Mişcarea, noiembrie 1911 (Anul 3, nr. 238-262)

1911-11-01 / nr. 238

Bolnavii fictivi şi coimunicatul d-luiMarghiloman •—— După o lună de zile şi mai bine In urma extraordinarelor inzistenţe făcute pe lingă primul ministru, dl. P. P. Carp şi pe lîngă ministrul de interne de cătră dl. dr. Riegler şi ceilalţi colegi ai sei de la epitropie, dl. Al. Marghiloman a dat un comunicat prin „Monitorul «Oficial» în chestiunea bolnavilor improvizaţi in secţia IlI-a medicală, cu prilejul Vizitei regale-Comunicatul acesta, reprodus în toate ziarele guvernamentale, este tot atit de departe de a acoperi şorticăria săvîrşită la secţia III-a după cum el este departe de a pune la discuţie chestiunea pe care au atacat’o. Astfel ministrul de interne bazîndu-se pe aşa zisa anchetă ce s’a făcut la spital aduce la cunoştinţa publică că în ziua vizitei regale se aflau în căutare, în secţiile spitalului 2OS bolnavi, toţi înregistraţi în registele respective, cu numele, etatea şi diagnosticul boalei“. Ministrul de interne comunică pe cale oficială numărul total al bolnavilor din toate secţiile, fără însă să pomeniască un singur rînd de medic a III-a—singura secţie în care s’a întîmplat şolticaria. Ori comunicatul d-lui Marghiloman avea rost numai în cazul dacă el ar fi desminţit cele petrecute în această secţiune în ziua vizitei regale. Asupra aşa ziselor rapoarte ale medicilor şefi de secţie, ţinem a mai da următoarele amănunte : S’a întîmplat ca unii medici cari au trebuit să raporteze epitropiei asupra bolnavilor jubilări au scris aceste rapoarte în cancelariile respective în prezenţa deci a internilor, a externilor şi a stagiarilor. Aşa a fost raportul d-lui prof. dr. Socor, iar al d-lui dr. Lambrior a fost scris sub a sa dictare de către un stagiar care s’a mirat in urmă că în raportul publicat au apărut motivele transferării de bolnavi la medica III şi la medica I şi anume următorul adagio: transportare necesitată de aglomeraţie şi prin faptul că bolnavii erau peste complect. Fiind că această aglomeraţie nu exista de loc şi nici un bolnav nu era peste complect studenţii s’au mirat mult de acestă afirmare. D-rul Lambrior fiind întrebat de studenţi a declarat că acea afirmaţie nu-i aparţine şi stagiarul care a scris raportul afirmă şi dînsul că acea motivare a transferării nu a scris-o. De altmintrelea se poate dovedi foarte uşor că secţia nu era de loc suprapopulată în acea zi de 27 Septembrie. Numărul paturilor in secţia medical a este de 30 împărţiţi aşa : 20 bărbaţi în 2 odăi din etajul î şi 10 femei în 6 odae din etajul al II-Iea. In registrul de rapoarte silnice găsim următoarea situaţie a bolnavilor din medicala: 19 bărbaţi aflaţi dimineaţa şi unul primit peste zi, 8 femei aflate dimineaţa şi unei una primită peste zi. Rezultă deci că în camera femeilor departe de a fi aglomeraţie existau încă două paturi libere. Aceste sunt date oficiale extrase din registrul de rapoarte zilnice care se trimit serviciului de primire, pentru a se cunoaşte situaţia bolnavilor, date cărora nu li se poate opune nici o desminţire fie ea chiar sub formă de comunicat... Dar cum cinismul şi îndrăsneala celor de la epitropie continuă a sfida opinia publică pe deplin edificată de noi, promitem a reveni cu dovezi și mai sdrobitoare, arătînd astfel nesinceritatea comunicatului oficial. a D. Sinigaglia profesor la școala comercială, a fost numit diriginte pe un period de 4 ani. a D. colonel dr. Palauz medicul corp. 4 de armată va face examinarea medicală a nouilor recruţi din garnizoana locală în zilele de 10—15 Noembrie. ECOU.— Senatorul D-rului Al. Taicu din Str. Zmeu No. 3 Iaşi s’a complectat cu o Policlinică. Consultaţiuni zilnice de la 3—7 p. m. ----------------------------------------- Ultime Informaţiuni a D-l Greceanu pare că s’a convins că trebue să se debaraseze de al doilea seu ajutor. Sacrificarea d-lui Stamatiu e iminentă. D-l avocat M. Mavrodin urmează a fi ales ajutor de primar în locul d-lui Stamatiu. Cu expresul din astă seară se vor întoarce in localitate fruntaşii noştri cari au luat parte la consfătuirea de eri din Capitală. O întrebare d-lui prof. Riegler In ziua de 27 Septembrie cînd M. S. Regele a vizitat spitalul, secţia medica III-a era compusă din 2 odăi populate cu femei aşa zise bolnave. Din toate rapoartele oficiale resultă că 8 din acestea au fost furate din alte servicii, iar 2 au fost primite de prima gardiancâ transformată ad hoc în medic de primire. Totalul deci e de 10 bolnave. Cu acest număr s’a populat o cameră. Și anume camera situată vis-a-vis de clinica oftalmologică. Cu ce s’a populat camera II-a situată în rînd cu camerile secţiei chirurgicale ? Dacă d-l epitrop se va simţi jenat cu răspunsul i-l putem inspira noi cam în următorul mod : Prima gardianca Mme Neculau a fost obligată de către d-l epitrop Riegler să recruteze bolnave jubilare dintre gardieneile din alte servicii. Ea s-a adresat imediat gardiencelor din secţia chirurgicală promiţindu-le cite un franc. Majoritatea au refuzat. Şi atunci prima a fost nevoită să se adreseze la spălătorie, unde a avut succes. Răspunsul deci poate fi simplificat . Camera a 11-a din secţia medica 111-a a fost complectată cu spălătoriţele spitalului. ♦ La spitalul militar a fost izolat astăzi un soldat sosit din Roznov jud. Neamţ, localitate, care după cum se ştie e contaminată de holeră. D-l colonel Palauz medicul corp 4 de armată a luat măsura, de a trimite spre analiză laboratorului de higienă, materiile fecale ale acestuia, pentru a se putea vedea dacă acest soldat e sau nu purtător de vibrioni. ♦ Bustul regretatului profesor dr. Ludovic Russ, va fi așezat în curtea spitalului sf. Spiridon. Monumentul executat după cum am spus de către sculptorul Balăcescu, va fi făcut din marmură de caroră. **D-l dr. Fior medical primar al oraşului, a luat măsura de a alcătui un cazier al Iaşului. „ Eri au fost internaţi la spital 3 bolnavi noi de tifos din judeţ. e B Şedinţa comună a censiilor de higiena a oraşului şi judeţului ce trebuia să aibă loc astăzi, s'a amînat pentru ziua de 3 Noembrie. ♦ Duminică 6 Noembrie va avea loc prima convocare a membrilor Corporaţiei Constructorilor, cu care ocazie se va efectua alegerea comitetului şi comisiunei de arbitri pe un nou period de 3 ani. ♦ Din partea serviciului sanitar, a fost însărcinat să asiste la cursurile ce se predau la şcoala de sergenţi de oraş, d. dr. Stener. Membrii soc. medicilor şi farmaciştilor întrunindu-se Sîmbătă seara, au ales următorul comitet: D-l dr. Boghen, preşedinte; d-nii d-ni Konya Senior, Konya Junior, Tudor, Bogdan, Iliescu, Teodorescu şi farmaciştii Werner şi Hertzenberg, membri. D-nii d-ni Negel, Demetriade şi Haiaovici sunt în balotaj. Cu acceleratul de azi dimineaţă a sosit în localitate dl. Al. Marghiloman. Cu trenul de Dorohoi d-sa a plecat la Dăngeni, de unde s’a dus la înmormîntarea fostului prefect Stroici, care a avut loc astăzi la moşia Manoleasa. Deşi se ştia că soseşte, ministrul de interne nu a fost intimpinat la gară de est de cinci membri ai clubului guvernamental ! ♦ Norocul lui Schröder, s’a adeverit şi de astă dată. La tragerea clasei a 6-a, ziua a 16-a, a eşit la sorţi în curs, No. 37161, vîndut de această colectura norocoasă, cu premiul cel mare de Lei 150.000 (una sută cincizeci mii), pe lîngă alte foarte cîştiguri principale. „ In viitoarea şedinţă a Academiei române, care va fi publică, dl. D. Sturdza, secretar general, va face o comunicare întitulata: «Anul 1858.—Adunarea electivă din Iaşi". ♦ Cu începere de mine vor fi încorporaţi tinerii contigentului 1912. Această încorporare se va face până în seara de 10 Noembrie. Tinerii cari nu se vor prezenta până la această dată vor fi daţi ca nesupuşi şi urmăriţi conform legilor militare. ♦ In astă seară program nou la cinematograful de la Sidoli. Intre altele „Sufite rătăcite“ mare dramă socială jucată de cei mai mari artişti din Berlin, precum şi Manevrele regale din ţară. I MIŞCAREA Moţiunea societăţei tramvaiurilor Comunale în Bucureşti. Ieri s’au întrunit în adunare extraordinară membrii societăţii tramvaiurilor comunale din Bucureşti. După diferite discuţiuni urmate, s’a votat următoarea moţiune: Acţionarii Societăţei Comunale a tramvaiurilor Bucureşti, reuniţi azi 30 Octombrie 1911, în adunare generală extraordinară . Ascultând darea de seamă a Consiliului de Administraţie despre cele intîmplate după ultim adunare generală, Având în vedere actele menţionate în darea de seamă şi desbaterile urmate, Ţinînd seamă că chestiunea existenţei societăţii este supusă justiţiei singură in drept a se pronunţa, Considerând că desfiinţarea unei societăţi în stare de funcţionare pe cale administrativă este un fapt ilegal , In vedere că acuzările consiliului comunal şi ministrului de interne sunt absolut nefundate şi că drepturile societăţei sunt călcate tocmai de acele autorităţi care au cerut concursul subscriitorilor pentru un serviciu public. Adunarea respinge cu energie toate acele acuzări, protestează în contra măsurei arbitrare de a opri societatea in funcţionarea ei, aprobă în totul măsurile luate de Consiliul de Administraţie, invitându-1 ca pe toate căile legale să ajungă a faece ca societatea să fie menţinută în drepturile ei şi să fie satisfăcută de toate pagubele aduse. In vederea realizărei ameninţării ce se face ca prin lege specială, trecând peste orice principii de drept şi cu violarea Constituţiei să se hotăraesă desfiinţarea şi lichidarea societăţei, roagă pe d-nii Miuriciu Blank şi Barbu Paltineanu să ceară o audienţă M. S. Regelui pentru ca, expunând situaţia, să solicite Înalta Sa protecţiune, faţă de această nerespectare a legilor, prin călcarea în picioare a drepturilor contractual şi violarea Consttuţiei. ♦ Chestiunea asănărei oraşului şi a modului cum trebue întrebuinţată suma de 200.000, ce trebuia fi discutată în şedinţa Consiliului comunal de Sâmbătă seara, s’a amânat pentru o şedinţă viitoare. ♦ In oraş s’au înregistrat pe ziua de azi 2 cazuri noi de scarlatină. Pentru ca epidemia de holeră ce există actualmente în ţară să nu se întindă şi în Bucovina, autorităţile din Cernăuţi au făcut cunoscut autorităţilor sanitare de la noi, că s’a dat ordine la punctele de trecere de pe frontieră, că s’a luat următoarea masuri? cu privire la călătorii ca vor sosi din localităţile contaminante. Călătorii vor primi la frontieră un certificat prin care vor dovedi starea sănătăţii, fiind astfel scutiţi de neplăcerile autorităţilor medicale austriace însărcinate cu supravegherea stărei sanitare a călătorilor dinRomânia. Un m moniment la Vaslui.In oraşul Vaslui, din iniţiativa unui comitet s’a hotărî ridicarea monumentului „Peneş- Curcanul“ care să glorifice vitejia eroilor căzuţi în războiul de la 1877—78. Comitetul a decis ţinerea unui concurs, cu premii, de machete din care să aleagă şi să premieze cele ce vor fi mai de merit. Autorul machetei care va fi premiat întâi va fi însărcinat şi cu executarea statuei. Comitetul doreşte ca concurenţii să se inspire din poezia „Peneş-Curcanul" de V. Alexandri. Doritorii de a participa la concurs, vor trimite lucrările lor cu memoriile respective până cel mai tîrziu la 31 Decembrie 1911. Epitropia bisericei Frumoasa, din Iaşi, a fost autorizată să vindă imobilul situat la şoseaua Nicolina, pe preţul care va eşi la licitaţie. Ministerul instrucţiei a dat autorizare d-rei A. Staicovici să predee broderia artistică la şcoala „Domniţa Ruxanda“ şi d-rei Henrietta Gruber să predee limba germană la „Reuniunea femeilor israelite" din oraşul nostru. ECOU.—Sîmbătă seara a avut loc logodna d-rei Elise Druckman din Iaşi, cu d. Isidore Drucker procuristul „Băncei comerciale române“ din Constanţa. ♦ Novelli, marele artist, a întreprins ultimul lui turneu in străinătate. Va da 2 reprezentaţii la Iaşi la 21 şi 22 Noembrie a. c. Biletele la „Talia" (Maximovici). ÎNŞTIINŢARE Administraţia revistei „Viaţa Romînească“, avînd un număr limitat de colecţii din primii cinci ani ai revistei, peste mijlocia cererilor de abonare a anilor din urmă, face cunoscut: societăţilor de lectură, bibliotecilor publice şi ale şcolilor, băncilor populare,învăţătorilor, preoţilor rurali, studenţilor şi elevilor —care sunt abonaţi de mai înainte, precum şi oricui se abonează acum cu începere de la No. 1, anul VI-lea, (în care caz abonamentul trebue plătit odată pe un an întreg)—că, după cererea întovărăşită de cite un leu şi zece bani (Leu 1.10) în mărci poştale, parte de fiecare an cerut, vor primi gratis de la administraţia revistei oricare sau toate colecţiile celor dintâi cinci ani ai revistei „Viaţa Românească“ —afară de patru Noi din anii I şi II. Administraţia revistei „ Viaţa Românească“ Strada Golia 52.—Iaşi. SANATORIUL DOCTORILOR ZOSIN ŞI ŞTEFANESCU-GALAŢI Situat lângă IAŞI în vilele foaste Kogălniceanu, la capătul liniei de tramvai ce duce la târguşorul Socola, într’o poziţiune încîntătoare, cu splendidă vedere spre oraş şi cu larg orizont deschis spre răsărit, prejmuit de un somptuos parc de brazi, învecinîndu-se numai cu grădini, podgorii şi livezi, primeşte pentru căutare boale nervoase, interne, urinare, convaiesenţe, debilităţi, etc. Climato terapie—Hidroterapie Pentru condiţiuni a se adresa la Iaşi, în ce priveşte boalele nervoase şi interne, d-lui Dr. Zosin, strada Armeană, 15, iar în ce priveşte boalele urinare d-lui Dr. Ştefănescu-Galaţi, str. Alexandri, ori şi deadreptul la Sanatoriu, şos. Socola, com. Bucium. ♦ Alaltăieri s’a făcut recepţia nouilor pavilioane zidite ca apendice la institutul „Maternitatea“. După cum se ştie nouile pavilioane au fost zidite de către dl. arhitect Marcoviei, a căruia competinţă în materie arhitectonică este îndeajuns de cunoscută publicului nostru. Recepţia a fost făcută de către d-nii Smărandescu şi Damand, arhitecţii-diriginţi ai epitropiei Sf. Spiridon, însărcinaţi cu supravegherea acesor clădiri. Din partea epitropiei a asistat dl. inginer Ghesner. „„Evenimentul, anunţînd aceasta recepţie, spune că ea a fost făcută de arhitectul Damland, ca „din partea ministerului lucrărilor publice“. Iată deci epitropia conservatoare pusă sub controlul d-lui Delavrancea ! Şi d-lui Riegler care cerşeşte comunicate d-lui Marghiloman !. Geniala artistă Suzanne Desprees, cu ocazia reîntoarcerei din Rusia va da mini atineu, cu preţurile populare la Teatrul Naţional din Iaşi. Duminică 6 Noembrie a. c. ora 2 jum. p. m. cu superba piesă a lui Ibsen Nora in care Despres atinge cu drept cuvînt culmele artei dramatice. Va fi o sală arhiplină toată elita culturală ieşană dîndu şi întînire la această mult aşteptată reprezentaţie. Biletele la «Talia» ((Maximovici). ® La librăria Illésen Piaţa Unirei a sosit un nou transport din renumitele becuri Ergo Wolfram Lampe care sunt recunoscute ca cele mai bune becuri cu fir metalic cu o economie de 15 la sută garentate. ♦ Următoarele eleve au fost admise ca bursiere la şcoala normală de fete „Mihail Sturza“ din Iaşi : Vasiliu M. Maria, Dragomir Lucreţia, Mihăescu Elisabeta, Mihalopol Profira, Popescu Artemiza, Iliescu Eugenia, Munteanu Suzana, Curpen Elisabeta, Dumitrescu S. Maria, Petrescu Maria, Juncu Alexandrina, Mircea Elena, Cioceanu Ecaterina, Cilea Teodoru, Mereu Maria, Vergulescu Victoria, Chernbach Olga şi Haulică Margareta. Bunii profesori Traian Bratu şi Mindrescu au fost numiţi în comisiunea de examinare a candidaţilor la examenul de capacitate pentru limba germană, care se începe mîni la Bucureşti. Ministerul instrucţiunei publice a acordat următoarele autorizaţiuni în învăţămîntul particular din Iaşi : D-rei Hanrieta Grupberg limba gerraară la clasele I şi II primare la „Reuniunea femeilor israelite“, D-rei Alex. Staicovici broderia artistică la şcoala de cusuturi româneşti „Domniţa* Ruxanda“. „Arnold Brociner“ Singurul proprietar al vechiului şi renumitului magazin din Iaşi, cît şi al magazinului din Bucureşti, aduce la cunoştinţa onoratei clientele că terminând cu soldarea mărfurilor vechi, a reasortat magazinul cu ce e mai nou şi frumos vînzînd mai eftin decît toate magazinele similare. Ultima oară Consfătuirea liberală Bucureşti. — Declaraţiile făcute de fruntaşii partidului liberal la întrunirea ce s’a ţinut ori în sala germană,—declaraţii cu privire la reforma electorală—au făcut cea mai bună impresie în public. Reforma universitară Buc. 31 Oct.—Ia cursul săptămînei viitoare se va întruni comisiunea instituită pentru a discuta chestiunea reorganizărei ambelor Universităţi de la noi. Din această comisiune fac parte d-nii: Pangrati, C. Demetrescu laşi şi D. Alexandrescu. Consiliu de miniştri Buc. (telef.).—Mâni la orele 10 dimineaţă se va ţine sub preşidenţia d-lui Carp un consiliu de miniştrii în care se vor lua în discuţie noile proecte de legi ce urmează a se depune în apropiata seziune parlamentară. întrunirea comitetului conservator democrat București.—S-a stabilit că în ziua de 13 Noembrie comitetul central al partidului conservator democrat să se întrunească în vederea campaniei de răsturnare. In chestia societăţei comunale de tramvai Bucureşti — Primarul Capitalei a comunicat d-lui Nacu noile statute ale societăţei comunale de tramvai, votate în prima şedinţă a consiliului comunal. Primăria a cerut d-lui Nacu să-i comunice decizia consiliului de administraţie cu privire la aceste statuie. * Un membru al acestui consiliu ne-a comunicat astăzi că nu se va da nici un respuns primăriei. Casa de Scumpt și împrumut din Iași s’a mutat în — Strada Gh. Mirzescu 17 — Casele Max Goldner etagiul de sus, intrarea prin gang.