Mişcarea, februarie 1912 (Anul 4, nr. 23-47)

1912-02-09 / nr. 29

ANUL IV No. 29 Redacţia şi Administraţia Iaşi, Strada Păcurari No. 3. Saloanele Clubului Liberal ABONAMENTE In ţară pe un an.....................20 lei in străinătate pe un an . 40 „ Preoţi şi învăţătorii rurali . 50 (110 JOIw9 FEBRUARIE 1912 UlH MAIIMUL UîtliC SUB DIRECŢIUNEA UNUI OM Mil TET APARE ZILNIC Anunciuri Comerciale Linia în pagina Il-a 1 leu. Iu pagina IlI-a 50 bani. In pagina IV-a40baaL TELEFON 121 laşul cultural a trăit ori una din cele mai frumoase şi mai măreţe clipe de idealism înălţător şi de unitate sufletească. Iaşul cultural, — cum a accentuat aseară valorosul nostru concetăţean d. M. R. Cantacuzin — şi-a menţinut cu toată cinstea acea legendă rămasă în istorie, că vechea capitală moldovenească este cel mai însemnat focar de lumină şi de patriotism, oraşul în care dragostea de neam a fost şi este un simbol divin. Serbătoarea de aseară a fost o adevarată serbătoare naţională. Nu s’a serbătorit un om, ci o ideie scumpă şi sfântă care dă toată tăria de rezistenţă unui popor, —ideia înfrăţirei de neam. Opera de împăciuire realizată prin intervenţia lui Const. Stere a fost un prilej pentru Iaşul cultural să înscrie o glorioasă pagină în cartea preţioasă a neamului, o pagină consacrată marei cauze a românismului, o pagină închinată luptătorilor de odinioară şi de acum pentru izbânda tuturor năzuinţelor naţionale. Restabilirea dragostei şi armoniei între fraţii noştri de peste munţi a fost un prilej solemn ca vechea Capitală Moldovenească, să serbătorească aseară avântul de care e însufleţit neamul românesc în luptele sale eroice. Şi a fost măreaţă această sărbătorire pentru că Iaşul cultural a închinat un imn de slavă şi mărire pentru fraţii noştri de peste munţi, pentru că la sărbătorirea operei de pace şi înfrăţire a acestor fraţi, scumpi nouă, laşul cultural şi-a manifestat simţimintele sale pentru marea cauză naţională. Serbătorirea de aseară rămâne o serbătorire naţională pentru istoria neamului românesc de pretutindeni. * Banchetul a început la orele 8 sara, când toţi aderenţii erau presenţi. La intrarea d-lui Matei Cantacuzino toată sala isbucneşte în aplauze. Distinsul fruntaş al Iaşului este primit cu mare entuziasm. De asemenea intrarea d-lui C. Stere este salutată cu mare entuziasm. Sala isbucneşte în urale. Muzica intonează „Deşteaptă-te Române“. In tot timpul banchetului a domnit o animaţie de nedescris. * Toastul d-lui N. Gane Primul toast îl ridică, la şampanie, veneratul cetăţean al Iaşului, d. N. Gane, care închină pentru M. S. Regele şi întreaga Familie Regală. Toata sala se ridică în picioare iar muzica intonează imnul regal, după care d. N. Gane rosteşte următoarele cuvinte : Onoraţi conmeseni, Orice mişcare se produce în rândurile fraţilor noştri de peste munţi, în bine sau în rău, are un puternic răsunet şi la noi. Bucuria lor este şi a noastră, mâhnirea lor este şi a noastră. De aceea, Domnilor, mare a fost bucuria noastră când am aflat despre faptul patriotic al îrapăcărei urmate între cele două partizi în luptă conduse de domnii dr. Alex. Vaida- Voevod şi poetul Octavian Goga. A încetat astfel războiul acel fraticid ce ne amărea sufletul ori de câte ori deschideam o gazetă din Transilvania, şi care nu putea să aibă decât rezultatul cel mai funest pentru neam. Dar bucuria noastră a fost şi mai mare când am aflat că această fericită împăcare s'a făcut prin stăruinţele concetăţeanului nostru Constantin Stere, care pentru a ajunge la acest sfârşit n’a cruţat nici un sacrificiu, puindu-şi tot sufletul şi toată inima în această sfântă cauză a Românismului. Aşadar, fiindcă faptele săvârşite spre binele neamului n’au nevoe de multe cuvinte ca să fie lăudate, şi fiindcă vestea lor a trecut prin inimele noastre întocmai ca o scântee electrică dătătoare de viaţă, deschizându-ne orizonturi de lumină pline de speranţă, de aceea ne-am grăbit a ne aduna aici, noi membri din toate grupurile politice din Regat, pentru a saluta ivirea seninului, pentru a serbători încetarea rivalităţilor dintre fraţii noştri ardeleni şi pentru a inchina, cu nespusă bucurie sufletească, în sanatatea lor acest toast frăţesc cu dorinţa ca pacea dintre dânşii să fie veşnică şi stârpită să rămâe pentru totdeauna din ogorul muncii lor burueana urei şi a învrăjbirei. De asemine râdic toastul în sanatatea domnilor Alex. Vaida-Voevod, Octavian Goga şi Constantin Stere, această trinitate de Români însufleţiţi de cele mai calde sentimente patriotice şi le zic: aţi bine meritat de recunoştinţa neamului nostru întreg, aţi făcut un fapt pe care istoria îl va înregistra cu litere de aur. Să trăiască dar doctorul Vaida-Voevod şi poetul Octavian Goga pe care mult am fi dorit să-i avem astă-seară aici între noi! Să trăiască iubitul nostru concetăţean Constantin Stere, fericitul făuritor al împăcărei! Toastul d-lui S. Halifa D-sa îşi începe cuvântarea prin a aduce mulţumiri în numele românilor ardeleni din Iaşi, I. P. S. S. Mitropolitului Pimen al Moldovei, P. S. S. Arhiereului Nicodem Munteanu, Vicarul Mitropoliei care au îmbrăţişat cu căldură această frumoasă serbătoare, d-lui M. B. Cantacuzino, care a primit să figureze în comitetul iniţiator al serbării, tuturor fruntaşilor Iaşului cultural, care au dat curaj pentru a se putea înjgheba această serbare şi tuturor celor ce au participat la banchetul oferit pentru împăcarea fraţilor de peste munţi. Continuând d. S. Haliţa dă citire următoarelor telegrame sosite în timpul banchetului : Telegrama I. P. S. S. Mitropolitului Moldovei adresată d-lui C. Stere Frumoasa faptă ce ai săvârşit de a face pace între fraţii căzuţi în ceartă prin intriga străinului, va da tot dreptul de a fi socotit între vrednicii fii ai neamului, iară nouă ieşenilor ne dă frumosul prilej de a simţi o mândrie naţională, căci de la Iaşi ai plecat la fraţi, ducând ramura de măslin; regret din suflet că din pricina unei răceli sunt împiedecat de a fi în fruntea celor ce vă sărbătoresc, cu gândid sunt cu ei toţi. Dumnezeu să aibă pururea în a sa pasă neamul nostru românesc. Pimen, Mitropolitul Moldovei * Împrejurări neprevăzute mă împedică a lua parte la banchet ; salut însă din inimă pe cei adunaţi să sărbătorească frumosul act al împăcărei fraţilor de peste munţi şi fericesc pe făcătorul de pace. Arhiereul Nicodim * Mă asociez din inimă la serbătorirea abilului şi devotatului împăciuitor, pacea personală fie preludiul armoniei tuturor românilor. Andrei Bărseanu Preşedintele asociaţiunii pentru cultura poporului român din Ardeal şi Ungaria Membru al Academiei Române fost preşedinte al juriului în incidentul Goga-Vaida. * Ne asociem cu dragă inimă la serbătorirea domnului Stere al cărui suflet mare a fost atras de zbuciumările de la noi şi în al cărui înalt spirit de dreptate depunem toată încrederea noastră. Ziarul „Tribuna“ * Salutăm cu entuziasm pe cei întruniţi în semnul unităţei şi solidarităţei naţionale, Gazeta Transilvaniei. „ Mărire lui Dumnezeu, pace, bună voire între oameni, trăiască domnii Stere îngerul păcii, poetul Goga luceafărul românilor transilvăneni şi Vaida marele naţionalist, trăiască toţi cari sunt de faţă la banchet şi doresc pacea. Vasile Lazurca, Lăsăreanu Lector * Daţi-mi voie să vă exprim felicitările mele pentru nobila d-voastră acţiune încununată de succes; dragostea d-voastră adevărată pentru întreg neamul românesc dovedită azi încă odată vă dă drept la recunoştinţa acelora pe cari i-aţi făcut să uite resentimentele personale în interesul unei lupte sfinte a cauzei naţionale şi vă asigură admiraţiunea şi devotamentul celor pe cari îi înălţaţi prin exemplul unor asemenea acţiuni vrednice. Grigore Dimitrescu-Paris # Sunt adânc mâhnit că nu pot lua în persoană, parte la serbarea de reînfrăţire a fruntaşilor Vaida şi Goga; strig din toată inimă să trăiască şi ei şi acel care a lucrat pentru împlinirea acestei fapte mari. Brătescu-Voineşti Dă-mi voie să te felicit şi eu pentru marele serviciu pe care l-ai adus neamului nostru. 1. G. Duca* Neputând participa la banchet socotiţi-mă printre cei recunoscători domnului Stere pentru docila măreaţă faptă săvârşită spre întărirea naţiunei române. Profesor Simionescu * Liga culturală Bârlad se asociază la sărbătorirea pacei fruntaşilor români din Transilvania, pace atât de necesară întregului neam românesc. preşedinte, Stroe Beloescu secretar, Vasiliu Bacău * Silit de imperioase nevoi familiare a pleca vă rog a mă considera cu sufletul în mijlocul acelora ce pot sărbători pe acela care având cinstea şi norocul de a aduce pacea şi frăţia între conducătorii cauzei româneşti din Ardeal a adus atât mare serviciu întreg neamului românesc. Vivat ! G. Costin Vellea—Iaşi * Regret că nu pot asista la banchet ; din suflet însă sunt alăturea de dr. Profesor D. Alexandrescu * Regretând din suflet de a nu fi putut lua parte la serbătorirea împăcărei fraţilor noştri Goga şi Vaida, împăcare care numai stăruinţei şi patriotismului tău se datoreşte, te felicit din inimă, mergi înainte pentru a aduce la bun sfârşit opera ta patriotică. (Adresată d-lui C. Stere). * * A. Cananău Centrul Studenţesc din Iaşi ia parte din tot sufletul la bucuria dv. serbătorind împreună împacarea celor doi fruntaşi români de peste munţi şi asigură totodată de cea mai adâncă recunoştinţă pe d. prof. C. Stere care prin intervenţia sa fericită a grăbit importantul eveniment ce va avea o mare influenţă pentru desăvârşita întregire a forţelor româneşti din Ardeal. Preşedintele Centrului Studenţesc N. D. Dăscălescu, Iaşi Vă felicităm pentru aplanarea conflictului Vaida-Goga şi ne exprimăm dorinţa să continuaţi în interesul neamului pe aceiaşi cale pănă la înfăptuirea armoniei desăvârşite dintre fraţi. Cercid românilor de peste Munţii Lauda şi recunoştinţa noastră marelui naţionalist pentru jertfele aduse pe altarul patriei şi al neamului, peste Carpaţi, Sofronie, BrânzeuVestemeanu, Lupescu, Iosif Bobăncu, Iliescu, Duma, Piteşti. In numele colegilor prieteni, călduroase felicitări fruntaşului român C. Stere care aplanând disensiunele dintre entuziaşti luptători ardeleni readuce încrederea în lupta sfântă pentru desrobirea neamului. G. Constantinescu Râmnicu-V. * Ne bucurăm din toată inima de împăcarea Vaida-Goga ce o sărbătoriţi; trăiască fericitul făcător de pace C. Stere, V. Diaconescu, P. Vasiliu, N. Istrate, I. Tuchilă, I. Barbu institutor Bârlad. * Trăiască Vaida şi Goga vrednici apostoli ai neamului, trăiască neamul românesc din Ardeal şi de pretutindeni, unul şi nedespărţit trăiţi D-voastră care cel întâi bine meritaţi pentru ostenelile depuse în serviciul acestei înfrăţiri, Dumnezeu binecuvinteze măreţul fapt săvârşit. Econom 1. Grigoriu Vaslui * Sunt cu inima între Domnia Voastră la sărbătoarea păcei de peste munţi şi a făctorului ei. Grigore D. Vasiliu Bârlad * Onoare basarabeanului sărbătorit pentru sacrificiile morale şi materiale făcute contribuind la unitatea neamului românesc prin împacarea fruntaşilor ardeleni Voivod-Goga. Balamace din Pind Oprit fiind de boală de a lua parte la banchet, urez impăcuitorului fraţilor de peste mulţi ani mulţi pentru binele neamului. Ioan Zosin, avocat, împacarea Vaida Goga este un act de o mare importanţă prin consecinţele incalculabile ce le poate avea pentru intărirea naţionalităţei noastre peste munţi. Asociindu-ne ieşenilor şi tuturor române bine pentru sărbătorirea D-lui Stere care şi-a pus toată inima sa românească şi întreaga sa personalitate pentru a înfăptui împacarea, noi Brăilenii îi dorim totodată succes în lucrarea ce natural urmează anume să convingă Tribuna să între în solidaritatea naţională recunoscând autoritatea comitetului naţional singura instituţie care poate vorbi şi lucra cu autoritate în numele neamului nostru de acolo. Să trăiască d-l C. Stere, Leonte Moldovanu, Ioan Sassu, Luca Oancea, D-l Nestor Cornel, Pană Aurel, Pană Jovian Moldovan, Ioan Babeş, Moisil Ciută, Nae Ciută, Niţă Ciuta, Petre Boros, Nicu Pană, Pavel Balcanescu, D. Panţu, C. Panţu, Costică Sassu, George Sassu, Ioan Dragomirescu, Ioan Ursu, Şeitan Ştefan, Şeitan Matei, Tigoi Oprea, Dima, Ioan Dima, Ioan Persoiu, Naie Persoiu, Petre Persoiu, Vasile Ghica, Petre Ciurea, Oprea Sbârcea, I. Brotucu, D. Munteanu, G. Munteanu, Z. Chcei, Ion N. Popea, Ion Frăţilă, Ion Blebea, N. Roşculeţ, Gh. Bronea, Vlad Carabeţ, Ştefan Niţescu, • . . LPrin stăruinţa ce ai pus, condus de dragostea nemărginită de neam ai restabilit pacea şi unirea între fraţii In numele tuturor prietenilor din Dorohoi primeşte recunoştinţa noastra pentru acest act. Să trăeşti. Gh. Burghele, Gh. Timuş. îlî Salve Marelui Român! Penet. * Regretând că nu pot lua parte la serbătorirea marelui act şi a făuritorului Iui îţi doresc viaţă lungă şi sănătate pentru propăşirea şi închegarea neamului. 1. Pisoski S B A N l — Asistenţa. Telegramele. Trasturile d-nilor N. Gane, S. Halița, C. Matei B. Cantacuzino, A. A. Bădărău, Stan, C. Hogaș, Gh. Ghibănescu, G. G. Mârzescu, Th. Jellea. -------------------------------------------------------------------Stere, COMET. STERE «