Mişcarea, decembrie 1909 (Anul 1, nr. 74-98)

1909-12-01 / nr. 74

Sertorirea d-lui Titu Maiorescu Universitatea din Iaşi a sărbătorit ori retragerea din profesorat a d-lui Titu Maiorescu. D. T. Maiorescu a sosit în localitate cu acceleratul de dimineaţă fiind întimpinat la gară de d. dr. Bogdan rectorul Universităţei. La orele 10 d-sa a venit la Primărie care este instalată în localul unde odinioară era Banca Moldovei şi unde d. Maiorescu a ţinut acum 43 ani cunoscutele sale 12 prelegeri. Aci a fost întimpinat de d. N. Gane primarul oraşului care a rostit următoarea cuvintare : Domnule Maiorescu, Cu mare bucurie te primim în această sală a şedinţelor consiliului comunal odinioară una din sălile Băncei Moldovei, unde acum 46 ani, adică la 1863, ai ţinut primele conferinţe publice care au avut atâta răsunet în Iaşi şi la care am avut onoarea să asist şi eu. Ce departe suntem de acele timpuri ! Aceste interesante conferinţe care au avut darul să imprime o nouă şi însemnată mişcare în domeniul cugetărei, au contribuit la intemeerea societăţei Junimea literară care la rindul ei a inaugurat o eră de renaştere în istoria noastră literară şi al cărui organ de publicitate, Convorbirele, vieţueşte şi astăzi cu rangul de decan al Tuturor ziarelor şi revistelor din ţară. Cu o adevărată emoţiune ne întâlnim deci astăzi aice după atîţia amar de anr reînviindu-ne prin amintire acele frumoase timpuri ale tinereţelor noastre. Domnia-ta ilustru profesor sărbătorit de două Universităţi şi şeful unei şcoli care a tras brazde adinei in ogorul literal al ţarei, şi cu modestul domniei-tale discipul şi tovarăş de muncă, amîndoi acum încărunţiţi şi dindu-ne mâna cu aceiaşi căldură colegială ca acum 40 de ani. Fii dar bine venit între noi in această sală unde cu aproape jumătate de secol înainte ai revărsat în sufletele ieşenilor atita lumină prin graiul fermecător al Domniei tale şi unde acum atras de puterea neînvinsă a amintirilor, ai revenit pentru a revedea locul de unde ai plecat în strălucita Domniei tale carieră. Şi în adevăr strălucită şi bogată ţi-a fost cariera ! Dacă invidiile aduc adesa neplăceri oricărui om ce se se ridică deasupra nivelului comun, ai avut şi mulţumirea sufletească, rară pentru orice muritor, de aţi vedea apoteoza în viaţă. Astfel poţi privi acum cu mândrie cum întreaga intelectualitate română te sărbătoreşte cu dragoste şi îţi recunoaşte meritele şi munca neobosită ce ai depus ca profesor, ca om de litere şi de ştiinţe. Sunt acum zece ani un cerc de prieteni ţi-a organizat o festivitate jubilară când ai împlinit vrîsta de 60 ani. La acea ocazie ţi-am adresat şi eu o scisoare din cuprinsul căreia te rog să îmi dai voe să-ţi reproduc un pasaj:„Iar sufletul membrilor societăţii «Junimea», ziceam eu atunci era fără îndoială d. Maiorescu. El era matca în „jurul căreia se adunau albinele ; el era „boldul care ne stimula la lucru cu întinsele sale cunoştinţi, cu spiritul seu „fiu de observaţiune, cu darul fermecător al cuvîntului ce toată lumea li recunoaşte, el ne arată calea adevarată „ce trebuia să urmăm, ne îndrepta erorile, ne ferea de tonul declamatoriu, „de fraza goală, de mult practicat atecţie de cuvinte, aşa că sub direcţiunea „sa, cu drept cuvînt numită Direcţiune „nouă s’au format talente care vor fi„gura cu cinste în istoria literaturei romîne“. Aceste cuvinte au fost scrise atunci de mine cu toată buna credinţă unui sincer administrator, şi astăzi după zece ani, nu pornim bun si ni î n a cuvîntarea, de cît adresîndu-ţi scurta dar bătrîneasca urare care cuprinde in sine tot binele ce poate dori o inimă de om. Să trăeşti d-le Maiorescu ! Răspunsul d-lui Maiorescu Dl. Maiorescu vădit emoţionat rosteşte următoarea cuvintare: «Mulţumesc din inimă pentru onoarea deosebită ce’mi faceţi primind atit de călduros pe un vechi prieten al Iaşului. Dacă ar putea vorbi aceste ziduri, v’ar spune că acum 46 de ani am venit în ziua de 10 Ianuarie 1863 ca in sala în care acţionarii băncei Moldovei discutau interesele lor financiare, să discut alte interese de ordin mai superior, de ordin cultural. Am găsit întâmplător un anunţ al prelegerilor mele, în care se spune că Iaşul e centrul cultural ţărei. Este o fericire pentru mine să găsesc în capul consiliului comunal pe vechiul meu prieten literar N. Gane. D-sa a fost atunci pentru noi prevestitorul că în privinţa frumosului în cultura noastră naţională, se va redeştepta în generaţia de după V. Alecsandri, avîntul literaturei. Dl. Maiorescu termină dorind laşului să înflorească, şi mulţumeşte încă odată pentru primirea ce i s’a făcut. La orele 11 d. Maiorescu s’a dus o şcoala normală de învăţători «Vasila Liupu» unde a fost întimpinat de d. Mitru directorul şcoalei şi de corpul profesoral, fiind condus la sala de producţii, unde d-nii I. Mitru directorul şcoalei şi C. Meisner profesor cari au rostit cuvântări făcând apologia profesorului sărbătorit şi punând în evidenţă activitatea sa didactică. A răspuns d. Maiorescu descriind începuturile şcoalei normale şi activitatea desfăşurată de d-sa pentru a-i da o îndrumare serioasă. A urmat apoi o producţie muzicală a elevilor. D. Maiorescu a părăsit şcoala la orele 12 ducându-se la Liceul Internat. * Aici a fost întâmpinat de d. Tomida directorul Liceului, corpul profesoral şi elevi. D. Maiorescu a luat dejunul împreună cu profesorii şi elevii după cum obicinuia pe vremea când era director. Cu această ocazie s’au rădicat toasturi de către d-nii Tomida, Paul și elevul Naum, la care a răspuns d. Maiorescu. * La orele 3 p. m. a avut loc în aulă serbarea universitară. A asistat un public imens. Cel dintâi a luat cuvântul d. dr. Bogdan care a salutat pe profesorul sărbătorit. Au mai vorbit apoi d-nii profesori I. Govanescul, P. Răşcanu, Dr. Riegler, dr. Cosmovici și studentul Radu Manoliu care au făcut apologia d-lui Maiorescu, relevându-i activitatea sub toate raporturile. A răspuns d. profesor Maiorescu intr’o cuvântare foarte mult aplaudată. D. Maiorescu a părăsit oraşul cu acceleratul de 9 şi 5 condus fiind la gară de profesori şi studenţi. Rep. Ultime Informaţiuni Faţă «Ie buna primire pe care cetitorii au făcut’o ziarului nostru, «le la apariţie şi pină’n present, atit la laşi cît şi In diferite oraşe «lin Moldova, suntem, în măsură a anunţa că începîn«l de la 1 Decembrie a. c. 111ŞCAHEA va apare complect îmbunătăţită, cu rubrici noui şi variate, în care se vor rezuma toate activităţile politice, sociale, literare, ştiinţifice şi economice. Pentru a oferi cetitorilor noştri un ziar cu desăvîrşire modern, personalul nostru de redacţie a fost mărit iar secretariatul a fost încredinţat al lui AL. GH. DOISARU, unul «lintre talentaţii ziarişti din Capitală, bine cunoscut publicului nostru atît in domeniul ziaristic cît şi în cel literar. Deasemenea, începînu chiar din cursul acestei săptămîni, vom oferi regulat «le «fortă ori pe săptămână, cîte o a«mirabil» caricatură «datorită cunoscutului artist caricaturist O.MURINI din Bucureşti. ♦ In astă-seară la orele 8 consiliul de higienă al oraşului se va întruni în şedinţă pentru a resolvi mai multe chestiuni privitoare la salubritatea oraşului. ♦ Eri s’a oficiat la biserica sf. Spiridon căsătoria religioasă a dragalasei d-na Prăjescu cu d. Krupenski fost magistrat stagiar. La această solemnitate au asistat numeroase persoane din societatea ieşană. ♦ Comisia regională a judeţului Iaşi va fi convocată în primele zile ale lunei ianuarie pentru a proceda la verificarea tabelelor de munci agricole întocmite de primarii comunelor rurale după formularele trimise de consiliul superior al agriculturei. ® Epidemia de febră tifoidă este în complectă descreștere. Așa pe ziua de astăzi nu s’a constatat decât un singur caz. ♦ Femeia Safta a Irinei servitoare la d. V. Drăghici din str. Bulgară, voind a şterge un revolver, şi a păşind din nebăgare de seamă pe trăgaci acesta a luat foc, rînind-o la gît. Numita femeie a fost transportată într’o stare gravă la spitalul sf. Spiridon şi internată în secţia domnului doctor Sculy. Simbătă va sosi în localitate d-nul Cristea Simionescu inspector financiar avînd a face o anchetă la administraţia financiară din localitate. D-sa va pleca mîine-seară în capitală. Cererea consiliului comunal din Şipote, pentru înfiinţarea unei a doua cîrciumi în acea comună a fost respinsa. 82 Mâine seară se va întruni consiliul de higiena al orașului. MIŞCAREA ♦ Autorităţile locale au prins şi înaintat comendiitei pieţei, pe dezertorul Olariu Teodor din Reg. 7 Roşiori. ♦ Membrii crporaţiei constructorilor, au fost convocaţi pe .Tot seara, în vederea alegerei comitetului acelei corporaţii care va avea loc în ziua de 5 Decembrie. ® Locuitorul Gheorghe Sandu din Tomeşti, s’a plâns autorităţilor că venind eri dimineaţă spre oraş, a fost atacat pe drum de doi indivizi, care l’au jefuit de suma de 63 lei. av. dr. Buzinchi a inspectat ori diferite lăptării din oraş. ♦ Biroul societăţei Viticole va înmîna d-lui Prim-ministru şi tuturor d-lor Preşedinţi ai societăţei Viticole din ţară, memoriul alcătuit în chestia revendicărilor viticole. Colegiul electoral al Camerei de comerţ, a fost covocat pentru ziua de 22 Decembrie, spre a se alege doi membri în locurile ramase vacante prin moartea lui Th. Prigoreanu şi I. Săndulachi. ♦ Ministerul de interne face cunoscut prefecturei de judeţ că, pentru campania agricolă viitoare, să se întrebuinţeze până la terminarea lor tot registrele agricole de care s’au servit primăriile în anul acesta. ♦ In urma numeroaselor cereri primite a minister din partea diferielor arendări de cîrciumi comunale, care cer reziliarea contractelor, ministerul face cunoscut că primăriile au dreptul să rezilieze aceste contracte, numai în cazul cînd în comună s’ar fi ivit alte circiume noi, ulterior arendarei. Locuitorul Petrea Axinte din Târgul Frumos, întorcându-se noaptea acasă într’o complectă stare de beţie şi culcându-se lângă sobă, s’au aprins hainele de pe el arzându-i peptul, abdomenul şi mâna dreaptă. Societatea economică şi culturală „Munca“ din Huşi de sub conducerea d-lui prof. Z. Codreanu şi dr. N. Lupu, a solicitat d-lui deputat G. Mărzescu să ţie o conferinţă in folosul acestei societăţi. D-l Mărzescu răspunzînd favorabil solicitărei, Soc. „Munca“ îşi va ţine conferinţa în jumatatea a două a lunei Ianuarie. „ Eri au sosit indemnizările cuvenite membrilor comisiunei de examinare a elevilor pentru clasa I din Octombre şi comisiunei elevilor preparaţi în particular de la Liceul Internat şi Naţional.j . Prima representaţie a trupei Maloruse a avut un succes enorm. MDirecţiunea trupei, faţă de primirea călduroasă ce i-a făcut pe publicul ieşan, a hotărît că după spectacolul din astă seară trupa să se producă cu două splendide bucăţi de concert date de toată trupa. Buletinul Camerei de comerţ italiane din Chicago anunţă că un chimist de la „Standard Coil Companny" a reuşit să extragă una dinrămăşiţele rafineriilor de petrol. Se zice că acest unt are aceiaşi compoziţie chimica ca şi cea din lapte, dar o culoare cenuşie. In schimb costă mult mai eftin şi se poate păstra mai multă vreme decît untul obişnuit. Autorităţile urmăresc pe individul Const- Florescu, dispărut din serviciul d-lui dr. Herfust de la spitalul «D-tru Borş» din Tirgul Frumos, după ce i-a furat suma de 100 lei şi diferite obiecte. Epidemia de febră tifoidă s’a stins aproape cu desăvîrşire în oraşul nostru. In ultimile 10 zile nu s’a declarat nici un caz. In judeţ epidemia mai există in cîteva comuni şi acte în descreştere. Mai mulţi tineri macedoneni din localitate se vor reîntoarce zilele acestea in patrie, pentru a-şi face stagiul în armată, la care sunt obligaţi, prin noua constituţie din Turcia. Tinerii în vrîsta de la 20 la 24 ani, vor face serviciul militar de 2 ani, iar cei de la 24 ani în sus vor face numai 3 luni. ® Ministerul face cunoscut că pentru instrucţia militară la care vor lua parte toţi elevii obligaţi a urma acest curs, să-şi rezerve o oră pe săptâmînă in zilele şi clasele cînd elevii au o după amiazâ liberă. ♦ Ministerul a cerut şcoalelor secundare din localitate, o listă de materialul necesar unei şcoli pentru predarea desemnului, conform nouei programe. ♦ Astăzi s’a serbat cu o deosebită solemnitate hramul bisericei sft. Andrei unde se află moaştele marelui mucenic Mina. Serviciul divin a fost oficiat de S. Sa arhiereul Nicodem Munteanu asistat de Părintele Savin şi un cler numeros. In astă-seară are loc la Universitate, şedinţa societăţii de ştiinţă. ♦ Prefectura a înaintat companiei de jandarmi rurali, un număr de 20 exemplare din harta judeţului Iaşi, necesare secţiilor de jandarmi. * Trenul de Bucureşti a sosit astăzi cu o întîrziere de 90 minute din causa unei defectuozităţi a maşinei suferită lingă staţia Vaslui. * Eri a avut loc depunerea jurăraîntului recruţilor de la Reg. 13. Cu această ocazie dl. Colonel Cernătescu comandantul Reg. a ţinut soldaţilor o cuvîntare. Tot eri au depus jurămintul în faţa d-lui dr. Niemerover Rabinul comunităţei israelite, şi recruţii evrei din batalionul 4 Vinători. ♦ La 20 Decembrie, va avea loc la Conservatorul de muzică şi declamaţie o producţie dată în folosul elevilor sărăci. Aseară a avut loc alegerea comitetului cercului studențesc din localitate. ULTIMA OARA — Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcărei" — Candidatul partidului conservator democrat la alegerile din Constanţa. Bucureşli 30 Noemb. (tel.)—In cluburile politice şi chiar acele tachiste se face mult haz de candidatura noului şef a partidului conservator-democrat, din Constanţa, d. doctor colonel Abile Zisu. D-sa n’a fost nici doctor, nici militar şi cu atit mai puţin, nu-i nici bărbat politic. Dl. Abile Zizu în timpul campaniei electorale obişnuia să-şi lipească singur pe stradă afişele, care-i anunţau candidatura. Consfătuirea de la ministerul de interne Bucureşti 30 Noemb. (rel.) In vederea modificărei legei judeţiene prin introducerea colegiului unic, d-l Brătianu a avut azi la ministerul de interne o consfătuire cu 10 prefecţi şi anume cu prefecţii judeţelor Mehedinţi, Gorj, Dolj, Rîmnic şi Romanaţi, Olt, Teleorman, Argeş, Muscel şi Dîmboviţa. Mîine şi poimîne d. Brătianu va continua consfătuirile cu cîte o nouă serie de 10 prefecţi. Campania electorală din Bîrlad Bucureşti 30 Noembrie (tel.)—Cu ocazia întrunirei tachiste din Bîrlad, d. Bădărău, in discursul ce l’a ţinut în sala Iasculovschi, a spus cetăţenilor să voteze pe Iamandi fiindca partidul liberal va cădea în curînd de la putere iar la guvern va veni partidul conservator democrat. Povestea cîntecului „Vrabia mălai visează“. ^ Viscolul din ţară Bucureşti (telef.)—Eri dimineaţă şi aseară trenurile au sosit cu însemnate întîrzieri din cauza viforului care bîntuite de eri în toată ţara. Firele telefonice şi telegrafice au fost deranjate în multe părți. Pe Marea Neagră bîntue o furtună care face ca cursele vapoarelor serviciului maritim Român să sufere mari întîrzieri. Caut cameră mobilată, ne departe de centru. A se adresa de urgenţă sub iniiţialele A. B. C. la ziarul „Mişcarea Un student se oferă a prepara elevi de curs primar sau liceal în mod foarte conştiincios şi avantajos. Doritorii sa se adreseze la redacţie. Birt la Casin Str. Golia No-26. Lingă Statuia Miron Costin Mîncări preparate in cea-------mai perfecta curăţenie Abonamente cu cartele lunare. Se trimete masa şi acasă. rj «iot doua odăi foarte bune Wl/ ■■■vilii ICI bucătărie, magazie pentru lemne şi pivniţă, strada Nemţască No. 4, în dosul Băncei Naţionale Adresa: Gh. I. Dima. DE LA SENAT Şedinţa s-a deschis la ora 2 20 sub preşidenţia d-lui general Budişteanu. Pe banca ministerială d. AL. Constantinescu, Dl. C. Arion ceru să i se pue la dispoziţie dosarele privitoare la numirile şi destituirile membrilor din comisiunea de judecată a profesorilor universitari şi secundari şi de modul de funcţionare a acelor comisiuni pentru a putea face interpelarea d-sale. Dl. Simionescu Rîmniceanu a depus proectul de lege relativ la încheerea unei transacţiuni între ministerul industriei şi judeţul Iaşi relativ la stingerea unui proces. Proectul s’a admis. S’a cetit alt proect de lege pentru autorizarea eforiei spitalelor din Bucureşti de a ceda în mod gratuit direcţiunei generale a serviciului sanitar 2 terenuri în suprafaţă de 5000 m. p. in jud. Dâmboviţa. Proectul s’a admis cu un amendament al d-lui D. Ghica, prin care direcţia sanitară este obligată să construiască spitalele în termen de 3 ani. In urmă s’a depus proectul de lege pentru autorizarea prefecturei de Argeş, spre a ceda un teren de 1000 m. p. proprietatea Corn. Răteşti jud. Argeş. Şedinţa s’a ridicat la ora 3 luni. De la Cameră, Bucureşti 30 Noembrie (telefonată).— Şedinţa se deschide de la ora 2 jumătate sub preşidenţia d-lui Ferechide. D. Morţun depune mai multe proecte de lege de o mica însemnătate. Se continuă discuţia la adresă. Dl. Nicu Filipescu din partea opoziţiei, spune că partidul liberal nu a făcut în ultimile legiuri decît să-şi căpătuiască partizanii. Ocupîndu-se de inspectorii agricoli, spune că aceştia n’au trecut bariera oraşelor şi nu ştiu să deosebiască orzul de orăş.—Critică învoelile agricole, iar de islazuri pe lingă că sunt neplăcute proprietarilor şi nu sunt dorite nici de ţaran. Citează cazul din o comună din judeţul Ilfov în care locuitorii au refuzat pământul ce li s’a dat. Ocupându-se de cele zise de d. Panu d-sa zice să se propună sancţiuni şi pentru ţarani. Spune că aplicarea teoriei d-lui Iorga cum că fiecare partid să reprezinte o clasă socială, ar fi o adevarată nenorocire pentru țară._____________ Ing. I. Schwartz — Str. Lăpuşneanu 12 — Birou special pentru instalaţiuni de Canal şi Apă, autorizat de onor. Primăria Iaşi. Execută lucrări solide, în mod conştiincios şi absolut sigure contra Îngheţului, conform cu strictele cerinţi echnice şi sanitare. Aprovizionat cu un bogat asortiment de materiale, efectuăm, lucrările cu preţuri excepţional de reduse SUB tariful stabilit de onor Primărie. Devise, planuri şi orice lămuriri stau a dispoziţia onor public. Ch. Dimitriu-Păuşeşti AVOCAT Str. Petru Rareş No. 10 Consultaţii: 8—9 jum. a.m. şi 4—6 CURA UNUIPA.D PEŞTE cea mai raţională se face numai cu P HYTASELLIN D,\^"-va Emulsiune a cea mai bogată b untura de peşte în combinaţiune cu FOSFAT VEGETEL. Un excelent fortifiant recomandat de celebrităţile medicale contra slăbire generale, afecţiunilor pulmonare, scrofulozei şi a rachitismului.— Lesne de luat de adulţi cît şi de copii. Preţul unui flacon Lei 3.50 Dr. Konya JODASELLIN ^S"5“ Untura de peşte din Norvegia în combinaţiune cu iodura de fer. Un exomem purificator şi regenerator al sîngelui. Remediu neîntrecut contra Anemiei şi Chrosei, hoaţelor de femei şi copii, suveran consecinţelor hoaţelor sifilitice. Depozite la farmacii şi drogherii. Preţul flaconului Lei 8.