Mişcarea, februarie 1912 (Anul 4, nr. 23-47)

1912-02-01 / nr. 23

oroavii în trenuri Un muribund tuberculos călătoreşte de la Iaşi la Bucucureşti.Un mare pericol care trebue evitat. Se pare că cei în drept acordă o prea, mică atenţiune igienei trenurilor şi chestiunea aceasta presintă o importantă capitală. Traficul pe căile noastre ferate a luat în ultimii ani un mare avânt şi cu cât aglomeraţia de pasageri este mai însemnată, cu atât pericolul la care ne expunem este mai mare. Nicăeri contagiunea boalelor nu este mai prielnică decât în trenuri şi mai cu seamă în vagoanele de cl. I şi a II-a, fie că suntem nevoiţi să călătorim mai multe ceasuri în acelaşi compartiment cu un bolnav, fie că ocupăm un compartiment îmbâcsit de microbii unui bolnav ce a călătorit înaintea noastră. La acest pericol ne expunem mai cu samă în timpul călătoriilor de noapte, când suntem nevoiţi a ne culca şi aceasta din cauză că la noi nu există bunul obicei de a se desinfecta radical vagoanele unui tren din moment ce au ajuns la destinaţie. Dar nu numai atât, constatăm că în ceia ce priveşte călătoria bolnavilor pe căile ferate nu s’a luat nici o măsură de precauţiune şi în privinţa aceasta vom semnala un caz tific, nu pentru a face vre-o imputare direcţiunei generale a C. F. R. ci pentru a determina luarea unor măsuri cât mai urgente. Vineri seara în trenul accelerat care a plecat din Iaşi spre Bucureşti la orele 8.45, au călătorit două tuberculoşi dintre cari unul muribund. Aceşti doni bolnavi au fost urcaţi în tren la staţia, Bărnova, fiind aduşi de la sanatoriul de tuberculoşi din acea localitate. Familiile bolnavilor fiind avizate că aceşti nenorociţi sunt în ultimile momente, au cerut să fie transportaţi imediat acasă. * Călătorilor din acest tren li s- a oferit un spectacol din cele mai penibile. Unul dintre aceşti bolnavi, un biet tânăr, fiul unui şef de staţie de lângă Bucureşti, după o oră de la urcarea în tren a intrat în agonie. Pasagerii din acelaşi compartiment îngroziţi de acest spectacol, au eşit pe coridor, în timp ce însoţitorul muribundului a aprins o lumânare pentru ca acesta să-şi deie ultima suflare cu toate formele creştineşti. Din cauza aglomeraţiei excepţionale pasagerii n’au mai putut lua loc până la staţie Crivina unde muribundul a fost coborât. întâmplarea a voit ca bolnavul să mai reziste până la Crivina, căci dacă ar fi murit pe drum vagonul trebuea să rămână la prima staţie, iar pasagerii nici pe coridor nu puteau să stea. * Dar mai este încă un fapt şi aici constă gravitate. Ce garanţie avem noi că vagonul în care a călătorit 10 ore acel vagon a fost desinfectat ? Fără îndoială că ajuns la Bucureşti a fost curăţit ca toate celelalte şi nimic mai mult. De aceea ne facem datoria să atragem atenţiunea celor în drept, pentru a lua măsuri în privinţa călătoriei bolnavilor pe căile ferate. Rep. Ultime Informaţii : Nenorocirea din Roman. Pe ziua de ieri oraşul Roman a înregistrat o nenorocire grozavă. Profesorul de religie Ioan P. Petreanu, de la gimnaziul de acolo, voind să se urce în pod, şi scara alunecând, nefericitul a căzut cu capul peste o putină, şi-a zdrobit craniul. Fiind transportat în casă, după două ore de chinuri groaznice, numitul a sucombat. Ştirea aceasta a produs o penibilă impresie prin oraş. La locuinţa defunctului a fost un adevărat pelerinaj. Defunctul era un devotat membru al partidului liberal. Joi 2 Februarie se va oficia cu o deosebită solemnitate hramul Mitropoliei. Serviciul divin se va oficia de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen asistat de corul şi clerul catedralei. Astăzi la orele 3 p. m. a avut loc înmormîntarea deputatului Const. Vasiliu, fost ajutor de casier al primăriei Iași. Carul funebru a fost urmat, în afară de membrii familiei, de numeroşi prieteni şi cunoscuţi ai defunctului precum şi de personalul primăriei. Fie-i ţărâna uşoară! ” D. C. C. Arion, ministrul instrucţiunei, a admis ca ofiţerii cari au servit în corpul instructorilor militari şcolari, să-şi reguleze din nou drepturile la pensie, spre a obţine cota parte pe timpul servit. In ziua de 24 Februarie va avea loc la Teatrul Naţional un frumos concert dat de muzica Arg. 13 Ştefan cel Mare sub conducerea d-lui I. Vlăduţă, cu următorul program: Rieh. Wagner «Die Mistersinger von Nürnberg», preludiu. C. Saint-Saens Samson și Dalila, fantasie. I. Nesvadka Paraphrase über Loreley. Fr. Liszt Rapsodia Ungară No. 1. H. Berlioz „LeCarnaval Roumain“, ouverture. G. Puccini Manon Lescaut, fantasie. G. Massenet „Erodiade“, (Corul Romanilor). Les Delibes Fragmente din Baletul «Coppelia».= In primele zile ale lunei Martie se va înaugura noul local al cantinei Israelite din str. Albă, al cărei iniţiator este după cum se ştie dl. Isac Geltzer. = Pentru preintimpinarea inundaţiilor ce se prevăd pentru primăvara curentă, prefectura de judeţ a dat un ordin circular tuturor administraţiilor comunelor rurale, prin care cere să se ia măsuri din timp pentru a se preveni râul. In acest scop se vor construi pe malurile joase ale râurilor, diguri de apărare şi se vor lua energice măsuri pentru a se împiedeca îngrămădirea sloiurilor de ghiaţă. „ In vederea exportului cărnei în străinătate, aflăm că între Prefectura de judeţ şi Ministerul lucrărilor publice, s-au început tratativele pentru construirea linei linii ferate între gara Iaşi şi Abator. Noua linie va avea o lungime de 3 km. şi va fi pusă în legătură directă cu linia Iaşi-Ungheni în dreptul haltei Socola. In caz când această lucrare va fi realizată, se va crea lângă Abator şi un târg de cereale. După devizul întocmit, lucrările acestei linii vor necesita cheltueli în sumă de aproape 200.000 lei. „ In seara de Miercuri 1 Februarie se va reprezintă la Teatrul Naţional, în folosul Societăţii „Cantina şcolară“, frumoasa piesă în 3 acte de Ed. Pailleron, „Lumea în care ţi se urăşte“. Persoanele binevoitoare sunt rugate a lua parte la această reprezentaţie, unde vor petrece admirabil o seară şi în acelaşi timp vor mări şi fondul unei societăţi, care zilnic hrăneşte 300 elevi de şcoală primară. Intre acte va cânta muzica. Biletele la Agenţia „Carmen Sylva“. „ Membrii Consiliului de higienă sunt convocaţi pentru ziua de Sâmbătă 4 Februarie. In urma dispoziţiunilor luate de I. P. S. Mitropolit Pimen al Moldovei la şcoala de Adulţi de curând înfiinţată la monastirea Cetăţuia de lângă Iaşi, vor începe a se ţinea cu călugării, lecţiuni practice despre grădinărie şi viticultură. Aceste lecţiuni se vor face de oameni specialişti sub conducerea d-lui Viorescu şeful pepinierei de la Vişan. † I. P. S. Mitropolit al Moldovei având în vedere pe deoparte că potrivit clerului mirean cucernicii preoţi trebue să stea fără întrerupere în mijlocul parohiilor lor, îndrumându-i pe calea cea bună şi ajutându-i în nevoile vieţei, iar pe de altă parte că secta periculoasă a adventiştilor a început din nou să facă propagandă prin unele judeţe ale eparhiei a pus în vedere tuturor preoţilor prin protopopi că sub nici un motiv nu mai au voie de a lipsi din parohiile lor ci trebue să stea necontenit în mijlocul poporului care are nevoe de a fi căutat în cele religioase şi susţinut în trebuinţele vieţei. == Nişte făcători de role s’au introdus astă noapte în casele locuitorilor Manole Cristea, Ion Vasiliu şi Gh. Nistor din comuna Ciurea furând însemnate sume de bani şi mai multe lucruri casnice. Bănuindu-se că hoţii s’au, refugiat în Iaşi poliţia de siguranţă a fost înştiinţată pentru a lua măsuri de urmărirea şi prinderea lor. — In jurul crimei din Roşcani.—In urma autopsiei făcută de d. dr. Groşi, medic legist asistat de d. procuror Aslan asupra cadavrului femeei Victoria Borş găsită moartă în comuna Roşcani s-a stabilit că a fost omorâtă prin zugrumare. In urma cercetărilor făcute de jandarmi au fost presupuşi ca făptuitori ai aceste crime vre o patru indivizi ceri au fost aduşi astăzi la, d. judecător de instrucţie al cabinetului 3. MIŞCAREA . Trenul accelerat de Paşcani, care pleacă din Iaşi la orele 1, a surprins ori după amiază pe linie în, apropiere de staţia Ruginoasa pe femeia Paraschiva Burlacu, pe care a omorit-o.Corpul nenorocitei femei a fost prefăcut în bucăţi. Autorităţile au deschis o anchetă. Dl. Virgil Helban secretarul inspector al camerei de meserii a fost înştiinţat de către ministerul industriei, că pe ziua de 1 Februarie, a fost desfiinţat postul pe care îl ocupă. Conferinţele culturale săteşti.—Membrii cercului Sineşti întrunindu-se la şcoala din comuna Storneşti în ziua de 22 Ianuarie a. c. în şedinţa intimă au discutat despre „Folosul recreaţiilor şi rolul învăţătorului în timpul lor. Conferinţa publică nu a avut loc. “ D. Leonescu, consilier la Curtea va prezida Joi 2 Februarie biroul electoral pentru alegerea de senator din Fălticeni în locul rămas vacant prin moartea senatorului Străjescu. Judiciare.—Gh. Nicolau funcţionar la percepţia din Târgu-Frumos, făcânduse vinovat de distrugere de registre, abuz de încredere şi dela vidare de bani public a fost condemnat de Tribunal la 3 ani închisoare corecţională. Făcând apel contra acestei sentinţi, Curtea secţiunea II i-a respins apelul confirmând sentinţa Tribunalului. Camera de punere sub acuzare găsind că este loc de urmărire contra bulgarului Pencu Iordanof invinuit că a atentat la pudoarea fetiţei Paulina Sevalschy în vârstă de 11 ani, l-a trimis în judecata Curţei cu juri. —Camera de punere sub acuzare a trimis în judecata tribunalului corecţional pe I. Rogojan, Gh. D. Popa-Guţu şi Gavril Meştian pentru că prin violenţă au atentat la pudoarea femeei Smaranda Tudoraş Stan. — Procesul lui Herşcu Lupu complicele fraudatorului conductor postal Costăchescu, înfăţişat ori înaintea curţei de apel sec. I a fost amânat. — Curtea de apel sec. II-a a respins astăzi apelul lui Iordache Irincă, făcut contra sentinţei Tribunalului, prin care-i condamnat la un an de zile închisoare pentru atentat la pudoarea femeei Maria Iacob în vrâstă de 70 ani. ULTIMĂ ORA CRIZA POLITICA Comunicatul guvernului.—Situaţia d-lui Filipescu.—Chestia documentelor.— Audienţa d-lui I. Brătianu la M. S. Regele.—Bunurile de mână moartă.—D. Ioan Lahovari pune chestia de portofoliu. —Un amendament. Ora 10 dimineaţă. Bucureşti 31 Ianuarie.—Criza din guvern s’a agravat şi mai mult în urma comunicatului de desavoare dat de guvern d-lui Nicu Filipescu în chestia „ororilor inutile“ şi a destăinuirilor ce le-a făcut în jurul represiunei din 1907. Comunicatul publicat de ziarele oficioase ale guvernului a fost impus d-lui P. P. Carp şi d-sa a fost forţat să-l accepte. Violenţele ministrului de război au încercat şi mai grav situaţia întregului guvern, care pentru a se putea menţine, va trebui să retracteze toate violenţele şi infamiile debitate debitate de d-l Nicu Filipescu. De altfel d-l Nicu Filipescu în interviewul acordat „Universului“ a recunoscut extravanganţa calculelor cale în privinţa operaţiunilor Băncii Naţionale. Totuşi situaţia politică se consideră mai gravă şi mai încurcată decât oricând. Chestia documentelor Bucureşti.Cu toate că dl. Nicu Filipescu a ordonat o anchetă asupra divulgărei documentelor privitoare la represiunile din 1907, cert este că acele documente nu au putut fi publicate decât cu autentificarea expresă a ministrului de război. Responsabilitatea d-lui Nicu Filipescu este direct angajată în publicarea acestor documente. In ceia ce priveşte dosarul rapoartelor confidenţiale ale prefecţilor este exact că d. I. Brăteanu a refuzat de a da guvernului acest dosar, declarând că ţine acest dosar la, dispoziţia M. I. Regelui. Audienţa d-lui loan I. Brătianu Bucureşti.—D-nul loan I. Brătianu, şeful partidului naţional liberal a fost primit în audienţă de M. S. Regele aseară la ora 6 luni. Audienţa a durat mai mult de două ore. Proectul bunurilor de mână moartă. D-l 8. Lahovari pune chestia de portofoliu. Bucureşti.—Proectul bunurilor de mână moartă a fost radical modificat, introducându-se următoarea disposiţiune: Eforiile vor putea fi autorizate de stat să vândă moşiile lor la obştiile ţărăneşti cu preţurile care le vor conveni întrucât dispoziţiunile testamentare şi actele de donaţie vor permite aceasta. Această dispoziţiune înseamnă anihilarea complectă a proiectului elaborat de d-l. Lahovari. Cum rămâne însă cu făgăduinţa guvernului că 500.006 hectare vor trece în manele ţăranilor pe baza acestei legi, când prin modificările aduse proectului, nici 50.000 hectare nu vor trece în proprietatea ţăranilor? De altfel proiectul, chiar aşa modificat, întimpină o violentă opoziţie în Cameră şi Senat. D. Ioan Lahovari e viu afectat şi se pare a fi decis să pună din nou chestia de portofoliu, după cum a pus-o şi atunci când s’a adus în discuţie principiul acestui proiect şi când toţi miniştrii afară de de d. Carp au fost contra proectului d-lui Lahovari. Proectul a fost totuşi depus atunci pentru a se evita o criză ministerială, dar proectul va rămânea în cartoanele Camerei de unde nu-l va scoate decât partidul liberal. D. Lahovari este hotărât a nu reveni asupra hotărârei sale. Un mare număr de deputaţi voeşte să depună un amendament prin care să autorize Casa Rurală să cumpere moşiile de mână moartă—şi ale societăţilor de asigurare—pentru a le revinde ţarenilor. De altfel aceasta este şi soluţia partidului liberal în această chestiune. Dimisia d-lui I. Lahovari. Situaţia guvernului. Orele 3 ziua. Bucureşti.—In legătură cu ştirile date dimineaţă cu privire la situaţia creată guvernului din cauza proectului bunurilor de mână moartă, vă comunic următoarele amănunte: Acest proect de lege se pare că e menit să rămână pe birourile Camerei din cauza atitudinei d-lui Gh. Cantacuzino, care impune proectului anume modificări care nu sunt acceptate de către d-1 Lahovary. Pentru aceste motive, şi din cauza conflictelor şi a piedicilor ce i se pun în cale, d-1 Lahovary şi-a dat dimisia, pe care a înaintat’o preşedintelui Consiliului de miniştri. In capitală au circulat aseară fel de fel de zvonuri pe această chestie. Mai mulţi membrii ai guvernului întrebaţi asupra acestei demisiuni, s’au mulţumit a nu respunde nimic şi a lăsa să se înţeleagă că demisiunea d-lui Lahovari este un fapt îndeplinit. In astă seară se va ţine un consiliu de miniştrii care va decide asupra acestei demisiuni. După cât aflăm, dl. Lahovari e ferm decis să nu modifice nici un articol din legea întocmită de d-sa, şi preferă mai bine să-şi dea demisia decât să admită propunerile d-lui Gh. Cantacuzino. * In cercurile politice din Capitală se dă ca sigură retragerea guvernului pe această temă. Cum funcţionează parlamentul Bucureşti. — Odată cu retragerea membrilor opoziţiei din parlament deputaţii guvernamentali au început să asiste în aşa de mic număr la şedinţele Camerei încât în şedinţa de ori la discuţia proectului de lege a d-lui Neniţescu n'au participat decât un număr de 40 deputaţi. Din această cauză d. Olănescu a fost silit să avertizeze pe deputaţi că toţi acei cari vor lipsi de la şedinţe şi nu vor fi la cameră la orele 2 fix nu vor mai lua diurnă. De fapt parlamentul nu mai poate funcţiona şi e considerat ca club politic. Tratative de împăcare In urma comunicatului de ieri care a dat ultima sguduitură decisivă guvernului şi, mai cu seamă, d-lui Nicu Filipescu, care îşi luase greaua sarcină să-l salveze, se dă din nou asalt la impacare. D. Delavrancea, ministrul lucrărilor publice a fost însărcinat să trateze impacarea cu d. Bădăreu. Ca un dezasperat d. Delavrancea a căutat ieri pe d. Bădăreu în Capitală fără însă a-1 putea găsi. D. Bădăreu se află însă în Capitală de Duminică dimineaţă. In cercurile guvernamentale se afirmă că o soluţiune conciliantă ar fi următoarea: d. Carp să păstreze preşidenţia consiliului fără portofoliu, iar d. Take Ionescu să fie portofoliul internelor. Restul portofolielor să fie împărţit între trei tachişti şi patru conservatori, iar portofoliul răsboiului lasat la apreciarea şi alegerea Coroanei. D. Al. Marghiloman să fie numit ministru ţârei la Paris. Această soluţie acceptată de d. P. P. Carp întimpină o puternică opoziţie din partea d-lor Al. Marghiloman şi N. Filipescu, „rivalii“ de la şefie, cari în această combinaţie ambii se găsesc îngenunchiaţi în faţa d-lui Tache Ionescu. Banca Moldova Iaşi SOCIETATE ANONIMA Convocare Domnii Acţionari ai Băncei Moldova, Societate Anonimă, sunt convocaţi, în conformitate cu Art. 28 din statutul băncei, în Adunare generală ordinară pentru ziua de Joi 18 Februarie a. c., orele 11 a. m. la sediul societăţii din Iaşi, str. Arcu No. 3 (Piaţa Unirei). Ordinea de zi este următoarea: 1) . Darea de seamă a Consiliului de Administraţie şi raportul cenzorilor. 2) . Aprobarea bilanţului pe 1911 şi descărcarea Consiliului da Administraţie de gestiunea sa. 3) . Distribuirea beneficiului şi fixarea dividendului. 4) . Alegerea a doi membri în Consiliul de Administraţie în locul d-lor Richard Sopkez şi W. Dinerman eşiţi la sorţi. 5) . Alegerea a trei cenzori şi trei cenzori supleanţi. In conformitate cu art. 14 din statute atât consilierii eşiţi la sorţi cât şi cenzorii şi cenzorii supleanţi sunt reeligibili. Domnii acţionari cari doresc a participa la Adunarea Generală, vor depune acţiunele ce posedă In Iaşi la sediul societăţii, „ Bucureşti la Banca Marmorosch, Blank & Co. Preşedintele Consiliului de Administraţie Mauriciu Blank Atelierul de Confecţiuni D-na Stefanie Nagâtz Str. Lt. Col. Langa (Baston) No. 5. Aduce la cunoştinţa Onor Doamne că pe lângă costumele Tailleur, Jachete de Blană, Paltoane lungi de pluş, Manşoane etc., se efectuează Toallete de Bal şi Costume de Bal Mascat. Comenzile se execută cu mult şic şi în cel mai scurt timp. Preţurile convenabile pentru DAME IMPORTANT Numai în fiecare sâmbătă mare vânzare de diferite resturi cu preţuri colosal de reduse, la marele magazin „La Globul Verde“ NATHAN ALBRECHT C-o Vasile Apotecher AVOCAT Iaşi, str. Ştefan cel Mare 44 Mme HALEPLIU GHICITOARE Iaşi, Str. Bărboi, 0 domnişoară particulare de piano franceză şi germană. Informaţii la atelierul M. Demek str. Lăpușneanu.