Mişcarea, august 1910 (Anul 2, nr. 166-190)

1910-08-01 / nr. 166

. * HOLERA ŞI IEŞENII - CUM SA NE FERIM DE FLAGEL — Datoria cetăţenilor Iaşului. — Măsurile preventive. — Revocarea concediilor funcţionarilor.—Un ordin al ministerului de interne. Ce ne rămâne de făcut. Pe fiecare zi îngrijirea cetăţenilor ieşeni devine tot mai mare, pericolul holerei fiind din ce în ce mai ameninţător. Când două oameni se întâlnesc in stradă, înainte chiar de a-şi da buna dimineaţă se întreabă reciproc : Ce-i cu holera ? Ce ne facem rând o asemenea nenorocire se va abate asupra oraşului nostru. Prin berării, cafenele şi toate localurile publice, aceiaşi discuţie îngrijorată. Totuşi administraţia noastră comunală, precum şi direcţia generală a serviciului sanitar, au luat cele mai întinse măsuri preventive. Iar pentru ca autorităţile noastre publice să aibă la îndemână tot aparatul administrativ pentru orice eventualitate, pe ziua de astăzi, in urma unui ordin al ministerului de interne au fost revocate toate concediile acordate funcţionarilor. In acest scop administraţia comunală a rechemat astăzi telegrafic pe toţi funcţionarii aflaţi in concediu şi a revocat concediile acordate pe ziua de mâne 1 August. * Dat fiindcă intervenţia autorităţei, cum şi măsurile cele mai energice nu pot da rezultate destul de satisfăcătoare, dacă aceste măsuri nu sunt secondate de buna-voinţa populaţiei. Credem necesar a indica mai jos cîteva măsuri de ordin igienic preventiv ce se recomandă populaţiunei. Aşa in primul loc se recomandă publicului să evite cu desăvîrşire mîncarea fructelor crude, sau ele să fie fierte. De asemeni se recomandă curăţenia cea mai perfectă din toate punctele de ve- Aşa să se spele minele cu apă caldă şi săpun înainte de mincare, băi generale cit mai dese şi întrebuinţarea mereu a săpunului. Pînea înainte de a o minca este bine să fie puţin prăjită la foc. Să se bea ceaiuri cit mai multe şi limontezi preparate în casă. De asemeni apa e bine să nu se bea de cit fiartă. Înainte de a intra într’o cofetărie, berărie, sau orice alt local public, publicul trebue să observe cu atenţiune dacă aceste localuri sunt curat întreţinute şi dacă nu e un pericol să curme ceva din ele. In acelaşi timp curţile şi latrinele trebuesc ţinute în cea mai perfectă curăţenie şi dacă se poate stropite cu apă de var. Cum vedem dar la baza măsurilor preventive este higiena, însă cum am spus mai sus, populaţiunea are o imperioasă datorie de a da cel mai larg concurs administraţiei comunale şi a nu aştepta totul numai de la ea. Numai cu chipul acesta vom fi feriţi de ravagiile groaznicului flagel care a aruncat doliul asupra imperiului vecin, Rep. Ultime informațiuni ■ „Opinia“ în numărul de aseară continuă să adreseze injurii în adresa actualilor epitropi ai Spiridoniei pe tema închiderei spitalului central. Am sfătuit Opinia“ ca în loc să cadă din ce în ce în mai ridicol, epuizîndu-și tot vocabularul de injurii la adresa erorilor, să publice ancheta ce a făcut-o un redactor al ei la domiciliul d-nului Neuenfels din str. Sf. Teodor în chestia avortului mortal al defuntei Paulina Szakmary. Tot cu această ocazie rugăm „Opinia“ să nu mai primească desele „intervenţii medicale“ ale mamosului Iancu Goldenstein ca să evite astfel diferitele versiuni care circulă prin oraş asupra strînsei amiciţii ce există între celebrul mamus Goldstein şi redacţia „Opiniei“. „ Ni se scrie din Fălticeni că zilele aceste s’au pus bazele unei societăţi muzicale, sub denumirea de „Nicu Gam“. Membrii acestei societăţi au ales ca preşedinte de onoare pe cunoscutul scriitor Mihail Sadoveanu, iar ca vice-preşedinte pe părintele Diacon Leon Băncilă. Consiliul societăţei este compus din d-nii: Dimitrie Niculescu, funcţionar casier, Gh. Popovici, Ioan Boşteanu şi G. Mărculescu, membrii şi Const. Popovici secretar bibliotecar. ■ Succesul „Opiniei“ ! Am relevat de cîteva ori, în alte împrejurări, că între ziarul tachist şi clubul sindicaliştilor din localitate există strînse raporturi amicale şi politice, graţie intermediilor celebrului tachist-sindicalistanarhist Socor ! Faptul e cert şi dovada ne-o face astăzi ziarul „România Muncitoare“ care reproduce campania „Opiniei“ în chestia spitalului central ! MEDALIE COMEMORATIVA. Cu ocazia ridicărei statuei Cuza Vodă, d. Petre Iliescu, a obţinut concesiunea de a bate o medalie comemorativă, a cărei execuţie va fi făcută după desenul sculptorului Romanelli din Florenţa. Medalia va fi bătută în 20.000 exemplare şi va fi executată în bronz antic. Câteva exemplare vor fi executate în aur, pentru a fi distribuite profesorilor universitari şi persoanelor oficiale, invitate la serbările jubilare. Pentru baterea acestor medalii, s’a format un comitet compus din d-nii Ghica Deleni preşedinte, A. D. Heiban, P. Foni, Greceanu, şi Xenopol vicepreşedinţi, A. C. Cuza, Nicu Cananău secretari şi Gh. Şerban casier. ■ Consiliul de răsboiu de pe lângă corpul IV de armată, se va întruni la sfârşitul lunei August. ■ Astăzi dimineaţă a sosit în localitate d. C. Tăcu, inspector al salinelor. ■ De mâini se va începe daramarea caselor Rosetti-Sorescu din faţa Administraţiei Financiare, în locul cărora se va face o piaţă în care va fi aşezată statuia Cuza-Vodă. ■ Ministrul instrucţiunii publice aduce la cunoştinţa învăţătorilor şi institutorilor cari cer dispensă pentru concentrări ca în cererea lor săarate contingentul din care fac parte, gradul, regimentul şi numărul matricolei. ■ Pe ziua de mâni se vor prezenta la corpurile de trupă respective toţi noii sublocotenenţi. ■ Românii din comitatele Aradului, Clujului şi Sibiului au luat hotărârea să participe în număr cât mai mare la serbările jubileului de 50 ani al Universităţii din Iaşi. In deosebi se vor duce în capitala Moldovei foarte mulţi studenţi români, cari ţin să-şi manifeste astfel solidaritatea de rasă şicomunitatea culturei. Prezenţa lor la Iaşi va fi un omagiu memoriei primului rector al Universităţei, care a fost român ardelean, Holera.„S’au suspendat şi concediile acordate personalului din întregul serviciu sanitar şi s’a ordonat medicilor şi agenţilor sanitari să fie cât mai atenţi la aplicarea măsurilor pentru prevenirea holerei. Buletinul sosit ori la direcţiunea generală a serviciului sanitar nu semnaleazâ nici un caz nou de holeră sau ciumă. Spectacole Noua serie a cinematografului Pathé Freies, grădina berăriei Bragadiru, cuprinde în astă seară pe lângă un bogat și variat program, următoarele : 1870—71 un epizod din războiul Franco-German. Vederi din Suedia, după natură. Vânătoare de bivoli în Indo-China. Benares oraşul sfânt, (Indiile engleze) scăldat de fluviul Gange; patria lui Budha Sidharta marele legiuitor al Buddhiştilor. Apoi , „Gurele rele“, mare roman însufleţit.—Sfârşitul unei dinastii, reconstituire istorică.—Un secret grozav, scene comice—i scrisoarea de Adio, scene comice. Doi urşi, care sperie tot satul, comedie de o reuşită incomparabilă, etc. Ministerul de interne a trimis ori un ordin circular prefecturilor de judeţe, prefecturilor de poliţie, şi primăriilor comunelor urbane reşedinţe, prin care le face cunoscut că, faţă de pericolul ce ne ameninţă prin ivirea holerei revoacă concediile tuturor funcţionarilor administrativi, judeţeni şi comunali. Numai astfel, cu ajutorul tuturor funcţionarilor, prefecturile şi primăriile vor putea pune în aplicare toate măsurile ce s'au luat şi se vor mai lua pentru preîntâmpinarea flageului care în Rusia a secerat până acum aproape 30.00 suflete. ECIA.II.—Instalaţie de Apă şi Canal în curtea palatului Mitropolitan se execută de către d-nii Zamfir şi Vella instalalatori din str. de sus 123. MIŞCAREA * Ministerul Instrucţiunei cere inspectorilor şcolari, ca să înainteze cel mai târziu până la 25 August, darea de seamă asupra mersului învăţământului şi activitatea extra-şcolară a membrilor corpului didactic din circ. lor. % . De câteva zile s’au început în faţa Universităţei lucrările pentru construirea soclului pe care va fi aşezat bustul lui M. Cogălniceanu. LONGEVITATE. Zilele aceste a încetat din viaţă in corn. Paşcani bătrânul Dumitru Surugiu în etate de 112 ani. Până în ultimul moment numitul bătrîn a fost in deplină cunoştinţă, şi n’a suferit de nici o boală. a Dl. Const. Sporea profesor cu titlul provizor la Gimnaziul Ştefan cel Mare, a fost numit definitiv pentru specialităţile limba germană şi romînă. COBfţîEBiTRARI.—Au fost concentraţi cu începere de la 10 August pe timp de 20 zile următorii sublocotenenţi în rezervă. La Reg. 14 Roman sublocotenenţii: Stoicescu Mihail, Bobulescu Alexandru (Iaşi), Cristea Solomon, Pana Barbu Alexandru, şi Cismian Nicolae. La Reg. 29 Dragoş Dorohoi sublocotenenţii : Lupa Mihalache din Bucureşti str. Berzei No. 117, Nechifor I. Mihail, din Străoani-de-Jos, (Putna), Roată Andrei, din Lespezi (Suceava), Tenea C. Andrei, administrator de plasă din jud. Tutova, Diaconescu Gr., şeful poliţiei din Tg.Ocna, Ioan Tudor, avocat, din Bucureşti, str. Labirint No. 19. Pe ziua de 1 Septembrie au fost numiţi în învăţământ următoarele normaliste la şcoalele rurale din circ. Iaşi: Ecaterina Filipescu post 1 la şcoala dete din corn. Iierţa (Dorohoi), Maria Sevastos în postul 2 la şcoala de fete din com. Herţa, Paraschiva Tomşa, în post 2 la şcoala din corn. Tazlău-Frumoasa (jud. Neamţ) şi Aliza Ionescu în post 2 la Drăguşeni (Suceava). Pe la mijlocul lunei August, Iaşul va fi vizitat de către un însemnat număr de studenţi turci. Escursioniştii vor intra în ţară pe ziua de 8 August. Incendiul de astă noapte Astă noapte pe la orele 3 jumătate un puternic incendiu a distrus casele d-nei Natansohn din strada Cucu No. 62. Focul a luat naştere dintr’un grajd în care erau depozitate mai multe care cu fîn, iar de aci flăcările s’au propagat şi la clădirea învecinată. Inşliinţindu-se autorităţile au sosit la faţa locului d-nii Dan comandantul sergenţilor de oraş, Iordachescu şeful siguranţei, P. Argintoianu comisar la circ. III şi întreg aparatul poliţienesc care au început a face cercetările cuvenite. Nu mult după aceasta sosesc şi pompierii sub comanda d-lui căpitan Sturza care încep operaţiunile de salvare. Căuşele care au făcut să ia naştere acest incendiu nu se cunosc. Probabil că focul a fost pus deoarece la orele 3 cînd isbucnise primele flăcări, grajdul era încuiat. In jurul clădirei incendiate se aflau îngrămădite mai multe corpuri de case şi magazii de scînduri care au rămas neatinse ; şi dacă incendiul nu a luat proporţiuni mai mari, aceasta se datoreşte numai muncei stăruitoare şi activităţii desfăşurate de pompieri. întreaga clădire a fost distrusă în întregime. Pagubele causate de incendiu se urc la suma de 20.000 lei. Clădirea era asigurată la soc., Dacia. Incendiul a fost localizat complect pe la orele 10 jum. o Tinerii Aurel Racoviţă, Ioan Ferderber şi Raul Lefter absolvenţi ai şcoalei de cavalerie de la Tîrgovişte înaintaţi sublocotenenţi şi repartisaţi la Reg. 7 Roşiori, se vor presenta mîni comandantului Regimentului pentru a fi repartisaţi la escadroane. ULTIMA OARA - Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcărei" — — — O rîpire senzaţională Buc. 31 Iulie. —In strada Griviţei din Capitală a avut loc o răpire senzaţională. Fata Maria Iliev în vîrstă de 15 ani, a fost urcată intr'un taximetru şi dusă la Pantelemon. De acolo, în tovărăşia şofeurului, a fost dusă la Constanţa. Regulament nou Buc. (rel.) „Monitorul Oficial“ de astăzi publică noul regulament de organizare interioară a Spitalului Sf. Spiridon din Iaşi. Nenorocirea din Cîmpina Bucureşti.„O nenorocire s’a întîmplat astazi dimineaţă la o sonda a fraţilor Vintileanu din Cîmpina. Lucrătorul Bădescu fiind prins de o curea de transmisiune, a fost grav rănit la cap şi la corp. Transportat la spitalul din Cîmpina, cu toate ajutoarele date a încetat din viaţă. Ascensiune Tiflis. — Turiştii germani Viardt din Nürnberg şi Schalbruck din Berlin au ajuns împreună cu două călăuze vîrful muntelui Kasbeck din munţii Caucaz. Lupta cu o banda in Macedonia Salonic.—Jandarmii trimeşi în contra bandelor bulgare au fost atacaţi de o bandă lingă Istio. Jandarmii au pierdut 2 inşi şi s’au restras, apoi au revenit întăriţi cu 3 batalioane şi mai multe tunuri de munte. Mai multe bande bulgare sunt lingă Vits. Trupe au fost trimese în contra lor; se speră că lupta nu va dura mult timp. Expoziţie Dresden.—China va lua parte la expoziţia internaţională de higiena arborînd un pavilion special. Mari inundaţii în Japonia Tokio.—Agenţia Reuter află că ultimele inundaţii au pricinuit mari stricăciuni în Japonia. Multe sate şi chiar oraşe întregi au fost luate de valurile apelor. Au fost şi multe victime. Intr’un cartier din Tokio 30.000 case au fost inundate. Foametea ameninţă mai multe oraşe. Accident Bruxelles.—Aviatorul Lesna a căzut lîngâ aerodromul din Chatelel a fost grav rîuit. Desminţire Agenţia telegrafică Bulgara, e autorizată să dezmintă informaţia publicată de ziarul turc „Tanin", după care ministru otoman la Sofia ar fi cerut explicaţiuni cu privire la comunicatul dat de legaţia bulgara din Londra, şi că guvernul bulgar ar fi modificat atunci atitudinea sa în chestiunea dezarmamentului bulgarilor din Macedonia. Un record al aviaţiei Olanark.—Americanul Drekel făcând azi o experienţa cu aeroplanul a bătut recordul lumei pentru înălţime, el s’a urcat până la înălţimea fie 6.750 picioare, IN JURUL CONFLICTULUI DINTRE SPANIA ŞI VATICAN Satut Sebastian. — Ministerul de externe avînd o convorbire cu mai mulţi ziarişti le-a spus că e absolut fals cum că Regina mama Spaniei ar fi cerut împăratului Austriei să intervină cu prilejul dificultăţilor între Spania şi Sf. Scaun. Guvernul Spaniol nu s’a gîndit niciodată să facă astfel de demers şi e firesc că nici Regina mama nu ar fi făcut o atare cere împăratului Austriei de oarece să ştie că în timpul regentei, dar mai cu seamă de cînd regele Alfonso a atins majoritatea, Regina mama s’a ţinut întotdeauna departe de orice intervenţie în afacerile publice. Ministrul a stăruit asupra tactului şi delicateţei Reginei mame şi a încheiat spunînd că e absolut sigur cum că Regina mama nu a luat niciodată iniţiativa de care a fost vorba. * Ambasadorul Spaniei pe lângă Vatican Ojeda a sosit aci azi dimineaţă şi a avut o convorbire foarte lungă cu ministrul de externe. Acest ambasador va pleca azi după amiază spre Marienbad. Anunciu Aduc la cunoştinţă că prepar elevi pentru burse la intrarea în şcoala Normală, liceul internat cum şi pentru intrarea în celelalte şcoli secundare pe timpul vacanţei. C. H. VARTIC Institutor şc. de băeţi No. 1 „Trei Ierarhi“ Domiciliul: str. Drăghici No. 1, Iaşi. Banca Naţionala a României Detentorii acţiunelor Băncei Naţionale a României sunt înştiinţaţi că, cu începere de la 1 August 1910 vor primi de fiecare acţiune un acont de 50 lei din dividendul cuvenit pe anul 1910. Primiţi încredinţarea deosebitei noastre consideraţiuni. p. Guvernator, A. Ștefănescu p. Secretar General, Demetrescu. Atenţiune Lucrări de instalaţiune de Apă şi Canal executate de firma Iugimsr B. IMaillante& C0, din Iaşi de la 1 August 1909 şi fără astăzi. Comuna Podul Iloae Spitalul Caritatea—Casa Mavrocordat. Şcoală de Menaj „Principesa Maria“. Matei Cantacuzino, prof. Universitar Ghyca Deleni — Prinţ Stourza N. Stroici - - Dr. Stroici Sion — Philippescu 4 casea d-lui dr. Russu 4 „ „ Konya 2 „ „ G. Klein 3 77 „ d-nei E. Unter 5 » „ d-lui U. Felz 5 V „ Inginer Niţescu 9 77 “ d-lui A. Daniel Căpitan Dimitriu — M. Goldstein D-na M. Irimescu — M. Grossman B. Moscovici —Kati Fischer 2 case Fraţii Diamant Fabrica Buchholzer M-me Lochmann — S. Mavrody Otel Binder — Mandy N. Zimmer — W. Kopolovitz V. Alexandrescu, prof. Univ. M-me Rosetti — M-me Turcu A. I.Rosemblum — M. Schnurer 2 case d-lui Al. Gheorghiu 2 case d-lui B. Gutman C. I. Fleaşcă — Dr. Singher M-me Natansohn— Dl. Drăghici Dl. Gusti — Dl. Brodi in valoare totală de c.a. 300.000 lei Reducem orice deviz al concurentei pentru instalațiuni de apă și canal, făcînd în acelaș timp înlesniri de plată. Ing. B. Diamant «V 1l, IAȘI Str. Stefan cel Mare, No. 38 Parfum de Brad Preparat din mugurii de brad din pădurile Slănicului (Moldova). Se întrebuinţează pentru inprospătat aerul în camera de dormit şi în odaia bolnavului, prin evaporaţie sau pulverisaţie. Sticla 2 lei 50 bani PREPARAT IN Laboratorul de produse farmaceutice Ioan Werner — Furnisorul Curţei Regale — Iaşi.—Piaţa Ilaliei a9BBBSBBSBSfi&aS5fiSBBSBSaafii înştiinţare Cu onoare aduc la cunoştinţa proprietarilor ieşeni că cunoscutul şi vechiul atelier de instalaţiuni de : Apa şi Canal I. Zamfir şi O. Wella — Iaşi, str. De Sus 123 — Au adus un mare deposit de diferite materiale pentru aceste lucrări. Ambii sunt cei mai buni specialişti în branşa instalaţiunelor, deci înving orice concurenţa. Posed o sumă de certificate de la diferite case particulare şi autorităţi, în instalaţi de asemenea. La cerere se prezintă la domiciliu pentru facere de devize. Fac şi înlesniri de plată. Deci unicul atelier de instalaţiuni convenabil este numai I. ZAMFIR şi G. VLEA. Iaşi, strada de Sus Nu uitaţi că în timpul epidemielor Berea din fabrica „Zimbru“ din Iași e cea mai igienică băutură.