Mişcarea, noiembrie 1909 (Anul 1, nr. 50-73)

1909-11-01 / nr. 50

Ultime Informaţiuni ■ D. Ion Br.ătianu, prezidentul consiliului de minişti, a supus M. S. fie golul noua formaţiune ministerialei. In urma remanierei, ministerul se impune astfel : D. I. Brătianu, prezident al consiliuli şi ministru de interne. /). Spiru Haret, ministru de instrucţ/a publică şi culte. 1. Em. Costinescu, ministru de finanţe. D. Al. Djuvara, ministru de externe. D. Toma Stelian, ministru de justiţie. D. Morţun, ministru de lucrări publice. D. General Crăiniceanu, ministru de război. D. A. Constantinescu, ministru de domenii.. D. M. Orleanu, ministru de industrie. * D. I. I. Brătianu, prim-ministru și ministru de interne, care a fost la Siria, a sosit aseară în Capitală. Decretele nouilor miniștri nu vor apare în „Monitorul Oficial“ decît după ce ei vor fi depus jurământul înaintea HI. S. Regelui. Se crede clar că decretele vor apare în „ Monitorul Oficial“ de mâine sau de luni. ♦ La administraţia Domeniilor Comunei ,s-au comis o sumă de fraude şi neregularităţi de către un funcţionar din acel serviciu. D. Tironovici administratorul delegat al Domeniilor Comunei descoperind aceste fraude a denunțat faptul administrației comunale care a induit o anchetă. MISRCAEA „Hidrologul Moldovei“ sau cumse ologesc cetățenii Iaşului — Incuria de la serviciul antreprizei apei. Un nou accident.—Indignarea publicului. Pănă unde merge nepăsarea. Un om ocupat.—Un apel călduros. Un nenorocit bătrân a căzut asta-novpte în șanțul de canalizare din strada Muzelor rânindu-se destul de grav. Zilnic avem de Înregistrat astfel de acidente ,şi cu toate acestea direcţiunea lucrărilor pentru aducerea apei continuă a arata o nepăsare revoltătoare. Noi facem afect încă odată pe d. ingner Constantinescu (Tancred) că incum ce domneşte în acest serviciu nu numai că a provocat indignarea generală, dar acum periclitează şi viaţa ceţenilor. Şi nu e nici negligent.* *!, nici lipsă de itenţie, ci e o nepăsare patentă care duce până la revoltă. Intr’adevăr s’au făcut, o sumă de săpături parţiale pe toate stradele principale, cari stau deschise de săptămini de zile şi nu că doar timpul nefavorabil ar fi impiedecat terminarea acestor lucrări, dar d.Constantinescu (Tancred) aşa socoate in înalta sa chibzuinţă că trebue să râmînă mai puţini ieşeni care să vadă marea minune a curgerei apei de la Zimişeşli... S’au mai executat lucrări mari de editare în Iaşi, dar o atât de mare calamitate nu i-a fost dat acestui oraş să audă. Dar indignarea publică a ajuns până la revoltă şi dacă d-nul Constantinescu (Tecred) crede că a găsit aci o popu-Iaţie ce poate rabda pănă la intimi se inşală amar. * Precum se vede d-nul Constantinescu (Tancred) e şi un personaj foarte plipit. D-sa a devenit „Hidrologul Moldovi“ şi de aceea crede că poate nu însemna nimic că oligeşte pe cetăţenii laşului cu sistemul său de a deschide popi şi a nu le mai astupa cu lunile. Intr’adevăr, d. Constantinescu (Tanned) mai aduce apa la roman, tot d-sa educe apa la Tg. Frumos, la Huşi etc. iar gazetele zilnic înregistrează „splendide“ dsale angajamente, in timp ce yomanul fond destinat aducerei apei la J i e aproape cu desăvîrşire epuizat şi asupra acestui din urmă fapt ne rezervăm dreptul de a publica cîteva foarte interesante amănunte. Înainte de a termina (adică acest articol) ne permitem a face un călduros apel d-lui Constantinescu (Tancred), rugindu-l să binevoiască a da ordin numeroșilor poate prea numeroșilor săi subalterni să îngrădească săpăturile determinate pentru a se evita o sumedenie de nenorociri ce aproape zilnic avem de Înregistrat. Stau încă mai bine să adune nişte miei felinare in dreptul lucrărilor neterminate. Recunoaştem că va avea nevoeşi multe felinare, dar necesităţile rermă şi credem că d. Constantinescu (ancred) le va «alinia» dacă nu voeşte ca cetăţenii ajunşi la disperare săi atine tinicheaua... „Bene Merente“”! liep. ♦ Astăzi s’a întrunit consiliul de avocaţi numiţi de epitropia casei Sf. Spiridon şi compus din d-nii Matei Cantacuzin şi Efrim Mazlim, pentru a se pronunţa asupra şanselor unui recurs la casaţie în procesul pentru anularea testamentului Procopie Florescu. ♦ Tribunalul secţia a II a a reconfirmat astăzi mandatul de arestare a lui Hasearovici deţinut pentru faliment fraudulos. ♦ Consiliul comunal al oraşului va ţine şedinţa Faiii 2 Noembrie a. c. dnd se va ocupa intre altele şi de oferta primăriei din Tg. Frumos pentru alimentarea cu apă a acelui oraş. ♦ Miine Duminică va avea loc cununia religioasă a drăgălaşei d-şoare Lala Mârgăiinteseu cu d. inginer Polter deli C. F. R. din localitate. ♦ Aflăm că d. Iorgu Şiendrea este pe punctul de a provoca o dezidenţă în clubul conservator democrat... C. C. Iorgu s’a supurat foc că la ultima şedinţă a comitetului executiv d. Bâdălău T a tratat cu multă răceală, ba venind vorba de o discuţiune cu caracter mai intim C. C. Iorgu şi Naiman-ul D sale au fost isotaţi într’o altă odaie. Faptul acesta la scîrbit pe şeful d-lor Naiman şi Hal , cu care acum la vîrsta d-sale a avut naivitatea să creadă că d. B .dărău este atît de îndntat de achiziţia făcută în persoana d-sale încit la fii care şedinţa îi va ţine cite un discurs de „bună venire“. Iată dar pe „voinicosul“ C. C. Iorgu provocind o nouă „ruptura“. Un bărbat de mare viitor... 43 Prima reprezentaţie a trupei de operete din Viena va avea loc la Iaşi Sâmbătă 14 Noembrie a. c. cu Vali.eitrafim opereta favorită a ieşanilor. Judecând după graba cu care ieşenii işi procură bilete de intrare la agenţia teatrală „Thalia“ (Maximovici) se prevăd săli archipline şi tocate cele 11 reprezentaţii anunţate. ♦ Mine 1 Noembrie va începe să funcţionezi pe lingă «Societatea de musică şi gimnastică» şcoala pregătitoare a maeştrilor de gimnastică. Curstîrite vor fi predate de maeştrii I. Bucovineanu în special pentru gimnastica suedeză şi Th. Berescu. Primierea mini cel bun s|părgător.—l Poliţia noastră de siguranţa a făcut astă noapte o importantă captură. In urma spargerei făptuită la magasinul de ferărie al fraţior Goldemberg din strada de Sus, agenţii siguranţei au început să facă o adevărată razzie printre spărgătorii de profesie cunoscuţi poliţiei. In acest scop agentul de siguranţă Popovici, printr’o fericită întimplare, află că în strada Cuza-Vodă s’ar fi stabilit un ferar care părea foarte suspect. Condus de acest prin indiciu, agentul Popovici s’a transportat astă-noapte in strada Cuza-Vodă însoţit de un alt agent şi după îndelungate cercetări a isbutit să dea de casa „meşterului“ cu pricina, înăuntru era întuneric. Agentul bate la uşă şi-i răspunde o voce femeească : Cine ? Agentul somează să deschidă uşa, dar în timpul acesta aude că cineva Încearcă să iasă pe o tuşă de din dos Ambii agenţi se îndreaptă in grabă întracolo şi întradevăr zăresc pe Miadel lancovici—acesta e numele locatarului care o rupsese de fugă. Unul din agenţi pune mâna pe el dar boţul se smunceşte şi luând de jos o despicătură de lemn loveşte pe agent.. Venind şi celălalt agent în ajutor, Mendel Iancovici este legat şi transportat la poliţia de sigranţă împreună cu soţia sa. In urma cercetărilor făcute s’a constatat că acest Mendel Iancovici este un faimos spărgător, dispărut din Galaţi şi e condamnat de tribunalul de Covurlui la 5 ani închisoare. F! se refugiase in Iaşi de vreo î săptămlni şi pentru a salva aparenţele îmbrăţişase meseria de lerar in urma unui... examen depus la corporaţie, care i-a eliberat brevetul de maestru. Şi pe lingă toate lancovici e şi un om cu ghinion, căci la perchezia făcută de poliţia ie siguranţa s’au găsit toate lucrurile din casă împachetate. întrebat de ce le-a împachetat, el a răspuns că voia să le vindă la letali avind intenţia să plece astăzi sau mine în Austria, unde găsea desigur iui cîmp mai întins de activitate. Sunt indicii serioase că acesta este autorul spargerei de la magasinul fraţilor Goldenberg, cu toate că pentru moment el tăgădueşte. Un mare furt de vite s’a săvirşit în comuna Poiana-Cîrnului.Hoţii remaşi pină astăzi nedescoperiţi, au furat de’ la d. Gh. Vasiliu, arendaşul moşiei Poiana-Cîrnului, în noaptea de 21 Octombrie a. c. 14 vaci şi 2 buhai, toate vitele sunt marcate cu litera «V». D. Vasiliu a reclamat autorităţilor, cari anchetează. Din ziua de 10 Noembrie a. c. se va ţine licitaţie publică în localul prefecturei de judeţ, spre a se vinde următoarele păduri de exploatare pe timp de 5 ani cu începere de la 1 Septembrie 1910: Adâncata, Mitoc, (Dorohoi), Ducerea (Botoşani), Măcăreşti, Cioara şi Costureni, (Iaşi), Poenari (Roman). ♦ In urma raportului adresat serviciului sanitar al oraşului de către „Institutul Antirabic“ din localitate, cu privire la analizele apei, administraţia comunală a lipit pe zidurile oraşului o nouă înştiinţare prim care publicul este rugat să nu consume de cit apă fiartă. Get se astăzi in „Opinia“ aceiaşi informaţiune ce-am cetit aseară, în Bucureşti in ziarul «Ordinea» cu privire la o pretinsă misiune ce aş fi avut... Din partea cui ? Nici «Ordinea», nici „Opinia“ nu o spune. Ţin să se ştie că n’am avut nici o misiune din partea urmtărui; n’am făcut parte din nici o delegaţie şi i-am fost câtuşi de puţin la Bucureşti petru a vedea pe d. T. Stelian. Am fost, împreună cu fratele meu, pentru afaceri de ordin cu totul privat şi n’am eşit nici un singur moment din cercul familiei mele. G. G. M. ♦ Duminică 1 Noembrie a. c. orele 3 p. m. are loc în localul Clubului Meseriaşilor, din fiaţa Unirei, prima lecţiune a cursului gratuit de esperanto. Persoanele cari s’au înscris Duminica trecută 25 Octombrie cit şi alţi duitori de a învăţă limba esperantistă, sunt rugat a fi prezenţi la data şi ora aratată mai sus. ♦ Colonia romina din Canada s-a adresat librăriei „Autorii Romini“ din localitate pentru a-i trimite un catalog de scrierile româneşti ce au apărut în ultimul timp. Colonia îşi va procura aceste cărţi pentru biblioteca ce a Înfiinţat de curind. ♦ La mormăitul lui Musicescu.— Alaltăieri la cimitirul „Eternitate“ s’a petrecut o scenă extrem de duioasă. După înmormintarea defunctului V. Alexandrescu, membrii corului mitropolitan s’au dus la mormîiitul mult regretatului Gavril Musicescu, unde au cîntat acea splendidă compoziţie a neuitatului maestru, marşul „Trompetele răsună... Aceasta era cintecul favorit rare în clipe de necaz descreţea fruntea maestrului şi nu odată Musicescu a spus coriştilor săi că atunci cînd va fi coborît in mortalul să i se ciute în loc de „Vecinica pomenire», „Trompetele iA sună“. „Scena aceasta extrem de mişcătoare a făcut ca întreaga asistenţă să isbucnească în lacrimi lniversitare.La facultatea de ştiinţi find două burse vacante (Adamache) şi a fixat concurs pentru ziua de 7 Noembrie 1903. „ Candidaţii la licenţă la filozofie reuşiţi la probele scrise, vor depune examenul oral Duminică 1 şi Luni 2 Noembrie a. c. Duminică 1 Noemb. de la ora 10 a. m. înainte vor fi examinaţi d-nii Dornescu, Lupu şi Rabencu, iar Luni 2 Noemb. d-reie Cindea şi Andriescu. — Studenţii facultăţilor de litere, filozofie şi ştiit, fi sunt obligaţi, acei care dorise a îmbrăţişa cariera didactică, să se înscrie şi să tarienteze lucrările teoretice şi practice ale seminarului Pedagogic universitar. .Or asemenea şi studenţii care au urmat anii din urmă sunt deasemenea rugaţi a fi una şi anul acesta. — D. Profesor Tabacovit şi-a anunţat cursul de Drept civil cu studenţii anului . Joi 5 Noembrie a. c. orele 9 jum. a. m. — Mine dimineaţa la orele II a. m. se va afişa la Universitate rezultatul examenelor din cesiunea I de toamnă a studenţilor de la facultatea juridică. — D-l Profesor Rust şi a anunţat cursul de Tema fum ţiuiţilor cu studenţii anului al Il- lea de la Matemateci pentru ziua de Muţi 3 Noambre a. c. iar cursul de Algebră cu studenţii anului I de la Matemateci Mercuri 4 Noembrie a. c. . Următorii studenţi vor candida anul acesta la cele două burse vacante la facultatea de Ştiinţi : D-nii Marino C, laica M., Corciovă Şt., Negură Em., Grabnic Isidor şi Fierea Gh ; aceştia vor depune concursul în ziua de 7 Noembre înaintea comisiunei de sub preşidenţia d-lui Petru Poni. — Au obţinut burse d nii I. Protopopescu şi Iustinian Neculau la Matemateci, Şt. Procopiu la Fizico- limice şi Gh. Botezatu li Şt. Naturale. Judiciare.—Curtea da apel secţia I judecă astăzi procesul dintre Societatea anonimă din Bucureşti şi Muniiciu Leiboviei pentru declararea acestuia în stare de faliment. — Secţia a doua a curţii judecă astăzi apelul lui Heinrich Michel, A. Rapaport ş. a. în afacerea fraudelor de recrutare din Bacău. Dl. dr. Popescu-Cernica este asistat de dl. avocat Barbu Delavrancea. — Tribunalul secţia a II judecă astăzi cererea de prelungire a moratorului ceruta de firma Daniel Fiechler din localitate. — La judecătoria Ocolului I Urban se judecă astăzi procesul în afacerea furtului sâvîrșit la firma „Mendelsohn și Balaban” Şcolar«. Ia locul d nei Elisa Ionescu, care va ieşi la pensie pe ziua de 1 Aprilie a. c., a fost numită d na Rozina Ciornei de la Herţa. — D-na Iulia Molăş institutoare la şcoala No. 7, a fost numită directoarea acestei şcoli. — D-l V. Mihu a fost numit învăţător la Curseşti jud. Vaslui, iar d. M. Simionescu învăţător la Molniţa, jud. Dorohoi. .H Hilare.—Pe ziua de astăzi toţi soldaţii contingentului 1908 au început predarea efectelor la companiile respective, urmând că de mâine să fie trecuţi în concediu. Aceşti tineri vor rămânea însă la dispoziţia batalionului de rezervă un an de zile, în care timp vor putea fi chemaţi în gardă. — Locotenentul veterinar în rezervă Panait Gheorgiu repartizat la corpul 4 de armată, este rugat a-şi da exact adresa la biuroul de recrutare Iaşi, spre a nu fi dat judecăţei cont. art. 224 din codul justiţiei militare. — Vizita medicală a tinerilor car vor fî încorporaţi miine se va face la regimentul XIII tot de cătră d. maior dr. Gavrilescu. — Recruţii care sunt chemaţi pe ziua de 1 Noembrie, trebue să se prezinte la birourile de mobilizare ale regimentelor în cari au fost repartizaţi, iar tinerii cari sunt repartizaţi la regimente din alte oraşe, trebue să se presinte la depozitul de recrutare Iaşi de unde vor primi foi de drum pe liniile ferate. ULTIMA OARA - Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcări“ înlocuirea umil ţef inginer Bucureşti 31 Oct. (tel.) (1). dr. Bucşinescu senator de Botoşani şi preşedintele consiliului general al acelui judeţ a cerut consiliului care a aprobat să se intervină la Ministerul de Interne pentru înlocuirea d-lui N. Burcă actual şef inginer al judeţului Botoşani care funcţionează numai cu o diplomă de conductor şi în sarcina căruia s’au constatat mai multe neregularităţi. Audienţă Bucureşti 31 Oct. (tel.) —Astăzi dimineaţă la orele 11 jura, d. I. I. Ilroteanu a primit în audienţă o delegaţie a liberalilor din Vlaşca compusă din d-nii Partenescu primarul oraşului, dr. Piteşteanu şi Bălânescu senatori, C. Dinulescu şi N. Pascal deputaţi expunîndu-şi doleanţele. Dteclaraţiile d-lui domuhai Vaida- Vaida , Bucureşti 3/ Octombrie (telefonată).— Domnul deputat Vaida- Voevod a declarat unui ziarist, că partidul naţionalităţilor şi Croaţii nu pot să dea concursul decit unuia din partidele actuale. Cel mai favorisat dintre partide, ar fi partidul d-lui Iustic. Noui numiri Bucureşti 31 Oct. (telef.) Dl general Crăiniceanu noul ministru de răsboi va continua să lucreze și la marele stat major al armatei, având a terminaa o sumă de lucrări începute. D-sa va numi ca sub şef al marelui stat major pe d. general Istrate D-l general Remus Boteanu a fost numit secretar general al Ministerului de Război in locul d-lui general M. Boteanu care va trece comandant al cetaţei Bucureşti. IMecarea Princlpilor ulolutiilor la fieri in Buc. 31 Oct. (lelef).—Principii Ferdinand şi Carol vor pleca pentru citeva zile la Berlin spre a primi Învestitura solemnă a „Ordinului Negru“ ce li s’au oferit cu ocazia vizitei făcute de cătră Kronprinţul Germaniei. Un groaxnrc uragan Bucureşti 31 Octombrie (telefonată).-- Un teribil uragan s'a deslănţuit astă noapte asupra Vienei, inundind mai multe străzi şi dărîmînd mai multe case. Sunt foarte mulţi răniţi. Demisia d-lui Vlrnav i Buc. (telet).—Ministerul de interne a primit demisia d-lui Scarlat Vârnav, prefectul jud. Constanţa. Prima zapadă , Bucureşti.—Pe Valea Prahovei între Câmpina şi Predeal a viscolit ori timp de câteva ore. Suspendare Bucureşti. D. M. Anastasiu conductor clasa I in serviciul de poduri şi şosele al judeţului Fărciu a fost suspendat din serviciu pe timp de 3 luni. __ll întristaţi: Alexandrina P. Robescu, solie ; Paul P. Robescu, dr. Alexandru P. Robescu, Alexandrina dr. Scurtu şi dr. Maior Scurtu, Maria A. Dimitriu şi Achille Dimitriu, Elina N. Holban şi Nicolae Holban, fii fiice, şi gineri; Alexandru F. Robescu, C. F. Robescu, Iulia Cottescu, fraţi ; Familiile N. I. F. Robescu, G Dunka, *Mâzescu, Pennescu, Railîeanu, dr. N. A. Racovitză, Louis Papaau, I. Cimea, I. Cerchez, Al. Macarovici, N. Gâlcă, Constantin C. C. Daiculescu şi Ali I. Alexandrescu, C. I. F. Robescu, Virginia Argintolarm şi G. G. Daiculescu, nepoţi, au durerea a vă anunţa încetarea din viaţă a iubitului lor PAVEL F. ROBESCU în etate de 47 ani decedat la 27 Octombrie, orele 10 dimineața in București. înmormântarea a avut loc Vineri 30 Ooimbre 1909. R.Sarai, 6Toiubrie 1909. lip închinpt Moara faina fi,as UH iiILIIil SUIft H der, astăzi proprietatea d-lor B. Bitîu şi C. Drăcşineanu, situată in laşi disp. 5 a strada Sfl. loan No. II. Doritorii de a lua in chirie această moară sunt rugaţi a presinta ofertele lor la Sediul Societăţei Creditului Urban din Iaşi str. Lăpușneanu No. 37, cel mult pănă 1.1 10 . 23 Noembrie a. c. DIRECȚIUNEA . Birt la Casin Str. CollaNo- 211. Lingă Statuia Miron Costin Mîncari preparate in cea = ===== mai perfectă curățenie Abonamente cu cartele, lunare. Se trimete masa si acasă. Constantin Gh. Vasiliu AVOCAT Aurim Bisericei Bărboi. Un student se oferă a prepara elevile :urs primar sau liceal în mod foarte conştiincios şi avantajos. Doritorii să se adreseze la redacţie. D . J.A Vila cea mare de 8 arsanetrom. (lalata, deteste 40 hectare, pe 10 ani, pentru replantare in condiţiuni avantajoaie pentru arendas. A se adresa la proprietar fara misii. 00. Anastasiu Str. Anastasie Panu 8,Iasi ih. IMmitriu-Pîkirteşti A VOALAT Str. Pitu Riteş No. 10 Consultaţii: 8—9 jum. a.m. şi 4 — 0 1 tipa Ing. I. Schwartz — Str. Lăpuşneanu 12 -Birou «»««Sal pentru instalaţiuni de Canal şi Ar»ă, autorizat de onor. Primăria laşi. Execută lucrări solide, în mod conştiincios şi absolut sigur« «auri* Îngheţului, conform cu strictele cerinţi technice şi sanitare. Aprovizionat cu un bogat asortiment de materiale, efectuăm lucrările cu preţuri excepţional de reduse 9SIÎR tariful stabilit de onor Primărie. Devise, planuri şi orice lămuriri stau la dispoziţia onor public.