Mişcarea, iunie 1911 (Anul 3, nr. 116-138)

1911-06-01 / nr. 116

Ultime Informaţiuni . Cu prilejul celor două congrese care au avut loc în Iaşi s’a relevat un fapt care a fost viu comentat in cercurile congresiste ca şi în cercurile lumei politice. Primarul oraşului e dl. Dim. Greceanu, fost ministru, deputat şi vicepreşedinte al Camerei. Şi un aseminea primar nu a luat parte la deschiderea congresului medical, pentru a saluta pe oamenii de ştiinţă care veniau în vechea Capitală a Moldovei, mulţuminduse să treacă această delicată misiune unui simplu ajutor de primar! Şi în nici o împrejurare a acestui congres, dl. Greceanu nu şi-a făcut apariţia. In schimb dl. Greceanu s-a dus la Mitropolie şi acolo a salutat pe confesişti cercurilor comerciale. Indiferent din ce motive, dar dl. Greceanu a comis o gafă extrem de gravă, care a fost interpretată ca o jignire pentru corpid medical şi ca o dureroasă scoborîre a prestigiului acestui oraş. Dl. Greceanu are saloane somptuoase pentru a primi pe cei mai auguşti oaspeţi, dar nu are gură pentru a putea lega două cuvinte la un congres al oamenilor de ştiinţă, pentru congresul negustorimei primarul laşului a avut gura mai deslegată ! Ce sile a ajuns Iaşul! Agitaţia funcţionarilor comerciali Dispoziţiunile ipistatului Straja.— Agitaţia funcţionarilor comerciali.—Telegramele de protestare.—Alte amănunte. Modul cum poliţia locală Înţelege să ia diferite dispoziţiuni ca să nu se respecte legea repaosului duminical, a pus pe funcţionarii comerciali din oraşul nostru într’o agitaţie febrilă. Am avut prilejul să arătăm in diferite rinduri cum ipistatul oraşului Al. Stroja, de cînd s’a instalat la poliţie, n’a făcut altceva decit să caute a nimici dreptul de repaos acordat prin lege şi cîştigat de funcţionarii comerciali in urma unei stăruinţi îndelungate pe lingă toţi fruntaşii politici cari au fost de acord în a recunoaşte dreapta şi întemeiata cerere a acestor mici funcţionari. In timp ce toată lumea a aplaudat legea repaosului duminical— lege care există de ani de zile în toate ţările civilizate—ridicolul ipistat Stroja mai întâi din interese electorale şi în urmă din alte diferite motive a căutat treptat—treptat să zădărnicească legea repaosului, lovind astfel drepturile cîştigate de funcţionarii comerciali. * Pe ziua de 10 Mai a. c. ipistatul Straja a dispus ca toate prăvăliile să fie deschise—ceia ce a făcut pe funcţionarii comerciali să piardă o zi de repaos prevăzută prin legea repaosului. Funcţionarii au protestat—dar protestările lor au ambiţionat şi mai mult pe micul ipistat al oraşului care a căutat să se răsbune împotriva lor. Şi ziua resbunării a sosit. Cu prilejul congreselor ce au avut loc în oraşul nostru, Epistatul Stroja a trimis pe toţi agenţii poliţiei să înştiinţeze pe toţi comercianţii ca să fie deschise prăvăliile Duminică toată ziua, deşi era o zi anume indicată prin legea repaosului. Dispoziţia aceasta a avut darul să nemulţumiască nu numai pe funcţionarii comerciali, dar chiar şi pe mulţi comercianţi congresişti cari n’au luat act de dispoziţiile ipistatului şi care drept manifestare ostilă şi-au închis prăvăliile pentru tot timpul Duminicei. La rîndul lor funcţionarii comerciali au ţinut la sediul societăţii o întrunire de protestare, după care au expediat-o ministrului de interne următoarea telegramă : D-lui Ministru de Interne Bucureşti'’TM Poliţia locală invită pe comercianţi a ţine deschise prăvăliile Duminică 29 Maiu. Pentru a doua oară poliţia ieşană ia asemenea dispoziţie contrarie legei repauzului duminical, întăia oară 10 Mai, a doua oară acuma, răpindune zile de odihnă garantate. Însuşi comercianţii sunt contrariaţi de această disposiţiune arbitrară. Rugăm respectuos, Domnule Ministru, să binevoiţi a ordona poliţiei Iaşi revocarea dispoziţiunei luate. Primiţi asigurarea înaltei noastre consideraţiuni: „ Comitetul Societăţei Funcţionarilor Comerciali“. Aceiaşi telegramă a fost expediată şi cătră ministrul de comerţ şi industrie. In curînd funcţionarii comerciali din localitate vor ţine o mare întrunire publică,—cu delagaţi din provincie,— pentru a protesta împotriva poliţiei de Iaşi care a intrat în cea mai revoltătoare ilegalitate faţă de legea repausului duminical. ♦ In urma discuţiunilor urmate cu ocazia congresului cercurilor comerciale şi industriale, s'au votat cîteva deziderate prin care se cere desfiinţarea comerţului ambulant, a taxelor de licenţă, modificarea legei repaosului duminical, desfiinţarea legei monopolului cîrciumilor, şi modificarea legei timbrului. Aseară toţi congresiştii au asistat la o agapă oferită în grădina Perjoaia. Escursiunea proectată pentru astăzi la Ungheni, a fost contramandată. O mare parte din congresişti, nefiind mulţumiţi de primirea ce li s’a făcut, au plecat la Rîmnicul Sarat, invitaţi fiind de membrii cercului din acel oraş. D-nii Vasile Ionescu şi C. Grigoriu oficianţi de telegraf reuşind la concurs vor fi trimişi de către oficiul Iaşi la concursul internaţional de telegrafie ce se ţine anul acesta la Turnu. „ Biroul de expediţie de pe lingă poşta centrală Iaşi a fost desfiinţat cu începere de la 1 Iunie. ♦ Se dă ca sigură numirea d-lui Procuror Winder ca membru de şedinţă a Tribunalului local. ♦ La librăria P. & D. Iliescu a sosit 3000 condee cu cearneală „MĂNOS" de cea mai bună calitate, întrec chiar condeele cu peniţa de aur şi se vinde numai cu Bani 0.75. La aceste condee se pot adapta orice peniţe. „ Duminică împlinindu-se un an de la moartea mult regretatei d-ne Sofia Pennescu, soţia fruntaşului nostru d. C. B. Pennescu, s’a oficiat o panahidă la cimitirul Eternitatea. Au luat parte membrii familiei şi numeroşi cunoscuţi. Administraţia comunală a înţeles că poate închide baia comunală, care nu funcţionează şi nici astăzi, fără ca publicul să fie înştiinţat din timp. Din această cauză multă lume a fost nevoită să vie la bac ca să găsească uşile închise. Dl. Iancu Stamatiu căruia i s’a reproşat astăzi, a respuns că baia s’a închis din ordinul d-lui Greceanu pentru a fi pusă la dispoziţia acelor congresişti care n’au găsit găzduire în altă parte. Din partea studenţilor mai jos semnaţi primim următoarele rînduri: Stimate d-le Director, Mai jos notaţii studenţi vă roagă să daţi publicităţei în coloanele ziarului d-stru, următorului comunicat: „Neinţelegînd felul de manifestare al «Asociaţiei Culturale» care, ea însăşi nu e vinovată de amestecul unor persoane străine şi de emiterea în numele ei, a unor idei pe care nu le admite ; noi următorii, declarăm că nu mai facem, parte din numita «Asociaţie». Ţinem să lămurim totuşi că intenţiile asociaţiei au fost pur culturale, neavind nici o legătură cu părerile exprimate în conferinţa d-lui dr. Zosin“. I. M. Raşcu, M. Bantaş, Victor Ianculescu, T. Hotnog, P. Andrei, Spiridon Carpus, Gh. Savul, C. Dăscălescu, Vasilescu, Bacovia. „eri dimineaţă medicii congresişti au vizitat ospiciul de la Socola unde au fost intimpinaţi de către d. dr. Al. Brăescu, distinsul medic primar al acestui ospiciu, care li-a urat bună venire. D-l dr. Brăescu a însoţit pe vizitatori la diferitele pavilioane, arătînd tratamentele ce urmează pentru bolnavii internaţi precum şi diferitele sisteme de constrîngere. Din partea medicilor vizitatori a mulţumit d-lui dr. Brăescu, d. dr. Augustin, pentru lămuririle date medicilor vizitatori. „ Comisiunea disciplinară a universităţilor, compusă din domnii profesori Pangratti, Onciul şi Ralet, va judeca pe d. Chiricescu la 14 iunie. Clinica boalelor de ochi Duminică după amiază a avut loc în Aula Universităţii prima şedinţă a congresului Asociaţiei generale a medicilor, înainte ca desbaterile să se deschidă, d. dr. Bogdan Rectorul Universităţei, salută pe congresişti in numele medicilor din Iaşi. D-l dr. Sabner Tudori Bucureşti vicepreşedintele asociaţiei, deschizind congresul, mulţumeşte pentru primirea făcută congresiştilor. Continuînd d-sa vorbeşte de legea sanitară, despre care zice că aceasta conţine multe din principiile trecute anteproectele ale asociaţiei, discutate în comitetele şi congresele trecute ale medicilor, arată că corpul medical se plînge cu drept cuvînt că legea votată şi promulgată de 5 luni, nu este pusă în aplicare, face o expunere asupra modificărilor făcute aceste legi şi termină exprimindu-şi părerea că pentru viitor e nevoe să se înfiinţeze o casă de ajutor al corpului medical şi Ateneul medical. La această cuvîntare răspund d-nii dr. Cosmovici ajutor de primar şi Negruţi prefectul judeţului. D l dr. Bardescu zice că a venit la congres, avind convingerea că foloasele ce vor rezulta, vor fi fericite, şi arată datoria corpului medical. D-l dr. Demetriade salută pe congresişti în numele soc. medico-naturaliste şi medico-farmaceutice. D-l dr. Burghele face darea de seamă a mersului asociaţiei pe anul expirat, iar d. dr. Drugescu face expunerea situaţiei financiare. Biroul în urmă se procedează la alegerea biroului, în care timp şedinţa se suspendă pentru 5 minute. La redeschidere au fost aclamate, următoarele persoane alese în comitet: Preşedinţi de onoare d-nii dr. Cantacuzino, Dr. Bogdan, rectorul universităţii şi dr. Demetriade, Iaşi. Ca preşedinte activ se alege d. dr. Augustin din Craiova, iar ca vicepreşedinţi d-nii dr. Botescu şi Dumitrescu- Călăraşi. Ca secretari d-nii: doctori Popescu- Cozma, Bucureşti şi Grădinescu Victor, Brăila. Se alege în comisiunea de verificare a gestiunei financiare d-nii d-ni Giuvănescul, Petrescu şi Carănabel. * După constituirea biroului, se ia In discuţie chestiunea apărărei ţârei inpotriva ciumei şi holerei. D-nii d-nui Bacaloglu (Iaşi), Martinescu (Bucureşti) şi Stavreanu, (Galaţi) citesc rapoartele făcute asupra acestei chestiuni. In discuţiile urmate, au luat cuvintul d-nii d-ni Tărăşescu (Constanţa) Mezincescu (Iaşi), dr. Sion (Bucureşti), dr. Meţulescu (Craiova), dr. Demetriadi (Iaşi), dr. Plăvănescu, (Brăila), dr. Turcanovici (Roman), dr. Popescu (Argeş), maior dr. Popescu (Bacău/ dr. Apostoleanu (Dorohoi) dr. Cânăşescu (Ilfov/ dr. Stavrescu (Galaţi), după care discuţiuni, congresul aprobă următoarele deziderate: 1) Să se înfiinţeze laboratoarele prevăzute de legea sanitară nouă. 2) Să se complecteze instalaţiile din porturile mai ameninţate mai ales la Brăila. 3) Să se facă demersuri pentru a se ajunge la o înţelegere cu statele vecine în privinţa supravegherei rîurilor şi fluviilor limitrofe. 4) Să se întreprindă lucrările de apă şi canal şi măsurile de asanare a oraşelor mai ameninţate. * Seara la orele 8, a avut loc la Binder o agapă, la care au participat 150 dni medici.* In şedinţa de Duminecă a fost expediată şi o telegramă M. S. Regelui, la care d. general Mavrocordat adjutantul Suveranului a respuns prin următoarea telegramă: M. S. Regele mulţumeşte tuturor congresiştilor şi face călduroase urări pentru propăşirea asociaţiei D-stre. Ziua II eri dimineaţă congresiştii au vizitat Universitatea şi ospiciul Socola. La orele 2 juni. are loc Insula Universităţei a doua şedinţă. Prezidează d. dr. Augustin. înainte de a se intra în ordinea de zi, d. dr. Sion citeşte următorul memoriu semnat de 40 medici, prin care se cere ca pe viitor alegerea biroului să se facă prin votare. D-le preşedinte, „In şedinţa de la 29 Maiu a congresului medical, sentimentul majorităţei era să fie ales preşedinte activ al congresului d. profesor dr. Cantacuzino. Corpul medical voia să-i aducă un omagiu de recunoştinţă prin alegerea d-lui profesor Cantacuzino, pentru că ne-a dat legea sanitară şi a făcut alte opere mari în serviciul sanitar. „Nu s’a ţinut seamă de sentimentul majorităţei şi, prin surprindere ,pretextîndu-se că preşedintele se alege prin aşa zise aclamaţiuni, ni s’a impus alt preşedinte, care se bucura de toată stima noastră, dar care nu putea schimba hotărîrea ce luasem de-a da tributul nostru de recunoştinţa d-lui profesor Cantacuzino. „Contra acestui sistem protestăm şi cererea modificarea în statuie a paragrafului privitor la alegerea preşedintelui activ. „Propunem ca această alegere să fie pusă în viitor la vot". * D-l dr. Zambilovici citeşte raportul de verificare asupra situaţiei financiare a bugetului viitor, după care se procedează la alegerea viitorului comitet al asociaţiei. Cestiunea privitoare la „oportunitatea indicaţiunilor ,şi responsabilitatea medicilor în tratamentul sifilisului cu 606" a cărei raportori sunt d-nii dr. Demetriadi şi Gh. Bogdan, a fost aminată din cauză că d. dr. Demetriadi, fiind bolnav n’a putut participa la şedinţă. Se dă cuvîntul apoi d-lui dr. Z. Popescu Ploeşti care citeşte raportul asupra celei de a doua chestiune propusă în congres, „Raporturile dintre medici şi ceilalţi funcţionari publici“ a cărei raportor sunt d-nii d-nn Z. Popescu, (Ploeşti), Inotescu (Buzeu), Rigani ,Muscel şi Vasiliu. In acest raport, d. dr. Popescu, arată desele conflicte ce intervin între medici şi autorităţile respective, din cauza nerespectării măsurilor sanitare ce se iau pentru combaterea diferitelor epidemii, citează mai multe exemple din care reesă că mulţi medici au suferit neajunsuri din cauza neînţelegerilor cu reprezentanţii autorităţilor şi termină protestînd contra acestei stări de lucruri, zicînd că toţi au datoria să se ridice pentru a apara interesele colegilor loviţi In drepturile şi demnitatea lor. D-l dr. Sion luînd cuvîntul, arată că e greu ca corpul medical să nu fie în strinsă legătură cu administraţia publică că conflicte au fost întotdeauna între medici şi reprezentanţii autorităţilor, şi că pentru a se înceta această stare de lucruri, e nevoe ca medicii să caute să facă pe aceştia să înţeleagă însemnătatea dispoziţiunilor medicale. Critică apoi cîteva afirmaţii ale d-lui dr. Popescu cu privire la nedreptăţile ce s-au adus de serviciul sanitar unor medici şi termină cerînd să se controleze adevărul celor afirmate de d-sa. D. dr. Rigani (C. Lung) apelează la solidaritatea dintre membrii asociaţiei. D. dr. Stavrescu (Galaţi), protestează contra funcţionarilor publici, care nu respectă deciziile corpului medical, se ridică contra mai multor atribuţiuni impuse medicilor, şi cere ca asociaţia să intervină pentru a se lua măsuri. D. dr. Dimitrescu salută pe d. colonel Georgescu reprezentantul ministerului de resboi din Iaşi, care asistă la şedinţă. D. dr. Zoe cere ca direcţia serviciului sanitar să dea protecţie necesară tuturor medicilor din ţară care depind de această administraţie, această protecţie fiind însă organizată prin legea sanitară. In ceea ce priveşte puterea executivă a medicului, administraţia sâ-i dea tot concursul pentru executarea măsurilor sanitare, pe care le ia, iar în privinţa raporturilor dintre medicii ce depind de stat şi medicii particulari e de părere să se organizeze un sindicat. D. dr. Popescu Mehedinţi arată că în împrejurările actuale medicii n’au mijloacele necesare Ia îndămlnă pentru a’şi îndeplini adevarata lor misiune şi se asociază la propunerile d-lui dr. Zoe, menţionînd chiar necesitatea unei audienţe la M. S. Regele. Dr. Machelarie citează mai multe cazuri In cari medicii au suferit mari neajunsuri din partea representanţilor autorităţilor şi cere să se ia măsurile necesare. Dr. Ţurcanovici (Roman) afirmă că atunci cînd medicul îşi face datoria în conştiinţă, se nasc totdeauna nemulţumirii în care scop citează un exemplu cu d. dr. Botescu care in calitate de primar al Capitalei luind măsuri mai severe pentru apararea populaţiei şi-a făcut mulţi duşmani şi a intimpinat multe neajunsuri. Arată că funcţionarii cei mai prost retribuiţi la noi sunt medicii şi aceasta cu attt mai mult, cu cit de multe ori aceştia au de întimpinat mari greutăţi pentru a-şi îndeplini datoria. Faţă cu această situţie deplorabilă — zice d. dr. Jurcanovici—ar fi de dorit ca medicii să nu sufere neajunsuri din partea autorităţilor, ci din contra acestea să le dea tot concursul. Continuînd, d-sa arată că sunt împrejurări în care medicii nu sunt respunzători de Înscenările ce li se pun In sarcină, şi termină făcînd propunerea, pentru ca această stare de lucruri să Înceteze—să se organizeze şi să lupte pentru a se pune In aplicare la cea sanitară.* La ora 5 jum. discuţiunile asupra acestei chectiuni, declarindu-se închise, şedinţa se suspendă pentru a se procede la despoiarea scrutinului, în care scop se alege o comisiune în frunte cu dr. Botescu. La redeschiderea şedinţei se comunică rezultatul alegerei. Votanţi 94, majoritatea 48. Următorii dni medici Intrunind majoritatea voturilor au fost aleşi. In comitetul asociaţiei: Dr. Burghele 92 voturi, Drugescu 92, Spalener Tudori 92, Stavrescu 92, Botescu 91, Leonte 91, Demetriade 90, C. Vasiliu 90, Rîgani 89, Martinescu 88, Titu Dimitrescu 76, Cantacuzino 75, Inotescu 73, C. Constantinescu 70, Th. Dimitrescu Brăila 67, N. Lupu 66, V. Sion 65, Popescu Zaharia 62, Gh. Tănăseanu 61, I. Bejan 59, Bruteanu 59, Negea 56, Panea 51, Gheorghian 50 şi dr. Mezincescu 50. Şedinţa s-a terminat la orele 6 juni. * Seara a avut loc in saloanele restaurantului Binder un banchet oferit de asociaţia medicilor din localitate. Ziua de aicl Dl. dr. Augustin, preşedintele, anunţă raportul d-lui dr. Demetriade, după care ceteşte cererea medicilor de plasă purtare la examenele de capacitate. Dl. dr. Sion, este primit cu aplauze. D-sa vorbeşte despre legea sanitară şi arată modul cum s’au făcut modificările, cari nu aveau de cit scopuri politice; arată apoi modul constituirei consiliului superior, şi vorbeşte de numirele ilegale făcute In corpul medical. Oratorul continuă. * Medicii congresişti au visitat astăzi dimineaţă abatorul, instalaţiile laboratorului farmaciei N. Racoviţă, precum şi Societatea «medico-farmaceutica». In astă seară medicii congresişti părăsesc Iaşul plecînd la Slănicul Moldovei. CONGRESUL MEDICILOR Ziua L—Biroul.— Combaterea epidemiilor de ciumă şi horă.— Vizitele în oraş.— Ziua 11.—Raporturile între medici şi funcţionarii publici.—Un memoriu.—Noul comitet al asociaţiei.—Ziua 111.—Legea sanitară. Dr. L MICLESCU Oculist operator S’a mutat str. Ștefan cel Mare 6 Casele magaziei Kabane Succesor — Consult. 3—6 p. m. — GUSTAŢI Neîntrecuta bere „Zimbru" Iaşi din apă de la Timişeşti. MIŞCAREA Ultima oara Conflictul Sinodal Astăzi dimineaţă la orele 8 a început la cancealria Mitropoliei din Capitală, ascultarea martorilor. Comisiunea e compusă din arhiereii Meletie Constăţeanul, Calist Botoşăneanul şi Sofronie Craioveanul. La şedinţă au asistat şi Mitropolitul Primat şi Episcopul de Roman. Primul martor care a fost chemat,ed. Boroianu administratorul Casei Biserilor, care Insă a fost refuzat pentru a depune depozițiile, pe motivul că n’a prezentat certificatul de moralitate eliberat de primărie, certificat care trebue să însoțească pe orice martor. Dl. Cireşeanu, al doilea martor, întrunind condiţiunile cerute, a spus că nu cunoaşte legea sinodală şi nu a dat decit nişte lămuriri vagi. La orele io jum. a fost chemat dl. Cornei, care a stat până la orele jum. D-sa a spus că legea sinodală este anticanonică, iar In ceia ce priveşte erezia şi moralitatea a spus că nu cunoaşte nimic. Printre profesori, domneşte o mare nemulţumire pentru motivul că comisiunea cere certificate de moralitate. Unul dintre profesori a declarat chiar In faţa gazetarilor că aceasta e o batae de joc la adresa profesorilor universitari. La ora 5 se va continua cu ascultarea martorilor. Prima Soc.le Credit Poli- Român-Bucureşti ANUNŢ Se aduce la cunoştinţa d-lor detentori de Scrisuri Funciare Rurale 5 la sută precum şi acelora care au depuse sau consemnate asemenea valori că preschimbarea titlurilor cărora li se termină cupoanele la 1 Ianuarie 1912, se face de pe acum, în zilele de Joi şi Simbătă de la orele 8 juni —11 jum. a. m., la Ghişeul Serviciului Verificărei Cupoanelor şi Scrisurilor Funciare, unde se vor libera alte titluri cu mai multe cupoane. Scrisurile de preschimbat sunt cele emise în prima serie şi poartă numerile: cele de 5000 lei de la No. 1— 7591 „ „ 1000 „ „ No. 1-35129 „ , 100 , , No. 1- 5720 DIRECȚIUNEA. Doctor L. SILBERSTEIN Siedle de spial Cons. 8—9 dim. 2—5 seara Strada Golia 62