Mişcarea, septembrie 1910 (Anul 2, nr. 191-214)

1910-09-01 / nr. 191

Ultime Informaţiimi ♦ Toţi reprezentanţii ziarelor din Bucureşti şi Iaşi, au fost invitaţi să asiste mini dimineaţă la orele zece la solemnitatea începerei repetiţiilor de la Teatrul Naţional. De asemenea au mai fost invitaţi să asiste şi toţi autorii şi traducătorii din localitate. Noul an judiciar.Mâni dimineaţă la orele 11 juni. va avea loc fără nici o solemnitate conform nouei legi, deschiderea noului an judecătoresc. In sala de şedinţă a Curţei de apel secţia I, se vor aduna toţi consilierii Curţei sub preşidenţia d-lui Prim-Preşedinte Burada, care va face tragerea la sorţi a consilierilor care urmează a fi repartizaţi la cele două secţii ale curţei de apel. De asemenea se va trage la sorţi lista d-nilor consilieri care vor tumna camera de punere sub acuzare şi a celor care vor prezida sesiunile curţei cu juraţi din Iaşi, Fălciu, Roman, Tutova şi Vaslui, pentru seria I şi judeţele Bacău, Neamţ, Dorohoi, Botoşani şi Suceava pentru seria 11-a.* Tot mâni se va face în sala de şedinţa a secţiei I sub preşidenţia dlui Munteanu prim-preşedinte al Tribunalului, tragerea la sorţi, a d-lor judecători de şedinţă. In afară de aceasta se va mai face constituirea de portărei pentru tribunale şi curţi, precum şi repartizarea procurorilor la secţiile curţei de apel şi tribunal. ♦ Apelurile în materie fiscală se mai primesc la Administraţia financiară până în ziua de 15 Noembrie. *3 Monseniorul Iosif Camilli episcopul catolic din localitate a lansat o pastorală către credincioşii din eparhie, prin care le dă sfaturi de apărare în potriva primejdiei holerei. Administraţia comunală a prelungit cu 15 zile contractul de angajament cu d. profesor Antonio Cirillo şeful muzicei comunale. Cu chipul acesta muzica va continua să cânte în grădina Copou, pănă în ziua de 15 Septembrie. Administraţia comunală a distribuit gratuit zilele aceste o mare cantitate de lemne de construcţie populaţiunei sărace din mahalalele oraşului, pentru a-şi construi latrine. Aceste lucrări se efectuiază sub supravegherea personalului seviciului technic al comunei. Negustorii de var din localitate continuă spoliaţiunea necinstită prin urcarea acestui articol, care serveşte in aceste critice împrejurări de desinfectant. Cum ei pretextează că scumpetea este datorită lipsei de vagoane pentru transportul varului, prefectura de judeţ a făcut cunoscut cazul ministerului. ♦ Dl. R. Văleanu inspector agricol al judeţului Iaşi, a fost însărcinat de ministerul de instrucţiune, să viziteze ferma din satul Tabăra, precum şi aceea a d-lui Bădăreu, pentru a-şi da avizul dacă aceste ferme întrunesc condiţiunile unor ferme model, pentru a se putea trimite practicanţi de la şcoalele de agricultură. „ Informaţia noastră de ieri cu privire la spionajul „Opiniei“ s-a adeverit. Ziarul tachist a anunţat ieri—odată cu desminţirea noastră preventivă—că dispărem şi că în locul nostru apare o altă gazetă. Sherlok-ul „Opiniei“ a făcut insă un adevărat fiasco, ceia ce a demascat înnodată, in public, cit sunt de fantastice ştirile ce le publică „Opinia“. — „A fost foarte frumos şi mi-a părut foarte bine!..." Bttrea ineseriaşilor Duminecă 5 Septembrie se va face la jud. Ocol I urbană, autentificarea statutelor şi actului constitutiv a băncei populare „Providenţa” meseriaşilor din localitate. In acest scop au fost convocaţi pentru a participa la autentificare, următorii membri acţionari: De la Corporaţia constructorilor loan Cupa, loan Hadriş, C. I. Lapteş, M. Rotaru, Bazar Ştefăniu, C. Mălăescu, V. Grădinaru, M. Vladimir, V. Ionescu, IGh. Batcu şi Gh. Slavic. Corporaţia confecţiilor Th. Ionescu, Iosefina Liveschi, Al. Olşanschi, V. Creţulescu, I. Alexandrescu, V. Arseni, M Grigoraş, Elena Arseni, Th. Grigoriu şi losefina Pompilian. . Corporaţia Metalurgică N. Pascu, C. Paladi, Leon Horga, I. Raiciu, I. Zamfir, Gh. Vella, Gh. M. Ionescu, şi Frentz Iosef. Corporaţia Progresul I. E. Sandra, Gh. Dănilă, Şt. Lungu, V. Braileanu, I. Constantinescu, V. Alexandrescu, N. V. Ştefăniu, C. Blăgeanu, C. Mălăescu, I. C. Fleaşcă, Al. Funiac, Gh. Vasiliu, Gh. Gh. Gheorghiu, Gh. D. Şerban, loan S. Ionescu, Eufrosina Ionescu, Mihai Niculi, Al. Mihailescu, Gh. M. Grigoriu, M. Geanau, I. Gh. Popescu, Emil Craicovschi, M. M. Bogdani D. S. Ionescu- Petru Iliescu și Gh. Nicolau. Pentru podgoreni.—Societatea Viticola din Iaşi, este informată de Camera de Comerţ din Bucureşti ca dl. Jules Loubat din Nimes (Gard) cere a fi pus în legătură directă cu producătorii de vin din ţară, doritori a’şi exporta vinurile in Franţa unde producţiunea de vin este deficitară. Prima.— Locuitorii Gheorghe Maftei şi Costachi Andronic din Corn. Gropniţa luându-se ori după amiază la ceartă şi în urmă la bătae, cel întâi a luat la un moment dat o furcă cu care a aplicat mai mule lovituri puternice celui de al doilea, lăsându-l în nesimţire. Agresorul a fost arestat, iar victima in stare gravă*a fost trimisă la spital, unde cu toate ajutoarele date pănă acum, nu se ştie dacă va scăpa cu viaţă. ♦ Ministerul industriei, comunică Camerei de comerţ că stabilimentele comerciale situate în zona de 1 Km. depărtare de marginea oraşului, sunt supuse aceluiaş regim ca şi al stabilimentelor de la oraşe, în ceia ce priveşte legea repaosului duminical. D In redacţia ziarului tachist e fierbere mare. Susţinătorul ziarului şi al d-lui Bădăran a pus cum am zice „piciorul în prag“ şi n’a semnat ieri telegrama de felicitare ce s’a adresat ieri „şefului“ ieşan cu prilejul onomasticei sale. Aceasta ca o manifestaţie ostilă în contra... întregei redacţii care aprobă atitudinea d-lui Sinigagalia in chestia statuiei lui Cuza Vodă. Conflictul din redacţia „Opiniei“ se va agrava şi mai mult, odată cu întoarcerea d-lui Bădărău în localitate. Vom reveni cu amănunte. Opereta Grigoriu.—In cursul lunei Septembrie va sosi în localitate excelentul ansamblu de operetă de sub conducerea d-lui C. Grigoriu. • Ieșenii vor avea prilejul să cunoască în stagiunea curentă nouile creaţii ale artiştilor din acest ansamblu precum şi o serie de operete noui între cari cităm : „Iubire de ţigan“, „Prinţ şi bandit“, „Contele de Louxemburg“ „Unul de ai noştri“, „Johan al II-lea“, «Heidelbergul de astăzi» ş. a. Prima representaţie va avea loc, în seara de 17 Septembrie a. c. la Teatrul Naţional. O aventură zădărnicită Aseară pe la orele 8 jum. s-a prezentat la casa de bilete din staţia Nicolina, un tînăr licenţiat în litere I. B. însoţit de d-ra Maria Dimitriu, lucrătoare la regie, cerînd casierului să elibereze două bilete clasa 2 pentru Bucureşti. Casa nefiind încă deschisă, tînărul pleacă, reîntorcîndu-se din nou peste un sfert de oră când primeşte din partea casierului răspunsul că biletele nu se eliberează decât cu 10 minute înainte de plecare. Cum însă acest tînăr era cam agitat, şeful de staţie bănuind că la mijloc ar fi ceva, înştiinţează poliţia despre aceasta, în urma cărei înştiinţări soseşte la faţa locului sub comisarul Bobeica "de la circ. II. Chemat la secţie, tînărul se dă sub numele de Dimitriu, zicind că e frate cu numita d-ră şi că vra să plece la Bucureşti. In acest timp sosind în staţie şi trenul, tînărul îşi ia bagajele şi luînd’o la fugă se sue în tren. D-ra remasă la secţie a mărturisit că declaraţiile acestui tînăr nu erau exacte şi că nu e sora acestui, ci vroia să plece cfl el, la Bucureşti, unde să se stabilească împreună. Faptul e viu comentat. ♦ Idişcare in invăţăturul. — Pe ziua de l Septembrie s’a mai fi facut următoarea mişcare in invatământul primar urban şi rural din circ. Iaşi. Au fost transferafi: Aristide Morţun la Dobrovăţ Moldovei jud. Vaslui, N. Domose de la Bârdeşti (Putna), la Dumasca (Vaslui), V. Pelega de la Cernăuţi-Lunca, la Halul Dăngeni (Botoşani), d-ra Aurelia Bogza de la No. I băeţi la şcoala No. 4 de fete din Botoşani şi N. Vasilachi de la Girbeşti-Libiana, la Brahapoaia (jud. Vaslui). A fost numită cu titlul provizor d-ra Natalia Bancila la Comândăreşti Reuşeni (jud. Botoşani. Au fost’ numiţi suplinitori, D. Urzică la şcoala din Hârlăceni-Şendriceni şi C. Urzică la Buda Mare (jud. Dorohoi). ♦ E vorba ca Regimentul XIII Ştefan cel Mare şi Batalionul 4 vînători s’alece la Şipote în ziua de 5 Septembrie, unde vor sta pănă la finele lunei, făcînd concentrerea de toamnă. D In primele zile după deschiderea stagiunei teatrale, va avea loc o șezătoare literară organizată de un grup de scriitori din localitate. Oi. Dimitriu-Păuşeşti AVOCAT Str. Palatului No. 38 Consultaţii : 8—9 4—6 şi juri. p.m. MIȘCAREA ULTIMA OARA — Serviciu! telegrafic si telefonicul „Mișcărei" — LOTERIA CLASA IV ----**S»R*--- lOOO lei No. 48706 si 3094. 500 lei No. 30477, 53713, 9800, 52812, 44439. 300 lei No. 59709, 30305, 9416, 46924, 56294, 29509, 36359, 33554, 19577, 39965, 18319 25Ó iei No. 2950. 2505, 46852,80423, 6854, 34360, 31270, 5599, 34015, 7920, 9149, 4589, 18400, 9006, 5950, 6936, 24, 30305, 40279,18358,29344, 17792, 31622, 5129, 56278, 26924, 22106, 1110, 36117, 26423. Campania contra regelui Ferm Unalul Buc. (rel.) Comitetul naționalist din Sofia a pornit o campanie violentă contra regelui Ferdinand, pentru că n’a declarat resboi Turciei cu prilejul ultimului conflict între Grecia și Turcia. Concediul d-lui ministru Haret Buc. (rel.) In Monitorul oficial de astăzi a apărut decretul prin care se acordă un concediu de o lună de zile d-lui ministru Spiru Haret cu începere de la 1 Septembrie. Interimatul va fi ţinut de către dl. ministru V. G. Munţiu. Congresul funcţionarilor comerciali din Brăila Bucureşti 31 August (tel).„Funcţionarii comerciali din întreaga ţară vor ţine în ziua de 26 Octombrie un mare congres la Brăila, în vederea unei mai bune organizări. In acest congres se va discuta şi înfiinţarea unei bănci a funcţionarilor comerciali cu un capital de 200.000 ani. Sediul băncei va fi la Bucureşti,având mai multe sucursale prin provincie. Prinz de gală Viena. — Cancelarul contele d’Aerenthal, a oferit un dejun în onoarea lordului Resebei şi a misiunei speciale engleze, la care au asistat ambasadorul englez şi demnitarii curţei. Au cîştigat: ÎOOOO lei No. 26825 3000 Iei No. 32894 1500 lei No. 32754 Cârţi literare româneşti Dinu. Conta, Eminescu, Caragiali, Negruţi C., lorga, Mat. C. Palli, Carmen Silva, Lazu, Petrino, în total 30 diferite voi. Colecţia Şaraga de cîte 200—300 pag. REDUSE NUMAI LA 40 BANI voi. în loc de 1 leu, contra unui mandat de Lei 4 expediez franco de transp. zece exemplare din aceste mult interesante cărţi XENOPOL A. D. Istoria Romînilor în 12 volume mari de cite 300 pagini tipărite pe hîrtie lustruită numai cu 7 lei toate 12 volume în loc de 18 lei. MASURATOAREA OGOARELOR, pădurilor, viilor, moşiilor cu tabele de transformarea măsurilor vechi în noi din Moldova, Muntenia, Dobrogea, mai cuprinde Cubatura butoaelor, surelor, coşarelor, arborilor din picioare, etc. şi este absolut necesară tuturor agricultorilor şi funcţionarilor însărcinaţi cu aplicarea legilor agrare deoarece cuprinde instrucţiuni cum oricare ştiitor, de 4 clase primare poate măsura exact şi sigur orice. Volum mare legat se trimite franco recomandat după primirea sumei de lei 3.25 cu mandat poştal. CODUL PLUGARILOR, Colecţie de 14 legi noi şi vechi cu toate expunerele de motive şi formulare la unele legi, de foarte mare trebuinţă locuitorilor ţăreî, cuprinde 450 de pagini pe hîrtie velină legată şî se expediază franco după primirea sumei de lei 3.25. ÎMPLETITURILE DIN RĂCHITĂ, un vot. mare cu 60 ilustraţii se trimite recomandat după primirea sumei de lei 2.25 Adresaţi comandele la librăria editoare Neculai A. Petroff-Bîrlail Și la principalele Librării din București Cataloage se trimit gratis la cerere. Institutul BAKU Strada Lascar Catargiu (foastă Romină) A p. 46. Școală mixtă — Curs Primar după programul Statului. Examene la Stat. Limbile Germana și Franceză, obligatorii. - PIANO înscrierile încep la 20 August, iar Cursurile la 9 Sept. Situaţia în Turcia Atena.—Ştirea din Salonic că truipele greceşti de la graniţă au fost întărite se desminte în mod formal; din contra s’a raportat aci că trupele turceşti cari se găseaua în Albania au fost concentrate la Monastir spre a fi îndreptate spre hotarul grecesc. Nu se ştie nimic aci despre vreo luptă între trupele turceşti şi greceşti de pe hotar.* Paris. — Primul ministru francez d. Briand, a conferit cu marele vizir d. Haki Paşa şi la reţinut la dejun. MERSUL HOLEREI Viena. Copii grădinarului Gasei Huber, care a murit de curând de holeră, sânt sănătoşi. Examenul bacteorologic al dejecţilor a dat un rezultat negativ , totuşi ei mai sunt păstraţi într’o staţie de observaţie.* Budapesta.—De teama epidemiei de holeră, bâlciul din Mahaciu, care trebuia să se ţină mâine, a fost interzis. Azi s-au declarat 4 caşuri noi suspecte de holeră, care au fost semnalate în 4 comune din comitatul Mahaciu, dintre care unul mortal. Toţi bolnavii au fost transportaţi la spitalul de izolare. * Petersburg.— Ieri au fost izolate în spital 4 persoane bolnave arătând simptomele holere.* Budapesta—Un raport oficial al ministerului de interne constată că în cele 3 comitate Tolna-Pest și Gyper au fost 3 cazuri de holeră. * Roma.—In ultimile 24 ore s’a constatat în Puglia 3 cazuri noui de holeră și 4 decese.___________ ___________ Nu schimbaţi Berea Preferaţi adevărata bere igienicâ a fabricei d-voastre „Zimbru“’ Eforia Spitalelor Civile PUBLICAŢIE In ziua de 15 Septembrie 1910, ora la jum. a. m. se va ţinea la Eforie, B-dul Elisabeta, licitaţie publică cu oferte închise, pentru închirierea următoarelor prăvălii şi acarete, pe termen de 3 ani cu începere de la 26 Octombrie 1910. Din Bucureşti : 1. Imobilul din Strada Fântânei No. 46, garanție provizorie lei, 600. 2). Prăvălia No. 1, din Palatul Epitropiei, lei, 800. 3). Prăvălia No. 2 din Palatul Eforiei, lei, 600. 4). Jumătate din prăvălia No. 4 din Palatul Eforiei, lei 300. 5). Apartamentul No. 3 din ,etajul II din aripa stângă a Palatului Eforiei, lei, 300. (1). Pivniţa de sub prăvălia No. 4 din Palatul Drniiei tei, 100. Din Brăila : 7). Terenul ce Eforia posedă pe Strada Călăraşilor colţ cu strada Malului garanţie provizorie lei T25. Supra oferte şi oferte condiţionate nu se primesc. Conflcţiunile speciale, precum şi orice informaţiuni se pot lua la Serv. Domeniul, în toate zilele de lucru, între orele 10 juni. —12 juni. Licitaţia se va ţinea în conformitate cu art. 72-83 din legea Comptabilitaţei publice. No. 32001 26 August 1910__________ De Inchiriet de la 26 Octombrie a. c. cunoscutul local din oraşul nostru Vechea Boltă Rece (Iaşi, Str. Rece No. 6) Clădire spaţioasă, cu pivniţă renumită. Localul, cu totul renovat, poate fi destinat şi pentru fabrici, atelier, şcoală, etc. A se adresa la administrațiaziarului. ÎNŞTIINŢARE O domnişoară telegrafistă din Iaşi anume Florica Călimănescu, se laudă, ducînd lumea în eroare că este nepoata mea. Declar că nu numai că nu este nepoata mea dar nici nu o cunosc. Erato Vasesin Ministerul Finanţelor Direcţiunea Contabilităţei Generale a Statului şi a Datoriei Publice Datoria publică PUBLICAŢIUNE A 32 La tragere la sorţi a titlurilor de rentă 4 la sută amortibilă din 1894, împrumutul de 120.000.000 lei, se va efectua în ziua de 18 Septembrie 11 Octombrie 1910, ora 10 dimineaţa, în sala specială a Ministerului Finanţelor, conform dispoziţiunilor stabilite prin regulamentul publicat în Monitorul Oficial No. 245, din 7 Februarie 1906. La această tragere se vor amortiza titluri în valoare nominală de 941.000 in proporția următoare: 47 titluri a 5.000 Iei 235.000 lei 112 „ „ 2.500 „ 280.600 „ 284 „ „ 1.000 * 284.000 „ 284 „ „ 500 „ 142.000 „ 727 titluri pentru o valoare nominală de . . . 941.500 „ Publicul este rugat a asista la tragere. No. 63211 18 Aug. 1910. Concesionarul Ministerului pentru toate instituţiunile şcoalelor secundare şi superioare în interior. Instalaţiuni technice şi sanitare APA şi CANAL Automat de Primăria Capitalei cu No. 12051 | 1898 Automat de Primăria lap cu No. 15381 | 1910. O. N. ROHIVIU Bucureşti —Bulevardul Elisabeta No. 9, Iaşi—Otel Traian (Piaţa Unirei) Primeşte orice lucrări de Apă şi Canal in condiţiuni avantajoase. Deposit permanent cu articole superioare englezeşti, precum : Lavouri, Băi, Closete, Bedeluri, Cuvete de faianţe şi fontă, emailate cu Porcelan american. Şcoala Profesională de fete Tereza Paráiva Oral Milicescu Iaşi st. Albineţ No. 5 In această şcoala se predau cursurile şcoalelor profesionale după programa proprie. Se predă Croitoria şi Teoria croitului într’un mod foarte practic. Limba franceză obligatoare. Se primesc eleve interne, externe şi semiinterne, înscrierile au început de la 15 August. Prospecte se trimit la cerere. __________________Direcţiunea 5 odăi, Sufragerie, bucătărie, odaie în De Inchiriet fund, lemnărie, pivniţă, cu instalaţiune Apă-Canal şi Electricitate Stagiul I în str. Păcurari 32. Doritorii a se adresa la dl Cernătescu, proprietar, în ceiași casă. PUBLICAŢIUNE In ziua de Sâmbătă 18 Septembrie a. c. orele 2 p. m. urmează a se ţine licitaţie publică Î11 cancelaria Epitropiei Bisericei Sf. Neculai (de sus) pentru închirierea pe tim de 3 ani de zile , una casă situată în centru Bisericei Sf. Neculai cu 4 încăperi, un apartament din casele Bisericei Cuvioasa Paraschiva, str. Păcurar No. 6 compus din 2 odăi, şi una vie situată lângă Biserica şi pepiniera din Vişan. Condiţiile de închiriere se pot videa la Epitropie în toate zilele. Garanţie pentru admitere la licitaţie 100 lei în numerar sau efecte publice. No. 29. EPITROPIA. 18 August 1910.__________________ Cetiţi aninonul din Pag IV ,Laxin“