Mişcarea, februarie 1911 (Anul 3, nr. 24-46)

1911-02-01 / nr. 24

hatoda JUe$&tQţ\toe Ţara noastră este astăzi sub stăpânirea unui om venit la putere pe portiţa din dos a palatului regal din Bucureşti. In curii.d veţi fi chemaţi să votaţi pe reprezentanţii domniilor voastre în parlament. Dar şi voi tinerii, ca şi cei bătrîni, cînd va veţi duce la vot, sa vă aduceţi aminte cine a fost şi cine este actualul prim-ministru al Rominiei. Aduceţi-vă aminte câ dl. P. P. Carp, toată viaţa lui a luptat în contra puterii suverane a poporului. Aduceţi-vă aminte că dl. P. P. Carp nu numai câ a despreţuit masele electorale, nu numai că le-a sfidat, dar le-a tăgăduit ori-ce forţă. Aduceţi-vă aminte că dl. P. P. Carp, este acela care a preconizat ideia ca numai acei care au treizeci de mii de lei venit să aibă dreptul de a face politică în ţara noastră, excluzînd pe toţi ceilalţi. Aduceţi-vă aminte că dl. Carp este acela care a spus unui ziarist din străinătate că noi nu avem fraţi in Macedonia şi prin urmare nu trebue sa le dăm nici un ajutor. Aduceţi-vă aminte că dl. P. P. Orp este acela care in anul nenorocit 1907 era de ideia ca să recurgem la intervenţia armatelor austriace pentru potolirea răscoalelor. Aduceţi-vă aminte că dl P. Carp este acela care a declarat războiu de moarte cârciumarilor. Aduceţi-vă aminte că dl. P. P. Carp este acela care a insultat pe alegatori, spunând ca nu merită Constituţia, fiind că sunt zestre guvernamentală. Aduceţi-vă aminte că dl. Carp este acela care vrea să împartă ţara în şase gubernii ruseşti, fiecare sub conducerea unui gubernator cu puteri discreţionare şi absolute. Şi după ce vă veţi aduce aminte de aceste lucruri, toa e în paguba ţarei aceştia şi a locuitorilor ei, nu uitaţi că falnica şi veche capitală a Moldovei nu poate trimite în parlament nişte reprezentanţi ca aceia pe cari îi susţine dl. Carp. Nu uitaţi deci că dl. Dimitrie Greceanu nu a făcut nimic pentru acest oraş. Nu uitaţi că dl. Tudui nu poate fi reprezentantul nostru, deoarece nu aveţi nici o legătură cu dânsul. Nu uitaţi că dl. Nicuşor Crupenschi este nepotul ticălosului Crupenschi din Basarabia, care s’a opus în Duma Rusească în contra predării limbii româneşti în şcoale, că acest Nicuşor Crupenschi a fost eliminat din postul de ajutor de judecător ca total incapabil. Nu uitaţi că dl. Leatris este un grec necunoscut care nu face nici-o cinste laşului. Nu uitaţi că dl. Scorţescu a murit de vre-o cîţiva ani, şi prin urmare nu puteţi trimite un mort în parlament. Nu uitaţi că dl. Cosmovici, şi dl. P. Sion şi dl. Gh. Botez sunt nişte anonimi, şi în politica şi în ştiinţă, şi că candidatura lor este o sfidare care se aduce alegatorilor ieşeni. Nu uitaţi ca dl. Henri Suţu este îndemn de a fi alesul nostru, şi că ceilalţi Stroici şi Micleşti nu au fost niciodată în mijlocul nostru, nu ne au cunoscut nevoile, nu ni-au priceput suferinţele, şi n’au ştiut că existam, după cum nici noi nu am ştiut că ei există. Nu uitaţi că nu trebue să votaţi pe cel dintâi venit sau parvenit şi fugiţi de promisiunile lor ademenitoare, care nu se vor îndeplini niciodată. Nu vă vindeţi conştiinţa pentru cei 20, sau 40, sau chiar o mie de lei, căci mai mult face demnitatea voastră de cit ori o sumă care vi s’ar oferi. Fiţi curagioşi, fiţi demni, şi respingeţi propunerile ruşinoase, gândindu-va că întreaga conştiinţă a unui alegător nu se preţueşte in bani, după cum îşi închipue cei cari au fost chemaţi la putere ţâră voinţa ţârii. Gîndiţi-vâ că reprezentanţii opoziţiei sunt prietenii domniilor-voastre, prietenii cei vechi cari sunt şi cei mai buni. Gindiţi-vâ la trecutul frumos al acestui oraş, şi trimeteţi ca reprezentanţi oameni de care să nu vă fie ruşine, oameni care să vă reprezinte cu adevărat, cu demnitate, şi care să fie expresia nesilita a voinţei alegătorilor ieşeni. Gândţi-vă la acei cari au lucrat pentru acest oraş, cari şi-au cheltuit energia şi o parte din viaţă pentru ridicarea Iaşului. Nu vă lăsaţi intimidaţi, nici cumpăraţi de nişte străini ai oraşului nostru, şi nu aduceţi ruşinea asupra vechii capitale a Moldovei. Căci atunci s’ar îndeplini vorba d-lui Carp că nu merităm Constituţie, şi că alegătorii sunt zestrea guvernului. Ridicaţi mănuşa care vi s’a aruncat, şi spălaţi ruşinea pe care guvernul vrea s’o arunce gloriosului nostru oraş. Votaţi pe oamenii domniilor-voastre, şi respingeţi cu indignare pe candidaţii anonimi impuşi de guvern. Astfel veţi face dovada, şi veţi plăti d-lui Carp insulta pe care v’a adus o de atâtea ori, prin despreţuirea maselor electorale şi prin contestaţia care v’a făcut-o de a fi alegători liberi. Dovediţi clar că Iaşul nu stă la dispoziţia nimănui. Trimeteţi în parlament oameni din mijlocul d-voastre, cunoscuţi şi preţuiţi, şi nu daţi nici un vot grecilor, trădătorilor şi morţilor cu cari se prezintă cel mai neputincios partid pe care l-a avut ţara românească, partidul marelui reacţionar şi gubernator rusesc P. P. Carp, omul nefast al progresului şi prosperării ţării noastre. D-lui Preşedinte al Curţii cu juraţi din jud. Ilfov. * * * Cinci cetăţeni alegători au semnat o cerere identică pentru darea în judecată a celuilalt inspectode poliţie D. Dimitrescu, domiciliat în B-dul Ferdinand 67. Ambele cereri au fost înaintate astazi Preşedintelui Curţei cu Juraţi. POLIŢIA agenta electorala guvernamentală Darea în judecată a doi inspectori de poliţie In urma ne maipomenitelor ingerinţe făptuite de inspectorii de poliţie D. Dimitrescu şi C. Sulescu, noi numiţi de actualul guvern, mai mulţi cetăţeni din Capitală i-au dat direct în judecata Curţei cu juri, conform art. 37 din legea poliţiei. Iată petiţia de darea In judecată: Domnule Preşedinte, Subsemnaţii cetăţeni alegători din jud. Ilfov, în virtutea art. 87 din legea asupra poliţiei generale de la 1 Aprilie 1903, cheamă în judecată corecţională pe d. C. Săvulescu, agent de poliţie cu delegaţie de inspector al poliţiei Capitalei, cu domiciliul in Bucureşti, str. Prelungirea Popa Nan No. 13, pentru că în faţa probelor ce vom aduce să-şi primească penalitatea prevăzută de art. 147 cod penal, ca unul ce în nenumărate rînduri prin ameninţări de tot felul şi promisiuni a încercat ca să determine şi chiar a determinat pe mai mulţi cetăţeni alegatori să nu participe la întrunirile şi consfătuirile politice convocate de partidele de opoziţie, să se retragă din organizaţia acelor partide, şi să se înscrie în partidul de la guvern, să voteze pe candidaţii acestui partid , a pretins cetăţenilor să-i încredinţeze cărţile de alegator, să participe numai la întrunirile şi consfătuirile politice convocate de partidul de la guvern, etc. Pentru dovedirea acestor fapte vă rugăm să binevoiţi a cita ca martori pe următorii cetățeni : 1) Vasile Cristescu, comerciant sos. Ianculuî 22 2) Iordan Chiru, lăptar, sos. Mihai Bravu 151 3) Gheorghe Chiru, lăptar, str. Mărcuţii între vii 2. 4) Nicola Georgescu, proprietar, str. Ursului 23. 5) Avram Slave, lăptar, str. Sîrbiască, 9 6) Drumea Tane, lăptar, calea Călăraşilor 257. 7) Nicolae Dolan, antreprenor, sos. Miiai Bravu, 147 8) G. Constantinescu, proprietar, str. Agriculturei 52, toţi din Bucureşti. Vă rugăm să binevoiţi a fixa un termen de judecată de urgenţă, în cea mai apropiată sesiune a Curţei cu juri de Ilfov, conform art. 87 al. 5 din legea asupra politiei generale din 1903. Ne constituim parte civilă cu suma de lei unu. Cu deosebită stimă (ssj Ion G. Stoian, avocat, Bd. Poe 26, D. R. loaniţescu, advocat, str. Mătăsari 30, Victor Tătărăşanu, avocat, str. Ştefan Mihăileanu 51, Dan Gheorghiu, advocat, str. Matei Voevod 70, loan G. Ionescu, advocat str. Romulan 28, București. MIŞCAREA —«*»■ ̋ 35» «. Informatiuni • Atragem atenţiunea d-lor P. Sion, G. Cristofor şi dr. Riegler asupra următoarei informaţiuni: Mai mulţi funcţionari de la Epitropie ni se plîng ca sunt silnic, jenaţi şi ofensaţi de avocatul epitropiei, Stoica, care îi bruschează in mod grosolan, aşa cum a fost obicinuit la «Sender Bercovici» şi în camera chelnerilor de la «Traian». Pentru un om ale căruia orizonturi s’au întunecat de mult pe piaţa Iaşului, sistemul acesta este destul de revoltător şi d-nii epitropi Sion, Cristofor şi Riegler ar trebui să ia măsuri preventive înainte ca însăşi funcţionarii indignaţi să le ia din proprie iniţiativă. Matineul dansant d« Sa Cercul Militar», Sâmbătă 29 Ianuarie 1911 ora 5 p. m. a avut loc, în saloanele Cercului Militar al cincelea matineu dansant. Matineul a avut un desăvârşit succes, petrecindu-se minunat pinâ la ora 9 seara. D. Locotenent Capşa, cu ocaziunea aceasta, a dat o audiţiune muzicală, cântând din vioară, mai multe bucăţi. A asistat multă lume, printre care am recunoscut: Doamnele : Georgescu Cristodulu, Vrabie, Jana Engheliu, Vrabia, Veisa Popescu Margaritescu, Elena Muhiu, Leca, Maria Stihi, Ortensa Konya, Elena Eraclide, Niculescu, Papandopol, Dubert, Bogdan, Cernatescu, Agapi, Mihailescu, Netter etc. Domnişoarele : Margareta şi Loca Mărgaritescu, Mărioara Dragulănescu, Ţuca Lascăr, Ciocâneli, Toto şi Clara Eraclide, Margareta şi Troia Pompilian, Alice Sion, Mia Michiu, Mariette Papandopol, Lucia Comarnescu etc. Epületul era representat prin domnii Colomii: Calinescu, Georgescu Cnetodulu, Constantin Vrabie etc. Maiori: Nădejde Engherliu, Petala, Olteanu etc. Căpitănii : Dubert, Dragulănescu, Leca, Niculescu, Pompilian, Bădescu, Dobriceanu, etc. Locotenenţi: Manolachi, dr. Stănesu, Agapi, Bogdan, Demir Sion, Capşa, Aristică Vlehopol, Borzescu, Irimescu etc. Sub-Locotenenţi: Strat, Mărgăriteiu, Jean Stihi, Edmond Munteanui, Eugen Drăgulănescu, Pop, Eugen V. Radu, Lefter, Pipirescu, Eduard Castano, Jănică Felderber, Lefter, Mhailescu etc. Domnii: Gheorghe Lasăr, Alecu Velescu, Albert Raşcanu, Ronia Junior, Cernătescu, Dobrotescu Student, etc. La Librăria Iliescu, Piaţa finire, se găseşte Anuarul General România pe anul 1910 şi de la 1 Martie şi pe anul 1911. Această lucrare e absolut necesară oricărui comersant. , Urnită electorală Eri a avut loc nunta simpaticului funcţionar de la C. F. R. Gh. Mihailescu cu drăgălaşa domnişoara Pislaru, învăţătoare în judeţul nostru. A cununat d. Scorţescu cu d-na Tuduri. Au luat parte d. Tuduri, Brief, Malhasovici etc... Dragostea ciocoilor se revarsă cu îmbelşugare asupra «alegătorilor». Am fi tare curioşi să ştim dacă d. Tuduri & C-nie ar face astfel de gesturi filantropice şi după alegeri. Se exploatează însă fără pic de ruşine buna credinţa oamenilor şi sinceritatea lor. Greceniştii caută pe toate cărările să găsească copii de botezat şi tineri de însurat cu‘■cop de a se strecura reclame electorale printre cuvenitele hiritisiri. Pentru Funcţionari Faţă de terorizările şi silniciile la cari se dedau autorităţile administrative, acte la care colaborează şi unii dintre acei şefi ai autorităţilor cari ar trebui să steie departe de politica militantă şi mai ales de politica actuală , rugăm stăruitor pe toţi funcţionarii terorizaţi şi pe toţi cetăţenii ameninaţi de urgia conservatoare să ne pună în curent cu toate actele arbitrare şi samavolnice ale agenţilor d-lui Greceanu cari tulbură liniştea cetăţenilor. In special rugăm pe toţi funcţionarii terorizaţi de şefii lor, să ne comunice de urgenţă cazul cînd sunt ameninţaţi cu demisiuni, destituiri, permutări sau retrogradări din funcţiunile lor, pentru a putea curma acest flagel care s’a deslănţuit deasupra oraşului nostru ş’a întregei ţări. Toţi aceşti funcţionari vor găsi cea mai caldă apărare la noi Partidul liberal asigură pe toţi nedreptăţiţii că li se vor face dreptate şi cît de curînd. Fiecare funcţionar înlocuit va fi reîntregrat în postul seu, căci urgia conservatoare de astăzi nu este decît agonia de mîne a unui cuib de ciocoi cari dispare. Dorim toate fericirile noilor căsătoriţi sfatuindu-i însă să nu se potriviască nunilor care urmăresc interese electorale şi macar acum, după nuntă, să facă d. Mihailescu socoteală de voturile, ce vor răscumpără cadourile pumile, —căci n’a cheltuit Scoiţescu bani de florile mărului din dragoste curată şi desinteresată, cum se zice. D na Ana Conta Chernbach, a plecat astazi pentru a inspecta şcolile din oraşul Botoşani. ♦ Eri după amiază a avut loc în sala circului Sidoli, o interesanta conferinţa ţinută de către d-ra Adela Xenopol, iniţiatoarea înfiinţărei Ligei Femeilor. D-sa a vorbit despre „Chestiuni sociale“. Asupra acestei conferinţe vom reveni mai pe lag tntr’unul din numele viitoare ale ziarului nostru. ECOU.—Fabrica „Ţesetura“ Iaşi, Societate anonima, sediul strada Socola, a dispus vânzarea resturilor cu mult sub cost într’o prăvălie alăturea de fabrică, strada Socola No. 127. Halta tramvaiului la uşă. Avis amatorilor. ■ Cercal de skating, preferind parchetul unei sale cimentate, a luat hotărârea să înceapă şedinţele de skating în ziua de Marţi 1 Februarie, în localul coloseului Bragadiru de la 2 iuni., la 5 luni. p. m., în toate zilele săptămănei, afară de Sâmbătă şi Duminecă. Toate persoanele înscrise pe lista abonaţilor sunt rugate a-şi achita cotizaţia în mîinele unuia din organizatori, sau la d-na C. Ghyka, strada Lascar Catargi No. 22, unde vor fi primite Sâmbătă între orele 2 -7 p. m. Sâmbătă sară a avut loc la clubul conservator democrat o adunare generală a membrilor. Au vorbit d-nii 41. Badarau, G. D. Şerban, dr. Ştefănescu-Galaţi şi D. Longinescu, despre lupta în alegerile de la Iaşi şi despre programul partidului guvernează. Agitaţia factorilor poştali.—eri după amiază a avut loc o consfătuire a factorilor poştali din localitate sub prezidenţia d-lui V. Cărămidaru, care au decis să intervină pe lângă corpurile legiuitoare, pentru a cere sporirea salarului. S’a hotărît cu această ocazie, să se întocmească in această privință şi un memoriu. MARELE ŞI RENUMITUL H EN - - -------- S O I E Ş TIE —— Strada Carol (Vis-a-vis de Tufli) Reprezentaţie de Deschidere Vineri 4 Februaria 83, seara CU PROGRAM NOU-----------120 CAI 200 persoane şi corpul balet6 Elefanţi Un procuror prea- general D-l Alex. Biina, procurorul general al Curţei de apel din Iaşi, s-a transformat un agent electoral al guvernului. Pus la ordinele prefecţilor d. procuror general nu face decit să colinde oraşele din provincie din Moldova de vre-o două săptămîni, terorizind pe magistraţi ai căror ochi nu plac stăpinirei, sau ale căror locuri sunt cerute de amatori cu voturi. Această purtare a d-lui A. Vrmna, a ridicat protestări unanime şi a produs o indignare generala. Sub regimul de astăzi, magistraţii au ajuns mai rău trataţi decit sub comisarii de poliţie. Dl. Hinna a lasat până şi dormeza de la „Jok'H'Club" şi s’a dus la Fălticeni căutînd să inventeze ceva in contra a trei magistraţi a căror deplasare guvernamentalii o reclamă cu stăruinţă, avînd nevoe de locurile lor pentru a putea cumpără conştiinţe şi voturi. „ Numărul cazurilor de scarlatină a început să crească din nou în oraşul nostru. Aşa de unde până acum o septâmână s’au înregistrat numai 44 cazuri, în cursul ultimei septamâni numîrul acestora s’a ridicat la 67. Epidemia de scarlatina s’a declarat şi printre elevii şcoalei normale „Vasile Lupu“, din care cauză serbarea care trebuia să aibă locuri cu ocazia patronului şcoalei, s-a contramandat. E probabil că şcoala va fi închisă pînă la desinfectarea complectă a localului. Bălai costumat de la Tinu-Verelu După cum anunţat Simbată seara a avut loc o frumoasă serata dansantă costumată, organizată de către membrii Soc. de gimnastică Turn-Verein. Din numeroasa asistenţă care a apticipat la aceasta serată remarcăm • D-nele Rameder, Maria Judici, Ciakovschi, Demek, Noak, Martinescu, Iupovici, Siemmer Orenstein etc-D-rele Miţa, Ghizele, Margareta, Tofegi şi Iosefina Judici, Georgeta Irimescu, Rogus, Daschievici etc. D-nii Havrannuk, Cornelsohn, Rameder Czaikowschi, Walter, Noak, Martinescu, D. Dobrovici, Max Gollieb, Gustav Füred, Gh. Rezuş, A. Orenstein, Alex Enghel, Emil Rogus, Dr. Manoliu, Judici, Toporăscu, Schreiner, Spiridon Irimescu, V. Stavăr etc. Serata a luat sfâşit pe la orele 5 dimineaţă. Mai mulţi răifăcători au încercat să spargă astă-noapte prăvălia comerciantului Gh. Hudici din corn. Focurile. Hoţii fiind surprinşi de proprietar, au dispărut fără a li se mai putea da de urmă. Pi verse — A fost internată la spitalul sf. Spiridon femeia Paulina Frunză din strada Belvedere, care presents simptorae de otrăvire. — Agenţii de siguranţă au arestat pe dezertorul V. Nedelcu din reg. 13.— Lucrătorul Gh. Mihalăchi, mergînd dimineaţă calare pe mlr. Anastase Panu, a căzut jos de pe cal, fracturîndu-şi un picior. — Femeia Sevastiţa Miron din Trg. Fuimos, fiind eri după amiază la o nuntă, a fost împuşcată din imprudenţă în ochiul drept, de către unul dintre nuntaşi, care voise să descarce un foc de revoluer. Numita femeie a fost adusă în localitate și internată la spitalul sf. Spiridon.