Mişcarea, august 1911 (Anul 3, nr. 167-189)

1911-08-02 / nr. 167

Ultime Inforamaţiuni . Pe cit ni se pare, ci, toate consfătuirile ce au loc la Camera de Comerţ pentru modificarea legei repaosul duminical, nu se va ajunge la nici un resultat. Aceasta pe motivul, că pe de o parte funcţionarii comerciali şi cei mai mulţi din comersanţii mari susţin respectarea actualii legi, iar pe de altă parte, chiar restul comersanţilor mici si mijlocii, au emis atitea păreri asupra modului cum trebue modificata legea, încit ar fi cam greu sa fie toţi împăcaţi. Intre altele sau emis 8 păreri relativ la modificările ce trebuesc făcute : i) sau repaos integral pentru toţi, dar absolut pentru toţi comersanţii, ceia ce e imposibil de realizat, 2)ca prăvăliile să fie deschise duminica şi serbătorile pana la orele 12 ziua, iar au părere, ca repaosul să se facă prin rotaţie. Resultatul consfătuirilor vor fi trecute întrun memoriu ce va fi înaintat ministerului de Comerţ. Aşteptam să vedem cum va proceda dl. Cerchez şi care sunt părerile sănătoase, ,ine înţeles,a actualilor membrii ai Camerei de Comerţ, asupra modificărei legei repaosului duminical. ♦ Judele de instrucţie col. I, a început Simbătă să facă instrucţia crimei din com. Golâeşti, în care sunt implicaţi profesorul Lucian, Roiu şi doctorandul Smilovici’ . Lucrătorul Alexandru Pocipanu, a căzut de pe acoperişul palatului administrativ, rupîndu’şipiciorul sting. In stare gravă a fost transportat la spitalul Sf. Spiridon. In urma Intervenţiei fâcutâ la ÎVfinisterul Instrucţiunei fie către L.SSMitropolitul Pimen, călugărul pionisie Codău din mănăstirea Slatina a fost exclus pentru totdeauna din monahism. Se ştie că numitul călugăr fusese pe vremuri bandit şi vrînd să-şi ispăşească păcatele a intrat în mănăstirea Slatina, de unde a dispărut iarăşi dejcîtva timp. In urma uHMi ordin dat fie direcţia generafii a poştelor, fiiuroul de coraisiqne, pendinte de oficiul pfiştat din localitate, a fost desfiinţat pe ziua de 1 August, dîndu-se in antrepriza unui particular. Funcţionarii acestui biurou au fost repartizaţi, parte la oficiul central din Iaşi, iar parte la ospicii din alte oraşe. ♦ Eun, Duminică, la orele 40 O0 un mare puhăr fie tncrtori cîşutari creştini i din localitate. S'n Întrunit în casete fi-lui I Alexandrescu din str. Malu, unde au pus bazele unei societăţi de ajutor reciproc cu numele de Solidaritatea, alegându-se următorul comitet: V. Filipovici preşedinte, Gh. Andronic vicepreşedinte, I. Ionaşcu, P. Bosănceanu, C. Postelnicn şi C. Apostol şi „ Silvestru fitemfiri’, C. Alexaridrescu eaşisr şi Em. PopaVic» secretar, fi Toate fructele ce se aduc in oraş sunt inspectate în fiecare zi de cătră medicii comunali la secţiile respective. Mîine Marţi, începe tragerea clasei alţ a loteriei statului. Tragerea durează două zile i Eri s’a făcut înmormîntarea la ciuntiră lipovanului Xenofon Doroşel Moarul funebru a fost urmat de toţi lipovenii şi scopiţii din localitateu M -S. Regele a semnat decretul prin care se aprobă regulamentul pentru clădiri şi îngrădiri în Iaşi, astfel cum a fost votat de consiliul comunal. ♦ După 15 August, Universitatea locală va începe a trimite invitaţiile la persoanele din ţară şi din străinătate, ce au fost solicitate să participe la serbările jubiliare. » In zia de 4 August va sosi în localitate d. general medic C. Papilian. D-sa va inspecta compania IV sanitară, spitalul militar şi infirmeria soldaţilor bolnavi ce oehii de la Frumoasa. ♦ La camera de comerţ din localitate a sosit un raport din Birmingham, oraş în Anglia, prin care se anunţă că în Anglia din cauza lipsei de ploi, se simte nevoe a se importa furaj din străinătate. ♦ Dl. Lt. Colonel Cristodulo Georgescu comandantul batalionului 4 vinători, fiind mutat la Galaţi, a părăsit Iaşul eri 0rele 10 juni. Pe peronul gărei erau prezenţi toţi ofiţerii batalionului In frunte cu d. maior Nădejde, ajutorul comandantului, de la care d. Lt.Colonel Georgescu şi-a luat un ramas foarte cordial. Mişcarea Şedinţa Camerei de Comerţ — Chestiunea modificărei legei reprosului duminical. — Ce vor funcţionarii comerciali ?— Comersanţii divizaţi în două tabere.— Cum se va rezolva chestiunea. — Una din chestiunile cele mai importante, care actualmente e la ordinea zilei in oraşul nostru, şi care a dat loc la multe agitaţii, e chestiunea modificărei actualei legi a repaosului Duminical. Natural că pentru respivarea acestei chestiuni, desbătută de altfel in atitea rînduri şi în foarte multe congrese, era de neapărată trebuinţă convocarea tuturor comersanţilor, care să-şi dea avizul şi părerea asupra modificărilor ce trebuesc aduse actualei legi. In acest scop Camera de Comerţ a alcătuit o comisiune compusă din d-nii Const. Cerchez, R. Tufli, I. Eiven, şi I. S. lonescu, care împreună cu comersanţii din localitate să discute şi să hotărască asupra acestei chestiuni. Prima întrunire trebuia să aibă loc Duminica trecută, iasă a fost amînată din cauză că la invitarea ce s’a făcut de către Cameră, n’au respuns de cit un foarte mic număr de comersanţi. A doua întrunire, mai norocoasă de cit cea dintâi, a avut loc eri după amiază şi au participat peste 100 comersanţi şi funcţionari comerciali. Şedinţa s-a deschis la orele 30, nu Cel întâi care ia cuvintul e dl. Const. Cerchez actualul preşedinte al Camerei de Comerţ, care după ce arată scopul pentru care au fost convocaţi comercianţii, dă cuvîntul celor care vor să-şi dea părerea asupra modificărei legi reproşului Duminical. După cum era şi de aşteptat, In primul rîndsau ridicat să vorbească cei cari şi-au putut da seamă de foloasele aduse de această lege şi natural că aceştia erau funcţionarii comerciali şi mai ii comercianţi, cari au susţinut că actuala lege a repausului să fie respectată fără a i se aduce vreo modificare latre altele, der cur au luat cuvîntul au arătat că interesele comercianţilor nu sunt ştirbite întru nimicdin cauza acestei legi şi pentru ca să se dovedească acest lucru, s’a făcut propunerea de a se face un control în registre, pentru a se vedea întru cit comerţul a suferit de cind s’a pus în apiieare această lege, şi cit s’a cîştigat îq timpul cînd e.a iu vigoars veefieaMege'â rep.aosulUi -difippioicsfl.' S’a piai aratat apoi că fit* lingă că comerţul nu sufere pimic, par nici pumpărătorul şi în special cel principal,— săteanul—n’ are a se plinge întru nimic după cum s*a susţinut de unii, deoarece aceştia nu-şi fac cumpărăturile trebuincioase numai Duminicele duci vin in tîrg, ci în zilele din restul săptămînei. Discuţiunile devenindfin cg ificp mai aprinse, d Const Cerchez] anunţă că funcţionării coimerciali, vor fi convocaţi aparte pentru a-şi da părerea asupra acestei tfiesliuni, pe motivul de a nu se ivi conflicte între aceştia şi comercianţi. De notat e faptul, că unul dintre funcţionarii comerciali care a luat cuvântul a afirmat că în iqtţ’gnirea fie şti 'majoritatea cţipr ca^’e' participă, sunt mici coraer'cianţi de pe la periferia oraşului care nu-şi dau seamă de foloasele actualei legi, şi care cer modificarea ei, mai mult din interesul prea lacom de ciştig. Dintre comercianţii care a 11 cuvîntul, o parte au fosti fie părere ca legea să fie modificată în sensul ca Duminicele şi serbătorile, prăvăli fie să fie deschise dimineaţa până la orele 12, iar o parte fie părere ca repaosul să se facă prin rotaţie. Din discuţiunii® urmare în şedinţa de ori, nu se poate constata decît un singur lucru, şi anume , că rezolvarea acestei chestiuni, nu se va face decît cu foarte multa greutate, pe motivul că nu e tocmai uşor de satisfăcut fiecare categorie de comersanţi, după cum le dictează interesele personale. Ar trebui ca mai înainte de toate să să se aibă in vedere interesul general, şi-ar fi naivi cei care ar crede că actuala lege a repaosului duminical va putea fi modificată numai pentru simplu fapt, că cei cîţiva ambiţioşi, de altfel foarte puţini la număr şi nu din comercianţii de vază din oraş, cer modificarea legei. S’a discutat aşa de mult această chestiune, s’au emis până in prezent atîtea păreri Incit e foarte problematic lucrul ca tocmai actuala comisiune aleasă de Camera de comerţ din Iaşi, să poată da soluţia definitivă a acestei chestiuni. E de remarcat şi afirmaţia d-lui Const. Cerchez preşedintele Camerei, care în cuvîntarea pe care a ţinut-o oii, a aratat între alte aşa zise păcate ale legei, că se încurajează frauda şi mita şi că comersanţii sunt siliţi— de cine ? nu ştim—ca din oameni cinstiţi cum au fost pănă azi, să devie necinstiţi. Nu ştim cum se vor împăca comersanţii cu landa d-lui Cerchez, insă ca să afirmi că eşti silit să fii necinstit,şi să mitueşti pe „funcţionarul administrativ, aceasta e pur şi simplu o aberaţie, întrunirea s’a terminat la orele 7. Asupra şedinţei de eri, vom mai reveni, şi pentru ca să terminăm, notăm faptul că d. R. Tufli vicepreşedintele Camerei, n’a participat la această întrunire ceia ce a dat loc la multe comentarii şi interpretări ostentative. Regia II astă seară la orele 5 are loc şedinţa membrilor consiliului de higienă a oraşului sub preşidenţia d-lui dr. Fior. Tot în astă seară are loc şi şedinţa consiliului de higienă a judeţului, sub preşidenţia d-lui dr. Roşculeţ. Se va discuta asupra măsurilor ce trebuesc luate in judeţul nostru pentru prevenirea epidemiei de holeră. ♦ Din căpătuelile „a sfinatorilor“ .Ministrul cultelor şi al instrucţiunei, în dorinţa de a studia mijloacele prin care s’ar putea ajunge ca şcoalele noastre da comerţ să contribue la naţionalizarea şi propăşirea comerţului român, a acordat un concediu de doi ani, d-lui profesor Praja, spre a se ocupa de aproape şi în tot acest timp de această chestiune. Oricum dar ni se pare că beneficientul de acest timp concediu nu are o prea vie inteligenţă. Doi ani pentru a studia reforma unei programe e prea lung ! Eri a avut loc căsătoria religioasă a confratelui nostru N. Trmiras cu d-ra Laetiţia Const. Ion Creangă. Casătoria a fost oficiată în biserica Sf. Nicolae din Humuleşti (Tg.-Neamţ). ® In strada Palatului a’au început lucrările pentru prelungirea liniei tranvaiului prin ţaţa bisericei Sf. Neculai, până în strada Anastase Panu. ♦ A fost arestat individul Vasile Toma de meserie spoitor, care voia să vîndâ mai multe lucruri, pe care le furase de la dl. D. Dimitrescu din strada Sovescu. Autorităţile poliţieneşti au primit o plîngere din partea lui Vasile Frîncu, cantonier din comuna Belceşti, prin care anunţă că soţia sa Catinca, a dispărut de la domiciliul conjugal, furind suma de 285 lei, precum şi mai multe, lucruri aari au fost afinşi la abator U6 cai bolnavi fie răp cingăi de la Regimentul 7 ro.jifiD fiin localitate, care după ce au fost omorâţi prin otrăvire, au fost îngropaţi şi cimitirul animalelor. SF5i*Aifaia Bragndiru.— Numai 3 reprezentaţii : Mercuri 3, Joi 4 şi Vineri 5 August, Ştefan Iulian, arlu-corpicul , marele succes grădinei ţila,ncluzia din Capitală cu concuraţii trupei de comedii a d-U\ţ 41. M. Ieonescu. Prima reprezentaţie Mercuri fi August : Un ginere amanet, comedie într’un act jucată de trupa Leonescu, Iulian, va apara cucoana Niţa în rochie pantalon, cucoana Manda în sărbători. Cele mai noi creaţiuni şi marele succes din Bucureşti, Capitania d’un ceas, comedie jucată de trupa Teonescu, Lucian Mitocanul la Şantan şi Santeza, cele mai splendide şi noui creaţiuni, Biuroul de informaţiuni comerciale din Ministerul de Industrie şi Comerţ, anunţă camera de comerţ din localitate că mai mulţi comercianţi din Ungaria, voiesc să importe piei brune de căprioară şi cerb din România, ♦ În astă seară va rula la grădina „Traian d intre alte subiecte senzaţionale Regele nostru Carol I trecând în revistă batalionul de vinători de sub comanda d-lui bet.-colonel C. Peţarî. Afară de aceasta, programul mai cuprinde : Sxcepţionalul program de astăzi cuprinde apoi : Femeia inventatorului roman—inima tronetei, după o legendă franceză — Ghiarele derbedeiului, naraţiuni însufleţite. Franţa pitorească . Lyonul şi împrejurimile sale. — Jobard schimbă servitoarele, comedie de moravuri pariziane.—Un prieten prea îndrăzneţ, scene comice etc. etc., precum şi cel mai nou număr din Pathé-Journal cu noutăţile, sporturile, modele şi telegramele însufleţite din lumea întreagă. Tot în programul de astăzi va apăre Max Iisiffer în noua sa creaţiune comică «Vecin şi Vecina». Ultima oara Accidentul de tren Bucureşti. —Trenul No. 54 a suferit la Craiova un accident, care putea să aibă urmări grave. Fiind în întârziere, cu 4 ore trenul a intrat în staţie fără ca macazul de la linie să fie schimbat? Mecanicul observînd aceasta a putut opri trenul la timp, evitând o nenorocire, mașina a deraiat. Svon neîntemeiat București.—S’a svonit în Capitală că vestitul haiduc Pantelimon, care operează cu banda sa de atita timp în nordul Moldovei, ar fi fost prins. Svonul e însă neintemeîat. Holera București. Pe ziua de astăzi au fost la Constantinopol 24 cazuri mortale de holeră. La Salonic 15 cazuri, din care 9 mortale. , ■ 1 —^ m t~~~bt~t t itit—ttimhi mmam i1 ■■ De vânzare viţe americane altoite la Pepiniera Olge Cristave Nicolina Iaşi Decorat Cavaler Meritului Agricol. Paris 5 Iulie 1905. Decorat OfleerMeritului Agricol. Paris 14 Iulie 1911. Vânzări în condiţiuni excepţional defavorabile Furnizează cele mai multe viţe Creditului viticol. fi 5000000 vite altoite in Mina Iasi 2003000 vile altoite in Algeria Mai bine ele 2000000 viţe s’au altoit din varietăţile: Selection Camere, galbenă de Odobeşti, Ohasselas dore, şi varietăţi de masă extra Reprezentant al Sindicatului pepinierelor din Oran (Algeria) Viţe disponibile pentru orice regiuni din ţară din cele mai producătorie pentru vinuri. Producători direcţi şi Portaltoi. Cereţi catalogul gratis. îFabricat sobe de teracota şi faianţa — FPATII MACTIROFF laşi, Şoseaua Păcurari 72 — Recomandă D-kur proprietari de Case şi antreprenori de construcţiuni publice . £gorile de teracotă zmălţuită in toate culorile moderne. Sobe de teracotă plane cele mai higienice, solide şi practice. Nobe de porţelan albe şi motolice, formele cele mai elegante, simple şi fantazie. Fuse de Faianţă pentru instalaţiuni de Laboratoare, băi, bucătării etc. OLANE pentru coşuri şi drenagiu de orice dimensiuni. Frecuţiune promptă.—Preţuri reduse. aasgsgumnasasssg'1.* Baano HnaHNaamnnimni Sanatoriul Sf. MARIA, Dr. AL. TAICU STRADA ZMEU No. 3, IAŞI Chirurgie—Medicina—Faceri — Injecţiuni Erlich «606», Electroterapie — Direcţiunea Sanatoriului aduce la cunoştinţa onor. Public ca avînd în vedere importanţa capitala ce are astăzi fizioterapia da medicină, a complectat această instituțiune prin o instalatie de electroterapie. Se aplică actualmente după sistemele cele mai perfecționate CUrenți electrici: galvanici, faradici, pentru endoscopie, caustica, etc. Se practica : băi electrice (sistem I 1. Sehniee) masage electrice pentru faţă, piele, inimă, stomach, muşchi, vagin, prostata etc. Pacienţii suferind de diferite paralizii, tulburări nervoase, reumatisme, anchiloze, dilataţie de stomach, atonii intestinale (constipalii), nevralgii, anemie, boli cronice ale aparatului genito-urinar, îşi găsesc remediul în acest tratament. Şedinţele în fiecare zi între orele 3—7 p. iu- Decret București.Astăzi M. S. Regele a semnat decretul prin care se aprobă regulamentul pentru clădiri din Iași, votat de consiliul comunal. Fraude la o bancă București.„La o bancă din Râmnicul Sarat" s-au descoperit astăzi fraude în valoare de peste 10.000 lei. Autorul acestor fraude e un funcţionar Petrescu de la acea bancă. ÎNŞTIINŢARE „ Bereria Zimbru“ din Piaţa Unirei a trecut, în administraţia cunoscuţilor specialişti de bere de Lupu şi Leon. Noua antrepriză a renovat, cu desâvîrşire localul, înzestrîndu-l cu un serviciu complect, aşa că «Bereria Zmbru» va unicul local bun al publicului it ş. n. Restaurant modern, la orice oră de 7. şi de noapte, preţuri convenabile, Restaurant şi la minut la la Bucureşti. Nouri antreprenori roagă pe toţi cunoscuţii şi pe Onor. Public ieşan, ai vizita localul, asigurindu-i câ vor rămînea pe deplin satisfăcuţi. Bere specială „Zimbru“. La cunoscutul atelier de ceasornicărie „Enghel“ din Piața Unirei, se caută un ucenic. in Inp mare foasta Proprietate Ull IUL marts Hojotţă astăzi proprietatea Gross 840 m. p. situat la str. Albă 56 se închiriază de pe acum pentru o grădinarie, florărie sau depozit de lemne, având pe ea nişte viţe de vie fructifiere şi sâmănătura de nohot. A se adresa la proprietar Gross str. Stefan cel Mare 49 (casa Scholler) în curte. După o practică de 2 ani ca asistent In clinicile celebre ale profesorilor : Leopold (Dresda), Bum (Berlin), Frankel (Breslau). M’am atat silit ca Specialist în boale de femei Mamos Dr. I. BRENER -12 STRADA MITROPOLIEI 12- Consultatiile 9—11 dint. si 2-6 p. m. ANUNCIU D-nii G. Nica, licenţiat în litere, profesor şi C. Romanescu, licenţiat în matematici, profesor, autorizaţi de Onor. Minister al Instrucţiunii Publice, se ofera a pregăti elevi pentru diferite examene de liceu şi concursuri de bursă. A se adresa d-lui G. Nica, profesor la liceul „Naţional".