent, pănă la 1 Septembrie au fost cu 90.000 lei peste prevederile bugetului. ♦ In comuna Fintînele din judeţul nostru, s’a stins epidemia de anghina difterică. * Pe şoseaua Iaşi—Aroneanu s’agăsit cadavrul unei femei, a cărei identitate a remas necunoscută. Se bănueşte săvlrşirea unei crime. Autorităţile au deschis o anchetă. Ministerul de Finanţe a pus In vedere Prefecturei de judeţ că mandatele de arestare emise contra celor condamnaţi la amenzi judecătoreşti şi declaraţi insolvabili, rezultă din cauză că agenţii însărcinaţi au neglijat executarea incasării amenzilor. „ Primăria Comunei Iaşi a cerut Prefecturei de judeţ să i se comunice de urgenţă un tablou de toţi comercianţii care domiciliază in comuna Tg.-Frumos §i in comunele rurale din judeţul nostru, în vederea intocmirei listei alegătorilor pe anul viitor. ffi Astăzi a sosit in localitate d-ra Von Pappenheim, presidenta „Societatei Reuniunei femeilor" din Franckfurt AIM care are ca scop îngrijirea fetelor orfane şi sărace. D-ra Von Pappenheim va avea o consfătuire cu mai multe d-ne din elita ieșană, în scop de a organiza și în localitate o asemenea societate. * Casele din strada Anastasie Panu, In care era instalat saloiul de bărbierie al d-lui Neculau, s’au dărlmat, din causa săpăturilor pentru canalisare. Tot din această cauză s-au dărlmat casele d-lui Burada din strada Albă. ♦ Primăria Comunei Iași pentru a inlesni pe ministerul de Culte, a reziliat contractul cu administraţia „Institutelor Unite“ pentru localul şcoalei comerciale de gradul 1, unde se va muta externatul secundar de fete. Şcoala comercială de gradul 1, se va muta in casele Catargi din str. Patruzeci de sfinţi. ♦ Consistorul superior bisericesc care a fost ales zilele aceste a fost convocat pentru ziua de 15 Noembrie. ♦ Se pune In vedere Învăţătorilor că obligativitatea invăţămintului se va aplica în ordinea aratată prin regulament. In ceea ce priveşte pe copiii înscrişi din oficiu, vor ii scrie in prima linie pe toţi cei cu dare de mină şi In urmă vor prevedea şi Înscrierea celor săraci, pănă la complectarea locurilor disponibile In clasă sau clase. Pe copii absolut săraci, care se vor înscrie, se vor trece de la Începutul anului intr’un registru care să stea la dispoziţia inspectorului şi revizorului şcolar când fac inspecţii sau anchete, şi să se convingă de nesolvabilitatea părinţilor. Lista de amenzi, aplicate pentru lipsa de la școală, se poate inmîna sub luare de dovadă agentului fiscal, care va mai veni mai înainte in sat, fie el perceptor, ori ajutor de perceptor. SI II Buc- 13 Oct. (tel.) O telegramă, particulară din Budapesta anunţă, că Regele Alfons al Spaniei ar fi fost asasinat de către revoluţionarii Spanioli. Consfătuirea de la d. C. Arion Bucureşti 13 Oct. (tel.) —Aseară a avut loc la d. C. Arion o consfătuire în vederea alegerei consiliului de disciplină a baroului din Capitală. Au vorbit între alţii d-nii avocaţi : Ştefan Cornea şi Disescu, care au recomandat ca decan pe d. C. Arion. Prinţul Carol la Craiova Bucureşti 12 Oct. (tel.)—O telegramă din Craiova anunţa că in lunile Februarie şi Martie, principele Carol care aparţine batalionului I de Vînători din acel oraş, se va duce ia acea localitate pentru a face instrucţie la acel batalion linitiam proclamat „Regele aerului*, Bucureşti 13 Oct. (telefonata).— Aviatorul Latham a făcut o experienţa de aviaţie contra vîntului la Don Castel (Anglia) și a făcut 8 km. pe oră. In direcția vîntului, Latham a făcut 145 km. pe oră. Presa engleză intr’un entuziasm MIŞCAREA ULTIMA OARA - Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcărei" — Incidentul de la Sinod Bucureşti 13 (telefonată).—In cercurile politice din Capitală se comentează faptul că atitudinea episcopului de Roman a fost inspirată de către partidul conservator democrat. D-l Badărău care a fost in vara aceasta la Constantinopole n’ar fi străin de fractul episcopului Gherasim. Sinodul se va Întruni joi spre a lua o hotărlre în această chestiune. * Interviev eu d. Hitesen lntr’un interview acordat unui ziarist din Capitală, d. Disescu a declarat că actul episcopului de Roman, este un act necugetat. Guvernul nu poate considera incidentul ca neavenit. Episcopul Gherasim poate fi tradus înaintea Casației sau a Sinodului* Interview cu d. Tacie Ionescu D-l Tache Ionescu a declarat unui redactor al ziarului «Minerva», că partidul conservator-democrat nu are nici un amestec In chestia incidentului de la Sinod. Dacă Episcopul Gherasim Tar fi consultat, D-sa Tar fi Impedecat de a săvlrşi acest act, indescriptibil, II proclamă „Regele aerului“. Conferinţa lui „Caragiale la Budapesta“ Bucureşti 13 Oct. (telefonată).— Caragiale va ţine o conferinţă la Budapesta miine seară, in folosul studenţilor români. Un succes al studenţilor români bucovineni Buc. 13 Oct. (telefon.). Studenţii români din Cernăuţi au capatat o satisfacţie in incidentul cu profesorul Mincovici. Profesorul şi-a suspendat cursurile, urmind ca suspendareadefinitivă să urmeze în urma unui ordin al Ministerului, sau in urma unei încheeri a senatului Universitar. Industriaşii din Viena şi convenţia ca Austria Buc. 13 Oct. Adunarea industriaşilor din Viena a cerut guvernului ca să ratifice cit mai neintîrziat convenţia cu Rominia. Sosirea principilor moştenitori in Capitală-Bucureşti 13. Oct. (telefon.). Principii moştenitori au sosit astăzi dimineaţă la ora 5 in Capitală pentru a asista la experienţele lui Blériot. Prima şedinţă a Comisiunea româno-bulgară Bucureşti 13 Oct. (telefonată).—Astăzi dimineaţă s’a ţinut la ministerul de externe prima şedinţă a comisiunei rominobulgarâ In chestia construim podului de peste Dunărea. Sosirea In Bleriot la Bucureşti Buc. 13 Oct. (tel).—Astăzi la orele 11.20 dim. a sosit In localitate celebrul aviator francez Blériot. El a fost intimpinat în gară de Nord de către membrii societâtei «Automobil-Club» şi de o numeroasă asistenţă, care la condus la otelul Boulevard, unde va râmînea tot timpul cit va sta in Capitală. Un public numeros care staţiona în faţa hotelului, i-a făcut o grandioasă manifestaţie de simpatie. Toate trenurile cari sosesc In Capitală aduc lume din provincie. Hotelurile sunt tixite. Aglomeraţia e extraordinară, la astă seară Blériot Işi va desvolta la Ateneu conferinţa despre aviaţiune. Toate locurile de intrare sunt plasate. Sinuciderea unui marinar Buc. 13 Oct. (tel).„Bri dimineaţă marinarul I. Stănescu asistent pe vaporul Principesa Maria“ s-asinucis aruncindu-se sub roţile trenului de Constanţa, care pleacă la orele 1 p. m. Trenul sa sfaramat în bucăţi. Reuşiţii la examenul de maior București (telef.).La examenul de maior au reuşit în urma geniului următorii dni căpitani: C. Io Interview cu aviatorul Blériot București 13 Oct. (telef). Aviatorul francez Blériot Intr’un interview acordat ziarului «Minerva“, a declarat că mai are alte 4 tipuri noi de monoplane, cu care va incepe in curind o serie de experienţe. El a declarat că viitorul va fi al monoplanelor şi nu a biplanelor, din cauză că cele dintâi se conduc mai lesne şi au o viteză mai mare. Din România el va pleca la Frankfurt A IM unde are un proces cu un fabricant de motoare şi de acolo va pleca in Anglia unde va executa un angajament de experienţe. Din Anglia el se va Întoarce la Bordeaux unde-şi va continua studiul aviaticei» Noul guvern Sîrb Belgrad.—In şedinţa de aseara In Skuptcină primul ministru Pasici a citit declaraţia guvernului, spunând că noul guvern va urma politica internă şi externă a cabinetului demisionat Novakovici. Guvernul se va ocupa mai cu seamă cu perfecţionarea armamentelor şi cu întărirea isvoarelor financiare şi economice se vor propune proecte de legi pentru înbunătâţire regimului electoral, pentru reorganisarea ministerului de interne şi pentru reorganisarea armatei. Condamnarea asasinilor lui Herzenstein KymniDeapa. —Agenţia Westnik află că in urma procesului asasinărei fostului deputat Herzenstein, acuzaţii Laritskin şi Juskevici au fost condamnaţi fiecare la cite şase ani de muncă silnică. Holera la Kopenhaga Kopenhaga.— Patru cazuri de holeră au fost constatate la Skirwiltel. Testament pentru flota grecească Atena.—Un grec foarte bogat Kialdanis a murit in Egipt lăsind prin testament 20.000 de lire egiptene pentru organizarea flotei greceşti. Dirlgiabilul ras ars Petersburg. Dirijabilul militar rus care trebuia să fie remis astăzi administraţiei militare, a fost cu desâvirşire distrus ieri din cauza unui incendiu pricinuit de motor.* Interpelare in Dumă Petersburg. —Socialiştii din Dumă au interpelat pe primul ministru in privinţa nerespectărei legilor fundamentale prin restricţiunile aduse drepturilor budgetare ale Dumei In ceea ce priveşte mai cu seamă armata şi marina. Comerţul franco-marocan sufete din cauza răsboiului Spaniei Oran. —Camera de comerţdin acest oraş a adresat d-lui Pichou o telegramă prin care se plinge de consecinţele foarte dăunătoare pricinuite de campania Spaniolilor în Marok asupra comerţului franco-american şi roagă guvernul să ia de urgenţă măsurile cuvenite. Dinamită bulgară adusă prin Bosfor După cele ce spun ziarele Poarta a dat voie ca Bulgaria să transporte 670 lăzi de dinamită prin Dardanele şi Bosfor. Despărţirea dintre ţar şi regele Italiei. Racconigi. — Azi dimineaţă Ţarul Nicolae şi Regele Victor Emanuel s’au dus la Superga un automobil şi s’au reîntors pe la amiază. La trei după amiază ţarul a plecat după ce şi-a luat ramas bun de la regina Elena. Ţarul Nicolae însoţit de regele Italiei s’a dus la gară în mijlocul unui îndoit cordon militar. Mulţimea a aclamat pe ambii suverani strigind trăiască Rusia ! Trăiască Italia ! Despărţirea dintre cei doi suverani a fost foarte cordială, ei s-au sărutat de mai multe ori, apoi ţarul s-a urcat în vagon vorbind cu regele Victor Emanuel într-un mod foarte amical. Ţarul Rusiei a dăruit 10.000 de lei pentru sărăcii din Racconigi. nescu, N. Botez, St. Botez, Al. Gorschi şi M. Vlădoianu. Noul guvern Sirb Bucureşti (telefonată).—Noul guvern sirbesc s’a constituit asfel : Pasici Preşedinte fără portofoliu, Milovanovici-Interne, Zokovici-Culte, Rotici-Finanţe, Prodanovici-Agricultură, Ivanovici-Răsboi, Vulovici-Lucrări Publice, Timoteiovici-Justiţie. Noi trupe la Hellila Ceuta.—Societatatea germană de ca blograme află că garnizoana din acest oraş care cuprinde 10,000 de oameni a trimes la Mellila 6,000 de soldaţi cu material de răsboiu. întrevederea dintre Prinţul Ferdinand al Bulgariei şi moştenitorul Nerbiel Belgrad.—După ştirile private întrevederea dintre regele Ferdinand şi principele moştenitor la Kousevac a fost foarte cordiala. Regele şi principele s’au îmbrăţişat. Mulţimea a strigat trăiască confederaţia baleankâ. In tot timpul şederei sale la Kopalnic şi la Suvoradoviste, Regele a fost obiectul ovaţiunilor călduroase ale mulţimei. Presa sirbească considera că vizita regelui Ferdinand va avea o mare influenţa politică, deoarece va inaugura o nouă înţelegere sîrbobulgară. O stradă „Ferrer“ in Paris Paris.—Consiliul municipal din Paris a respins prin 40 de voturi in contra 34, propunerea biroului său să dea numele de Ferrer unei strade din Capitală. Preşedintele biroului și intregul consiliu au demisionat. Prefectul districtului Senei (Paris), ceruse consiliului ca să se inspire despre declaraţiunile ministrului de externe, d. Pichon la senat inprivinţa lui Ferrer şi să respingăpropunerea făcută. Ambasador rus la Sultan Constantinopol.—Sultanul a primit într’o audienţă privată pe ambasadorul rus d. Tarikov, care i-a inmînat răspunsul țarului. Primăria Comunei Iaşi fie închiriat casele proprietatea ilILIIII lui comunei din ograda bisericei Bărboi, compusă din 5 odăi, două antreturi mari, bucătărie, şură, pivniţă şi curte separată , sunt de închieriet cu Începere de la 26 Octombrie a. c. Pentru informaţiuni a se adresa la serviciul Administrativ al Comunei. Un bun magistru de tipografie Se caută la tipografia „Dacia“ P. & D. Iliescu IAȘI CJ . S .«it JnLJEw Petrea & Grigorescu Iaşi Str. Lăpuştteanu 7 Ambii foşti conductori In principalele magazii de încălţăminte din Bucureşti. Face cunoscut onor, public cit şi slientelei sale, că In magazinul nostru se execută tot felul de comenzi pentru domni, doamne şi domni ofiţeri, etc. Pentru sezonul de toamnă am asertat magazinul nostru, cu felurite pielării ca: Bocs, Bocs-lnc, Lac francez, etc., etc. Pentru d-nii Moşieri, Arendaşi, Ingineri am primit vestita piele Biszu-Lizu renumita ca impermiabilit pentru vremea rea. In magasinul nostru se mai găseşte încălţăminte gată garantlnd, atit Éf®rma cit şi soliditatea. Comenzi se poate face şi in provincie dacă d-nii amatori trimete o gheată la noi ca măsură şi comanda se va expedia cu ramburs. Ho închiriat de la 26 Octomvrie UC Ultimai 1909 Baia supranumită: „Zissu Herman“ din Iaşi Strada Panteleimon No. 18. Pentru preţ, condiţiuni şi orice alte lămuriri, a se adresa la oficiul Creditului Urban din Iaşi. Spre ştiinţă înainte ca onor public sa cumpere un Piano sau Pianino este rugat a vizita Expoziţia de Piemeşi Pianine Michelsohn str. Lipuşneatu 37 (Palatul Creditului Urban) vechi specialist de branşă. Acordorul Conservatorului de muzică din Iaşi. Piano şi Pianine din cele mai renumite fabrici. închirieri de Piane. Instrumente muzicale. Mare depozit de grămajoane și plăci. Vînzare și unrate. Atelier special pentru repararea pianelor sub conducerea unui maistru vienez. . (jh. Dimitriu-Păuşeşti AVOCAT Str. Petri-Boireş No. 10 Consultaţii: 8—9 jum. a.m. şi 4—6 p.m